Gå til innhold

12 mnd og står ikke uten støtte


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 12 mnd som lenge har krabbet, reist seg opp og gått langt møbler og gåbiler. Men han står ikke mer enn et lite sekund uten støtte, ogxda kun dersom vi slipper han. Det blir vel ikke rett måte å gjøre det på? Las at fra 12 mnd så kan de stå lenge uten støtte. Går det ann å lære de å stå alene?

 

Anonymous poster hash: 58c2c...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et stort spenn i hva som regnes som 'normalt' i forhold til motorisk utvikling. Barn må gjøre ting i sitt eget tempo, men i ditt tilfelle kunne dere kanskje oppmuntre ham til å stå mye ved f.eks å ha leker på et lite bord i hans høyde (Ikea har f.eks noen slike barnebord).

 

Hvis dere er bekymret, anbefaler jeg at dere tar en prat med helsestasjonen - synes de at det kanskje kan være noe i bekymringen, kan dere få henvisning til barnefysioterapeut. Vi gikk i et par perioder til  barnefysioterapeut med vår eldste (som var litt 'på kanten av normalen' mhp. enkelte milepæler) og hadde veldig god erfaring med det - i tillegg til undersøkelse, lek og trening hos fysioterapeuten (barnet elsket å være der - så mange gøye leker...) fikk vi gode råd om ting vi kunne gjøre hjemme for å stimulere barnet. Vårt barn er i dag en aktiv og helt normal fireåring. 



Anonymous poster hash: bfdfd...328
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-) Han står jo en del inntil bord osv. Men ikke alene, men sikkert ingenting å bekymre seg for;-) HI

 

Anonymous poster hash: 58c2c...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stod heller ikke alene ved 12 mnd. Det er like normalt at de tar seg god tid som at de er tidlig ute. Snakket litt med hs om det på ettårskontrollen, og så lenge barnet viser interesse for å komme seg opp og frem, så er det lite/ingenting å bekymre seg for. Det kommer! Jeg misliker igrunn slike "dette skal barnet ditt kunne ved xx mnd", som om det skulle være noe galt om man ikke faller innenfor rett kategori.



Anonymous poster hash: 04476...c5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt. Min var relativt tidlig ute med å krabbe og å reise seg, men å stå uten støtte og å gå tok lang tid. Først ved 15 mnd sto hun uten støtte og ved 16 mnd gikk hun. Hadde da ganske raskt full kontroll:)

 

Anonymous poster hash: 5e6f0...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Ene min reiste seg ved bord ol.10 mnd gammel, begynte å gå med støtte da han var 11 mnd. 13 1/2 mnd gammel slapp han seg bare plutselig og begynte gå uten støtte, men kunne fortsatt ikke stå uten støtte. Det kom seg ca 2 uker etter han begynte å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hvordan går det ann å gå uten støtte, men ikke stå uten støtte?

 

Anonymous poster hash: 58c2c...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskeligere å holde balansen når man står stille ;)

 

Anonymous poster hash: f1331...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...