Gå til innhold

Tilbakevendende depresjoner = svangerskapsdepresjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har siden ungdommen slitt med tilbakevendende depresjoner og ønsker nå få barn. Vil dette gi meg større sannsynlighet for å utvikle svangerskapsdepresjon?

 

Anonymous poster hash: fc112...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men det er ikke sikkert. Viktig at du er åpen med jordmor, fastlege og helsestasjon om dette for å forsøke å forebygge og ikke minst fange opp tidlig tegn. Jeg er som deg, hatt flere depresjoner før. Men jeg klarte meg uten at det ble svangerskaps- eller fødselsdepresjon. Men jeg var "nede" en del. Er MYE hormoner og total omstilling av livet. Vær forberedt på det. Gråt en del første ukene, men det er jo faktisk normalt.

 

Anonymous poster hash: f6e1a...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større sannsynlighet er det, men det betyr ikke at du får det. Jeg er bipolar og sliter veldig med depresjoner, men jeg fikk ikke noen depresjon i forbindelse med svangerskap eller fødsel!

 

Anonymous poster hash: aa388...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger har du hatt dette da HI, og er det snakk om endogen eller eksogen depresjon? Jeg har hatt depresjon tidligere, men opplevde verken svangerskaps- eller fødselsdepresjon.

 

Og legg gjerne ved link til statistikk, dere som mener at risikoen er større for HI.



Anonymous poster hash: f5185...8c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt depresjon en til to ganger i året siden jeg var rundt 14 år. 

Har aldri hørt uttrykket eksogen eller endogen depresjon før, hva vil dette si?

 

Jeg har en form for en bipolar lidelse, bare at jeg bare har hatt hypomane perioder to ganger,mens det er depresjonene som er mitt problem. 

 

Jeg er for tiden medisinert, både på antidepressiva og orfiril, disse kan jeg selvsagt ikke bruke når jeg er gravid og er derfor enda mer redd for at jeg skal ha lange og tunge depresjoner i graviditeten.

 

Takk for gode svar alle sammen!  :tommelopp:

 

HI



Anonymous poster hash: fc112...866
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også tilbakevendende depresjon, og ble veldig syk under svangerskapet. Heldigvis har vi et fantastisk system i Norge, jeg fikk tett oppfølging av dps, god behandling da jeg ble innlagt noen uker, og oppfølging av spedbarnspsykolog i 7mnd etter fødsel, for å sikre god tilknytning. Hun kom hjem til oss en gang i uken, hjalp oss med søvnråd og slikt.

 

Apparatet finnes, jeg takket ja til alt og er ubeskrivelig takknemlig. Men jeg kommer ikke til å få flere barn, fordi det kan innebære at barnet jeg har "mister" moren sin i 9mnd...

 

Anonymous poster hash: bed7f...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ett slikt svangerskap jeg er redd for. Er veldig i tankeboksen enda om det er det beste for alle parter.

Jeg har heldigvis ett godt støtteapparat rundt meg med gode venner, en fantastisk mann og støttende familie, blir jeg deprimert er de alle klare for å trå til!

Er allikevel redd for hvordan barnas oppvekst vil bli preget av dette. Selv om jeg "bare" har en til to depressive episoder i året, er det en til to for mange...

 

Anonymous poster hash: fc112...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvor mange ganger har du hatt dette da HI, og er det snakk om endogen eller eksogen depresjon? Jeg har hatt depresjon tidligere, men opplevde verken svangerskaps- eller fødselsdepresjon.

 

Og legg gjerne ved link til statistikk, dere som mener at risikoen er større for HI.

 

Anonymous poster hash: f5185...8c6

 

Ikke statistikk akurat men:

 

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/barsel/foedselsdepresjon.php 

 

"Hvorfor får man fødselsdepresjoner?

De kroppslige og psykologiske reaksjonene som settes i gang under svangerskapet og ved en fødsel er av de mest sammensatte og gjennomgripende en kvinne opplever i løpet av livet. Når dette finstemte samspillet ikke fungerer slik det skal, kan det opptre en rekke forskjellige psykiske sykdomstilstander. De vanligste er fødselsdepresjoner.

Kvinner med tidligere episoder med angst eller depresjon er sterkest utsatt for fødselsdepresjoner. Likeså kvinner med forekomst av stemningslidelser i den nærmeste slekten."

 

 

 

 

http://www.mammanett.no/baby/fodselsdepresjon

 

"Barnepyskolog Ellen D. Flaaten hos Psykologteamet.no kan fortelle at mellom 10 og 15 prosent av kvinner i fruktbar alder har til enhver tid symptomer på angst og depresjon. 

– Tallet for deprimerte nybakte mødre i Skandinavia ser ut til å være noe lavere, fordi disse kvinnene generelt har relativt god psykisk helse. Resultatene fra en forsknings-studie i Akershus tyder på at fem til ni prosent av nybakte mødre får tegn på klinisk depresjon, forteller Flaaten.

Hun forteller også at risikofaktorer for å få fødselsdepresjon kan være tidligere psykisk sykdom, tidligere livskriser, økonomiske problemer, arbeidsledighet, tynt sosialt nettverk eller konflikter i parforholdet.

– Man vet at 60% av de som får fødselsdepresjon får det for første gang, resterende har vært deprimert tidligere, forteller fødselslege Mikael Nicolaisis ved klinikken Kvinnedoktor og Jordmora. "

 

 

 

Anonymous poster hash: 39e69...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt og utfyllende svar!

Den dagen jeg evt blir gravid er det nok viktig at jeg har god kommunikasjon med jordmor og lege.

 

Fortsatt litt i tenkeboksen og jeg i det hele skal få barn. Det verste hadde vært om min sykdom gikk ut over barnet!

 

HI

 

Anonymous poster hash: fc112...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...