Gå til innhold
Det blir noen minutter nedetid og ustabilitet i perioden 11:30-11:45

Ny regel


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det har kommet en ny regel om at det er forbudt å svare seg selv (anonymt innlegg og svar med nick eller omvendt). Hva er poenget. Ofte kan det være en fin måte å få frem fler sider ved en sak og skape debatt. Hvilken skade gjør det? Hva er begrunnelsen for at regelen er nødvendig?



Anonymous poster hash: eafa3...8a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det foresten lov å svare med både nick og anonymt i andres tråder der man selv ikke er HI?



Anonymous poster hash: eafa3...8a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ikke lage regler som freper forumet helt da. Hvorfor har denne regelen kommet?



Anonymous poster hash: 81669...b0a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler ip-adresse med flere andre personer, minst en av dem vet jeg at har brukerkonto her. Hvis hun skulle komme til å bryte denne regelen, vil det si at jeg også vil bli utestengt? Eller risikerer vi å bli utestengt dersom en av oss svarer med nick på den andres anonyme innlegg eller omvendt?



Anonymous poster hash: 9a332...bf9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå må dere ikke lage regler som freper forumet helt da. Hvorfor har denne regelen kommet?

 

Anonymous poster hash: 81669...b0a

 

Dreper forumet skulle det stå

 

Anonymous poster hash: 81669...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg deler ip-adresse med flere andre personer, minst en av dem vet jeg at har brukerkonto her. Hvis hun skulle komme til å bryte denne regelen, vil det si at jeg også vil bli utestengt? Eller risikerer vi å bli utestengt dersom en av oss svarer med nick på den andres anonyme innlegg eller omvendt?

 

Anonymous poster hash: 9a332...bf9

 

 

Det hadde vært flott å få et svar på dette.

 

Anonymous poster hash: 9a332...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jigglewiggle

Regelen er kommet fordi vi i noen settinger har opplevd at brukere som ønsker mer oppmerksomhet rundt seg selv eller tema i tråden faktisk bryter regler (som personangrep) for å skape blest, dette fører til unødvendig merarbeid for moderatorene. Man kan selvfølgelig dytte sin egen tråd opp osv. Regelen er her kun for å hjelpe oss å holde en god tone på forumet.

 

Er det flere brukere som deler ip så vil ikke brukerne som er uskyldige få advarsel, vi har mulighet til å sjekke nick bak anonym bruker og det gjøres kun i spesielle tilfeller hvor det er mye regelbrudd.

 

Dette er ikke en regel dere vil merke stort til vil jeg tro så lenge dere ikke angriper dere selv i en tråd, for eks.

 

Håper dette var oppklarende :)

 

JW, brukermoderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er kommet fordi vi i noen settinger har opplevd at brukere som ønsker mer oppmerksomhet rundt seg selv eller tema i tråden faktisk bryter regler (som personangrep) for å skape blest, dette fører til unødvendig merarbeid for moderatorene. Man kan selvfølgelig dytte sin egen tråd opp osv. Regelen er her kun for å hjelpe oss å holde en god tone på forumet.

Er det flere brukere som deler ip så vil ikke brukerne som er uskyldige få advarsel, vi har mulighet til å sjekke nick bak anonym bruker og det gjøres kun i spesielle tilfeller hvor det er mye regelbrudd.

Dette er ikke en regel dere vil merke stort til vil jeg tro så lenge dere ikke angriper dere selv i en tråd, for eks.

Håper dette var oppklarende :)

JW, brukermoderator

Nei, det var ikke oppklarende.

Hvis problemet er at andre regler brytes, kan dere reagere på de regelbruddene. Dere trenger ikke en nye regel.

Det har tidligere blitt skrevet at denne reglen gjør det enklere for moderatorene å reagere uten å sjekke nick. Nå sier du at dere uansett må sjekke nick før dere reagerer siden flere brukere kan ha samme ip.

 

Anonymous poster hash: eafa3...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet en ny regel om at det er forbudt å svare seg selv (anonymt innlegg og svar med nick eller omvendt). Hva er poenget. Ofte kan det være en fin måte å få frem fler sider ved en sak og skape debatt. Hvilken skade gjør det? Hva er begrunnelsen for at regelen er nødvendig? Anonymous poster hash: eafa3...8a1

Å herlighet! E detta nåke krise?

Kan ein ikkje bare få fram fleire sider i saken i et og samme innlegg eller under samme nick i forskjellige innlegg?

Vi som er her klarer fint å lese forskjellige meiningar i et og samme innlegg. Viss emnet/innholdet er så uinteressant at ingen gidd svare på det så er det vel ikkje liv laga då?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det har kommet en ny regel om at det er forbudt å svare seg selv (anonymt innlegg og svar med nick eller omvendt). Hva er poenget. Ofte kan det være en fin måte å få frem fler sider ved en sak og skape debatt. Hvilken skade gjør det? Hva er begrunnelsen for at regelen er nødvendig? Anonymous poster hash: eafa3...8a1

Å herlighet! E detta nåke krise?

Kan ein ikkje bare få fram fleire sider i saken i et og samme innlegg eller under samme nick i forskjellige innlegg?

Vi som er her klarer fint å lese forskjellige meiningar i et og samme innlegg. Viss emnet/innholdet er så uinteressant at ingen gidd svare på det så er det vel ikkje liv laga då?!?

Det er ikke nødvendig vis noen krise, men det er tåpelig å lage en masse regler som ingen egentlig har tenkt at skal brukes. Og det er veldig dumt å lage regler uten noen god grunn.

 

Anonymous poster hash: eafa3...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det har kommet en ny regel om at det er forbudt å svare seg selv (anonymt innlegg og svar med nick eller omvendt). Hva er poenget. Ofte kan det være en fin måte å få frem fler sider ved en sak og skape debatt. Hvilken skade gjør det? Hva er begrunnelsen for at regelen er nødvendig? Anonymous poster hash: eafa3...8a1

Å herlighet! E detta nåke krise?

Kan ein ikkje bare få fram fleire sider i saken i et og samme innlegg eller under samme nick i forskjellige innlegg?

Vi som er her klarer fint å lese forskjellige meiningar i et og samme innlegg. Viss emnet/innholdet er så uinteressant at ingen gidd svare på det så er det vel ikkje liv laga då?!?

Det er ikke nødvendig vis noen krise, men det er tåpelig å lage en masse regler som ingen egentlig har tenkt at skal brukes. Og det er veldig dumt å lage regler uten noen god grunn. Anonymous poster hash: eafa3...8a1

Syns jigglewiggle svarte fint på kva som er grunnen! Dei som har eit stort behov for oppmerksomhet rundt seg sjøl bryt reglane for å få blest rundt trådane sine. Det gjer at det blir meirarbeid. Er det så gale då??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Mari

Hei folkens!
Jeg synes Jigglewiggle svarte på det meste, men jeg kan prøve å si det litt klarere også.

 

1. Denne regelen ble laget fordi noen brukere svarer seg selv med nick for å skape avsporinger eller personangrep. Ja, man kan gjerne gå inn og slette personangrepene, men ofte er de "flinke" til å holde seg på grensa, og de kan for eksempel lage en tråd som anonym, gå inn og på godt norsk slenge dritt til seg selv, for så å få sympati fra de andre brukerene for å bli skjelt ut av seg selv. Dette skaper merarbeid og det ødelegger debattkulturen. Det er ikke "bump"-innlegg eller "enig"-innlegg (som i prinisippet har samme effekt- å få tråden høyere opp) som er årsaken til å gjøre dette, og det er lite sannsynlig at dette vil bli moderert, det er når denne "debattmetoden" fører til regelbrudd eller grenseland av regelbrudd at det er et problem.

 

2. Dette med å sjekke AB vil kun skje dersom det da er 4-5 innlegg rett under hverandre med samme IP som ser ut til å være veldig motstridende. Da vil man kunne gå inn og dobbeltsjekke at det dreier seg om samme bruker, slik at man ikke risikerer å slette innlegg som faktisk ikke bryter denne regelen. Vi er fullt klar over at folk fra for eksempel samme arbeidsplass vil ha samme IP.

 

3. Å sjekke AB vil gi moderatorene et nick. De kan bruke dette til å da sende en advarsel til brukeren for regelbrudd, ikke til å finne ut hvem de er i virkeligheten. Det gir ikke moderatorene noe å se at "mortilfiregutter82" har skrevet noe, utover å kunne slå ned på regelbrudd overfor rett person.

 

4. Ingen vil bli utestengt utelukkende på grunnlag av å bryte denne regelen. Det å stenge noen ute er det veldig høy terskel for, så det skal mange regelbrudd over tid, eller eventuelt veldig grove regelbrudd til for å bil utestengt. 

 

Håper dette var litt oppklarende, bare spør om det er mer jeg kan forklare.

 

Hanne Mari, forumansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Jeg synes Jigglewiggle svarte på det meste, men jeg kan prøve å si det litt klarere også.

 

1. Denne regelen ble laget fordi noen brukere svarer seg selv med nick for å skape avsporinger eller personangrep. Ja, man kan gjerne gå inn og slette personangrepene, men ofte er de "flinke" til å holde seg på grensa, og de kan for eksempel lage en tråd som anonym, gå inn og på godt norsk slenge dritt til seg selv, for så å få sympati fra de andre brukerene for å bli skjelt ut av seg selv. Dette skaper merarbeid og det ødelegger debattkulturen. Det er ikke "bump"-innlegg eller "enig"-innlegg (som i prinisippet har samme effekt- å få tråden høyere opp) som er årsaken til å gjøre dette, og det er lite sannsynlig at dette vil bli moderert, det er når denne "debattmetoden" fører til regelbrudd eller grenseland av regelbrudd at det er et problem.

 

2. Dette med å sjekke AB vil kun skje dersom det da er 4-5 innlegg rett under hverandre med samme IP som ser ut til å være veldig motstridende. Da vil man kunne gå inn og dobbeltsjekke at det dreier seg om samme bruker, slik at man ikke risikerer å slette innlegg som faktisk ikke bryter denne regelen. Vi er fullt klar over at folk fra for eksempel samme arbeidsplass vil ha samme IP.

 

3. Å sjekke AB vil gi moderatorene et nick. De kan bruke dette til å da sende en advarsel til brukeren for regelbrudd, ikke til å finne ut hvem de er i virkeligheten. Det gir ikke moderatorene noe å se at "mortilfiregutter82" har skrevet noe, utover å kunne slå ned på regelbrudd overfor rett person.

 

4. Ingen vil bli utestengt utelukkende på grunnlag av å bryte denne regelen. Det å stenge noen ute er det veldig høy terskel for, så det skal mange regelbrudd over tid, eller eventuelt veldig grove regelbrudd til for å bil utestengt. 

 

Håper dette var litt oppklarende, bare spør om det er mer jeg kan forklare.

 

Hanne Mari, forumansvarlig.

I vedtektene deres skriver dere "Moderatorene kan se IP-tallene ved hvert innlegg, og selv om dette ikke forteller hvem som står bak (ettersom det kun er en rekke tall som de ikke kan søke på) vil det være lett å se om flere innlegg under hverandre er skrevet av den samme personen uten å måtte sjekke AB". Dette oppfatter jeg som en pressisering av at moderatorene ikke vil gå inn og sjekke nick, det motsatte av hva du skriver her. Det er ikke bra at praktiseringen ikke følger det som står i vedtektene. Da bør dere endre formuleringen i vedtektene.

 

Når dere lager nye regler bør dere være sikkre på at de kan brukes.

 

Anonymous poster hash: eafa3...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hanne Mari

 

Hei folkens!

Jeg synes Jigglewiggle svarte på det meste, men jeg kan prøve å si det litt klarere også.

 

1. Denne regelen ble laget fordi noen brukere svarer seg selv med nick for å skape avsporinger eller personangrep. Ja, man kan gjerne gå inn og slette personangrepene, men ofte er de "flinke" til å holde seg på grensa, og de kan for eksempel lage en tråd som anonym, gå inn og på godt norsk slenge dritt til seg selv, for så å få sympati fra de andre brukerene for å bli skjelt ut av seg selv. Dette skaper merarbeid og det ødelegger debattkulturen. Det er ikke "bump"-innlegg eller "enig"-innlegg (som i prinisippet har samme effekt- å få tråden høyere opp) som er årsaken til å gjøre dette, og det er lite sannsynlig at dette vil bli moderert, det er når denne "debattmetoden" fører til regelbrudd eller grenseland av regelbrudd at det er et problem.

 

2. Dette med å sjekke AB vil kun skje dersom det da er 4-5 innlegg rett under hverandre med samme IP som ser ut til å være veldig motstridende. Da vil man kunne gå inn og dobbeltsjekke at det dreier seg om samme bruker, slik at man ikke risikerer å slette innlegg som faktisk ikke bryter denne regelen. Vi er fullt klar over at folk fra for eksempel samme arbeidsplass vil ha samme IP.

 

3. Å sjekke AB vil gi moderatorene et nick. De kan bruke dette til å da sende en advarsel til brukeren for regelbrudd, ikke til å finne ut hvem de er i virkeligheten. Det gir ikke moderatorene noe å se at "mortilfiregutter82" har skrevet noe, utover å kunne slå ned på regelbrudd overfor rett person.

 

4. Ingen vil bli utestengt utelukkende på grunnlag av å bryte denne regelen. Det å stenge noen ute er det veldig høy terskel for, så det skal mange regelbrudd over tid, eller eventuelt veldig grove regelbrudd til for å bil utestengt. 

 

Håper dette var litt oppklarende, bare spør om det er mer jeg kan forklare.

 

Hanne Mari, forumansvarlig.

I vedtektene deres skriver dere "Moderatorene kan se IP-tallene ved hvert innlegg, og selv om dette ikke forteller hvem som står bak (ettersom det kun er en rekke tall som de ikke kan søke på) vil det være lett å se om flere innlegg under hverandre er skrevet av den samme personen uten å måtte sjekke AB". Dette oppfatter jeg som en pressisering av at moderatorene ikke vil gå inn og sjekke nick, det motsatte av hva du skriver her. Det er ikke bra at praktiseringen ikke følger det som står i vedtektene. Da bør dere endre formuleringen i vedtektene.

 

Når dere lager nye regler bør dere være sikkre på at de kan brukes.

 

Anonymous poster hash: eafa3...8a1

 

 

Det stemmer, det ble lagt inn i regelen for å presisiere at ikke moderatorene vil sjekke i tide og utide for brudd på "svare seg selv"-regelen. Men dette med AB vil kunne bli sjekket i helt spesielle (og sjeldent forekommende) tilfeller, hvis man er i tvil om det er noen som svarer seg selv eller om det bare er noen med samme IP. Det er altså lagt til som presisering for at de ikke trenger å gjøre det, ikke at det aldri noengang vil forekomme. 

 

Etter å ha jobbet med ulike forum i tre og et halvt år tror jeg aldri jeg har opplevd at noen med lik IP som er to forskjellige personer ender med å svare i samme tråd, så dette er veldig hypotetisk, og var ment for å forklare at dersom det skulle være noen tvil, kan man sjekke. Men i utgangspunktet vil man ikke sjekke, men forstå utfra sammenhengen, IP-tallene, tiden for når det er postet, skrivemåte osv at det dreier seg om samme bruker.

 

Jeg kan godt fjerne dette med Ip fra regelen om det virker forvirrende, og bare forklare det dersom noen lurer. Det er lagt til ment som som forklaring, og ikke forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Mari

 

Er det foresten lov å svare med både nick og anonymt i andres tråder der man selv ikke er HI?

 

Anonymous poster hash: eafa3...8a1

 

 

Ja, dette er helt i orden, det vil ikke bli brukt som å fremme egen sak. Men om man begynner å personangripe og krangle med seg selv vil det selvsagt bli slått ned på på samme måte som et vanlig regelbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Er det foresten lov å svare med både nick og anonymt i andres tråder der man selv ikke er HI?

 

Anonymous poster hash: eafa3...8a1

 

Ja, dette er helt i orden, det vil ikke bli brukt som å fremme egen sak. Men om man begynner å personangripe og krangle med seg selv vil det selvsagt bli slått ned på på samme måte som et vanlig regelbrudd.

Hva hvis man oppretter en tråd med hensikt for å skryte av seg selv? Si man poster et bilde av kjøkkenet sitt/kroppen sin som anonym og komplimenterer bildene med nick. Ser ikke vitsen, men går dette under regelbrudd?

 

 

 

Anonymous poster hash: aefb4...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Mari

Ja, det gjør vel egentlig det, for man gjør det jo for å fremme tråden sin, men det er ikke sikkert den ville biltt hardt moderert, fordi regelen er lagt til for å hindre mer drittslenging og forsuring av debattklimaet. Dette er jo også plassert under "øvrige regler" og er ikke noe de aller fleste vil legge merke til i det hele tatt. Den er kun lagt til for å hindre tråder av typen der man helt tydelig går inn for å skape engasjement på falske premisser.

 

Jeg ser at der er vanskelig å trekke en helt klar linje for hva som er ok og ikke ok her, men modertorene vil selvsagt vise skjønn, og det er en regel som det sjelden er behov for å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en god regel, jeg.  Det er utrolig kjedelig å lese tråder hvor HI diskuterer med seg selv og gjerne enten slenger dritt til seg selv eller støtter HI med å slenge dritt til andre brukere.  Nei, jeg er ikke synsk, men noen ganger er det lett å se at det er det som skjer, å skrive er nesten som et fingeravtrykk noen ganger.  Fint at dere slår ned på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Jeg synes Jigglewiggle svarte på det meste, men jeg kan prøve å si det litt klarere også.

 

1. Denne regelen ble laget fordi noen brukere svarer seg selv med nick for å skape avsporinger eller personangrep. Ja, man kan gjerne gå inn og slette personangrepene, men ofte er de "flinke" til å holde seg på grensa, og de kan for eksempel lage en tråd som anonym, gå inn og på godt norsk slenge dritt til seg selv, for så å få sympati fra de andre brukerene for å bli skjelt ut av seg selv. Dette skaper merarbeid og det ødelegger debattkulturen. Det er ikke "bump"-innlegg eller "enig"-innlegg (som i prinisippet har samme effekt- å få tråden høyere opp) som er årsaken til å gjøre dette, og det er lite sannsynlig at dette vil bli moderert, det er når denne "debattmetoden" fører til regelbrudd eller grenseland av regelbrudd at det er et problem.

 

2. Dette med å sjekke AB vil kun skje dersom det da er 4-5 innlegg rett under hverandre med samme IP som ser ut til å være veldig motstridende. Da vil man kunne gå inn og dobbeltsjekke at det dreier seg om samme bruker, slik at man ikke risikerer å slette innlegg som faktisk ikke bryter denne regelen. Vi er fullt klar over at folk fra for eksempel samme arbeidsplass vil ha samme IP.

 

3. Å sjekke AB vil gi moderatorene et nick. De kan bruke dette til å da sende en advarsel til brukeren for regelbrudd, ikke til å finne ut hvem de er i virkeligheten. Det gir ikke moderatorene noe å se at "mortilfiregutter82" har skrevet noe, utover å kunne slå ned på regelbrudd overfor rett person.

 

4. Ingen vil bli utestengt utelukkende på grunnlag av å bryte denne regelen. Det å stenge noen ute er det veldig høy terskel for, så det skal mange regelbrudd over tid, eller eventuelt veldig grove regelbrudd til for å bil utestengt. 

 

Håper dette var litt oppklarende, bare spør om det er mer jeg kan forklare.

 

Hanne Mari, forumansvarlig.

Jeg trodde ikke at moderatorene konne sjekke nick, trodde det bare var forumansvarlig som kunne gjøre det?

 

 

Anonymous poster hash: 81669...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jigglewiggle

 

 

Hei folkens!

Jeg synes Jigglewiggle svarte på det meste, men jeg kan prøve å si det litt klarere også.

 

1. Denne regelen ble laget fordi noen brukere svarer seg selv med nick for å skape avsporinger eller personangrep. Ja, man kan gjerne gå inn og slette personangrepene, men ofte er de "flinke" til å holde seg på grensa, og de kan for eksempel lage en tråd som anonym, gå inn og på godt norsk slenge dritt til seg selv, for så å få sympati fra de andre brukerene for å bli skjelt ut av seg selv. Dette skaper merarbeid og det ødelegger debattkulturen. Det er ikke "bump"-innlegg eller "enig"-innlegg (som i prinisippet har samme effekt- å få tråden høyere opp) som er årsaken til å gjøre dette, og det er lite sannsynlig at dette vil bli moderert, det er når denne "debattmetoden" fører til regelbrudd eller grenseland av regelbrudd at det er et problem.

 

2. Dette med å sjekke AB vil kun skje dersom det da er 4-5 innlegg rett under hverandre med samme IP som ser ut til å være veldig motstridende. Da vil man kunne gå inn og dobbeltsjekke at det dreier seg om samme bruker, slik at man ikke risikerer å slette innlegg som faktisk ikke bryter denne regelen. Vi er fullt klar over at folk fra for eksempel samme arbeidsplass vil ha samme IP.

 

3. Å sjekke AB vil gi moderatorene et nick. De kan bruke dette til å da sende en advarsel til brukeren for regelbrudd, ikke til å finne ut hvem de er i virkeligheten. Det gir ikke moderatorene noe å se at "mortilfiregutter82" har skrevet noe, utover å kunne slå ned på regelbrudd overfor rett person.

 

4. Ingen vil bli utestengt utelukkende på grunnlag av å bryte denne regelen. Det å stenge noen ute er det veldig høy terskel for, så det skal mange regelbrudd over tid, eller eventuelt veldig grove regelbrudd til for å bil utestengt.

 

Håper dette var litt oppklarende, bare spør om det er mer jeg kan forklare.

 

Hanne Mari, forumansvarlig.

Jeg trodde ikke at moderatorene konne sjekke nick, trodde det bare var forumansvarlig som kunne gjøre det?

 

 

Anonymous poster hash: 81669...b0a

Dette ble det informert om i høst at brukermoderatorer nå kan sjekke nick bak anonym i spesielle tilfeller hvor dette er nødvendig. Vi kan ikke se mer enn nick (altså ikke navn etter e-post for eksempel).

 

JW, brukermoderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Mari

Som Jigglewiggle sier ble dette endret tidligere i høst. Det er strenge restriksjoner på å faktisk sjekke AB, men muligheten er der når for både moderatorer og admin.

 

Her er link til tråden som informerte om dette, den lå klistret noen uker på forsiden av anonymrommet.:  http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/144223942-viktig-endring-i-forumreglene-og-moderatorrettigheter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...