Gå til innhold

er jeg en dårlig mor når jeg ikke vil gå over på flaske enda?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I dag viste det seg at jeg har litt lite melk til babyen. Jeg vet av erfaring at om jeg starter med flaske, er det ikke lenge før jeg mister melka helt. Er det dumt av meg å tvinge til hyppig amming frem til neste kontroll om 14 dager, eeller bør jeg gå rett på flaska så ungem blir mett med en gang? Herregud, dette er vanskelig og sårt kjenner jeg😦

 

Anonymous poster hash: 30b12...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rådfør deg med helsesøster først om det er virkelig sånn at du har lite melk. Veldig veldig få kvinner har lite melk,innkludert de som opererte bort melkekjertler. Om du er vanlig mor,burde du hatt nok melk,det er trolig babyen økedøgn,eller er bare nervøs. Hvordan vet du at du har for lite melk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HAR snakket med hs. Jeg skjønner at jeg har lite når baby går lite opp i vekt og er mye urolig på ettermiddag/kveld..

 

Anonymous poster hash: 30b12...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye gikk babyen opp i vekt på en måned? Når det gjelder kveldene så er ammebarna ihvertfall nervøse om kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er i bunn og grunn at barnet får mat, ikke hvordan det får mat ;)

 

Man kan argumentere med at morsmelk er det beste, men samtidig, barnet må få den næringen den trenger. Jeg ville heller ha valgt å gå over på flaske enn at barnet mitt ikke går bra nok opp i vekt eller er urolig og sulten.

 

Du må ihvertfall ikke føle at det er et nederlag om du må gå over på flaske. Jeg ville heller ammet og gitt flaske, og skulle babyen etterhvert kutte ut puppen så har du i hvert fall ammet så lenge du kunne. Det viktigste er at babyen får den næringen den trenger :)



Anonymous poster hash: 668b2...16e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye ammer barnet?jeg vet at alle sier at du bør legge til barnet men kanskje burde du prøve å legge barnet først hver andre time,drikke masse. Personlig ville jeg ikke gitt flaske med en gang men jeg har litt mer ammeerfaring og derfor mer sikker på meg selv. Men forstår om du velgervannerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha gitt begge deler faktisk. Pumpe deg mellom måltidene for å se hvor mye du får ut? Og gi morsmelk på flasken. Drikk ammete, vørterøl for å fremme melkeproduksjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert babyen slutter å amme. Barn er forskjellige. Begge mine har fått tillegg pga dårlig vektoppgang og stor sult. Jeg ammet alt jeg var god for samtidig. Kuttet mme da de begynte med fast føde, og har ammet begge til de var ca 15 måneder. Det er viktig å amme, men viktigere at de vokser og har det godt. Du kan forsøke å koppmate en periode, pumpe deg mye og se om produksjonen går opp. Så unngår du flasken? Litt mas, da.. Lykke til, det blir bra uansett :-) Heldige barn som er født i Norge og har en mamma som vil det beste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pumpet etter en gang i en time og fått ut 30ml. Men barnet bare vokste og vokste. Husk at barnet best og mest effektivt pumper melk fra brystet. Ammete er god ide. Ja,faktisk,de fleste barn forvirrer ikke flaske og amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babyen din har gått opp veldig lite og du burde høre på HS. Barnet ditt trenger mer mat og jeg skjønner du syns det er sårt at du ikke klarer å gi den det selv. Men sett barnet først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiki1980, du skriver ekstremt rotete. Skjønner at du er for amming, men her må man se litt på fakta. Ungen har knapt gått opp noe på nesten to mnd, da må man begynne å tenke på hva som er best for ungen. Ikke hva man selv helst vil.



Anonymous poster hash: 7252f...311
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,keg skriver fra mobil så ser ikke alltid like godt hva som blir skrevet. Ja, jeg skrev at det ville vært forståelig om hun gikk over på flaske. Når det gjelder min mening ville jeg gjort en siste forsøk ved å legge barnet til om dagen oftere,drikke masse,fått meg ammete,og sett om 14 dager hvordan det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel an å prøve begge deler.  Først amme, og så gje tilskot etterpå.  Men då må ein bruke minste smokken på flaska (eitt hol), slik at det ikkje blir for lettvindt med flaske for babyen.   Er nokre år sidan no, men min eldste fekk ekstra mme på kvelden i starten, sidan han hadde dårleg vektoppgang.  For min del gjekk det seg til så eg kunne fullamme etter kvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne på kvelden barnet vil suge, suge, suge. Det heter clusterfeeding og etter noen få dager vil produksjonen tilpasse seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er babyen? Føler du at brystene blir tomme under amming? Noen har så mye morsmelk at babyen aldri orker å drikke seg inn til den fete ettermelka, og derfor bare får i seg tynn formelk. Hvor ofte ammer du? Jeg ammet begge mine annenhver time døgnet rundt frem til de var 6 mnd gamle.



Anonymous poster hash: 6b58a...f77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne på kvelden barnet vil suge, suge, suge. Det heter clusterfeeding og etter noen få dager vil produksjonen tilpasse seg.

 

Hva baserer du det på i dette tilfelle?

HI skriver jo at det er vurdert av hesesøster og at barnet har gått opp veldig lite på de siste 6 ukene.

 

Hvis dette hadde vært økedøgn som hadde stabilisert seg etter et par dager, så hadde vel ikke helsesøster konkludert med for lite næring og veldig lav vektøkning......??

 

Anonymous poster hash: 35c5c...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi begge deler. Trasig om babyen skal gå sulten fordi man absolutt vil fullamme.

 

Anonymous poster hash: 828b6...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mye næringsrik mat selv, da blir det mere melk hos deg også.

 

Og hyppig amming.

 

Lykke til.

 

Anonymous poster hash: 428aa...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det en flaske mme på kvelden fra gutten var 3 mndr. Jeg følte det som er stort nederlag, men han la ikke på seg og viste klare tegn til å mistrives, uansett hvor mye jeg ammet. Egentlig tror jeg i ettertid at han jurde fått mer mme, gitt hvordan han plutselig begynte å vokse og ble en helt annen gutt med en gang vi begynte med fast føde. Har dårlig samvittighet i ettertid for at jeg sultet gutten min i fullammingens navn. Skulle jo gjør det beste for barnet mitt. Blir fremdels kvalm av tanken på ammete og vørterøl.

 

Når noen mødre har for mye melk og gir det til melkebanker, må det statistisk sett være noen som har for lite.

 

Jeg ville forsøkt med en flaske per dag og fortsatt og amme ofte gjennom dagen. Så ser du hvordan det går.

 

Anonymous poster hash: 51462...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Er utrolig delte meninger her. Må nevnes at hs mener jeg skal fortsette å amme. Legge baby til hver andre time(eller oftere om baby vil) og se det an ved neste kontroll om 14 dager. jeg ønsker jo å amme, men føler meg egoistisk som "sulter" baby nå mens vi prøver å øke.. baby virker fornøyd nå når hn har spist ofte i dag:) håper virkelig det hjelper!

 

Er 3 mnd forresten.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 30b12...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...