Gå til innhold

Kj eller sj


ellen-propellen

Anbefalte innlegg

Jeg innser at språket er i utvikling. Stadig oftere hører jeg sjøkken, sjøttkaker, sino osv bli uttalt i reklame på tv og radio.

Spørsmålet er: skal jeg rette på uttalen hos barna på 10 og 5? Eller skal jeg stikke fingeren dypt i jorda og la barna ha moderne uttale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rett på det. Alltid. Dersom du vil at de skal komme noen vei. Høyesterettsdommeren bør kunne snakke om bevis-kjeden, ikke -skjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett på det. Like selvfølgelig som at ungane endrar språket skal foreldre bli forarga av styggedommen.

 

Her er heldigvis sj-lyden som framandspråk å rekne uansett aldersgruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahahahahaha! Det argumentet kan man ikke krangle mot Luten.

Jeg syns også det høres teit ut å rope Skjell etter Kjell ( stefaren min) - så akkurat den har de lært ;)

Endret av ellen-propellen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig virksomt er det også i alle sånne sammenhenger å gjøre dem dritflaue på dine vegne, så om du sier SKJ til alle KJ-lyder en stund og litt overdrevet er antakelig problemet ute av verden. Samt altså forteller dem at det er lavmåls og latskap og tullingtrend og forskjellen på kjede og skjede - gullskjede til jul er jo en klassiker, alt med (eller i nærheten av) tiss er jo gangbart, samt at å trille inn på verksted og si det er noe galt med sykkelens skjede også bør være pinlig nok for størstemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår dialekt fremmer heldigvis kj-lyden så her er det rett og slett talefeil å si sjole og sjino. Så det blir rettet på. Konsekvent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår dialekt fremmer heldigvis kj-lyden så her er det rett og slett talefeil å si sjole og sjino. Så det blir rettet på. Konsekvent :)

Det er talefeil her også, men det hindrer ikke småripsa i å prøve seg. Mitt rips er heldigvis godt indoktrinert hjemmefra og forteller sine venninner at de høres ut som de går i barnehagen og bruker bleier når de plutselig ikke kan snakke norsk lenger og pøser ut sjino og sjærester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg annser for å være det største problemet er jo at media bruker mennesker med denne talefeilen i reklamer.

Var en for noen år siden i en sjøkkenreklame, en voksen mann i 40 åra. I det siste så har jeg hørt det mye i radioreklamer.

Det bekymrer meg litt. Talefeilen blir liksom stuerein......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg annser for å være det største problemet er jo at media bruker mennesker med denne talefeilen i reklamer.

Var en for noen år siden i en sjøkkenreklame, en voksen mann i 40 åra. I det siste så har jeg hørt det mye i radioreklamer.

Det bekymrer meg litt. Talefeilen blir liksom stuerein......

Jepp, har også tidvis hørt det - men heretter kommer jeg til å kontakte vedkommende annonsør og gjøre oppmerksom på at det eneste annonsen gjør for meg er å gjøre det helt klart at jeg ALDRI skal kjøpe produktet. Fort gjort på en mail, og god følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jigglewiggle

 

 

Men det jeg annser for å være det største problemet er jo at media bruker mennesker med denne talefeilen i reklamer.

Var en for noen år siden i en sjøkkenreklame, en voksen mann i 40 åra. I det siste så har jeg hørt det mye i radioreklamer.

Det bekymrer meg litt. Talefeilen blir liksom stuerein......

Jepp, har også tidvis hørt det - men heretter kommer jeg til å kontakte vedkommende annonsør og gjøre oppmerksom på at det eneste annonsen gjør for meg er å gjøre det helt klart at jeg ALDRI skal kjøpe produktet. Fort gjort på en mail, og god følelse.

Samme med Jake og sjørøverne, de har også denne måte å snakke på. Bytter barnetv så ofte jeg kan når det kommer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal rettes på, det er "latskap" å ha sj-lyder. Jeg var en av de som slet med kj-lyder, men jeg lærte meg å sette inn en liten "stum" t, noen dialekter i nordnorge har den t`en i ord med kj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett på dem, vær så snill!

Her rettes det ihvertfall på tre og seksåringen så fort vi hører antydning til "latskapsprat".

Ja, språket er i utvikling, men det behøver ikke bety at vi ikke skal forsøke så godt vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett på dem! Det er helt forferdelig å høre voksne folk som ikke kan snakke rent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rett på dem, ja. 

Her jeg bor er det forsåvidt endel med denne talefeilen i sitt dialektspråk, det forhindrer likevel ikke at jeg får spasmer og rykninger av å høre det. Takk gud for at hverken mann eller barn har denne uvanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh rett på dem, uten tvil. 

Har heldigvis ikke så store problemer med skj for kj her oppe, men jøye meg det er mange andre rare kombinasjoner. Jeg gjør mitt beste for å lære junior litt bokmål også, ellers vil vel ingen andre forstå han når vi reiser sørover i kommende år :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er eldste mest ivrig på å rette på de to andre. Mannen har en liten t foran kj-lyden og er til lite hjelp. Lyktes bra med hun som nå er 15, håper de andre to også snart er i havn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg retter alltid på mine.

 

Kom til å tenke på den gang en engelsktalende venn av meg gikk på norskkurs, og læreren (!) konsekvent uttalte shøkken, shole osv. Kompisen min rakk opp handa og sa at den uttalen kunne umulig være riktig, han kjente jo en Kjell som absolutt ikke het Shell. Læreren valgte å ikke kommentere det engang, han ga ham bare et surt blikk og gikk videre i "undervisningen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Åh, en gammel tråd, men jeg bare må:

 

I gamle tider hadde vi flere ulike versjoner av T

Jeg mangler fonetiske symboler, men de lignet ustemt D og Th

Men ungdommens latskap endret talens form

og brått ble vi sittende med flere ordpar som norm.

Jeg liker å vite at jeg aldri misforstår 'tak' med 'tak',

selv om det ene begrepet tidligere uttaltes 'thak'.

Så om kylling og skylling kan bli ordpar i morgen,

så kvitt dere herved med tåpelig sorgen:

For når de unge slurver i våre vanskeligste lyder,

et enklere talemål i fremtiden vi nyter.

 

    --- :) ---

 

 

(Føler for å gi meg selv litt ros, for mitt forsøk på å være en språklos - jeg brukte nemlig kun tretti minutt, på denne lille trudelutt, mens jeg satt foran tittekassa, og kjeften full at potetgull lassa.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to eldste er 8 og 10 og jeg retter på de... Og det kommer jeg til å gjøre med den nye  også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint dikt, Frenzia, men jeg er uenig med deg. Jada, språket er i kontinuerlig utvikling og det er naturlig. Det er naturlig at barn og ungdom slurver og forenkler. Men det er da like naturlig at de voksne holder igjen og er konservative. Synes du all utvikling er verdt å applaudere? Her jeg bor, er tenåringene henfalne til kebabnorsk, er det greit? Jeg ga den til hun, er det OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint dikt, Frenzia, men jeg er uenig med deg. Jada, språket er i kontinuerlig utvikling og det er naturlig. Det er naturlig at barn og ungdom slurver og forenkler. Men det er da like naturlig at de voksne holder igjen og er konservative. Synes du all utvikling er verdt å applaudere? Her jeg bor, er tenåringene henfalne til kebabnorsk, er det greit? Jeg ga den til hun, er det OK?

 

De fleste konservative språkbrukere er uenige med en mer opplyst liberal språkbruker, uansett alder ;) , men jeg trekker grensa mi ved kebabnorsk. Men det er også fordi kebabnorsk ikke er en naturlig utvikling av språket, det er en multietnolekt som er kultur- og miljø-avgrenset, i tillegg til også å ofte være ganske så geografisk avgrenset.

 

Derimot, bruken av 'hun' som objekt er helt på vei inn, akkurat som at 'ham' nettopp mistet status som hovedform i ordboka. Det forenkler og forherliger språket veldig om disse to formene blir det samme. Det er uansett bare gammelt etterheng fra urnorsk og mellomnorsk språkperiode, da setningsbygningen ikke var fast slik som i dag. Jeg er også helt gira for å innføre det nye pronomenet 'hen'. Det blir stas! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint dikt, Frenzia, men jeg er uenig med deg. Jada, språket er i kontinuerlig utvikling og det er naturlig. Det er naturlig at barn og ungdom slurver og forenkler. Men det er da like naturlig at de voksne holder igjen og er konservative. Synes du all utvikling er verdt å applaudere? Her jeg bor, er tenåringene henfalne til kebabnorsk, er det greit? Jeg ga den til hun, er det OK?

Jeg syns det er verre å høre på overforbruk av henne. Henne sa... og så gjorde henne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...