Gå til innhold

Jeg er overvektig...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er aldri syk. Frisk og rask. Ikke vært borte fra jobb på flere år. Jeg spiser mye grønnsaker og frukt, men jeg spiser store posjoner, så kg sitter godt. Går litt turer, ellers lite trening. På kveldene når barna har lagt seg, er det tv tid.

 

 

Jeg har 3 arb kollegaer. De løper flere ganger pr uke, drar på treningssenter. Spiser svært lite mat, men bare sundt. Er sykelig opphengt i sunn mat og trening. De er slanke. De lever en stressende hverdag. De er ofte syk. Både sykdom ala forkjølelse/feber/ influensa og sliten/utbrendt.. De er både langtidssykmeldt og korttids.

 

 

 

Jeg tenker at min livsstil er mye sunnere og bedre. Litt av alt. Rolig og harmonisk liv.

 

 

 

Hva tenker dere?

 

Anonymous poster hash: 9a785...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at du prøver å rettferdig gjøre det at du sitter på ræva.

 

Anonymous poster hash: a966d...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gul stjerne

Jeg tenker at hvis alt det du skriver er riktig, så har du mye rett. Hvor høy er du, hvor mange kilo for mye. Jeg tenker på om du er lubben eller feit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd både som deg og som dem og uansett vært mye syk, så jeg tenker at sånt ikke bare kommer an på livsstil. ;)



Anonymous poster hash: d23f3...65b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er aldri syk. Frisk og rask. Ikke vært borte fra jobb på flere år. Jeg spiser mye grønnsaker og frukt, men jeg spiser store posjoner, så kg sitter godt. Går litt turer, ellers lite trening. På kveldene når barna har lagt seg, er det tv tid.

 

 

Jeg har 3 arb kollegaer. De løper flere ganger pr uke, drar på treningssenter. Spiser svært lite mat, men bare sundt. Er sykelig opphengt i sunn mat og trening. De er slanke. De lever en stressende hverdag. De er ofte syk. Både sykdom ala forkjølelse/feber/ influensa og sliten/utbrendt.. De er både langtidssykmeldt og korttids.

 

 

 

Jeg tenker at min livsstil er mye sunnere og bedre. Litt av alt. Rolig og harmonisk liv.

 

 

 

Hva tenker dere?

 

Anonymous poster hash: 9a785...f61

Så fint at vi er flere. Rund og sunn! Frisk og feit! Det er meg, og tydeligvis deg. :)

 

 

 

Anonymous poster hash: ca3d5...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gul stjerne

Bare for at du ikke skal misforstå, jeg heier på deg! Men jeg kan litt om helse pga jobben, og tenker på hva kiloene dine kan gjøre på sikt, i forhold til hvor mange de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til dette!

 

Tror ikke kiloene er svaret, men stresset! Har flere venninner som er ofte syke. De trener når de ikke er i form, ut på tur og bli varm og kald om hverandre i stedet for å ta det rolig et par dager. De er ofte syke, hangler ofte. Jeg tar det med ro, stresser ikke, og er alltid frisk.

 

Anonymous poster hash: 42e4b...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er slank, spiser sunt og trener regelmessig - men er ikke fantastisk. Spiser godteri på lørdager og bursdager etc. Er aldri syk.

 

Din livsstil er ikke bra for du er for stillesittende. Du er sikkert ung nå (siden du henger på dib), så din livsstil ville jeg absolutt ikke ha. Men ville ikke vært super fanatisk som dine kollegaer heller.

 

Men å være overvektig og inaktiv har aldri vært en god investering for helsa...

 

Anonymous poster hash: 771f7...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å veie 10 kg for mye og 50 kg for mye, du skriver ikke om du er litt lubben eller sykelig overvektig.



Anonymous poster hash: 426fe...054
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,til en viss grad... Overvekt eller fedme. Har selv en bmi på 30 nå. Er 20 uker på vei da,men var jo på grensa da jeg ble gravid. Men jeg føler meg ikke feit som bmi sier jeg er.. Er ikke syk jeg heller,aktiv jobb,aktiv 2 åring. Men merker kroppen er tyngre enn den skulle vært,så er jo noen ting jeg da ubevisst unngår å gjøre. Men en mellomting kanskje. Trene å holde seg sunn,men på et ok nivå. Har svigers som har sittet på ræva i åresvis men fortsatt er slanke. Innvendig må de jo være pil råtne tenker jeg da.. (Elsker de da så ikke noe svigersvin 😜) samme med pappa som er slank,men leer ikke en finger annet enn på jobb. Burde nok tenke på fysisk aktivitet minst 3 ganger pr. Uke. Trenger jo ikke være superhardt,bare man får beveget seg uten om jobb. Det er det jeg tenker og jeg gleder meg til å komme i gang med etter sommeren 😊 men dersom jeg ikke unner meg noe så har jeg ikke motivasjon. Er en godtegris.

 

Anonymous poster hash: 41faa...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går tur fem dager i uka, samt løper etter aktiv ettåring. Er det inaktivt? Hva er kriteriene liksom?

 

Anonymous poster hash: 42e4b...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sunn og slank, trener 4-5 ganger i uka. Har ikke hatt en sykedag på mange år



Anonymous poster hash: a3a3b...aa1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for at du ikke skal misforstå, jeg heier på deg! Men jeg kan litt om helse pga jobben, og tenker på hva kiloene dine kan gjøre på sikt, i forhold til hvor mange de er.

Jeg har jobbet i helsesektoren i snart 20 år. Jeg har både jobbet innen akuttmedisin og sengeposter.

Der har jeg sått både tynne og tykke folk som er syke gitt. Det er veldig mange tynne og godt trente som får hjerteinfarkt.

 

Når en tykk person blir syk, roper folk at det er pga livsstilen.. Når en tynn person blir syk sier de ingenting. Er sikkert uheldig da.

 

Jeg syns det er voldsomt til mas om fedme, overvekt og at det er et samfunnsproblem. Er det ikke et samfunnsproblem når tynne mennesker sulter seg syke og kanskje blir sykmeldt pga de ikke har noe å gå på?

Anorexia er et økende problem. Jeg har fått inn flere unge gutter med anorexia.

 

Jeg syns vi skulle sett på det presset vi alle lever under. Presset om å være perfekt, hva det nå enn er.

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 9a785...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser at det er sunnere å være litt overvektig, så du har nok helt rett. 

 



Anonymous poster hash: 6bfee...eab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver og spise sundt, men skeier ut i ferier og helger. Jeg jogger "flere mil i uka". har som mål og komme meg gjennom 4 mil i uka, fordelt på 4-5 joggeturer, pluss litt styrke. Men sett bort fra styrketreninga,- fordi "jeg må" pga alder, stillesittende jobb og fordi jogginga ikke lenger er "nok" men kan føre til skader i seg selv om jeg ikke trener styrke tilpasset jogging... Så er mine joggeøkter min egentid og fripust og avslapping fra hverdagen. Det er tiden jeg ikke tenker, eller tenker mye, alt etter som: jeg kan høre på lydbok, musikk eller bare lytte til naturen.

 

Ja, jeg prøver og nå opp til 4 mil i uka, men om jeg ikke klarer det sa, så er det ingen krise, og "tapte kilometer" er ikke noe jeg "må ta igjen" neste uke...

 

Det går an og spise sundt,- OG kose seg regelmessig med "ikke sunn" mat. Det går an og trene, forholdsvis mye, men ikke være fanatisk. Jeg er også litt overvektig. Skyldes kosen, vet det,- men mindre kos, lavere vekt,- er IKKE verdt det. Hvorfor MÅ man enten gi alt og bli "supersunn" og "superaktiv" eller gi opp alt, sette seg ned og bare spise det man har lyst på? Savner den gylne middelvei jeg. GI blaffen i vekta, men mål sunnhet i hvor god form man er i til og klare de dagligdagse utfordringer og om man får i seg nok av de næringsstoff kroppen trenger.. Og ikke for mye av det den IKKE trenger.. Virker som at det er borkastet tid og trene og spise sundt om man ikke ender opp som fitnessmodell i løpet av et par måneder.....

 



Anonymous poster hash: f2237...033
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er middels sunn, veltrent (er i aktivitet ca 15 timer i uka) og normalvektig. Jeg er så og si aldri syk.



Anonymous poster hash: 5dbce...509
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gener spiller en rolle. Jeg kommer fra en familie der de lubne/overvektige lever eldgamle og friske (bestemor på over 100 kg feiret nylig 96 årsdag, hun bor fremdeles hjemme) og de tynne dør tidlig.

 

Jeg trener ikke noe særlig, men står mye alpint (nesten hver uke om vinteren), går/sykler overalt (bor i byen), går en del på fjellet om sommeren, står på skøyter og er generelt aktiv. Vi spiser sunt, men litt for mye og har en svakhet for ost og vin som ødelegger for at vi ikke spiser ferdigmat og er flinke til å få i oss nærmere 0,5 kg med grønnsaker per dag. Også sørger vi for nok søvn og ro til p hente oss inn til tross for en travel hverdag.

 

Jeg har 15-20 kg for mye på kroppen men er aldri syk, blodverdiene er gode, blodtrykket likeså, forrige graviditet merket jeg ingenting til og jeg klarer fremdeles å kaste min 23 kg tung 6-åring i luften (og ta imot når han kommer ned igjen ;) ). Jeg er i bedre form nå enn når jeg var 30 og jobbet hele tiden. Vekten er stabil og har vært det i nesten 5 år, da gikk jeg ned 10 kg og bestemt meg for at jeg var fornøyd med det.

 

Om jeg fortjener helsen min? Sikkert ikke siden jeg hverken utsetter meg selv for dietter eller sliter meg på treningssenter 3-4 ganger i uken. Men jeg setter pris på at kroppen jeg har fått tildelt fungerer som det skal og forsøker å nyte livet med måte.

 

Anonymous poster hash: 1bf59...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du overforenkler en del her. Det er mage faktorer som spiller inn. For eksempel vil en stillesittende livsstil med mye usunn mat funke i flere år før man utvikler livsstilssykdommer. At langvarig stress er helseskadelig er ikke noe nytt, gener spiller en stor rolle, det samme gjør psykisk helse.  

 

Likevel har det utvilsomt blitt en trend å se svært slank og veltrent ut og dette har blitt et symbol på sunnhet, selv om det slett ikke trenger å være tilfelle. Når man i tillegg skal ha et strøkent hjem, alltid være nysminket og nyfrisert, være super-effektiv på jobb, helst ha en to - tre verv osv, så kan det være at man risikerer å slite seg helt ut.  

 

Noe mennesker trives med et høyt tempo og har derfor en høyere toleransegrense for stress, men det finnes dessverre mange som har hevet seg på denne trenden på tross av de ikke er laget for denne livsstilen. Da handler det ikke om å trives med et høyt tempo, men om å fremstå som vellykket. Etter noe runder i yngre år hvor jeg jaget etter det samme - å være god nok - så innså jeg at jeg alltid har vært god nok. Da begynte jeg å sortere og prioritere mellom hva som er viktig og hva som er mindre viktig i livet mitt.

 

Jaja nå sporet jeg jaggu av igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...