Gå til innhold

Vanskelig 9åring


FGME85

Anbefalte innlegg

Nå har vi gått tom for ideer og det holder jo rett og slett på å revne fullstendig for familien her nå.

Vi har en gutt på snart 9 år og en på 2. Problemet er 9åringen. Uansett hva vi gir han av regler, så kan han bryte de uten å blinke. Han kan få hundre beskjeder om forskjellige ting, og glemmer det igjen dagen etter. Han har fex oppgave å rydde av bordet etter middag, holde rommet sitt ryddigt (dvs at klær ol skal på badet, ikke på gulvet, at klærne i klesskapet skal være fint brettet sånn som jeg har lagt de innn osv). Han skal pusse tennene hver morgwn og hver kveld, han skal bruke såpe når han dusjer, vaske henda når han har vært på do, passe på at katten har mat og vann en gang for dagen. Alt dette er eksempler på ting han MÅ ha beskjed om hver eneste bidige dag for at han ikke skal vare gi faen i å gjøre det! Det er jo ting som er en selfølge i det daglige, men vi må alikevel si det om og om og om igjen for at det skal bli gjort. Samtidig er han kjempedårlig på å holde avtaler. Om han skal til en kompis så får han kanskje beskjed om at det er ok så lenge de leker ute (om det fex er fint vær), men det driter han i, og går inn likevel. Det værste av alt er lyvinga. Det finnes nesten ikke en ting vi kan spørre han om som vi kan være sikre på at han ikke lyver om. Vi må liksom være sikre på svaret på det vi spør om for at vi skal vite om det er løgn eller ikke det han svarer. Det er så slitsomt!

Vi har prøvd det meste av konsekvenser. Husarrest, spilleforbud, ingen godteri eller ukepenger osv osv. Men ingenting hjelper. Han kan synes at konsekvensene er veldig kjipe, men alikevel kan han gjøre de samme dumme tinga to dager etter konsekvensen er ferdig. Hva i all verden skal vi gjøre med dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei :)

 

Min tanke når jeg leser dette er at hvis han trenger hundre påminnelser om alle reglene så har dere kanskje for mange regler? :)

 

Det viktigste for å få "lydige barn" er som regel en god relasjon mellom barnet og foreldrene. Når det er godt samhold i en familie er det lettere å få alle til å dra sin del av lasset. Jeg vet ikke hvordan dere har det, men det kan høres ut som dere har blitt litt fanget i en dårlig sirkel med masing, unnasluntring, lyving og kjefting. Hvis det er tilfelle, så er mitt råd å komme seg ut av sirkelen først og fremst og jobbe med å gjenopprette en god relasjon til sønnen deres. Det blir først et steg tilbake på en måte, men vil lønne seg på sikt.

 

Jeg ville begynt med at alle i familien gjør det samme, når det er ryddetid så hjelper alle til samtidig med samme oppgave og da er det foreldrenes ansvar å oppmuntre og rose, og å unngå å kritisere om noe blir gjort litt annerledes enn sånn som dere gjør det. Ikke kommenter om glasset blir satt på feil sted eller om han bretter klærne sånn eller slik. Gi kun ros på at alle er flinke til å hjelpe til og at det blir fint og koselig hjemme nå.

 

Etter at dere har gjort husarbeid sammen en periode så ville jeg ha satt meg ned med 9 - åringen og spurt ham hvilke oppgaver han vil ta på seg selv. Pass på å rose hans forslag og etter en periode kan dere sette dere ned igjen og bytte litt på oppgavene og legge til flere.

 

Enkelte av reglene du nevnte synes jeg er litt unødvendige, f.eks at han ikke får lov til å leke inne. Han må nesten få lov til å leke med vennene sine der de er og ikke at været skal bety mest. Hvis dere prøver å styre hver en lille detalj, så er det stor sjanse for opprør og lyving fordi regelen rett og slett er urettferdig.

 

Når det gjelder personlig hygiene så ville jeg satt meg ned med ham og spurt om han trenger hjelp til å dusje og vaske seg. Han vil selvfølgelig ikke ha hjelp. Jeg ville spurt om han synes det er vanskelig å vaske seg skikkelig eller om det bare er vanskelig å huske på det. Spør ham så hva dere kan gjøre for å hjelpe ham å huske det. En lapp på speilet eller la ham velge ut sin egen shampo. Poenget med samtalen er at han forhåpentligvis skal tenke litt selv. Mange gutter er litt slurvete med sånt, og det går som regel over når de begynner å skal imponere jenter :D Men masing er ofte det verste man gjør dessverre, for det fører bare til sur stemning og lite resultat.

 

Håper noe av dette kan være til hjelp. Det viktigste er at dere får et godt forhold til sønnen deres. Det kommer tøffere kamper enn skitne sokker på rommet. :) Når han blir tenåring så vil det lønne seg å ha en solid og fin relasjon i bunnen sånn at han ikke kommer inn på en verre vei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...