Gå til innhold

Erfaringer med GBS? ( Gruppe B streptokokker)


mama78

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk påvist gbs etter mitt forrige svangerskap. Fikk beskjed om at jeg måtte få antibiotika under en evt neste fødsel. Ikke gravid igjen, men bekymrer meg mye for dette med gbs. Har lest mye om tema, og lurer på

hva din historie med gbs er?

Hvordan ble/ blir du fulgt opp?

Fikk/ får du antiobiotika under svangerskapet? Hvorfor?

Tok/ tar du regelmessige prøver for å se på veksten av gbs i urinen/skjeden/endetarm?

Hvordan går/gikk svangerskapet og fødsel, og tiden etterpå med barnet?

 

Annet å legge til? :-)

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Fortsetter under...

Lovlig sent, jeg regner med du har fått svar?

Hvis ikke har jeg hatt dette ved siste sv.skap så jeg har litt erfaring.

(Hvis du fortsatt lurer)

 

Anonymous poster hash: 8a3b4...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovlig sent, jeg regner med du har fått svar?

Hvis ikke har jeg hatt dette ved siste sv.skap så jeg har litt erfaring.

(Hvis du fortsatt lurer)Anonymous poster hash: 8a3b4...558

Jeg lurer fortsatt, så bare å fortelle:) Jeg har fått mye generell informasjon, og lest vanvittig mye om temaet. Men fint å høre fra andre i samme situasjon. Jeg ble gravid etter jeg skrev innlegget, men mistet dessverre i uke 7. Så nå er jeg prøver igjen, og skal få tidlig ul med tanke på å ta en gbs-test. Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vel, her er min erfaring.

 

Jeg var vel i uke 39 når jeg plutselig ble ringt av legen min. Og han informerte om at det var funnet Gbs i urinen, og for at det skal komme til urinen skal det visst ganske sikkert komme kraftig fra skjeden.

Så jeg måtte komme å hente et skriv som jeg måtte ha med til fødeavd.

Mer info fikk jeg ikke, og jeg begynte å Google. Det var ihvertfall ikke sørlig oppløftende..

 

Dagen kom da vannet mitt plutselig gikk, så da ringte jeg til fødeavd med en gang for å høre hva jeg skulle gjøre nå pga dette skrivet.

Jeg fikk beskjed om å bare komme inn med en gang, så tok vi det derfra.

 

Der fikk jeg beskjed om at jeg skulle ha penecilin hver 4. Time til babyen var ute, + skylling av skjeden. Så lenge jeg fikk det var det så og si umulig at babyen blir smittet. (Babyen blir smittet på vei ut fødekanalen)Også var det visst sånn at så lenge vannet hadde gått, ville de ikke at fødselen skulle vare lenger enn 15 timer eller no.

(Satt seg igang selv, og var ute på 4 timer så det gikk jo fint)

 

Etterpå ble babyen målt temp på ved hvert Vaktskifte til vi dro hjem, med beskjed om at siden jeg hadde blitt behandlet var det ingen fare.

 

De behandler det visst ikke underveis i svangerskapet for det kommer så fort tilbake. Så det er kun behandling under fødselen som blir praktisert.

 

Lykke til. Håper du blir gravid fort igjen, og får en like bra opplevelse som jeg fikk😀

 

Anonymous poster hash: 8a3b4...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk påvist gbs etter en kort innleggelse på amerikansk sykehus i første svangerskap. Hadde tidlig vannavgang. De testet meg derfor for diverse snask de ikke ville ha inn på norske sykehus. Fikk antibiotikakur mens jeg var gravid. Husker ikke om jeg fikk det påvist igjen senere i svangerskapet, eller om de bare snakket om at det kunne være sannsynlig at jeg kunne få det påvist igjen.

Pga totalt dekkende morkake, så var det aldri aktuelt med normal fødsel, og barnet ble tatt med keisersnitt da fødselen startet av seg selv i uke 27. Den tidlige fødselen hadde ingenting med GBS å gjøre. De har ikke nevnt noe om dette i etterkant av fødsel, og de har heller ikke sagt noe om det ved dette eller forrige svangerskap.

Jeg har selv ikke merket noe til at jeg har hatt GBS, fikk beskjed om at det er ganske mange som får dette. Har ikke blitt fulgt opp i ettertid, og har ikke merket noe til dette. Barnet fra første svangerskap går det veldig bra med. Barn nr to var dessverre alvorlig syk og ble født i uke 20. Hadde ingenting med gbs å gjøre, men hadde trisomi. Jeg er ikke blitt sjekket i ettertid, ikke fått noe mer antibiotika, eller fått beskjed om at dette er noe jeg skal nevne eller ta opp med sykehuset ved en evt senere fødsel.



Anonymous poster hash: 98b6e...ed9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...