Gå til innhold

Noen som vil være med på skravletråd for baby født i des, jan og feb?


Supersnusken

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Var med i skravletråden "oss over 30" inne på bli gravid forum og syntes det var hyggelig, man ble liksom ordentlig kjent med de som var der inne, og måtte innom minst en gang daglig for å se hva som hadde skjedd! Henger fremdeles litt der inne, men siden det dreier seg mye om å bli gravid der inne har jeg jo selv et litt annet fokus nå..

 

Håper derfor noen vil bli med på en skravletråd her inne, om alt og ingenting men det blir jo lett mest om disse små da! 

 

Jeg er selv i siste halvdel av 30-åra og har altså nettopp fått mitt andre barn, en liten jente. Har slitt endel med kolikk i starten, heldigvis har dette blitt bedre nå! 

I dag har vesla for første gang prøvd grøt, ingen stor suksess vil jeg si.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og det med des-feb er ikke så viktig altså, tenkte bare det ville være gøy om man hadde ca like gamle babyer. Min er født i januar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg være med? Har en tass født 28. november, men hadde termin i desember. ;)

 

Vår lille har også fått smake grøt denne uka. Ikke umiddelbar suksess, men nå går det ned på høykant. Litt vondt i magen de første nettene, men det går langt bedre nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig da, velkommen alle sammen!

 

Lessismore, klart du kan være med! Det med des-feb er ikke SA viktig, bare fint å ha en som ligger litt foran i løypa og kan fortelle oss andre hva som er i vente.. ;) Har jo en fra før, men man glemmer jammen fort! 

 

Hva slags grøt prøvde du først forresten? Vi prøvde Hipp risgrøt. Smakte på den selv, var jo helt uten smak! Men det er vel slik de liker det kanskje...dvs min likte det ikke da, men gir jo ikke opp enda. Hun er straks 4mnd, så vi er litt tidlig ute, men det er pga veldig uro på kvelden så tenkte kanskje litt ekstra mat kunne hjelpe..

 

Hva med dere andre, har dere barn fra før eller er det førstemann? Er de såkalte "greie" babyer eller litt mer utfordrende...? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten min kom til jul... Første barn :) jeg har vært heldig å fått en som sover godt på natten...men veeeldig lite på dagen da. Det er litt slitsomt til tider...alene med han og får lite tid til å slenge bena på bordet :)

 

Vi har prøvd grøt i et par uker allerede . Begynte med nestle ris&hvete, men han fikk så voldsomme utslett på rompa av den...(noen andre.....?). Så prøver nå hipp risgrøt. Foreløpig syns jeg gutten der bedre ut på rompa, men kan vær innbilt å da... Blander i hjemmelaget sviskemos i porsjonene for å gi litt smak. Tenkte prøve blande inn lit avokado å, da det visstnok skal være godt, og hjelpe på søvn :)

 

 

Har også smakt litt most pære et par ganger. Tenkte som smått å innføre litt frukt moser nå fremover, som mellommåltid på formiddagen :)

 

Har en stor gutt, som krever mye mat:) passert 7 kg og er ca 66 lang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig da, velkommen alle sammen!

 

Lessismore, klart du kan være med! Det med des-feb er ikke SA viktig, bare fint å ha en som ligger litt foran i løypa og kan fortelle oss andre hva som er i vente.. ;) Har jo en fra før, men man glemmer jammen fort! 

 

Hva slags grøt prøvde du først forresten? Vi prøvde Hipp risgrøt. Smakte på den selv, var jo helt uten smak! Men det er vel slik de liker det kanskje...dvs min likte det ikke da, men gir jo ikke opp enda. Hun er straks 4mnd, så vi er litt tidlig ute, men det er pga veldig uro på kvelden så tenkte kanskje litt ekstra mat kunne hjelpe..

 

Hva med dere andre, har dere barn fra før eller er det førstemann? Er de såkalte "greie" babyer eller litt mer utfordrende...? ;)

Jippi! :)

 

Vi har begynt med nestle mais og banangrøt. Det var den eneste på den lokale matbutikken som det sto fra 4 mnd på, så valgte den. I ettertid har jeg sett at den inneholder palmeolje, så det blir vel til at vi slutter med den. Hvordan er det egentlig å gi havregrøt? Det inneholder i hvertfall ikke palmeolje og andre tilsetningsstoffer.

 

Vi har også en fra før, men husker så dårlig at det er helt flaut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forresten prøvd most banan, og most avokado. Begge deler var tydeligvis æsj, for han kastet opp etter bare to små skjeer. Jaja, prøver igjen om noen uker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Min gutt er født i slutten av november. 

 

Har gitt grøt i en mnd ca, mild havregrøt med ris og banan (er det det mon tro) er fra 4mnd, men de har den kun på rema1000 her... Han spiser som bare det! Gir ellers litt sviskemos. 

Han her vil heller ikke ha banan eller avokado :-p Han spiser derrimot som en gal hvis jeg moser et eple og en banan sammen- det er visst godt.

 

Gir et grøt måltid til kveld og et foreløpig lite lunsj måltid (Hjemmelaget frukt- eller grønnsaksmos).

 

Han er utrolig tålmodig og snill. Sover stort sett godt og er like blid dersom han ikke gjør det ;)

han sover to korte (20-40min) og en lang dupp (2-3timer) på dagen og sover fra ca19.30-07 (med 1-2 ammepauser).

 

Han har ellers ligget litt lavt på vekt/høyde hele veien, men etter å ha begynt med grøt har han både strukket og lagt godt på seg. Gleder meg til måle han på 5mnd kontrollen (han var 61cm og 5,6kg på 3mnd  kontrollen, og dermed den minste av alle mine 3 barn på det tidspunktet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med : ) fikk gutt nr 3 6. Januar.

Alt bra med oss. Suser, sover, ler og smiler : ) venter på time hos øyelege da gutten er født med pupiller som er litt ulik str på. Legen undersøkte han og sa det helt sikkert ikke var noe og at dette var vanlig hos 20% av oss men at de av rutine henviste alle til øyelege for å berolige foreldre hovedsakelig, øyelege ringte og stilte noen spm og utifrå det jeg svarte var hun også sikker på at dette ikke var noe sykelig men bare noe han var født med men at de skulle sjekke det for sikkerhetsskyld, men har jo ikke fått time dør 28, mai.... Ble beroliget av p snakke med øyelege men gleder meg til timen er ferdig : )) noen som har opplevd det samme med sine unger ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jenta mi er født i begynnelsen av desember.

Stort sett blid og fornøyd nå etter mye magetrøbbel de første mnd, men vi strever litt med søvnen. Sover bare små powernaps på dagen. Fra 15-30 min ca tre ganger om dagen. Føler lissom det er litt lite.... Er skikkelig b-menneske, legger seg sent og står opp sent selv om vi har prøvd i ukesvis å innføre leggerutiner.

Har begynt med litt grøt, fruktmos og vann. Hun har vært flaskebarn siden fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mange som ville være med å skravle da! Bare hyggelig det, men i ammetåka har jeg allerede mistet oversikten litt, he,he.. ;)

 

GrønnBanaN (hva kommer det nicket av forresten ;) ?) Her har vi også et skikkelig B-menneske! Legger seg i alle fall sent, mellom 23-01, når legger din seg? Står opp mellom 8 og 10 en gang, og har en lang dupp på 2-3t i tillegg heldigvis, nettene blir jo litt korte..

 

HH80: Hei igjen, deg kjenner jeg jo fra bli gravid! Tror det med pupillestr er vanlig, men greit å få det sjekket ut! Når man er frisk ellers kan det egentllig ikke være så mye galt tror jeg.. men det er jo lett å bli engstelig på disse smås vegne da ;)

 

Karma: Min var akkurat like store som din på 3mnd, men fikk ikke inntrykk av at det var spesielt lite? Hmm. Jeg vurderer en ekstra veiing tror jeg, litt redd for at hun ikke legger på seg nok. Er nok laaangt unna 7kg enda i all fall!

 

Når deg gjelder grøt har jeg jo bare forsøkt en gang, så venter litt før jeg gjør store endringer. Men kanskje lurt med litt sviskemos eller noe med smak, hun lagde så mange rare grimaser når vi prøvde, så ut som det smakte helt gyselig! Har også vært veldig treg i magen tidligere, gikk på det lengste 3 uker uten avføring, så sviskemos kan sikkert være bra uansett!

 

Min er som sagt 4mnd; bekymrer meg litt for at hun er så lite flink imageleie. Mange ganger klarer hun ikke løfte hodet i det hele tatt, man klarer av og til og da kan hun holde det opp i ca 1min tror jeg. Leser at de skal kunne med strake armer nå, det kan hun i alle fall ikke.. Hvordan er deres i mageleie? Skal sies at hun sliter mye med gulping og "stille gulping" og tror mageleie er ubehagelig pg dette.

 

Ha en deilig fredag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 34 og har en gutt født 19.12.2013....

 

Er deres babyer mye våken om nettene?Min begynte for ca 6 uker siden,før det sov han bra.

Skjønner ikke helt hva det kan være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her elsker gutten å ligge på magen, men når han blir sliten er det nok! Hehe da sier han klart i fra. Ligger vel i 5-10 min før han er lei, og sliten. Som regel tar han pauser selv og så opp igjen. Han strekker seg og tar lekene og prøver å "ta" mønsteret på leketeppe :P vi har aldri drevet med aktiv trening, men han har alltid vært sterk, siden fødsel. Han sitter nesten selv allerede, og nekter å ligge på armen, er opp med hode hele tiden for å se:) slekter nok på mamman sin som på oppe å gikk rett før hun var 9 mnd ;p

 

Ift gulping, kan du nok ha rett der Supersnusken, det er nok ikke behagelig å ligge på magen hvis hun gulper mye. Tror ikke du skal bekymre deg for at hun ikke er så sterk enda, babyene utvikler seg vel i sitt eget tempo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 34 og har en gutt født 19.12.2013....

Er deres babyer mye våken om nettene?Min begynte for ca 6 uker siden,før det sov han bra.

Skjønner ikke helt hva det kan være

Kanskje han er urolig fordi han ikke blir ordentlig mett? Klør han i gommene? Min er ikke spesielt urolig, men har noen dager selvfølgelig, nå er det fordi han klør noe sinnsykt i gommen stakkar. Er nok snart tenner på vei. Han her helt despert etter noe å gnage på og hendene hans er konstant i munnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser tenne under tannkjøttet om du skjønner...betyr det at tennene er på vei....husker ikke fra eldste var liten for ti år siden..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker deg også godt supersnusken : ) bra magevondten har roer seg !

 

Ang mageleie ligger gutten her lenge og holder hode høyt. Snur seg rundt etter lyder og ting han ser mens. Han ligger sånn, men hviler på underarmene/albuene. Ikke helt strake armer lissom

 

Ang søvn legger han seg ca kl 19 og står opp ca 7. Amming to til tre ganger. For noen uker siden kunne han sove 8 timer i strekk men tror han trenger noe mere mat snart. Har smakt litt på grøt og ulike moser men det blir ikke så mye greie på det . Han liker best banan mos og jordbærmos fra Ellas kitchen : ) men best av alt er pupp syns han da !

 

Han har blitt en skikkelig plugg da , var 7,6 kg for 2uker siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere fått tilbud om 4 måneders fysio-gruppe, supersnusken? Her i kommunen er det noe de tilbyr til alle babyer på 4 måneder. Vi var på det for ca en måned siden, og av alle barna i gruppa var det bare min lille gutt som ikke klarte å ligge i mageleie i mer enn 1 minutt. Han var rett og slett for svak i nakken og ryggen. Jeg hadde ikke tenkt noe over at det var forventet ved 4 mnd alder, men det er det visst. Vi fikk beskjed om å trene masse. Hver gang jeg skulle legge han fra meg, skulle jeg legge han på magen. Først nå, når han er 5 måneder, klarer han å ligge i mageleie uten at det er ubehagelig.

 

Ellers sover han godt. Fra 18/19 tiden til 06/07 kun avbrutt av pupp sånn i 2 tiden. Sover igjen kl 9, 12 og 15. Veldig deilig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppene her ble født 13 desember og spiser fulle posjoner grøt morgen å kveld. De får også litt moset grønnsaker. Foreløbi liker de visst gulrot og potetpureen fra butikken bedre enn den jeg lager hjemme. Spørs om de ikke er fornøyd med mine kokkekunster ;) Ellers er de noen blide og søte snupper :-) De får flaske ved midnatt og sover da til et sted mellom fem og syv. Fornøyd med det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her jeg :) Har en gutt som ble født i januar :) Han er veldig sulten på kvelden/natta så jeg vurderer å prøve litt grøt selv om han ikke er 4 mnd ennå ( blir 4 mnd 12. Mai ). Prøvde bittelitt grøt for ca 10-12 dager siden og da fikk han vondt i magen, så er litt usikker på om jeg skal vente litt til eller prøve på nytt nå. Noen med erfaring med babyer som har fått litt vondt i magen etter grøt prøving? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte så vidt da han var 3,5 mnd.... Det er bare en drøy uke siden, men har ikke merket noe vondt i magen . Har ikke bæsja på 3dager nå da men . Er ikke mye han får i seg da dette er en gutt som syns pupp er det beste i verden ; )) merker at kroppen bruker mye energi på å fullamme en plugg på snaue 8 kg !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk nr to i begynnelsen av februar, ei jente. Hun er helt motsatt av hva storebror var som baby, ingen kolikk eller søvn-motstander, så dagene nytes! Sover godt om nettene, fra ca 1930 til 06.. Har minimalt med melk igjen, har kun hatt nok til delamming fra starten av denne gangen også. Men hun er fornøyd og har nok valker ;-)

Har nå oppdaget hendene sine og studerer de nøye, når de ikke finner veien inni munnen da. Sikler myyyye og gnager godt på hele hånda, spørs om det ikke nærmer seg tenner. Storebror og mor fikk første tann ved tre mnd.

Skal ha første vaksine neste uke, spent på om det blir feber i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...