Gå til innhold

På foreldremøtet ang uteskole: "Vi SKAL være ute uansett vær!"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det var ingen rom for diskusjon, alle foreldre måtte huske å ha med gode klær etter vær, til barna sine. For barna slapp ikke unna, de måtte være ute uansett vær.

Jeg bare lurer, er dette egentlig lov? Lærerne sa ingenting om grense for kuldegrader osv. og er det ikke slik at over 10 eller 15 minus så kan barna være inne?

Nå er jeg bekymret for at uteskolen igjen kan fort bli en negativ opplevelse, og jeg skal ta det opp med lærer selvfølgelig. Er det flere skoler som driver slik?

Har ikke fått med meg at regjeringen har bestemt dette med været ihvertfall? Anyone?



Anonymous poster hash: d6e92...822
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare legge til at jeg skal selvfølgelig sende med gode klær! Men synes det er rart at barna ikke får være inne og kuldegrader og kald vind f.eks. Det er ikke alle barn som er like hardbarket. HI



Anonymous poster hash: 0e6d1...3b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Må bare legge til at jeg skal selvfølgelig sende med gode klær! Men synes det er rart at barna ikke får være inne og kuldegrader og kald vind f.eks. Det er ikke alle barn som er like hardbarket. HI

 

Anonymous poster hash: 0e6d1...3b8

 

Og gud forby at de lærer seg å bli det. Gud forby at de må ut av komfortsona.

 

Anonymous poster hash: 10daa...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant. Tusen takk det var jo konstruktivt! Kan noen svare på spørsmålet mitt? HI



Anonymous poster hash: 0e6d1...3b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er det lov, så lenge det er sikkerhetsmessig forsvarlig, selvsagt er ikke dette en regjeringssak og selvsagt er det flere skoler som "driver slik".



Anonymous poster hash: 10daa...46c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har de uteskole en dag i uka. Stoler på at lærerne håndterer dette jeg og alltid fått hjem ei blid datter. Kan dessverre ikke svare på hva de gjør på dårlige dager, men vet gapahuk og bål er obligatorisk stopp vinterstid... Senk skuldrene :)

 

Anonymous poster hash: 3b0ac...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det jeg etterlyser er vel kanskje det at lærerne kan definere dette været litt bedre. Er det snøstorm og 20 kalde ute, så tror jeg de fleste mennesker foretrekker å være inne. HI



Anonymous poster hash: 0e6d1...3b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja ikke sant. Tusen takk det var jo konstruktivt! Kan noen svare på spørsmålet mitt? HI

 

Anonymous poster hash: 0e6d1...3b8

 

Mener du spørsmålet ift om det er lov? Selvsagt er det lov.

 

Og det er bra for barna. Ingen, verken barn eller voksne, har vondt av å være ute når det er kaldt eller regner osv. Ved ekstremvær kan jeg skjønne det, men 10-15 minus er IKKE ekstremvær.

 

Anonymous poster hash: 78c95...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja det jeg etterlyser er vel kanskje det at lærerne kan definere dette været litt bedre. Er det snøstorm og 20 kalde ute, så tror jeg de fleste mennesker foretrekker å være inne. HI

 

Anonymous poster hash: 0e6d1...3b8

Men de fleste mennesker går jo ikke på uteskole heller. Det må jo være en grunn til at dere har valgt det, regner med dere da har et barn som liker sånt... Det sier seg selv at en uteskole ikke går inn når det er 15 blå. Det er jo litt av poenget..

 

Anonymous poster hash: 5d015...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerne har bare sagt at de skal være ute, ikke hvor lenge. Er det skikkelig ille vær så kan de med andre ord være ute 1 time og ikke 4 timer. Slapp av, de er lærere og kan nok legge til rette for forholdene. Bare sørg for gode klær og varm drikke på de kalde dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det jeg etterlyser er vel kanskje det at lærerne kan definere dette været litt bedre. Er det snøstorm og 20 kalde ute, så tror jeg de fleste mennesker foretrekker å være inne. HI Anonymous poster hash: 0e6d1...3b8

Men hvorfor det? Stoler du ikke på andres vurderingsevne? Har dere ofte 20 minus og snøstorm på en og samme tid? Hos oss snør det mest rundt 0 grader.... Dine barn begynner bli store. De vil utsettes mer og mer for informasjon og hendeleser du har liten eller ingen kontroll på. Hvorfor skal du lage dette til et problem før det er det? Vent til barnet ditt klager før du tar det opp, ellers tror jeg spesielt du fort gir dine barn føringer på hva de bør reagere på og dette med uteskole versus vær er faktisk ikke en reel fare noen barn bør bruke energi på å frykte. Ta deg sammen kvinne!

 

Anonymous poster hash: 3b0ac...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uteskole er uteskole.

Vi har en dag i uka med uteskole.

Min datter elsker disse dagene. På de kaldeste vinterdager, tenner de bål, varmer seg på kakao

og holder seg i aktivitet.

 

De har lange turer i fjæra, sykkelturer, reiser til ulike steder i nærområdet.

Eller de er ute og aker, på skøytebanen, fiskekonkuranse.

 

De har hatt dyras dag, hatt med egne kjæledyr, vært hjemme hos klassekamerater.

 

Med andre ord er jeg sikker på at ditt barn vil kose seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje erfaring med uteskule, men meininga må vel vere at ungane skal lære å ferdast i naturen og ha respekt for naturen og naturkreftene.  Det er ikkje sunnt fjellvit eller fornuft i å gå ut i snøstorm, om ein snakkar om skikkeleg søstorm eller anna ekstremvér, så eg ville rekna med at skulen kunne vurdere dette.  Men sjølvsagt ligg nok lista for å gå inn lågare om ein ikkje er van med å vere ute i ver og vind, så det kan hende dine vurderingar er annleis enn skulen sine.  Du syter for gode klede, dei gjer vurderingane :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første barnet ditt som har startet på skolen?

 

Skolene viser sunt vett, men du vil bli overrasket over hvor kjekt barna vil synes det er å være ute :)

 

Mine barn er ute hver helg fra 1-8 timer for dag alt etter hvilket vær det er, det er noe med å lære barna å trives ute også. De vil jo ikke sette de på en fjelltopp i snøstorm. 

 

Lovverk? Tja, med hvilken lov i hånden skal du gi skolen værforbehold på deres undervisningsopplegg? Det er mye vi kan kontrollere, været er dessverre ikke en av de.

 

Når kvelden kommer sover de som søte babyer av å ha vært masse ute. Herlig :)

 

 



Anonymous poster hash: 62751...733
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hi. Hvor store er de putene du syr under armene til ungene dine?

 

Er det ekstremvær, minus 20 og vind bruker lærerne sunn fornuft og er noe ute. Betyr ikke 4-5 timer ute.

 

Er det vanlig høst og regn er elever selvfølgelig ute.

Nå straffer det seg for at du har vært lite ute med ungene dine.

 

Stakkars unger!!!

 

Anonymous poster hash: caab4...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til regler ang uteskole, men jeg ville vært bekymret for det faglige innholdet i disse dagene, og det har du absolutt lov til å stille spørsmål ved.

 

1. klassinger har krav på et visst antall timer ren undervisning, og dette kan du kreve å få se 'regnskapet' på, noe jeg faktisk ville gjort. Luft din bekymring for læreren og vis at du slett ikke aksepterer 'tur' eller 'frilek' som undervisningstid.

 

Anonymous poster hash: f6d4a...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov. Selvsagt er det hensyn som må tas med de minste. Uteskole er en bra ting. Hvorfor er du så skeptisk?

Dette drives på en helt forsvarlig måte.

 

Anonymous poster hash: 3bf1c...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uteskole er uteskole.

Vi har en dag i uka med uteskole.

Min datter elsker disse dagene. På de kaldeste vinterdager, tenner de bål, varmer seg på kakao

og holder seg i aktivitet.

 

De har lange turer i fjæra, sykkelturer, reiser til ulike steder i nærområdet.

Eller de er ute og aker, på skøytebanen, fiskekonkuranse.

 

De har hatt dyras dag, hatt med egne kjæledyr, vært hjemme hos klassekamerater.

 

Med andre ord er jeg sikker på at ditt barn vil kose seg :)

My point exactly ift til det jeg skrev over; dette hadde jeg IKKE akseptert!

 

Anonymous poster hash: f6d4a...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tenker du at barna dine skal klare seg i en så kynisk og farlig verden som vi lever i hvis de ikke skal klare å være med på uteskole i kuldegrader en gang?

 

Anonymous poster hash: d9da4...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Uteskole er uteskole.

Vi har en dag i uka med uteskole.

Min datter elsker disse dagene. På de kaldeste vinterdager, tenner de bål, varmer seg på kakao

og holder seg i aktivitet.

 

De har lange turer i fjæra, sykkelturer, reiser til ulike steder i nærområdet.

Eller de er ute og aker, på skøytebanen, fiskekonkuranse.

 

De har hatt dyras dag, hatt med egne kjæledyr, vært hjemme hos klassekamerater.

 

Med andre ord er jeg sikker på at ditt barn vil kose seg :)

My point exactly ift til det jeg skrev over; dette hadde jeg IKKE akseptert!

 

Anonymous poster hash: f6d4a...241

Hva er det du ikke hadde akseptert?

 

Anonymous poster hash: caab4...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ha barna på uteskole, hvis du vil at de ikke skal være ute ved 10-15 minus? Da blir det jo som alle andre utedager i skolen?

 

 Som regel pleier vel det å være lavoer, bål og andre ting når det er kaldt. Poenget er jo å være ute i all slags vær. Og i Norge har vi ofte lange vintre og opptil 15 minus, så da må de jo kunne være ute... Ellers er vel hele poenget borte?

 

Barna lærer og tilpasse seg veldig godt været ;) Bare ha gode klær og sko ;)

Endret av Chl85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI hvor i landet bor du?

 

Her i vest har det uteskole i stiv kuling og pøsregn. Det er ofte det fra høst- vår her.

 

De fleste unger går og sykler til skolen selv, ja selv i pøsregn.

 

Anonymous poster hash: 28c0c...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Uteskole er uteskole.

Vi har en dag i uka med uteskole.

Min datter elsker disse dagene. På de kaldeste vinterdager, tenner de bål, varmer seg på kakao

og holder seg i aktivitet.

 

De har lange turer i fjæra, sykkelturer, reiser til ulike steder i nærområdet.

Eller de er ute og aker, på skøytebanen, fiskekonkuranse.

 

De har hatt dyras dag, hatt med egne kjæledyr, vært hjemme hos klassekamerater.

 

Med andre ord er jeg sikker på at ditt barn vil kose seg :)

My point exactly ift til det jeg skrev over; dette hadde jeg IKKE akseptert!

 

Anonymous poster hash: f6d4a...241

Hva er det du ikke hadde akseptert?

 

Anonymous poster hash: caab4...a1e

Hun mener det er grusomt at barnet ditt lærer om havet ved å se det, ta og føle på det, fremfor å lese om det i en bok 😂

 

Anonymous poster hash: 5d015...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...