Gå til innhold

Når begynte dere og trene og med hva?


cici83

Anbefalte innlegg

Hei jeg fødte for 4 uker siden . Jeg har begynt å gå turer og ta litt ryggøvelser. Jeg er litt overvektig og sliter med vond rygg når jeg ikke er i bevegelse.. De siste ukene i svangerskapet var tøffe for kroppen. Jeg lengter etter å trene og få i gang systemet . Men føler ikke kroppen er klar. Den ene hofta svikter litt i ny og ne når jeg skal løfte 2 åringen eller går litt fort .. Vet ikke hva det er.. Og underlivet føles litt åpent 🙈redd for å begynne for tidlig og hardt med trening .. Noen som har noen erfaring og gode råd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Henger meg på den cici! Frøkna her er 5 uker. Jeg kjenner igjen det med hofte og bekken vondt.... Føler jeg detter fra hverandre om jeg går litt for fort. Vi må vel vente med trening til etter 6 uker? Med trening mener jeg litt hardere kjør... Mage og rygg muskel trening, løping ol

Det eneste jeg gjør nå er å ligge på alle fire og strekke diagonalt arm og bein. Denne er god for rygg, og hjelper veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den diagonalen er det jeg også har begynt med :) og gå litt tur da. Når det ikke regner 🙈

 

Meldte meg i dag opp på pt timer i gruppe med mor barn ;) hurra gleder meg .. Start om 3 uker da 7 1/2 uke etter fødsel så håper det går bra 😄👏gleder meg 👏😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) Når det gjelder trening tror jeg det er vanskelig å si eller sammenligne med hverandre. Kroppen er jo så forskjellig. Jeg begynte å trene etter 2-3 uker. Hadde ingen problem med å løpe etter 3 uker, føltes kanskje litt rart første kilometeren men gikk fint! Begynte forsiktig med håndball etter 5 uker. Rådet med å vente til etter 6 uker er mye fordi legen skal "godkjenne", men her ble jeg godkjent lenge før. Også er det vel et gjennomsnittlig råd, men hvem er vel gjennomsnittlig;-) Det viktigste er å lytte til kroppen, og ikke presse seg for tidlig. Jeg hadde ikke vondt noe sted verken før eller etter fødsel, hadde jeg hatt bekkenplager hadde jeg drøyd løpingen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) Når det gjelder trening tror jeg det er vanskelig å si eller sammenligne med hverandre. Kroppen er jo så forskjellig. Jeg begynte å trene etter 2-3 uker. Hadde ingen problem med å løpe etter 3 uker, føltes kanskje litt rart første kilometeren men gikk fint! Begynte forsiktig med håndball etter 5 uker. Rådet med å vente til etter 6 uker er mye fordi legen skal "godkjenne", men her ble jeg godkjent lenge før. Også er det vel et gjennomsnittlig råd, men hvem er vel gjennomsnittlig;-) Det viktigste er å lytte til kroppen, og ikke presse seg for tidlig. Jeg hadde ikke vondt noe sted verken før eller etter fødsel, hadde jeg hatt bekkenplager hadde jeg drøyd løpingen:)

Ja jeg har også tenkt det er litt naturlig .. Derfor tar jeg det litt med ro og kjenner etter hva kroppen tåler og ikke .. Jeg har så store mugger m melk at løpe kan jeg glemme på mnd ..,men tar sakte men sikkert i gang kroppen igjen på andre vis😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å starte med bekkenbunnen og kjernemuskulatur. Det er lurt å få på plass styrke i bekken, mage og rygg før man begynner med tunge løft og løping. Jeg kommer til å gå gode turer med vogn og gjøre øvelser når jeg føler meg klar. 

 

Pass også på at dere får i dere nok jern og vitaminer. Det går mye i melka og plutselig er man helt tom. Da tar det tid å bygge opp reservene igjen! Jeg komer til å be dem sjekke jern, b12 og d-vitamin på 6 ukerskontrollen og igjen etter noen mnd. Gikk på en skikkelig smell sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt råd er å starte med bekkenbunnen og kjernemuskulatur. Det er lurt å få på plass styrke i bekken, mage og rygg før man begynner med tunge løft og løping. Jeg kommer til å gå gode turer med vogn og gjøre øvelser når jeg føler meg klar.

 

Pass også på at dere får i dere nok jern og vitaminer. Det går mye i melka og plutselig er man helt tom. Da tar det tid å bygge opp reservene igjen! Jeg komer til å be dem sjekke jern, b12 og d-vitamin på 6 ukerskontrollen og igjen etter noen mnd. Gikk på en skikkelig smell sist...

Takk for tips om jern og vitaminer .. Veldig lurt 👏er det noe man bør gå på forebyggende ? Hvor mye Evt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mitt råd er å starte med bekkenbunnen og kjernemuskulatur. Det er lurt å få på plass styrke i bekken, mage og rygg før man begynner med tunge løft og løping. Jeg kommer til å gå gode turer med vogn og gjøre øvelser når jeg føler meg klar.

 

Pass også på at dere får i dere nok jern og vitaminer. Det går mye i melka og plutselig er man helt tom. Da tar det tid å bygge opp reservene igjen! Jeg komer til å be dem sjekke jern, b12 og d-vitamin på 6 ukerskontrollen og igjen etter noen mnd. Gikk på en skikkelig smell sist...

Takk for tips om jern og vitaminer .. Veldig lurt er det noe man bør gå på forebyggende ? Hvor mye Evt ?

 

 

Jeg er jo ingen ekspert, men selv kommer jeg til å ta halv dose jern og full dose trankapsler. Man kan visstnok ta en god del d-vitaminer i vinterhalvåret. I tillegg er det lurt å ta litt c-vitaminer for at jernopptaket skal være bra. Men da kan man sikkert bruke juice til tablettene eller til et brødmåltid. Det kan også være lurt å drøye kaffedrikkingen til en stund etter brødmåltidene, for det motvirker visstnok jernopptaket. De anbefalingene man opererer med i forhold til d-vitamin i Norge er ganske lave. Men du kan jo spørre litt rundt dette på apoteket? Jeg kommer til å forlange at fastlegen følger dette opp. Hun brukte et halvt år på å finne ut av det sist og da tok det meg et halvt år å komme i balanse igjen etterpå...

 

Det du eventuelt kan gjøre er jo å ta trankapsler e.l. og en multivitamin? Jeg har hatt fine nivåer av b12 og folat, så jeg fokuserer på d-vitaminer og jern. Men jeg vil få tatt prøver, i alle fall det første året etter fødselen, av en del annet også. Det å trene uten næringsstoffer i kroppen orker jeg ikke igjen...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar tran og multivitamin .. Gjort det hele svangerskapet og etter ... Skal sørge for å få sjekket blodprøver.. Lurt å sørge for at alt er på stell 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...