Gå til innhold

Puh!


Mrs Smutt & Smilende

Anbefalte innlegg

Én lanpanne gulrotkake.

Én langpanne sjokoladekake med spøkelseskrig (ja, ikke spørr. Han blir sju).

75 makroner. Halvparten med kørd, resten med jordbærmarshmallows.

20 plastglass med gelé i tre lag med forskjellig farge.

 

Nå har jeg gjort mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helle_Høygir

Det vil jeg si er veldig veldig bra:)

 

Ny runde her - skolebrød med hjemmelagd eggekrem og så Tako muffins til matpakka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og i like måte!

Bra produskjon om dagen du også.

Jeg tror jeg har bakt på meg bekkenløsning. Gravid er jeg ikke og aldri mer, men fytt... vond rompe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Hehehe jeg kjenner til den der - bakeløsning kanskje?

 

Må si du har virkelig stått på! Heldige gutten og hvorfor ikke spøkelseskrig? :)

 

Forrige bursdagskaken jeg lagde var min! Sjokolade med sjokolade/karamell krem - veide ca 4 kg ferdig fylt, montert og pynta hehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart; bakeløsning (klaskepanne).

Wow, 4 kilo.

Hadde et prosjekt for noen år siden. Bakte en svær skattekiste med gull og skatter. Den var tung, men jeg veide den ikke. Ble knallfin da. Metta barnebursdagskalaset, familiebursdagen etterpå, jobben min og lærerværelset til mannen.

Puh, aldri igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Skattekiste- det er prosjekt ja! Jeg har bare gått løs på sabeltannbåten og det var nok. Da hadde vi sjørøverbursdag med ungene og cars med voksne. Lagde racerbane over hele spisebordet :)

 

Minsten fikk fantorangen kake med vanilje og sjokolade kake i sjakk mønster inni og en figur som så ut som en fantorang etter ei natt på fylla oppå hehehehe :) det var jo min første fondant kake, så egentlig var jeg fornøyd!

 

Må si jeg er så for å ha funnet en bakenerd her inne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I like måte!

Fantorangen på fylla hadde vært no, hehe...

God omsetning på dagens kaker. Totalt 14 i barnebursdag pluss noen voksne og 16 i familiebursdagen etterpå. Kremen på gulrotkaka fikk ekstra skryt. Bytta ut vaniljesukker ( som kjent ikke inneholder vanilje, men vanilin fra grantrær eller det som verre er) med økologisk vaniljepulver.

Nå er jeg bare sånn passe kvalm fra all kakespisingen.

Alle makronene røk med gitt.

Bakenerding er fint, men jeg er waaaay bak deg. Har ikke begynt med fondant, men planen er jo å prøve altså.

Da må du nok by på stalltips igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Du kan lage eget vaniljesukker:) hvis du tar et par stenger, skraper ut frø og legg alt inkl stenger i en blender med vanlig sukker - kjør på til det er finkornet og tadaa vaniljesukker!

 

Blender sukker er forøvrig det samme som casting sugar; ekstra finkornet!

 

Men søren og - skulle skrive om en vanilje produsent som bruker skikkelige saker, men har jo glemt hva det heter.. Og ikke får jeg sjekket siden jeg har en febersyk sovende småtting oppå meg..

 

Mer senere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmesnekra vaniljesukker har jeg i flere varianter.

Både med fruktose og sukker.

 

Dette vanlijepulveret var uten søtning, bare mørkbrunt pulver.

 

Det fikk heller være at det så ut som jeg hadde hatt pepper i glasuren på ostekaka.

 

God bedring til småttingen da. Uff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I like måte!

Fantorangen på fylla hadde vært no, hehe...

God omsetning på dagens kaker. Totalt 14 i barnebursdag pluss noen voksne og 16 i familiebursdagen etterpå. Kremen på gulrotkaka fikk ekstra skryt. Bytta ut vaniljesukker ( som kjent ikke inneholder vanilje, men vanilin fra grantrær eller det som verre er) med økologisk vaniljepulver.

Nå er jeg bare sånn passe kvalm fra all kakespisingen.

Alle makronene røk med gitt.

Bakenerding er fint, men jeg er waaaay bak deg. Har ikke begynt med fondant, men planen er jo å prøve altså.

Da må du nok by på stalltips igjen :)

Øy, hva er galt med grantrær? Ettersom den årlige etterspørselen etter vanilje er på 12000tonn, mens man ved dyrking av vaniljeblomster bare greier å produsere 1800tonn så synes jeg vi skal være takknemmelige for at flinke kjemikere har funnet ut at man kan fremstille vanillin!

 

(Ja, jeg er født i en granskog, har halve slekta på papirfabrikken (og dens restprodukter) og er fostra opp på vanillin)

 

Bortsett fra det. Klapp på skuldra for bakeinsattsen, den skal du ha for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er forresten flere her som er over middels bakeinteresserte og matinteresserte, selv om vi nok er mer på det klassiske enn på fondanten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Er det ego å bruke fondant når jeg selv ikke liker marsipan ? Hehe for det var derfor jeg brukte det på fantorangen kaka:) Men jeg tipper nok det blir marsipan fremover - fondant er så søtt:( så får jeg heller pelle av!

 

Skal stå for et helt kakebord til et konfirmasjon til neste år; har begynt å tenke allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Næsj, du lager det du liker! Selv synes jeg sånne fondantkaker stort sett er oppskrytt, det blir på det jevne (og her nevner jeg sjølvsagt ikke dine for de har jeg jo ikke hatt den ære å sette tenna i) for mye fokus på pynt og for lite fokus på innhold. Jeg er en estetiker og elsker roser, og så er jeg så heldig at en super bakebloggedame er blant venninnene mine, så jeg har lært meg litt, men for min del kommer jeg alltid tilbake til de klassiske oppskriftene, der hvor fokuset er på smak og pynten oftest er enklere. Men er kaka god og pynten pen i tillegg er jeg klar med servietter og kakegaffel!

Dessuten er jeg en sucker for tradisjon og  mangfold på kakebordet, har veldig sansen for steder hvor flere bidrar og alle har sine favorittkaker med seg til allmenn glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Jeg er helt helt enig - hvis ikke innholdet er godt, så blåser jeg i dekoren. Jeg prøver å ha motvekt i bakverkene; noe som veier opp det søte. Enten via frisk frykt, kørd eller noe salt. F.eks makroner med sjokolade er for søtt for meg, så da lager jeg gjerne salt karamell i tillegg. Dobbelt fyll blir dobbel glede hehe:)

 

Til kakebordet til neste år så ser jeg for meg panna cotta med en god bærsaus, mini terter med kørd og marengslokk, muligens så blir hovedkaken en sjokoladekake hvor bringebær må med, kanskje mini suksesser evt en verdens beste. Kommer litt an på antallet gjester og konfirmanten bør jo få lov å bestemme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I like måte!

Fantorangen på fylla hadde vært no, hehe...

God omsetning på dagens kaker. Totalt 14 i barnebursdag pluss noen voksne og 16 i familiebursdagen etterpå. Kremen på gulrotkaka fikk ekstra skryt. Bytta ut vaniljesukker ( som kjent ikke inneholder vanilje, men vanilin fra grantrær eller det som verre er) med økologisk vaniljepulver.

Nå er jeg bare sånn passe kvalm fra all kakespisingen.

Alle makronene røk med gitt.

Bakenerding er fint, men jeg er waaaay bak deg. Har ikke begynt med fondant, men planen er jo å prøve altså.

Da må du nok by på stalltips igjen :)

Øy, hva er galt med grantrær? Ettersom den årlige etterspørselen etter vanilje er på 12000tonn, mens man ved dyrking av vaniljeblomster bare greier å produsere 1800tonn så synes jeg vi skal være takknemmelige for at flinke kjemikere har funnet ut at man kan fremstille vanillin!

 

(Ja, jeg er født i en granskog, har halve slekta på papirfabrikken (og dens restprodukter) og er fostra opp på vanillin)

 

Bortsett fra det. Klapp på skuldra for bakeinsattsen, den skal du ha for!

 

 

Vel, fear enough (hilsen hun som er fostra opp på trykkeri og har hatt sommerjobber hvor bæring av tonnevis av papir har vært en stor del av jobben. Elsker fortsatt lukten av papir).

Jeg er nok ikke så veldig bevandret i vaniljens verden, men vet at etterspørselen er større enn hva som produseres.

Så kommer det naturlige oppfølgingsspørsmålet: Får jeg tak i vanillin uten sukkeret da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Så kommer det naturlige oppfølgingsspørsmålet: Får jeg tak i vanillin uten sukkeret da?

 

Det spørs! Er jo ganske sterke saker. Det er vel ca 2% vanillin i vaniljesukker. Du får høre med fabrikken:

http://www.kjemi.com/artikkel/5798/50-ar-med-vanillinproduksjon/

:)

 

 

Får ikke fart på den linken.

Hmmm... lukter det forretningside av dette tro? ;)

I så fall kan vi jo tjene oss styggrike og realisere et par drømmer vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I like måte!

Fantorangen på fylla hadde vært no, hehe...

God omsetning på dagens kaker. Totalt 14 i barnebursdag pluss noen voksne og 16 i familiebursdagen etterpå. Kremen på gulrotkaka fikk ekstra skryt. Bytta ut vaniljesukker ( som kjent ikke inneholder vanilje, men vanilin fra grantrær eller det som verre er) med økologisk vaniljepulver.

Nå er jeg bare sånn passe kvalm fra all kakespisingen.

Alle makronene røk med gitt.

Bakenerding er fint, men jeg er waaaay bak deg. Har ikke begynt med fondant, men planen er jo å prøve altså.

Da må du nok by på stalltips igjen :)

Forresten, bare mens vi er inne på vanilje...det finnes jo vaniljesukker uten vanillin, Tørsleff har iallefall. Og vaniljepulver er malte hele stenger, så der har du faktisk en litt annen smak enn hvis du tenker den rene smaken av frøene fra vanilje. Ikke det at jeg tror du smaker forskjell når det er såpass blandet ut som det blir om du har litt i en kake, altså, men.. Jeg slår et slag for vaniljeessens, jeg da. Da får du smaken, men du slipper svarte prikker i en hvit krem, du slipper sukker og andre greier. Dritdyrt om du skal kjøpe (jeg får dritdyrt sendt fra New York, intet mindre), men om du spanderer en vaniljestang av ypperlig kvalitet og en slant med vodka (eller annen smakløs sprit) så lager du den selv. Dessuten rekker en enslig vaniljestang veldig langt på den måten! Den trenger et par måneder på flaska før den er klar til bruk, men den kan etterfylles med sprit og varer i en evighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beef sister

Beklager at jeg blander meg, men er ikke essens kunstig fremstilt? Men er det virkelig dritdyrt? Jeg har kjøpt mange ganger, for det meste ekstrakt, og har aldri betalt så veldig mye, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Essens er kunstig og ekstrakt er ekte ja. Har ikke betalt så himla mye for mine flasker, siste var vel rundt en 100 kr og de varer veldig lenge.

 

Skal bestille denne http://www.lakeland.co.uk/16724/Star-Kay-White-Gold-Star-Vanilla og vanilje pasta ved neste London tur:)

Lakeland er genialt - fant verdens beste sitronskall river der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja sorry selvfølgelig ekstrakt.  Sprit med snydens god vanilje, da! Min heter Nielsen- Massey Tahitian pure vanilla extract og dufter himmelsk bare jeg tenker på den. Men egentlig kjenner jeg ikke så veldig stor forskjell på den og den jeg lager selv. Om jeg skal være helt ærlig.

Endret av amandine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg blander meg, men er ikke essens kunstig fremstilt? Men er det virkelig dritdyrt? Jeg har kjøpt mange ganger, for det meste ekstrakt, og har aldri betalt så veldig mye, tror jeg.

Du bor litt mer uttaskjærs til, du da søster! Hyggelig å se deg, forresten! Jeg har akkurat kommet inn etter steinsopptur med slynglene mine(ungene). Jeg dufter en risotto i nær fremtid...ahhhh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...