Gå til innhold

Jeg gruer meg til jul


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Rett over helga kommer mormor for å feire jul med meg og barna. Barna er full av forventning og gleder seg. Hun lover matretter hun skal lage, bake... Aktiviteter de skal gjøre. Og meg lover hun avlastning. Og jeg vet hvordan det kommer til å bli. Hun står opp i 14-tiden, begynner å fungere i 16-tiden. Da skal hun spise frokost, ikke middag som vi.. Så vil hun sitte litt med ungene i sofaen før hun mener at de må i seng så hun får voksentid. Hun drikker mye vin hver dag. Ingen av planene blir gjennomført. Ingen mormortid på ungene og ingen avlastning på meg.

 

Hvordan skal jeg overleve..? Legge meg med ungene og gi blaffen? Dra ut med ungene og så synd hun ikke blir med? Når hun er her, er alle på vent. Venter på alle løftene. Istedet våkner vi opp til tømte vinglass og snorking fra gjesterommet. God jul.

 

Anonymous poster hash: cc3d4...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnets mormor er og glad i alkohol, men har fått klar beskjed om at det ikke er lov å drikke alkohol i mitt hus, eller komme hjem full. Da får hun finne seg en annen plass å sove den natta. Hun synes jeg er streng, men aksepterer det

 

Anonymous poster hash: 16b1f...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg du er i din fulle rett til å ta opp med henne. Kjenner meg veldig igjen i dette med å grue seg til jul pga en forelders alkoholvaner og en følelse av at det ikke er så hyggelig som det skulle vært i jula, men nå er det mange år siden jeg har kjent på det. Ville vært helt uaktuelt å få julen ødelagt av dette nå som jeg er voksen og bestemmer selv. For min egen del, men ikke minst for barnas del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv avholdsmenneske og vil ikke at mine barn skal oppleve usikkerheten som blir rundt henne. Mest av alt skulle ønske hun kunne vært et annet sted så jeg får gitt barna den koselige julen jeg ønsker å ha med dem.

 

Det går ikke an å ta det opp med henne. Hyling, skriking, dramaqueen, jeg er kald, får bare kjøre henne til flyplassen så sees vi aldri igjen. Osv.

Hun forstår ikke at hun har et alkoholproblem.

 

Anonymous poster hash: cc3d4...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv avholdsmenneske og vil ikke at mine barn skal oppleve usikkerheten som blir rundt henne. Mest av alt skulle ønske hun kunne vært et annet sted så jeg får gitt barna den koselige julen jeg ønsker å ha med dem.

 

Det går ikke an å ta det opp med henne. Hyling, skriking, dramaqueen, jeg er kald, får bare kjøre henne til flyplassen så sees vi aldri igjen. Osv.

Hun forstår ikke at hun har et alkoholproblem.

 

Anonymous poster hash: cc3d4...566

Jeg hadde gjort det uansett. Sagt at hun fikk velge, for i ditt hus skal det ikke drikkes alkohol. Sett hardt mot hardt. Ungene fortjener en jul uten slikt. Mormor er voksen og får takle konsekvensene av egne valg.

 

Anonymous poster hash: 3a266...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med henne før hun kommer. Da kan hun skrike og hyle hjemme og slipper å kjøpe dyre returbiletter på fly. Da får hun valget. Alkoholfri jul hos deg eller sørpedrita hjemme hos seg selv. Jeg ville ikke latt en full forelder ødelegge julen for barna mine. Men, jeg skjønner det er vanskelig å konfrontere sin egen mor. Lykke til! Håper det løser seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta det opp med henne før hun kommer. Da kan hun skrike og hyle hjemme og slipper å kjøpe dyre returbiletter på fly. Da får hun valget. Alkoholfri jul hos deg eller sørpedrita hjemme hos seg selv. Jeg ville ikke latt en full forelder ødelegge julen for barna mine. Men, jeg skjønner det er vanskelig å konfrontere sin egen mor. Lykke til! Håper det løser seg!

Veldig enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett over helga kommer mormor for å feire jul med meg og barna. Barna er full av forventning og gleder seg. Hun lover matretter hun skal lage, bake... Aktiviteter de skal gjøre. Og meg lover hun avlastning. Og jeg vet hvordan det kommer til å bli. Hun står opp i 14-tiden, begynner å fungere i 16-tiden. Da skal hun spise frokost, ikke middag som vi.. Så vil hun sitte litt med ungene i sofaen før hun mener at de må i seng så hun får voksentid. Hun drikker mye vin hver dag. Ingen av planene blir gjennomført. Ingen mormortid på ungene og ingen avlastning på meg.

 

Hvordan skal jeg overleve..? Legge meg med ungene og gi blaffen? Dra ut med ungene og så synd hun ikke blir med? Når hun er her, er alle på vent. Venter på alle løftene. Istedet våkner vi opp til tømte vinglass og snorking fra gjesterommet. God jul.

 

Anonymous poster hash: cc3d4...566

Si klart og tydelig ifra at sånn gidder du ikke ha det, at hun får reise hjem igjen hvis hun begynner slik.

Ha en alkoholfri jul! Si ifra at det ikke blir noe alkohol i julen. Tøm huset for alt av drikkevarer.

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to valg i mine øyne. Enten la henne komme og forholde dere til en mormor som tydelig setter seg selv først (et dårlig valg). Eller ta det opp med henne før hun kommer, og gi rammebetingelsene for besøket. Setter du rammebetingelsene må det også kommuniseres konsekvenser som at du f.eks kjører henne til flyplassen hvis hun bryter de. Jeg hadde helt klart valgt nummer to og kjørt hardt på konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gitt beskjed før hun kom. Blir hu sur å lar være å komme så får det bare være. Julen er barnas høytid, du setter de først. Å sånn der hadde jeg ikke giddo å hatt det formin egen del heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gi beskjed på forhånd!

Ingen alkohol, man står opp kl 9.00 for da er det felles frokost og man deltar på utflukter ig aktiviteter med deg og barnebarna.

 

Viss ikke kan hun være hjemme og heller komme en annen helg.

 

Anonymous poster hash: f9aa7...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du inviterer noen inn i ditt hjem er det reglene i deres hus som gjelder. Si dette klart ifra, om hun ikke ønsker å følge de får hun bare være hjemme.

Du har også en skyld i at dette skjer, når det er du som åpner hjemmet ditt og tilater dette i ditt hjem. Så om det ikke er slik du vil at dine barn skal oppleve må du sette en strek for det. At din mor kan bli sur, det skjer nok men du må bli enig med deg selv hva du syns er ok skjer innenfor husets fire vegger.

 

Anonymous poster hash: 4a6d4...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er voksen og trenger ikke finne deg i dette i ditt eget hjem!

 

Sett foten ned kvinne! Du skal beskytte barna dine og da får heller mormor bli så fornærmet eller lei seg som hun bare vil. På tide å bryte mønsteret!

 

Anonymous poster hash: 741d2...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde gitt klar beskjed om at alkohol i jula ikke er lov ogs ungene. Eller et glass er maks.

 

Ellers hadde jeg ikke giddet å vente sånn. Hadde planlagt dagene, sagt til henne hva vi skal og når hun måtte være klar hvis hun vil være med, og forholdt meg til det!

 

Skjønner dette er veldig slitsomt for deg og barna dine! Håper uansett dere får en god jul! :-)

 

Anonymous poster hash: 51407...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...