Gå til innhold

Noen som har hatt barn som har hatt språkvansker? Hvordan gikk det på skole ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt som fyller 5 år i desember. Han har alltid hengt etter språklig, men ikke på andre ting hvor han er ganske gjennomsnittlig. Han får hjelp hos barnehage, logoped og ppt.

 

Han snakker som en foss, men det er ganske utydelig. Vi som foreldre skjønner alt han sier, men jeg skjønner at utenforstående ikke forstår mye av det han sier. I tillegg til å være utydelig så snakker han også veldig fort så det er ikke lett å få med seg for en som ikke er vant til det. Til og med barnehagen forstår ikke hva han sier. Han finner opp egne ord og forkorter/bytter om på ord i setninger.

Ifølge tester og observasjoner henger han ca 1 1/2 år etter språklig.

 

Neste høst er det skolestart og jeg kan liksom ikke klare å se for meg at det skal skje mirakler til da. Skal han begynne på skolen uten at andre forstår ham? Det går jo ikke...

 

Det går jo fremover hele tiden og språket hans er allerede mye bedre enn før ferien. Men likevel så er det jo bare et år igjen til skolestart. Jeg vet heller ikke hvor mye hjelp det er å få på skole kontra barnehagen hvor personalet har egen trening med ham flere ganger i uke .

 

Noen med historier der ute? Hvordan gikk det ved skolestart? Noen som har opplevd massiv forandringer innen skolestart?

 

 

 

Anonymous poster hash: 79446...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt barn har språkvansker. Det er mulig å forstå henne, men hun sliter med å forstå andre, og hun bruker ord feil. Hun ligger på fire-fem års stadiet, og er straks ni år. Av og til kunne jeg ønsket at uttalen også var et problem, for kanskje ville skolen tatt dette alvorlig. Hun lærte å lese (iallefall å stave seg gjennom ordene uten å forstå) første uka i første klasse, men hun forstår fremdeles dårlig hva hun leser. Hun får en del spesialundervisning, så det kommer seg, men det tok et par år før skolen ville akseptere at hun faktisk trenger en del ekstra. Hun sliter veldig sosialt på grunn av språket. Du kan være glad du får hjelp før han begynner på skolen. Jeg prøvde å få henne henvist siden tidlig barnehage, men fikk bare beskjed om å vente å se...



Anonymous poster hash: de8f5...cfc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret ditt. Synd å jøre om jenta di! Vi er veldig glad for at han f

 

Anonymous poster hash: 79446...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her konmer resten..

 

Vi er veldig hlad for at han får hjelp allerede. Men jeg er bekymret for det sosiale også når han starter på skolen. Han kjenner ingen på den skolen ettersom ingen i barnehagen starter på den skolen.

 

Noen andre med erfaringer?

 

HI

 

Anonymous poster hash: 79446...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er lærer for et barn ned utfordringer lik de ditt barn har. Dere må være åpne, og legge opp til samarbeid mellom bhg og skole selv om det ikke egentlig er ditt ansvar. Har dere hatt overføringsmøte? Hvis ikke må det skje tidlig på høsten, med på- rådgiveren til stede. Skolen må være klar over vanskene, og læreren må læres opp. Sørg for at alle papirer fra bhg blir lest sv de som skal jobbe med han. De andre barna skjønner nok hva han sier. Jeg skjønner min elev godt nå. Jeg samarbeider med en logoped som har jobbet med henne siden bhg.hun hit meg gips til hvordan vi kan jobbe. Dessuten har vi møter med foreldre og ppt jevnlig. Hun skal begynne i 2. Klasse og har iop som sier hvordan vi skal jobbe. Hun sliter en del med lesing også. Vær obs på det, vanskelig å koble lyd /bokstav når man fremdeles er på leting etter sitt eget funksjonelle språk.

 

Anonymous poster hash: c3396...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...