Gå til innhold

Snart 5-årig gutt med språkvansker...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Gutten min er snart 5 år og har problemer med språkforståelse. Han var treg med å snakke men vi var ikke bekymret i utgangspunktet fordi jeg selv var treg da jeg var liten. Men vi skjønte etter hvert at han ikke bare var treg med å snakke, han skjønner ikke så lett heller.

 

Hvis vi spør hva han skal gjøre til sommeren, klarer han ikke å svare på det. Hvis han blir spurt om han har lekt med en viss gutt i barnehagen i dag, kan han svare at "nei, Per var syk i dag". Hvis jeg da sier: " Ok, men pleier du å leke med ham når han ikke er syk, da?" svarer han: "nei, han er syk." Jeg prøver igjen: "Ja, han er syk i dag, men når han er frisk, leker du med ham da? " hvorpå gutten min igjen svarer: "nei, han er syk!"

 

Før jul forsto han ikke hva vi mente hvis vi spurte hva han ønsket seg. Vi måtte bryte opp setningen til: "Nissen kommer med masse pakker når det blir jul. Når du åpner pakkene, hva vil du at det skal være inni der?" Og så måtte vi komme med forslag til hva han kunne ønske seg.

 

Han er under utredning i PPT og skal til somatisk undersøkelse. Han har ingenting feil med hørselen, det har vi sjekket. Er det noen andre som har barn som har vansker med språkforståelse? Syns dette er vanskelig, spesielt med tanke på at han begynner på skolen om allerede et år... Han har en storesøster som er svært flink på skolen, som var tidlig ute med å snakke, lese og skrive. Så det kan ikke være noe "galt" vi har gjort hjemme - likevel har jeg så dårlig samvittighet....


Anonymous poster hash: d66a4...4dc



Anonymous poster hash: d66a4...4dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Blir spennende å se hva PPT sier, emn din gutt minner meg min sønn som har Asperger...



Anonymous poster hash: a8d1e...bae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Sønnen min på 4.5 år sliter også med språkforståelse,mistenker at han har Asperger.

Har lest mye om det å syns veldig mye stemmer på gutten min.

 

Anonymous poster hash: dd9c0...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...