Gå til innhold

Tannpuss


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om noen kan komme med tips eller trøstende ord. Datteren vår på 2,5 år hater å pusse tennene. Føler vi har prøvd alt. Tulle, synge, lese om å pusse tenner, vært på Karius og Baktus på teater, tvangspussing, elektrisk tannbørste m.m. Alt ender med hyyyyyyylskrik, og vi får følelsen av at man begår en form for overgrep. Det er helt forferdelig! Jeg vet ikke mine arme råd lenger. Dette gjelder forøvrig kun når jeg og mannen min skal pusse tennene hennes, for når besteforeldre gjør det, går det uten problemer. Bare det å snakke om å pusse tenner gjør henne helt hysterisk :( Får så vondt av henne, og er helt utslitt av den kampen der. Noen med erfaringer?

 

Anonymous poster hash: 3a375...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvangspussing var det eneste som hjalp her i alle fall. For mye prating og dulling førte bare til at han trodde han kunne slippe unna og kjempet enda mer imot.

 

I perioder hvor det har blitt vanskelig igjen, så hjelper det ofte å la ham pusse litt selv først. Men når jeg da sier at nå er det min tur å pusse, så blir det sånn, da er det ingen bønn.



Anonymous poster hash: 5bd50...89c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en periode hvor hun ikke ville pusse tennene, og da begynte vi å ta med dukken hennes på badet, og så pusset jeg "tennene" til dukken i stedet. Vips, så insisterte hun på at jeg skulle pusse tennene hennes og, og vi gjorde en liten lek ut av det.

Vi har sluttet med dukkepussen nå, siden det etterhvert ikke var noe problem å få pusset tennene. Nå er det fluortabletten som er gulroten, og vi har en fast rekkefølge:

1. Hun får "passe på" boksen med fluortabletter, mens hun sitter på fanget mitt. Jeg pusser tennene og synger "puss, puss, så får du en suss"-sangen.

2. Hun får lov å pusse tennene selv, så lenge som hun har lyst.

3. Jeg løfter henne opp til vasken så hun får skylle tannkosten og pusse med vann, og spytte ut tannkremen.

4. Vi tar ut tre fluortabletter, og hun får ta en selv, og gi "en til mamma og en til pappa."

Etter at vi gjorde det hele til et fast rituale har vi ikke hatt problem én gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt hyling og tvang i 2 år. Nå begynner hun å skjønne en del så nå har vi innført at natta er det uansett, men er du flink og hjelper til med nattstell så får vi tid til kos/bok/ litt tv titting etterpå før hun skal i seng. Før så gjorde vi det uansett for å få en koselig avslutning på dagen, men nå som hun ble 2 fant jeg ut at jeg ikke gadd å "belønne" tannpussnektinga noe mer. To kvelder gikk hun rett i seng og etterpå har vi hatt det hyggelig hver kveld.

 

Anonymous poster hash: 05d8c...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt hyling og tvang i 2 år. Nå begynner hun å skjønne en del så nå har vi innført at natta er det uansett, men er du flink og hjelper til med nattstell så får vi tid til kos/bok/ litt tv titting etterpå før hun skal i seng. Før så gjorde vi det uansett for å få en koselig avslutning på dagen, men nå som hun ble 2 fant jeg ut at jeg ikke gadd å "belønne" tannpussnektinga noe mer. To kvelder gikk hun rett i seng og etterpå har vi hatt det hyggelig hver kveld.Anonymous poster hash: 05d8c...3a6

Vil bare legge til at vi også lar henne pusse selv først, vi synger og tuller og hun får fluor tablett.

 

Anonymous poster hash: 05d8c...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Lurer på om noen kan komme med tips eller trøstende ord. Datteren vår på 2,5 år hater å pusse tennene. Føler vi har prøvd alt. Tulle, synge, lese om å pusse tenner, vært på Karius og Baktus på teater, tvangspussing, elektrisk tannbørste m.m. Alt ender med hyyyyyyylskrik, og vi får følelsen av at man begår en form for overgrep. Det er helt forferdelig! Jeg vet ikke mine arme råd lenger. Dette gjelder forøvrig kun når jeg og mannen min skal pusse tennene hennes, for når besteforeldre gjør det, går det uten problemer. Bare det å snakke om å pusse tenner gjør henne helt hysterisk :( Får så vondt av henne, og er helt utslitt av den kampen der. Noen med erfaringer? Anonymous poster hash: 3a375...32a

Vi hadde det akkurat på samme måte i den alderen. Prøvde alt, men det som til slutt gjorde susen var tvang. Vi bestemte oss for at tannpus ikke er noe hun kan velge, og vi forklarte henne rolig og bestemt at så lenge hun ikke vil pusse tenner, så må mamma og pappa holde henne fast og gjøre det med tvang. Det var mye hyl og skrik til å begynne med, men etter hvert forstod hun at det ikke var så hyggelig og at det var en kamp hun ikke ville vinne. Nå er hun tre år og tannpuss går stort sett greit :)

 

Anonymous poster hash: a7591...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går tannpussen greit om kvelden for da får han fluortabelett som "belønning".

På dagtid er han hysterisk etter jeg ha pusset tennene å han ikke får fluortabellett.

Skal ikke være lett :S



Anonymous poster hash: ccfc0...659
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min fylte 3 i juni, og tannpussen har hele veien vært mer eller mindre kamp og strid. I tillegg går det ikke å bruke tannkrem (da brekker han seg og kaster nesten opp og skriker selvsagt enda mer! -uansett smak) og han vil heller ikke ha fluortabletter. Det blir bare børste og vann etter beste evne... Skal ha han til tannlege til høsten og ser for meg det verste..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gutten min fylte 3 i juni, og tannpussen har hele veien vært mer eller mindre kamp og strid. I tillegg går det ikke å bruke tannkrem (da brekker han seg og kaster nesten opp og skriker selvsagt enda mer! -uansett smak) og han vil heller ikke ha fluortabletter. Det blir bare børste og vann etter beste evne... Skal ha han til tannlege til høsten og ser for meg det verste..!!

Jeg også fryktet det værste ettersom treåringen min hylskriker å vrir så mye på seg når vi pusser tenner at jeg alltid har fryktet at det ikke ble godt nok.

han hadde faktisk ingen hull! :)

Men her bruker vi tannkrem og fluortabellett da.

 

Anonymous poster hash: ccfc0...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det her å :/ snuppa mi er 3 år nå, må holde henne fast og tvangs pusse, blir ikke ordentlig pussig heller siden hun hyler/skriker og rister på hodet og kniper igjen munn :/ uff vi har fått time til tannlege på onsdag , gruer meg. Spent på om de i det hele tatt får sett inni munnen. Sist vi var hos hals spesialist på sykehuset måtte tre personer holde henne og de måtte bende opp munnen slik at de fikk tatt å lyst sett ned i halsen :/ :s hun har vært hos lege flere ganger å gjort det så hun vet hva som skal skje når hun ser en hals pinne o.l. Får ikke i henne fluor tabletter heller :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...