Gå til innhold

Føler meg litt hjelpeløs...


Anekdote

Anbefalte innlegg

Lille tulla vår er nå blitt ti dager. Jeg hadde en lang setefødsel på 24 timer, med klipp og en del sting etterpå. Selve fødselen tenker jeg tilbake på som en fin og intens opplevelse, og jeg følte meg trygg og godt ivaretatt hele veien. Var også veldig forberedt på gangen i fødselen pga seteleiet. Det jeg ikke var helt forberedt på var hvor utrolig medtatt jeg skulle bli etterpå. Måtte trilles i rullestol fra fødestua pga epidural og at jeg hadde så lavt blodtrykk at jeg ikke kunne gå. Pga epiduralen hadde jeg heller ikke fått spise fast føde på et døgn under fødselen, og bare det gjorde meg jo utrolig utmattet. I dagene etterpå har jeg vært kjempedårlig, mye smerter i stingene, kan derfor ikke sitte, forstoppelse, kan ikke bære baby i tilfelle jeg besvimer, lavt blodtrykk, jernmangel/lav blodprosent, urinveisinfeksjon. Ligger stort sett, og det føles ut som underlivet skal falle ut hvis jeg går. Jernmangelen gir i tillegg ekstra søvnbehov, hodepine og svimmelhet. Jeg klarer ikke å gjøre så mye mer enn å amme, og må gi babyen til mannen for byssing når hun ikke vil roe seg. Føler at hun merker at jeg gir henne fra meg når hun begynner å gråte, hvis det ikke er sulten hun er da... Det føles så utrolig sårt å ikke klare å ta vare på babyen selv, og nå er det bare helgen igjen før han må tilbake på jobb. Ikke vet jeg hva jeg skal gjøre da... Noen som har lignende erfaringer?

 

I tillegg har jeg skikkelig dårlig samvittighet fordi vi gav henne smokk i dag. Det er jo for tidlig i følge rådene, men hun kaver så utrolig om kveldene og henger i puppen med bare 10 minutters mellomrom i tre timer i strekk. Pappan prøver å bære og bysse, men det hjelper lite om kvelden. Smokken fikk henne til å roe seg litt, og jeg kunne ha litt kosetid med henne uten at hun kavet så innmari mye. Akkurat det betydde mye for meg. Det har gått greit å amme etter smokken, og jeg tror hun klarer å stimulere produksjonen godt nok med all sugingen utenom. Er det ok å bruke smokk så tidlig som etter ti dager?

 

Håper noen med litt erfaringer kan gi en lyd, akkurat nå føler jeg meg mest ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det på akkurat samme meteor det blir heldigvis bedre raskere enn du aner!!! Gikk ca tre uker før jeg var bedre!!! Smokk er ingen problem spør du meg :) supert hjelpemiddel og trøst for baby :) jeg tenkte at jeg aldri kom til å bli bra, gjorde så utrolig vondt etterpå - men plutselig en dag var alt mye bedre :) ta smertestillende, nyt at mannen er hjemme, kos med baby med smokk og ikke ha dårlig samvittighet for at du trenger hvile!!!! God bedring og det ordner seg :)

 

Anonymous poster hash: e96eb...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten identisk med min første fødsel, jeg hadde stjernekikker istedenfor setefødsel og tiden etter med MYE smerter og gikk i guvet flere ganger på barsel og ble rullestol 1 uke før vi kom hjem. Kunne aldri være alene med babyen og bære på han. 

Smokk ble vår reddning også etter 10dager og husker jeg angret på at jeg ikke ga den før:) 

Gi smokk med god samvittighet. Det er bra for dere som igjen blir bra for barnet. 

Fikk nr.2 for 4 uker siden og smokk ble også gitt her 10dager gammel uten å nøle. 

Vi ga også litt sukkervann hvis baby skrek og kavet for mye slik at vi kunne få noen gode studer sammen også. Etterhvert ble det kiropraktor på meg og manuellterapaut på baby som også gjorde underverker på smerter vi begge hadde etter lang og intens fødsel. 

Anbefaler å investere i en bæresele eller sjal også hvis dere ikke har. Vil mest sannsynlig gjøre jobben til pappan med byssing mye lettere. 

 

Det blir bedre sakte med sikkert og høres ut som du har god støtte i en super pappa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, det er en trøst i seg selv at flere har hatt lignende opplevelser. Vi har bæresjal, men har ikke fått henne til å bli helt komfortabel med det enda. Øvelse gjør mester. I dag føler jeg for første gang at stingene begynner å gro litt, og det kjennes fantastisk! Får vurdere manuellterapeut etterhvert, baby er sikkert ganske medtatt etter fødselen hun også. Hvor tidlig kan man gå til sånn behandling med baby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det kan være en løsning med noe sykemelding for pappaen om det skulle trenges! Det er ikke et nederlag å trenge litt hjelp. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er barseltiden min over for lengst for minstemann er 8 mnd, men jeg har jo tre barn og endel erfaring så da skriver jeg et svar !

Angående det med smokk så skal du hvertfall ikke ha dårlig samvittighet for det : ) de to eldste mine har brukt smokk siden dag 1, amminga gikk som smurt og de gikk opp mer enn nok i vekt ! Hvis baby roer seg med smokker så er det godt for mini og for dere : ) det høres jo ut på deg som ammingen fungerer så da er det hvertfall bare å gi smokk !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, smokk var virkelig litt redningen her nå. Hun har brukt den i tre dager, og får fremdeles masse pupp når hun vil. Men når hun kaver og bare vil 'tullesuge' på puppen til jeg blir helt sår, så får hun smokk istedenfor, og da roer hun seg så fint. Og så får jeg litt avlastning på sugingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis du går til manuellterapaut som jobber mye med barn så er det ingen nedre aldersgrense. Min var ca 9uker når vi var til første behandling. Barn som har ligget og blitt født i avvikende stilling som det så fint kalles har større sannsynlighet for låsninger i nakke,rygg og bekken. Samme med de som har hatt tøff fødtsel, vakuum /blitt dratt ut.

Verdt å sjekke opp ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smokk er gull!

Har en baby med ekstremt sugebehov og jeg ble veldig sår. Smokken var det første som ble tatt frem og kokt da vi kom hjem fra barsel! ;)

 

Anonymous poster hash: 89d3d...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...