Gå til innhold

Atopisk eksem sier fastlegen.......


fredheim

Anbefalte innlegg

Hei, sliter med at vår gutt på 19mnd har tørr hud og klør heletiden.

 

Vi har fått beskjed av fastlegen at det var atopisk eksem han hadde, dette hørte vi for ganske mange måneder siden og får fortsatt denne beskjeden, legen skrev ut hydrokortison av 2 typer en mild og en noe sterkere, dette har en liten og kortvarig effekt, men vil påstå at flere ganger daglig i mange mnd ikke er sundt.

 

vi har prøvd mange forskjellige type kremer som apoteket har anbefalt men de har bare kort virkningstid, etter 1 time så er huden tørr igjen, har også prøvd raps olje (mat olje) i bade vannet og påsmurt etterpå, dette ser ut til å virke litt lengre en alle de andre kremene vi har prøvd.

 

Er det noen  der ute som har noen bedre tips.?

se vedlagt bilde.

bildet er tatt litt ut på morgenkvisten, og den natten var det mye kløing. 

2014 07 27 10.24.59

2014 07 27 10.24.44

2014 07 27 10.24.11

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det ser ut som psoriasis jeg... Få henvisning til barnelege/hudlege 😊

 

Anonymous poster hash: 27100...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd  A-Derma exomega kremen? De har også en såpe fra samme serien, det hjalp oss, men her var det ikke så ekstremt som hos gutten din. Håper dere finner noe som virkelig hjelper, lykke til!



Anonymous poster hash: 85644...255
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reaksjon  på vaskemiddelet du bruker?

På dusjsåpen?

Noe han spiser? Har han tatt noen allergitester?



Anonymous poster hash: 47240...6bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk påvist atopisk eksem da han var 2 måneder.. Så dette har vi holdt på med en stund, haha. 

 

Først: få henvisning til barnelege som kan litt om dette, der vil dere få gode råd.

 

Så: Kortisonkrem må smøres hver dag. Høres ekstremt ut, men det viktigste er at huden blir bedre, da kan dere trappe ned. Vi må bruke grad 2 krem (locoid), da grad 1 krem ikke er sterkt nok til vår. To ganger daglig når det er ille, ellers 1 gang daglig, pausedager når det er rolig men smører også litt forebyggende. Kortisonkremen skal virke i 10 minutter, så smører du med fuktighetskrem. Her må du prøve deg frem til hva dere liker best. Vi har lagt vår elsk på Miniderm, men Apobase og Locobase er også gode kremer. Smør _masse_, huden skal dekkes og være helt hvit. Dette blir selvfølgelig klissete, men det blir bedre og da trapper dere ned. Vi har også brukt våtbandasjer når det har vært ille, både for å holde på fuktigheten og for å hindre at han klør seg på natta. Fuktighetskrem smører vi på jevnlig utover dagen, gjerne ved hvert bleieskift. Man kan søke om hvit resept på kremer, da kan dere få refundert 90% av kostnadene over ett visst beløp.

 

Også er det veldig mange miljøfaktorer som kan forverre eksemet: vaskemiddel, fargestoffer i tøy (mørkeblått tøy er værst), ull MÅ holdes unna huden, ofte blir det værre når man er svett og varm, unngå klorvann, etc.. Men hvis dere blir henvist til barnelege vil dere få mye informasjon. Naaf.no er også et sted å sjekke ut. (Astma, eksem og allergi henger ofte sammen). 



Anonymous poster hash: 4e589...709
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk kun vaskemiddel, såpe osv for sensitiv hud. 

 

Ikke dusj/ bad ofte. Så sjelden som mulig og da med olje i vannet, eller smør huden med olje...

 

bad i saltvann skal være bra + sollys.

 

Min mann har atopisk eksem og har hatt det hele livet. De fleste har det bare som barn da.

 

Han smører seg med locobase kveld og morgen hver dag. Han bruker også andre kremer hvis eksemet er ekstra ille. Hvert år har han en periode der han får lysbehandling hos hudlege. Da går han ca 3 ganger i uken i rundt 10 uker. 

 

Han klør også mye på natten og har i perioder sovet med hansker på...... 

 

Ellers mye fint som er skrevet over.....

 



Anonymous poster hash: 6465d...95a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde det som barn. Kødde meg til blods i perioder.

Fikk ikke utslag på noen allergiprøver noen gang.

Som voksen fikk jeg sendt prøvene til USA hvor de også tester intoleranse og jeg reagerer på det meste. Har mange forskjellige allergier så var vanskelig å finne ut gjennom å droppe mat.

Ville anbefalt allergitester. Har som voksen, etter at jeg kuttet maten jeg ikke tåler, ikke hatt problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...