Gå til innhold

Dere guttemødre: Når kan man forvente de første pubertetstegnene hos gutter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en jente på 16 og en gutt på 8. Med jenta var ikke dette vanskelig, jeg hadde jo vært gjennom det selv og var ganske obs på hva som kom til å skje. Hun var tidlig utviklet, og måtte begynne med deodorant som niåring, BH som tiåring og fikk mensen da hun var 11. Hun var dessuten åpen og snakket med meg om dette. 

 

Nylig gikk det opp for meg at lillegutten min ikke er så liten lenger, og at jeg kanskje bør begynne å ha disse tingene i bakhodet. Samtidig gikk det opp for meg at jeg egentlig ikke vet hva jeg skal se etter. Jeg mener selvsagt ikke at jeg har tenkt til å sikre meg detaljkunnskap om hvordan han utvikler seg i puberteten, men at det kunne vært greit å vite hva de tidligste tegnene er, slik at jeg kan ta nødvendige hensyn og være litt føre var. 

 

Når så dere de tidligste pubertetstegnene hos deres gutter? 



Anonymous poster hash: ed0b4...27b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var rundt 10 års alder. Da begynte han å låse døra når han skulle på do.

Deretter lange bad med låst..husker ikke hvordan men forsto han lekte med tissen. Lurer på om det var en kommentar, om stiv tiss..

Deretter kondomer som guttene fylte med vann..

 

Ja.. og deretter en ungdom ;)



Anonymous poster hash: 5e011...08d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste gutten her er 13 år og første tegnet var vel en kvise på nesa da han var rundt 9 år, det er jo et tegn på at hormonene er i forandring.

 

Jeg rakk ikke å kjenne noe svettelukt fra han før han begynte med deo, her var det læreren på skolen som oppfordret til å begynne med det da de begynte i 5.klasse tror jeg det var (det begynte vel å stinke litt i klasserommet vil jeg tro ;))

 

Sønnen min er som sagt nå 13 og han er ikke veldig tidlig utviklet, ikke noe skjeggvekst, stemmeskifte e.l. enda, men litt hudormer og kviser på nesa innimellom. Han hadde en liten skifteulykke på stranda i sommer hvor håndkleet falt ned og da satt jeg tilfeldigvis rett foran han og fikk fullt innsyn da det skjedde, så har han hadde fått litt hårvekst der nede og at ikke hadde en liten "babysnopp" mellom bena lenger....

 

Har merket det mer på humør og personlighet egentlig, merket at den tenåringsusikkerheten plutselig var der. Barnets naturlige selvtillit og stolthet ble skiftet ut med usikkerhet og tanker om at han ikke var noe pen, hadde stygge tenner, ikke var noe flink i fotball osv. En sårhet som ikke hadde vært der før, kunne plutselig ta til tårene av de merkeligste årsaker, at han hadde glemt hvordan han gjorde et mattestykke f.eks.

 

Nå i det siste har han vært veldig blid og glad igjen, går og synger høyt, koser og klemmer på småsøsken, har det tydeligvis veldig bra nå om dagen.



Anonymous poster hash: 81b8c...21e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg plutselig en ahaopplevelse om at den lille gutten min på 7 år ikke kommer til å være et lite barn for alltid!😳😞😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann her er ti, og har akkurat startet i 5. trinn. I sommer merket han selv at han begynte å lukte svette. I vår ble han operert, og under inspeksjon av såret så jeg myke dun på testiklene. Regner derfor med puberteten så smått er i gang. Litt synd egentlig, for han er så liten av vekst. Håper på en real vekstspurt snart.

 

Anonymous poster hash: 46ce9...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rundt 9-10 år har det dukket opp en og annen minikvise, men først da han bikket 11 år begynte det å bli litt mer, f.eks. svettelukt (ikke mye, men den er der). Nå er han akkurat fylt 12 år og opplyste meg her forleden om at han hadde begynt å få hår "der nede", så da vil jeg tro det er i gang ;)



Anonymous poster hash: cdb79...e1d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg plutselig en ahaopplevelse om at den lille gutten min på 7 år ikke kommer til å være et lite barn for alltid!

 

Ja, ikke sant? Var en slik opplevelse som fikk meg til å spørre her inne!

 

HI

 

Anonymous poster hash: ed0b4...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann her er ti, og har akkurat startet i 5. trinn. I sommer merket han selv at han begynte å lukte svette. I vår ble han operert, og under inspeksjon av såret så jeg myke dun på testiklene. Regner derfor med puberteten så smått er i gang. Litt synd egentlig, for han er så liten av vekst. Håper på en real vekstspurt snart.

 

Anonymous poster hash: 46ce9...5e5

Guttene skyter i været når de kommer i puberteten, det er ikke uvanlig at de vokser 10 cm i året!

 

Her er som sagt eldste 13 år og jeg ser på de kompisene hans som kommer inn døra her nå, plutselig ser jeg jo opp på flere av dem. Det har skjedd noe vannvittig på den fronten siste året altså, plutselig har de 43 i sko og er høyere enn deg.... Sønnen min var høyest i klassen frem til rundt 6. klasse, men nå som de skal opp i 8.klasse har plutselig flere stykker tatt han igjen. Sønnen min er nå 165 cm og 42 i sko, flere av kompisene hans er nå plutselig større. Det er visst ganske vanlig at guttene gjør et kjempehopp i vekst når de går inn i puberteten, de er så hengslete og rare, utrolig søte ;)

 

Anonymous poster hash: 81b8c...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg plutselig en ahaopplevelse om at den lille gutten min på 7 år ikke kommer til å være et lite barn for alltid!

Jeg skal fortelle deg at det er skikkelig rart.

Plutselig står du ved siden av en liten mann, nesten like høy som deg, regulering på tennene og kviser på nesa, hengslete i kroppen, hormonell og følsom.

Det ene øyeblikket slenger han med døra og roper at han ikke ønsker å leve mer fordi ingen er glad i han (fordi han ikke fikk viljen sin i et eller annet) og i det neste ligger han ved siden av deg i sofaen med hodet i fanget ditt og ser på TV sammen med deg og er mammas lille gutt et øyeblikk igjen.....

 

Anonymous poster hash: 81b8c...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er snart 8 år og jeg merker små tegn på ham, har egentlig gjort det et halvt års tid. Han har fått en og annen kvise samt at han har begynt å bli en liten hissigpropp. Har også lagt på seg litt, men det var jaggu på tide. Han har begynt å spise mye mer, men er overaktiv så sånn sett burde han ikke lagt på seg kun av maten.

I forrige uke lekte vi og da merket jeg at han var klam under armen. Da sa han at han hadde begynt å være det den siste tiden. Så da gikk han og tok på deo, den har stått klar i skapet hans i flere måneder da det ante meg at noe var på gang ;)

Han har også begynt å få bittelitt mer hår på beina :P

Lille gutten til mamma begynner å bli en liten mini-mann :) <3

 

Anonymous poster hash: c9cf9...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hysj hysj hysj!! Mine gutter blir ikke menn, de blir søte små uskyldige og kosete hele livet! Noe annet vil jeg ikke høre snakk om 😉

 

Anonymous poster hash: 11eb5...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt på 9,5 som har fått dun på tissen for noen mnd siden. Han har også fått mer hår på leggene. Ellers ikke merket noe. Lukter ikke svette under armene.

 

Anonymous poster hash: 2f3bd...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hyl! At jenta mi i 6.klasse er kommet i puberteten har jeg sånn smått innsett, men guttene mine skal ikke bli store, hårete menn! De skal være mine små gutter! Og nå må jeg hyle igjen, for med den holdningen vil jeg ende opp som min svigermor som nekter å innse at hennes lille gutt er en voksen mann! For en dag dette er! Altfor mange sjokk og innsyn! 😳😝

 

Anonymous poster hash: 1e7d8...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyl! At jenta mi i 6.klasse er kommet i puberteten har jeg sånn smått innsett, men guttene mine skal ikke bli store, hårete menn! De skal være mine små gutter! Og nå må jeg hyle igjen, for med den holdningen vil jeg ende opp som min svigermor som nekter å innse at hennes lille gutt er en voksen mann! For en dag dette er! Altfor mange sjokk og innsyn! 😳😝

 

Anonymous poster hash: 1e7d8...9b2

Hahaha 😂 Akkurat nå gikk det også opp for meg at jeg må kanskje la de bli menn likevel 😱😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha.Herlig tråd. Har en gutt på 10 som har begynt å lukte litt svette og har fått litt mer hår på leggene. Ellers er han søt og myk og skjønn, som tidligere.

Har to eldre jenter, og der var det kjempeforskjell på når de kom i puberteten.

 

Kom forresten på noe vittig. Jeg husker en gang det ringte på hjemmetelefonen, og så var et en MANN som spurte etter den ene datteren min. Jeg ble veldig skeptisk, men gikk nå og hentet henne. Etter at hun hadde avsluttet samtalen, forklarte hun at det ikke hadde vært noen mann, bare gode, gamle Marius som i kassen hennes - som hadde vært i stemmeskiftet!

 

Jeg syns tenåringer er utrolig sjarmerende!



Anonymous poster hash: f1ddf...8d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom de tre eldste ( 15- 19- 21) i stemmeskifte sommern de var 11 år. Hår kom rett føre det, og at det begynte med svettelukt i alder av 9-10 år.  Er ille glad for minsten på 2 år som fremdeles er "baby" i mine øyne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Eldstemann her er ti, og har akkurat startet i 5. trinn. I sommer merket han selv at han begynte å lukte svette. I vår ble han operert, og under inspeksjon av såret så jeg myke dun på testiklene. Regner derfor med puberteten så smått er i gang. Litt synd egentlig, for han er så liten av vekst. Håper på en real vekstspurt snart.

 

Anonymous poster hash: 46ce9...5e5

Guttene skyter i været når de kommer i puberteten, det er ikke uvanlig at de vokser 10 cm i året!

 

Her er som sagt eldste 13 år og jeg ser på de kompisene hans som kommer inn døra her nå, plutselig ser jeg jo opp på flere av dem. Det har skjedd noe vannvittig på den fronten siste året altså, plutselig har de 43 i sko og er høyere enn deg.... Sønnen min var høyest i klassen frem til rundt 6. klasse, men nå som de skal opp i 8.klasse har plutselig flere stykker tatt han igjen. Sønnen min er nå 165 cm og 42 i sko, flere av kompisene hans er nå plutselig større. Det er visst ganske vanlig at guttene gjør et kjempehopp i vekst når de går inn i puberteten, de er så hengslete og rare, utrolig søte ;)

 

Anonymous poster hash: 81b8c...21e

Gutten min har vokst 10 cm i året siden han ble født?

 

Anonymous poster hash: 42c89...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Eldstemann her er ti, og har akkurat startet i 5. trinn. I sommer merket han selv at han begynte å lukte svette. I vår ble han operert, og under inspeksjon av såret så jeg myke dun på testiklene. Regner derfor med puberteten så smått er i gang. Litt synd egentlig, for han er så liten av vekst. Håper på en real vekstspurt snart.

 

Anonymous poster hash: 46ce9...5e5

Guttene skyter i været når de kommer i puberteten, det er ikke uvanlig at de vokser 10 cm i året!

 

Her er som sagt eldste 13 år og jeg ser på de kompisene hans som kommer inn døra her nå, plutselig ser jeg jo opp på flere av dem. Det har skjedd noe vannvittig på den fronten siste året altså, plutselig har de 43 i sko og er høyere enn deg.... Sønnen min var høyest i klassen frem til rundt 6. klasse, men nå som de skal opp i 8.klasse har plutselig flere stykker tatt han igjen. Sønnen min er nå 165 cm og 42 i sko, flere av kompisene hans er nå plutselig større. Det er visst ganske vanlig at guttene gjør et kjempehopp i vekst når de går inn i puberteten, de er så hengslete og rare, utrolig søte ;)

 

Anonymous poster hash: 81b8c...21e

Gutten min har vokst 10 cm i året siden han ble født?

 

Anonymous poster hash: 42c89...7ff

 

 

Min åtteåring har også vokst fort, i snitt 11,5 cm i året. Jeg regner med at de som alltid har vokst fort ikke får et voldsomt veksthopp, eller at det i såfall varer en kort stund. 

 

Anonymous poster hash: ed0b4...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...