Gå til innhold

Er du for ung til å være mor?


Linnbar

Anbefalte innlegg

Kom over ett innlegg på ett forum hvor det blei enorm debatt, om dette med å være ung mor og/eller far og det om man føler seg klar på begge sider av forholdet til å bli foreldre. Hva er en for ung mor , hvorfor , og hva er en for gammel mor? Jeg skal skrive en sak om dette, og ønsker innspill. Alt vil selvsagt være anonymisert , er kun innspill jeg er ute etter. Er det enorm forskjell på det å være ung mamma eller pappa, eller gjør du en like god jobb hvis du er 35 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den erfaringen jeg har er at unge mødre har veldig mye mer barnevakt til barna sine enn litt eldre mødre. Dette kommer vel bla an på at besteforeldrene er unge og spreke og man som ung mor ikke er ferdig med fest i helgene. Har flere unge mødre i familien og de barnen kastes rundt til besteforeldre, oldeforeldre, tanter fra de er nyfødt. Jeg synes ikke det er en positiv holdning av en ung mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En FOR ung mor er når man ikke klarer å ta seg av barnet sitt selv, men sier at det skal gå bra med mye hjelp og støtte. Om du trenger mye hjelp og støtte fordi du aldri har bodd alene og ikke takler ansvaret som kommer med det å ha barn, så mener jeg at du er for ung. Å bli boende hos sin egen mor og pålegge denne en morsrolle ovenfor barnebarnet er ikke rett. At man ikke ser det selv om moren(bestemoren) sier det er greit tyder på at det ikke er helt gjennomtenkt. Hadde jeg trengt hjelp av min mor hadde jeg selvfølgelig fått det, men det kunne aldri falt meg inn å legge en sånn byrde på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ung: Under 18 år. Avgjort. Og også om man ikke mentalt er komt så langt i sin utvikling at man klarer å sette sine egne behov til side for barnets. Uheldigvis sier alderen intet om dette. Enkelte klarer det ikke selv om de har passert 30....

 

For gammel: Hvis man har passert 40 og kvinnekroppen ikke lengre greier å bli gravid naturlig så man må ha en masse kunstig hjelp. Er man unner 40 og trenger hjelp synes jeg ikke man er for gammel, men det er noe med å respektere naturens begrensning og at det er en grunn for det, fordi vi skal følge våre barn opp i mange år fremover.

 

Dette dreier seg naturligvis om planlagte graviditeter.

Blir en 16-åring gravid ved et uheld må man takle det som best man kan og gjøre det beste man kan for det eventuelle barnet. Jeg mener absolutt ikke at man skal tvinge noen til abort som virkelig ikke ønsker det. Det er ikke det samme som at få fjernet en føflekk.

Endret av Giss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ung: Under 18 år. Avgjort. Og også om man ikke mentalt er komt så langt i sin utvikling at man klarer å sette sine egne behov til side for barnets. Uheldigvis sier alderen intet om dette. Enkelte klarer det ikke selv om de har passert 30....

 

For gammel: Hvis man har passert 40 og kvinnekroppen ikke lengre greier å bli gravid naturlig så man må ha en masse kunstig hjelp. Er man unner 40 og trenger hjelp synes jeg ikke man er for gammel, men det er noe med å respektere naturens begrensning og at det er en grunn for det, fordi vi skal følge våre barn opp i mange år fremover.

 

Dette dreier seg naturligvis om planlagte graviditeter.

Blir en 16-åring gravid ved et uheld må man takle det som best man kan og gjøre det beste man kan for det eventuelle barnet. Jeg mener absolutt ikke at man skal tvinge noen til abort som virkelig ikke ønsker det. Det er ikke det samme som at få fjernet en føflekk.

Er ikke enig. En 19 åring er tenåring og passer bedre som ungdom enn som mor. Avgjort! Kanskje for 100 år siden men ikke tenåringer idag. De har ikke peiling på ansvar og bør ikke bli mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For ung: Under 18 år. Avgjort. Og også om man ikke mentalt er komt så langt i sin utvikling at man klarer å sette sine egne behov til side for barnets. Uheldigvis sier alderen intet om dette. Enkelte klarer det ikke selv om de har passert 30....

 

For gammel: Hvis man har passert 40 og kvinnekroppen ikke lengre greier å bli gravid naturlig så man må ha en masse kunstig hjelp. Er man unner 40 og trenger hjelp synes jeg ikke man er for gammel, men det er noe med å respektere naturens begrensning og at det er en grunn for det, fordi vi skal følge våre barn opp i mange år fremover.

 

Dette dreier seg naturligvis om planlagte graviditeter.

Blir en 16-åring gravid ved et uheld må man takle det som best man kan og gjøre det beste man kan for det eventuelle barnet. Jeg mener absolutt ikke at man skal tvinge noen til abort som virkelig ikke ønsker det. Det er ikke det samme som at få fjernet en føflekk.

Er ikke enig. En 19 åring er tenåring og passer bedre som ungdom enn som mor. Avgjort! Kanskje for 100 år siden men ikke tenåringer idag. De har ikke peiling på ansvar og bør ikke bli mødre.

 

Les nøye hva jeg skriver. Jeg skriver IKKE at alle 18'åringer er klar for å bli mor. Men jeg skriver at unner 18 er et i alle fall for tidlig. Kjenner selv en 19-åring som ble mor som 18-åring og hun gjør en fantastisk jobb og virker mer voksen enn mange 22-åringer. Folk er ikke like og mange ungdommer er ikke vant med å måtte ta ansvar - men det er heldigvis unntak, for uplanlagte ting skjer og da kan det faktisk være flott å se folk vokse med oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...