Gå til innhold

Vennegruppe


bIomstre

Anbefalte innlegg

Da skal vi til pers med vennegruppe for 1. klassingen. Noen tips å dele?

 

Er atså 5 stk (gutter og jenter) som kommer hjem til oss et par timer for å bli bedre kjent. Bør jeg ha noen leker/aktiviteter i bakhånd hvis det skulle gå litt i stampe? Ikke sikkert det er så lett med frilek når de ikke kjenner hverandre? Noen tips til passende aktivitet?

 

Så skal det serveres kveldsmat. Første mann lot de lage sin egen minipizza. Dette syntes jeg var litt vodsomt jeg da, det er jo ikke fest... Holder med vanlig brødmåltid eller?

 

Erfaringer, meninger, inspill mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg har også motvillig skrevet under på yngstes vennegruppe. På betingelse av at jeg slipper å ha det her, alene.

Eldstes vennegruppe var en fiasko og jeg har slett ikke lyst å fortsette med det hos yngste.

 

Aktiviteter kan være spill, tegning, 'boksen av', 'tikken' ol., skattejakt inne eller ute, oppgaver på lag om de er mange nok. Det bør være organisert tenker jeg.

Kveldsmat kan absolutt være vanlig brødmat. Synes heller ikke noe om at de får middag en gang til når vi omtrent nettopp har spist middag hjemme.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! God gamle tampen brenner kanskje?

 

Orker du å fortelle litt om hvorfor eldstes ble fiasko? For mange barn for 1 voksen? Her blir de bare 5, og vi er sikkert hjemme både far, mor og storesøster, så ganske overkommelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødskiver eller havregrynsgrøt med godt tilbehør er bra til kvelds! Hvis været er ok hadde jeg nok satt i gang litt ute først (boksen går, alle mine barn kom hjem, gjemsel, ballspill) og så roet ned inne med kvelddsmat til slutt. Da kan du kanskje lese eventyr? De er ikke så store i første klasse.. Drar du i gang en kopp kakao og griller marshmallows i peisen (eller et par i koppen) blir du dagens mamma;-) Så koselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er vennegruppene slik at ungene er med direkte fra skolen. De får altså middag. Mye pasta og kjøttsaus tror jeg. Brødskiver høres bra ut. Evt rundstykker. Kakao gjør alltid lykke.

 

Midterste har dratt i gang gjemsel hver gang de har vært her. I førsteklasse har jeg skrevet ut noen fargeleggingsark. Nå ville de nok hatt preg av Halloween.

 

Her avsluttes det alltid med at foreldrene får kaffe når de henter. Jeg synes det er veldig stas med vennegruppene jeg, blir kjent med barn av motsatt kjønn og med foreldrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, dette hørtes spennende ut! Jeg har ingen erfaring med vennegrupper, og burde vel sådan holde munn i denne tråden, men jeg må bare si at jeg håper virkelig vi også skal ha vennegrupper! Både for barnas og foreldrenes del. Har lurt på hvordan jeg kan bli kjent med foreldrene etterhvert, siden alle mer eller mindre kjenner hverandre her, unntatt meg selvsagt,  men dette var en knallforslag. Skal ruge godt på det fram til skolestart! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å være frempå på første foreldremøte! Her er det 3 førsteklasser, trur vesla sin er den eneste som har vennegruppe. Veldig bra for vesla som ikke kjente noen i klassen sin da hun begynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! God gamle tampen brenner kanskje?

 

Orker du å fortelle litt om hvorfor eldstes ble fiasko? For mange barn for 1 voksen? Her blir de bare 5, og vi er sikkert hjemme både far, mor og storesøster, så ganske overkommelig :)

 

 

Det var rett og slett fordi gruppen eldste var på hadde 4 eller 5 barn. 2 av dem var aldri tilstede, ikke engang når det var deres tur. Telefonnr. på listen virket ikke, på adressen var det ingen som forsto hva jeg sa. Når jeg kom der med et barn på den ene adressen kledde de dress på 2 av sine barn og trodde mine ville leke.. Forsto ikke hva det gjaldt.

 

Så gruppen var 1 gang, det var her. De var 2 stk. Vår og en til. Det var krise siden alle de andre gruppene fungerte og alle fortalte om hvor gøy det var på gruppene og hva de hadde gjort. Alt vårt barn kunne fortelle om var at det ikke ble noe av, igjen. At de ikke kom, eller ikke var hjemme ol. Skikkelig sårt.

 

Jeg 'klaget' og mente de kanskje ikke forsto hva det var eller innebar mtp. at de ikke prater norsk verken seg imellom eller til barna og forstår dårlig hva som blir sagt på foreldremøter ol.

Men det ble ikke gjort noe og jeg droppet ut. Er derfor ikke særlig lysten på å gjøre det igjen. Jeg vet hvor sårt det er for barnet når det ikke funker. Men har man da 2 foreldre sammen, og kan ha kanskje 6-8 stk, er sjansen for at noen kommer større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var ikke akkurat det jeg ville være med på. Men men, nå er det flere år siden.

 

Håper dere har mer suksess :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...