Gå til innhold

Hvordan er deres renselse etter ks?


Lotta27

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan renselsen deres er? Hvor lenge har/hadde dere friskt blod? minker det i mengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Renselsen min har vart i 12 dager nå - og har definitivt avtatt ifht blod. Blør nesten ikke noe lenger, kun tyntflytende utflod nå. Snodige greier, lurer på når det gir seg helt. Må fortsatt gå med bind, da, sånn for sikkerhets skyld.  Blødde vel bare sånn skikkelig i 4-5 dager tror jeg, så minket det veldig. 

 

Du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blødde som en kraftig mens i et par-tre dager, etter det har det vært en del mindre. Minket til ganske lite (knapt noe i bindet) de siste dagene på sykehuset etter en uke. Nå er det lite i bindet, men friskt blod når jeg tørker meg. Er du flink med å vaske/skylle underlivet? Hvordan går det med såret ditt og smertene? Føler du deg i fin form? :-)

Jeg mistet mye blod, så føler meg slapp og sliten, men bedre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blødde som en kraftig mens i et par-tre dager, etter det har det vært en del mindre. Minket til ganske lite (knapt noe i bindet) de siste dagene på sykehuset etter en uke. Nå er det lite i bindet, men friskt blod når jeg tørker meg. Er du flink med å vaske/skylle underlivet? Hvordan går det med såret ditt og smertene? Føler du deg i fin form? :-)

Jeg mistet mye blod, så føler meg slapp og sliten, men bedre :-)

Hei igjen Lotta :)

Jupp, jeg vasker daglig iallefall - ifbm dusjing uansett, så da er det jo logisk at jeg også skyller der nede. Jeg liker å føle meg så ren det er mulig å føle seg midt oppi renselsen, så dermed blir det relativt ofte, da. Såret mitt går det nokså bra med, men har en del smerter i den ene siden. På venstre side kjennes det ikke lenger noe som helst smerte i såret, men på høyre må de ha satt en "sluttknute" med sytråden evt kommet borti en nerve eller noe, for der gjør det skikkelig vondt fortsatt. Rare greier.

Jeg er forresten stripset over såret, og stripsene skulle falle av av seg selv. Har foreløpig falt av to bare, men ser da at såret er veldig fint sydd. Mye finere denne gang enn det forrige, og det er snittet like under det forrige snittet (jeg trodde de snittet meg midt I det forrige snittet, men det gjorde de altså ikke).

Formen er alt i alt fin. Ammingen går fint og sårsmertene demper jeg med paracet ved behov. 

 

Hva med deg? Såret og smerter og form? Ser du skriver du er litt slapp, ikke rart hvis du mistet mye blod. Måtte du ha overføring eller jern? Selv måtte jeg ha intravenøst jern sist jeg hadde ks, men ikke denne gang. Håper du klarer nyte babyen! er det din første eller har du født før? Det er min tredje :)

Endret av Josephina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

Så kjedelig at du også har ubehag i såret, sa de noe til deg om når det bør gå over/bli bedre? Jeg har ubehag når jeg "anstrenger" meg, dvs reiser meg opp fra senga etc..har blitt en del bedre- ikke mange dagene siden det gjorde vondt å reise seg fra sofaen. Ellers prøver jeg å huske på å bruke beina og armene når jeg beveger meg og reiser meg/setter meg. Går nok litt som en krøkling enda, spesielt opp trappa og ut og inn av bilen. Håper hematomet går seg til etterhvert, gleder meg til det har gått 6 uker og jeg kan løfte ting som bilsetet. Er du forsiktig med løftingen? Jeg er så redd for såret at jeg ikke løfter noe tyngre enn babyen.

 

Hvordan ser stripsene ut? Meg sydde de med tråd som skal forsvinne av seg selv. Håper virkelig vi begge slipper infeksjon! :-)

Har renselsen din gradevis minket, eller hvordan er den?

 

Og babyen deres, er den matglad? Vår har en tendens til å sovne ved puppen og være vanskelig å vekke. Er første barnet vårt :-) -Så mye man lurer på og engster seg over. Alt man vil er jo at den lille skal være frisk, raskt , blid og fornøyd :-) Du er jo dreven som har 3 :-) hehe.

 

Har føkt meg slapp og er en del svimmel, er vel en blanding av lavere hb og lite søvn. Blodprosenten sank en del, så jeg tar 100 mg jern og c vitamin daglig. Heldigvis har den begynt å stige igjen, gleder meg til den er oppe på normalen og svimmelheten forsvinner.

 

Håper dere storkoser dere og at ubehaget i såret ditt bedrer seg :-)

Mistet du mye blod under ks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

Så kjedelig at du også har ubehag i såret, sa de noe til deg om når det bør gå over/bli bedre? Jeg har ubehag når jeg "anstrenger" meg, dvs reiser meg opp fra senga etc..har blitt en del bedre- ikke mange dagene siden det gjorde vondt å reise seg fra sofaen. Ellers prøver jeg å huske på å bruke beina og armene når jeg beveger meg og reiser meg/setter meg. Går nok litt som en krøkling enda, spesielt opp trappa og ut og inn av bilen. Håper hematomet går seg til etterhvert, gleder meg til det har gått 6 uker og jeg kan løfte ting som bilsetet. Er du forsiktig med løftingen? Jeg er så redd for såret at jeg ikke løfter noe tyngre enn babyen.

 

Hvordan ser stripsene ut? Meg sydde de med tråd som skal forsvinne av seg selv. Håper virkelig vi begge slipper infeksjon! :-)

Har renselsen din gradevis minket, eller hvordan er den?

 

Og babyen deres, er den matglad? Vår har en tendens til å sovne ved puppen og være vanskelig å vekke. Er første barnet vårt :-) -Så mye man lurer på og engster seg over. Alt man vil er jo at den lille skal være frisk, raskt , blid og fornøyd :-) Du er jo dreven som har 3 :-) hehe.

 

Har føkt meg slapp og er en del svimmel, er vel en blanding av lavere hb og lite søvn. Blodprosenten sank en del, så jeg tar 100 mg jern og c vitamin daglig. Heldigvis har den begynt å stige igjen, gleder meg til den er oppe på normalen og svimmelheten forsvinner.

 

Håper dere storkoser dere og at ubehaget i såret ditt bedrer seg :-)

Mistet du mye blod under ks?

Ja det er kjipt å ha ubehag i såret. Men de sa til meg, og jeg husker fra sist, at det blir gradvis bedre hele tiden. Jeg og kjenner det mest når jeg anstrenger meg, som å stå opp av senga, opp av sofa og å gå på trilletur f.eks...Kan kjenne nokså sterke smerter enda ved slike bevegelser.

 

Skjønner godt det er mye dere lurer på, med førstemann. Jeg har vært der, vet du :) men du kommer til å bli tryggere og tryggere og spes når du lærer din lille å kjenne :) ettehvert skjønner du hva gråten betyr til og med, om det er bleieskift, sult eller kos feks :)Det er spennende og fint og overveldende på en gang, det å bli foreldre. :)

Ja, jeg er forsiktig med løftingen . Har ikke lyst å pådra meg brokk, som jo kan skje om man løfter for tungt. Løfter kun baby, men som deg, så ser jeg frem til å kunne løfte bilstol og vogn inn og ut av bilen :)kommer liksom ingen vei på egenhånd enda ;)

 

Og stripsene er som hvit tape, som de har satt haugevis av (loddrett) over såret. Mitt sår er også sydd og ikke stiftet, så tråden løser seg opp selv, det er supersmart. Stripsene er bare en ekstra "sikring" i gro-fasen.

 

jupp, renselsen er mindre nå men kan fortsatt blø friskt innimellom. Vet jommen ikke hvorfor den varer så lenge...stort sett er det bare utflod, men innimellom blod da. har jo vart i over 2 uker nå...sukk...er så kjedelig syns jeg.

 

og matgla? JA! hun suger og drikker og koser seg veldig ved puppen. Deres da? Er gla ammingen omsider er kommet i gang, tar jo ofte litt ekstra tid etter ks...dessverre. Er dere kommet skikkelig i gang?

 

Håper jern og c-vit funker bra for deg. du kommer deg nok skikkelig nokså snart, skal du se. det minner om mitt første ks - da måtte jeg og ta slikt, men det gikk seg fort til. jeg mistet kun 300 gr blod denne gang og det er nokså lite. var heldig med det. sist måtte jeg ha både jern og noe blodoverføring. 

 

lykke til med det hele - også er det fint at man kan spørre her inne når man lurer på noe, ikke sant? :)

kos deg masse og nyt barseltiden så godt du kan. så håper jeg sårsmerter snart går seg til for oss begge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :-)

Så kjedelig at du også har ubehag i såret, sa de noe til deg om når det bør gå over/bli bedre? Jeg har ubehag når jeg "anstrenger" meg, dvs reiser meg opp fra senga etc..har blitt en del bedre- ikke mange dagene siden det gjorde vondt å reise seg fra sofaen. Ellers prøver jeg å huske på å bruke beina og armene når jeg beveger meg og reiser meg/setter meg. Går nok litt som en krøkling enda, spesielt opp trappa og ut og inn av bilen. Håper hematomet går seg til etterhvert, gleder meg til det har gått 6 uker og jeg kan løfte ting som bilsetet. Er du forsiktig med løftingen? Jeg er så redd for såret at jeg ikke løfter noe tyngre enn babyen.

 

Hvordan ser stripsene ut? Meg sydde de med tråd som skal forsvinne av seg selv. Håper virkelig vi begge slipper infeksjon! :-)

Har renselsen din gradevis minket, eller hvordan er den?

 

Og babyen deres, er den matglad? Vår har en tendens til å sovne ved puppen og være vanskelig å vekke. Er første barnet vårt :-) -Så mye man lurer på og engster seg over. Alt man vil er jo at den lille skal være frisk, raskt , blid og fornøyd :-) Du er jo dreven som har 3 :-) hehe.

 

Har føkt meg slapp og er en del svimmel, er vel en blanding av lavere hb og lite søvn. Blodprosenten sank en del, så jeg tar 100 mg jern og c vitamin daglig. Heldigvis har den begynt å stige igjen, gleder meg til den er oppe på normalen og svimmelheten forsvinner.

 

Håper dere storkoser dere og at ubehaget i såret ditt bedrer seg :-)

Mistet du mye blod under ks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde skrevet et langt svar, men så kom snuppa borti mobilen og det ble borte og den gamle teksten ble postet :-p hehe!

 

Jeg kjenner ubehag hvis jeg har beveget meg litt mye en dag, og når jeg går inn i bilen og i trapper. Det mest ubehagelige er å kjøre bil over humper og i svinger/rundkjøringer. Har ikke kjørt selv enda, bare vært passasjer, og i svingene kjennes det ut som om hele magen blir dratt til siden, håper ikke det vil være sånn i mange mndr. Har du ubehag ved bilkjøring?

 

obs ekle detaljer følger

Renselsen min har de siste dagene gått over til å bli en god del slim, beige/lysebrunt som lukter litt fisk, usj :-/ Er det vanlig? Har du mye slim?

 

Hvordan får du bandasjen til å sitte inntill i kantene ved limet? mtp hårene, som ihvertfall hos meg har vokst godt ut igjen nå. Får du noen til å hjelpe deg eller har du noen triks? :-)

 

Ammingen er godt igang nå, men det tok litt tid før jeg fikk nok melk så vi kombinerte pupp og flaske en periode. Har erstatning i backup :-)

 

Er du også svimmel eller helt fin i formen? Jeg blir spesielt svimmel ved gåturer, på butikken etc. Håper hb tar seg godt opp raskt.

 

Spiser du alt av mat eller er det noe du holder deg unna mtp luft i magen hos den lille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør du det med ammestillibger? kjenner jeg får vondt i såret hvis hun ligger lenge på mangen min når vi sitter i sofaen og ammer. Som regel sitter vi i sofaen med ammepute, men orker ikke ha ammeputa helt inntill meg enda pga såret. kjenner du noe når du ammer eller babyen sovner på magen din etter mating?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen, sorry sent svar, vært uten nett en lang stund nå :(

Ammestilling etter ks er ikke så lett, men jeg har god nytte av en ammepute, som deg. Veldig avlastende syns jeg. Nå har jeg ikke så mye smerter lenger, heldigvis, så det begynner gå seg til. Håper det gjør det for deg også :)

 

Renselsen er forresten ikke heeelt over, men nesten. Hva med deg? Ser du har spurt om andre ting og, men vet ikke om det er aktuelt siden det er en studn siden innlegget ditt. Men nei, jeg blir ikke svimmel, men om du blir det skyldes det nok lavt blodsukker . Husk å få i deg nok væske. selv drikker jeg 2 liter daglig :)

 

Håper du ellers har det bra sammen med lille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du ikke har ubehag i såret lenger :-) Jeg kjenner litt ubehag i hele såret, særlig hvis jeg har løftet babyen mye og måttet holde en del av vekten hennes under ammingen. Det stikker til litt innimellom.

Er såret ditt helt fint nå? Har ditt også små skorpebiter ?

 

Min renselse er heller ikke helt over, kommer litt lyst friskt innimellom, beige slim og litt lys beige blod. Håoer alt er i orden og at ikke det er noe rester etc. Hvordan er fargen på det som kommer hos deg?

 

Håper dere koser dere også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du ikke har ubehag i såret lenger :-) Jeg kjenner litt ubehag i hele såret, særlig hvis jeg har løftet babyen mye og måttet holde en del av vekten hennes under ammingen. Det stikker til litt innimellom.

Er såret ditt helt fint nå? Har ditt også små skorpebiter ?

 

Min renselse er heller ikke helt over, kommer litt lyst friskt innimellom, beige slim og litt lys beige blod. Håoer alt er i orden og at ikke det er noe rester etc. Hvordan er fargen på det som kommer hos deg?

 

Håper dere koser dere også! :-)

Såret mitt ser nokså bra ut, men var på legevakten forrige helg fordi det gikk "hull" på et sting som tydeligvis holdt på å løse seg opp. Da begynte jeg blø - samt at det væsket seg noe. Heldigvis ikke infeksjon, bare litt normal væske og blodansamling under huden. Det holder på å gro seg til nå.

Har ikke så mye skorper,nei, bare en tynn rød strek egentlig.

 

Når det gjelder renselsen er den helt over nå. Liker ikke gå i detaljer på farger og hvordan det hele ser ut....sorry altså, syns bare det blir litt "privat" også er jeg vel så sær at jeg syns det er litt småguffent å skrive så mye om. Uansett, alt er normalt, så lenge det ikke lukter ille... ;)

Håper det snart gir seg hos deg og. Godt når det endelig er over syns jeg. Tar sin tid!

 

Jupp vi koser oss masse, begynner endelig å få hodet over vannet - og det er skjønt. Tar litt tid med innkjøring og å bli kjent med babyen. 

Ha en flott helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en ubehagelig opplevelse, kom det mye blod? Godt å høre at det gror fint og ikke var infeksjon ihvertfall! :-)

Har du fortsatt ubehag i såret når du beveger deg?

 

Så godt å være helt ferdig med renselsen. Håper jeg snart er det også :-)

 

Babyen vår er litt urolig om kvelden, kaver og synes ikke hun får nok melk servert raskt nok fra puppene. Håper det går seg yil og at melkeproduksjonen tar seg opp.

 

Ha en flott helg dere også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørtes ut som en ubehagelig opplevelse, kom det mye blod? Godt å høre at det gror fint og ikke var infeksjon ihvertfall! :-)

Har du fortsatt ubehag i såret når du beveger deg?

 

Så godt å være helt ferdig med renselsen. Håper jeg snart er det også :-)

 

Babyen vår er litt urolig om kvelden, kaver og synes ikke hun får nok melk servert raskt nok fra puppene. Håper det går seg yil og at melkeproduksjonen tar seg opp.

 

Ha en flott helg dere også! :-)

Hei igjen, 

 

niks har lite ubehag nå. Heldigvis. Syns det har leget seg relativt fort, til tross for den turen inn på legevakta. Ja, det kom en del blod, blandet med noe jeg trodde var infisert væske (...heldigvis var det jo ikke det).

Eneste som plager meg nå er at det er så markant skille fra magen og snittet, om du skjønner. Det er sånn en "kant" liksom om magen ser jo derfor superpløsete ut....

Håper alt går seg helt til for deg også nå :)) Kos deg masse videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig kant her også, det søkket inn liksom. Men det vil kanskje ikke endre seg noe særlig?

Jeg har kjøpt noen truser med høyt liv så jeg slipper at trusekanten gnager i såret ihvertfall. Har opplevd at det kommer biiiittelitt gult fra såret noen steder som gir merker på truse. Har du hatt noe sånt fra såret eller har det ikke kommet en dråpe av noe som helst etter legevaktturen?

Lege har sett på såret mitt og det ser visstnok fint ut og er heldigvis ingen infeksjon ihvertfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...