Gå til innhold

Vi som hadde termin i oktober 2014


shari_z

Anbefalte innlegg

Da lager jeg en tråd for oss som hadde termin i oktober slik at vi kan holde kontakt og oppdatere hverandre om babyene våre, og stille spørsmål om alt mulig rart.  :)

 

Kanskje fint om vi kan presentere oss på nytt med kjønnet og bursdagen til babyen? Siden vi har babyene alt fra midten av septmeber til begynnelsen av november, blir litt mye å lage kalendar vi kan skrive oss opp på, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da skal jeg begynne med å presentere meg på nytt. :-)

 

Shari_z, 44 år, hadde termin 2. oktober med ukjent kjønn. Fikk en jente 21. september (38+6 på vei) etter det jeg tror må verdens lengste igangsetting (over 4 døgn) før jenta plutselig kom i en styrtfødsel på 45 minutter. Er ellers amerikansk, gift med en nordmann og har to andre jenter på 13 og 6 år, pluss en jente som var dødfødt i april 2000.

 

Jenta veide 3440 gram ved fødsel og var mandag 4460 gram, 7 uker og 1 dag gammel. :-) Hun har flattet ut litt på kurven sin, men på 6-ukers kontrol fredag hos legen så sa hun at kanskje babyen skal finne en ny kurv? Vet ikke, men de var ikke bekymret.

 

Synes forøvrig tiden har gått utrolig fort og skjønner ikke hvor de første ukene er blitt av. Vi går i åpen barnehage (der jeg pleier å jobbe, men har permisjon fra) mandager og onsdager, og det virker som hun trives. Kanskje hun husker sangene fra tiden hun var i magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skulle jeg og egentlig presentere meg selv, men så våknet lillemann nå så da må jeg utsette det litt :(

I`ll be back!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skulle jeg og egentlig presentere meg selv, men så våknet lillemann nå så da må jeg utsette det litt :(

I`ll be back!

Sånn går det for oss i barseltiden! :-). Tror jeg brukte nesten en time på å skrive de to innleggene her og det andre på 3. Trimester. Ble stadig vekk forstyrrelser, både av lillemor og de to andre jentene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å samles i en ny tråd her da! :)

 

Jeg er fortsatt på sykehuset, med jenten vår som ble født 08.nov, 12 dg over termin (rakk så vidt å bli igangsatt før det endte med hastesnitt pga hjerterytmen sank). Skrives trolig ut i morgen da hun da vil være i sitt 4.døgn og formen min er stigende. Skjønner det blir travelt når jeg kommer hjem til våre 2 eldre barn på 18 mnd (jente) og 3 år og 4 mnd (gutt), derfor skriver jeg like gjerne nå fra min rolige sykehusseng..;) Er forresten 30 år. Og datteren min var forresten 3.865 kg og 52 cm ved fødsel. :)

 

Gleder meg til et forum der vi kan lufte tanker og utveksle gode og negative erfaringer underveis i tiden som kommer! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å være anonym på terminforumet. Men nå velger jeg å stå frem med nick 🙈😛.

Jeg ventet jente nr 2, 9 oktober. 1 oktober kom jenta vår i fullført i en styrtfødsel, fra 4 cm til at ho var ute på under 10 min. Det gikk overraskende bra, kun noen få pyntesting. Vi ble en natt på sykehuset før jeg ville hjem til storesøster også.

Første 3 ukene var heftig med en veldig urolig baby. Så jeg ringte og bestilte time hos helsesøster med frykt for at det kunne være kolikk. Heldigvis etter noen dager gikk alt over. Nå bare sover ho og ho sover godt. Er oppe 1-2 ganger for å mate om nAtten. Da sover ho fra ca 10 - 10(inkludert mating)

I dag er ho blitt 6 uker alt og syntes tiden vare flyr. Skal på 6 ukerskontroll etterpå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hyggelig med en slik tråd!

 

Mi jente kom 7. oktober. Jeg var da 37+5. Hun var 2690 gram og 50 cm. Ved siste veiing, på 1-mnd dagen, var hun 3730. Hun spiser alt for mye, får vondt i magen og gulper mye. Hun er nå 5 uker og jeg gleder meg til hun blir enda litt større ;-) Vi har en gutt fra før.

 

Jeg kan ikke skryte av en rolig sovebaby, men hun er nydelig. Vi er slitne, men takknemlige og jeg satser på at det meste går seg til etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt initiativ med en slik tråd! Hurra for det :)

 

Jeg er 31 år og fikk vårt tredje barn 20.oktober. Lillesøster var 4150 og 53 cm og kom fort som fy. Hun har to stolte storebrødre på hhv 3 og 7 år.

 

Etter hjemkomst fra sykehus har ting vært stritt. Lillesøster har refluks og kolikk og skriker nesten hele tiden. Hun sover lite sammenhengende og dag som natt er det fullt kjør. Nå har vi begynt på melkefri diett og i morgen skal hun til manuellterapeut. Vi er passelig desperate og villige til å forsøke det meste. Er trist å se hvordan en liten bylt som var tilfreds og til og med i ferd med å smile til oss de to første ukene, deretter har blitt en utilpass baby som bare skriker og ikke viser noen tegn til tilfredshet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å være anonym på terminforumet. Men nå velger jeg å stå frem med nick .

Jeg ventet jente nr 2, 9 oktober. 1 oktober kom jenta vår i fullført i en styrtfødsel, fra 4 cm til at ho var ute på under 10 min. Det gikk overraskende bra, kun noen få pyntesting. Vi ble en natt på sykehuset før jeg ville hjem til storesøster også.

Første 3 ukene var heftig med en veldig urolig baby. Så jeg ringte og bestilte time hos helsesøster med frykt for at det kunne være kolikk. Heldigvis etter noen dager gikk alt over. Nå bare sover ho og ho sover godt. Er oppe 1-2 ganger for å mate om nAtten. Da sover ho fra ca 10 - 10(inkludert mating)

I dag er ho blitt 6 uker alt og syntes tiden vare flyr. Skal på 6 ukerskontroll etterpå

Husker den fødselen din! Synes det var i overkant voldsomt, 4cm til ute på under 10 min! Særlig når jeg vet hvor vondt jeg hadde det med 4cm til ute på 45 min. Så fint du står fram med nick nå! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt initiativ med en slik tråd! Hurra for det :)

Jeg er 31 år og fikk vårt tredje barn 20.oktober. Lillesøster var 4150 og 53 cm og kom fort som fy. Hun har to stolte storebrødre på hhv 3 og 7 år.

Etter hjemkomst fra sykehus har ting vært stritt. Lillesøster har refluks og kolikk og skriker nesten hele tiden. Hun sover lite sammenhengende og dag som natt er det fullt kjør. Nå har vi begynt på melkefri diett og i morgen skal hun til manuellterapeut. Vi er passelig desperate og villige til å forsøke det meste. Er trist å se hvordan en liten bylt som var tilfreds og til og med i ferd med å smile til oss de to første ukene, deretter har blitt en utilpass baby som bare skriker og ikke viser noen tegn til tilfredshet :(

Jeg føler med deg! Min eldste var rolig i 1,5 uker etter fødsel, så ble de neste 6 måneder et mareritt med skrik i 17 timer i døgnet (jeg telte timene med skrik flere ganger, var helt grusom!). Ingenting hjalp henne, ikke diet, ikke babymassasje, ikke kiropratikk. Manuellterapeut var det ingen som nevnte. Helt grusom tid. Og så våknet hun en dag med et smil og gråt ikke mer - dagen før jeg reiste til USA alene med henne. Og alle spurte om hun alltid var så blid?!?! Um, nei. Aldri sett henne sånn før, jeg. Og blid er hun fortsatt i dag, 13 år gammel. :-)

 

Lillemor nå skriker mer enn jeg synes er greit og skal ta det opp med helsesøster igjen til uka på 8 ukers kontroll. Virker som hun har vondt i magen og er helt enig med deg, det er veldig trist å se på. Vil så gjerne hjelpe, men lite som funker. Jeg unngår chili, som jeg er kjempeglad i, og koffein, da jeg har merket at hun reagerer på de to tingene. Men ikke funnet noe annet særlig. Stakkars. Men innimellom er hun rolig, så vi har det ikke på langt nær så ille som du beskriver, mer klassisk kolikk på kvelden. En annen ting jeg tror plager henne er de spesielle skoene hun må bruke. Hun er født med bilateral pes aductus og må bruke sko for å rette ut føttene sine. Merker hun gråter mer når skoene er på, så skal ta det opp på fysioterapitimen neste uke.

 

Lykke til videre med store lillesøster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 år, samboer og bor i Oslo sentrum. Hadde termin med gutt 29.oktober, fødte 23 oktober - 6 dager før termin. Samboern hadde tippet fra tidlig i graviditeten at lillegutt skulle komme 22.oktober.. Særlig tenkte jeg, men riene startet 22 oktober 05:30, 01:45 23.oktober var han ute.  Så;

 

Adrian - 23.10.14 - 3478 gram - 50 cm. - 34 cm.rundt hodet

 

Vi reiste hjem fra sykehuset da han var 2 dager gammel, da veide han 3274 gram. 3 dager etter, på helsestasjon veide han 3596 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min gutt 12 oktober. Første barnet. Han var nesten 4,2 kg og 52 cm lang. Tøff fødsel som endte i vakum og klipp.

 

Lillegutt skrek også mye etter fødsel, og vi ble tipset om manuell terapaut. Han kunne med en gang kjenne at lillegutt hadde en låsning i nakken, sannsynligvis etter vakum og at han satt fast. Litt massasje og vips - vi hadde en ny gutt! Så anbefaler virkelig å prøve dette hvis dere har baby som skriker og har prøvd å utelukke andre ting som matvarer og kolikk.

 

Han legger godt på seg han her, og ser ut som han blir nærmere 6 kg på 6ukers kontrollen snart. Vokser fra alle de fine klærne sine i str 50 og 56..Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har vært, eller skal til, manuellterapeut, hvordan vet dere som er flink til å behandle? Er det anbefaling fra helsestasjon, eller? Vurderer å prøve det jeg også hvis ikke skrivingen gir seg snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som har vært, eller skal til, manuellterapeut, hvordan vet dere som er flink til å behandle? Er det anbefaling fra helsestasjon, eller? Vurderer å prøve det jeg også hvis ikke skrivingen gir seg snart.

Vi fikk anbefalt av noen vi kjente, som hadde god erfaring med han. Han vi gikk til behandler ikke hvis han ikke mener det er noe galt. De får jo refusjon for barn opptil 12 år, så de kan jo behandle bare for å få betalt.. Vi trengte bare 1 behandling og neste gang vi møtte opp ville han ikke behandle for alt var fint:-)

 

Et googlesøk kan jo være til hjelp også, er ofte slik at helsestasjon og leger ikke har tro på slik alternativ behandling...på lik linje med akupunktur f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 år. Første barn . Hadde termin 12 oktober , men jenta kom (styrtfødsel) 27 september. Veide 2055gr og var 45 cm. Hun kom på 20 min. Hun hadde veldig lavt blodsukker, derfor måtte vi være på intensive i 1,5 uke. Hun hadde også en real knute på navlestrengen . Så hun har vel "hoppet tau" inni der 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har vært, eller skal til, manuellterapeut, hvordan vet dere som er flink til å behandle? Er det anbefaling fra helsestasjon, eller? Vurderer å prøve det jeg også hvis ikke skrivingen gir seg snart.

Jeg googlet og fant en som var anbefalt av flere andre. Verdt et forsøk tenker jeg. Husker vi gjorde det med eldstemann. Vi fikk ingen ny gutt, men fornøyelsen ble definitivt bedre av det - og dermed avtok noe skriking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Godt initiativ med en slik tråd! Hurra for det :)

Jeg er 31 år og fikk vårt tredje barn 20.oktober. Lillesøster var 4150 og 53 cm og kom fort som fy. Hun har to stolte storebrødre på hhv 3 og 7 år.

Etter hjemkomst fra sykehus har ting vært stritt. Lillesøster har refluks og kolikk og skriker nesten hele tiden. Hun sover lite sammenhengende og dag som natt er det fullt kjør. Nå har vi begynt på melkefri diett og i morgen skal hun til manuellterapeut. Vi er passelig desperate og villige til å forsøke det meste. Er trist å se hvordan en liten bylt som var tilfreds og til og med i ferd med å smile til oss de to første ukene, deretter har blitt en utilpass baby som bare skriker og ikke viser noen tegn til tilfredshet :(

Jeg føler med deg! Min eldste var rolig i 1,5 uker etter fødsel, så ble de neste 6 måneder et mareritt med skrik i 17 timer i døgnet (jeg telte timene med skrik flere ganger, var helt grusom!). Ingenting hjalp henne, ikke diet, ikke babymassasje, ikke kiropratikk. Manuellterapeut var det ingen som nevnte. Helt grusom tid. Og så våknet hun en dag med et smil og gråt ikke mer - dagen før jeg reiste til USA alene med henne. Og alle spurte om hun alltid var så blid?!?! Um, nei. Aldri sett henne sånn før, jeg. Og blid er hun fortsatt i dag, 13 år gammel. :-)

 

Lillemor nå skriker mer enn jeg synes er greit og skal ta det opp med helsesøster igjen til uka på 8 ukers kontroll. Virker som hun har vondt i magen og er helt enig med deg, det er veldig trist å se på. Vil så gjerne hjelpe, men lite som funker. Jeg unngår chili, som jeg er kjempeglad i, og koffein, da jeg har merket at hun reagerer på de to tingene. Men ikke funnet noe annet særlig. Stakkars. Men innimellom er hun rolig, så vi har det ikke på langt nær så ille som du beskriver, mer klassisk kolikk på kvelden. En annen ting jeg tror plager henne er de spesielle skoene hun må bruke. Hun er født med bilateral pes aductus og må bruke sko for å rette ut føttene sine. Merker hun gråter mer når skoene er på, så skal ta det opp på fysioterapitimen neste uke.

 

Lykke til videre med store lillesøster!

Har dere prøvd Minifom? Den fungerte her. Reseptfri på apoteket. 10 dråper før mat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei da prøver jeg igjen hehe.

 

Hei igjen damer :) Jeg er en 28år gammel jente fra Bergen som nå har 2 flotte gutter.

Lillebror Christoffer kom nøyaktig på termindatoen 24 oktober.

Han var 3650g, 52cm lang og 36cm rundt hodet.

Jeg hadde en fin fødsel uten komplikasjoner, fikk epidural som smertelindring og fødselen varte(fra riene begynte) fra kl 01 om natten til han var ute 11.33 om morgenen.

 

Har hatt en ganske snill gutt med lite problemer hittil, det eneste er at han ikke sover så masse om natten, bruker lang tid på å sovne og vil helst sovne med pupp i munnen eller oppå brystet mitt. Dette fører jo selvfølgelig til at jeg ikke får noe spesielt med søvn. Men om dagen sover han masse! Og typisk så klarer ikke jeg å sovne da :(

 

Han har også litt problemer med luft i magen, så neste steg er å kjøpe miniform for å se om det kan løse det litt opp for ham.

Brukte miniform til min første sønn og den virket godt da.

 

På fredag skal vi til helsestasjonen og få veid, målt og sjekket om alt er bra igjen og jeg krysser fingrene for at han har lagt på seg masse. Jeg trenger liksom den bekreftelsen på at jeg klarer å mate ham nok for noen ganger føles puppene tomme og jeg blir litt bekymret.

 

Nå har småen fått hormonutslett i ansiktet og jeg synes jo at dette ser fryktelig vondt ut for ham, er det noe man kan smøre på for å lindre det litt eller få det til å gå fortere vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei da prøver jeg igjen hehe.

 

Hei igjen damer :) Jeg er en 28år gammel jente fra Bergen som nå har 2 flotte gutter.

Lillebror Christoffer kom nøyaktig på termindatoen 24 oktober.

Han var 3650g, 52cm lang og 36cm rundt hodet.

Jeg hadde en fin fødsel uten komplikasjoner, fikk epidural som smertelindring og fødselen varte(fra riene begynte) fra kl 01 om natten til han var ute 11.33 om morgenen.

 

Har hatt en ganske snill gutt med lite problemer hittil, det eneste er at han ikke sover så masse om natten, bruker lang tid på å sovne og vil helst sovne med pupp i munnen eller oppå brystet mitt. Dette fører jo selvfølgelig til at jeg ikke får noe spesielt med søvn. Men om dagen sover han masse! Og typisk så klarer ikke jeg å sovne da :(

 

Han har også litt problemer med luft i magen, så neste steg er å kjøpe miniform for å se om det kan løse det litt opp for ham.

Brukte miniform til min første sønn og den virket godt da.

 

På fredag skal vi til helsestasjonen og få veid, målt og sjekket om alt er bra igjen og jeg krysser fingrene for at han har lagt på seg masse. Jeg trenger liksom den bekreftelsen på at jeg klarer å mate ham nok for noen ganger føles puppene tomme og jeg blir litt bekymret.

 

Nå har småen fått hormonutslett i ansiktet og jeg synes jo at dette ser fryktelig vondt ut for ham, er det noe man kan smøre på for å lindre det litt eller få det til å gå fortere vekk?

 

Jeg har aldri hørt om noe som kan smøres på hormonutslettet for å forbedre eller lindre det. Kanskje helsesøster kan anbefale noe? Min hadde det ikke så ille som de to andre har hatt det. Kanskje jeg ikke har særlig hormoner igjen nå, snart 45 år gammel? ;-) men skjønner du vil gjøre noe for å hjelpe lillegutten. Synes forresten navnet hans er nydelig. Et navn jeg ønsket å bruke om vi skulle få en gutt, selv om vi ble enige om noe annet denne gangen.

 

Si gjerne fra i morgen etter at du har vært på kontroll om du får vite hva som kan brukes på hormonutslettet, hvis noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Han ble oppkalt etter min avdøde lillebror :)

Skal gi beskjed om helesøster sier noe imorgen. Min første hadde ikke dette utslettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Han ble oppkalt etter min avdøde lillebror :)

Skal gi beskjed om helesøster sier noe imorgen. Min første hadde ikke dette utslettet.

Hei min gutt har hormonutslett i ansiktet. Fikk på 6 ukers kontroll beskjed om å vaske forsiktig morgen og kveld. Passe på så det ikke kom bakterier i det og å kjøpe en mild kortison krem ('1%)smøre på tynt lag i 3-5 dager morgen og kveld. Viktig at det Ikke begynte å veske da må man til legen å få antibiotika krem .. Etter 2 dg med kortison krem er utslettet borte ..! Er fremdeles rød noen steder på kropp og ansikt men de to stedene hvor han han hadde små kviser og var mer plaget er borte..

 

Liker ikke å måtte bruke en slik krem men ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei .. Kjempe bra initiativ m denne tråden 😃👏

Jeg hadde termin 7 okt . Fødte 26 sept en nydelig liten Cornelius på 3450 gr. Han kom i styrtfødsel på ca 1t20 min fra 3 cm.

 

Han er rolig og sover godt. Spiser bra men svelger en del luft og får da en del luft i magen 😔men vi koser oss masse 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt med en slik tråd for oppfølging!

 

Jeg hadde termin 6 oktober med lille Dennis, men han valgte å komme den 3 oktober, han veide 3145gram og var 49 cm.

Fødselen varte fra 21.30 om kvelden til 04.30. En veldig naturlig fødsel uten bedøvelse, så er generelt fint første gangs opplevelse :-)

 

Men lillegutt har kolikk, så dagene er lange. Var til legen med han idag når jeg selv skulle på 6 ukers kontroll.

Han har avføring hver andre uke, og avføringen er veldig mørk brun.....dette likte ikke legen så han er redd for at det er noe med tarmene hans...så i morgen blir vi videre sendt til en spesialist for slike ting. Håper å få prøvd kiropraktor kanskje det hjelper for lillegutten min. Minifom har hjulpet veldig mot luft i magen da han var så oppblåst som en ballong med mye smerter..

 

Alt i alt, en helt herlig liten gutt som jeg ikke klarer å være vekke fra i mer enn 5 min. Nyter mamma livet til de grader, og ser fram til tider der vi kan finne på mer utenfor døren, når kolikken gir seg.

Nå er det litt slitsomt til tider å gå på besøk, kafé osv.

 

Ha en fin kveld videre alle sammen med deres søte små :-)

Endret av biscolata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter,lenge siden!

Jeg hadde termin 16 okt med jenta vår kom 12 oktober :-)

Hun var 3620 og 52cm en perfekt liten klump!

Tiden flyr i disse barsel tider!

Noen som har fått i gang noen rutiner på småene?:-) gratulera til alle også!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste vi har kommet noen rutine er at ho sovner for natta i 9/10 tiden vil ha mat 3/4 tiden, våkner for litt mat igjen i 7 tiden, noen ganger sovner ho igjen mens andre ganger har ho litt våken tid da. Tror at grunnen til at ho ikke alltid sovner igjen er at storesøster(2,10år) stort sett er våken da også og da er det ikke stille ett sekund:p men jeg er veldig glad for at nettene er ganske forutsigbare. Eller så er det ikke noe system i mating ho spiser lite og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...