Gå til innhold

Bekymret for forstoppelse!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har ei lita ei på 5,5 måned som jeg prøver å tilvenne fast føde. Jeg åpnet et nytt glass med middagsmat her en dag som inneholdt "rotgrønnsaker". Jeg ga henne 4 teskjeer med det den første dagen. Dagen etter glemte jeg meg ut at det var dette nye glasset jeg tok av, siden det ligner ganske mye på søtpotet og gulerot mosen (en mos som hu er vant med å spise)! Så jeg ga henne hele resten av glasset....

 

De to påfølgende dagene hadde hun kun en kort snabb med bæsj. Per dag cirka 6 centimeter, fast men ikke hard. I dag morges (tredje dagen) fikk hun ut en enda mindre en på 1,5 centimeter... fremdeles fast, men den er bløt.

 

Likevel, hun har aldri hatt sånn bæsj før. Det har alltid vært mye bløtere, og aldri lignet "en voksen bæsj" noe det gjør nå... I tillegg pleier det jo å være ganske store mengder som kommer, hver eneste dag, med kanskje 1 dags opphold en sjelden gang.

 

Er dette normalt?? Kan jeg fortsette å gi henne fast føde, eller bør jeg ta en pause nå og kun gi mme??

 

Ps. Jeg sluttet å gi fast føde dagen etter jeg ga henne nesten hele det nye glasset... Har kun gitt henne fire små teskjeer med sviskemos i går, i håp om at det fikk fart på sakene.



Anonymous poster hash: 7abae...429
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår gutt har hatt treg mage/forstoppelse i flere mnd så dette er jeg ekspert på 😜

Det at bæsjen ligner på "vår" bæsj er mer eller mindre normalt rundt den alderen, når de begynner med fast føde.

Men det at den er så hard, er jo ikke helt bra. Da kan det gjøre vondt, men du merker sikkert hvis hun begynner å plages.

Det vi gjorde for å forebygge hard mage, var å alltid ta litt olivenolje i maten vi gav, enten det var grøt eller grønnsaksmos 😉

Og vi gav et par skjeer sviskemos eller pæremos hver dag.

 

 

Anonymous poster hash: 86ca3...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang erfaring med baby/barn med forstoppelse. Hvis det er fast men bløt som du sier og kommer hver dag er det mest sannsynlig ikke noe problem.

Jobber hun veldig når hun må bæsje eller kommer det lett? Dette har mye å si.

Hvis hun får mme eller mm på flaske så rør ut en teskje maltekstrakt i samt gi litt pæremos.

Hvis ca 50% eller mer av inntaket av mat er morsmelk så skal det mye til for å få forstoppelse.

 

 

Anonymous poster hash: ba36a...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for råd!!!!

 

Hun jobber fælt med å få ut det lille som kommer, og i tillegg føler jeg at hun er mer urolig nå. Men der er ikke steinhardt. Jeg hadde atskillig hardere avføring jeg da jeg var gravid, men har ellers ingenting å sammenligne med. Hun drakk rundt 600 ml mme og spise ca 1,5 dl grøt med banan/ferskenmos og 60% av middagsglass dagene før dette startet. Vil påstå at mengde mme utgjør mer enn 50% av kalori inntaket ila en dag (sikkert rundt 80%).

 

Igjen, tusen takk!!

 

Anonymous poster hash: 7abae...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for råd!!!!

 

Hun jobber fælt med å få ut det lille som kommer, og i tillegg føler jeg at hun er mer urolig nå. Men der er ikke steinhardt. Jeg hadde atskillig hardere avføring jeg da jeg var gravid, men har ellers ingenting å sammenligne med. Hun drakk rundt 600 ml mme og spise ca 1,5 dl grøt med banan/ferskenmos og 60% av middagsglass dagene før dette startet. Vil påstå at mengde mme utgjør mer enn 50% av kalori inntaket ila en dag (sikkert rundt 80%).

 

Igjen, tusen takk!!

 

Anonymous poster hash: 7abae...429

Bare så det er sagt, banan kan virke forstoppende 😉 Når du lager grøt, kan du også lage den med ekstra vann. Mest mulig vann hjelper også på treg mage 😉

 

Anonymous poster hash: 86ca3...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...