Gå til innhold

Middag med treåring


Togullunger

Anbefalte innlegg

Sønnen vår har som regel hatt god appetitt , men i det siste vil han som regel ikke smake engang. Føler at det handler mye om at han ikke klarer å konsentrere seg om å sitte stille med bordet fordi han er trøtt og uopplagt etter bhg. Sluttet med soving på dagtid for et par mnd siden. I tillegg virker det som han også bestemmer seg for ikke å spise nettopp for å bestemme noe. Noen som har tips/erfaringer å dele?

 

Lurer på om vi burde insistere på at han skal sitte med bordet selv om han ikke spiser eller gi han minst mulig oppmerksomhet og håpe at han forandrer seg av seg selv. Føler ofte at jo mer vi maser om noe, desto virktigere er det for han å gjøre det motsatte. Likevel må han jo få bordmanerer en gang, men blir utrolig sliten av at alt føles som en maktkamp for tida. Kjenner jeg synes denne alderen er vanskelig og at det er lett å føle seg mislykket som forelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Vi hadde samme problemet en periode, og innså etter hvert at jo mer vi maset, dess mindre interessert var hun i maten. Jeg sluttet å gi det oppmerksomhet, og fokuserte heller på samtalen rundt måltidet og å snakke om dagligdagse ting. Jeg sluttet helt å kommentere hvor mye hun spiste, men la heller vekt på hva hun syns smakte godt. Hun fikk legge opp maten selv sånn at hun selv bestemte hvilke ting hun ville spise. Tidligere spiste hun ingenting - pølser til nød - men nå koser hun seg med grønnsaker og kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 3-åring er også litt "vanskelig" når det gjelder middag, men han har alltid vært sånn. Vi har funnet ut at han nå er stor nok til å måtte sitte ved bordet til alle er ferdige (vi sitter ikke så lenge), og da hender det at det går ned en bit eller tre ekstra når han likevel må sitte der. Andre ganger spiser han ikke likevel, og da er det greit. Da vet vi i alle fall at det ikke er fordi han ikke har tid.



Anonymous poster hash: 6f38c...5c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...