Gå til innhold

Vannkoppefest, jey eller ney?


QueeenBeee

Anbefalte innlegg

I fjor på denne tiden hadde heldigvis begge våre vannkoppene. De fikk det, det var litt av et styr da det sto på, og ferdi ble de. (Pappan fikk det han også, heldigvis ble han ikke så syk som først fryktet) Vi var kjempe glade for at barna fikk det og barnehagen (ansatte og foreldre) var lykkelige over at det ble en runde og alle krysset fingrene for at de som ikke har hatt kom til å få. (jeg hørte ivertfall ikke om det mottsatte).

 

Jeg er veldig glad for at jentene fikk nå når de er små, og tenkte med gru på hvordan det kom til å bli med pappan da han også ble syk. Hørte de verste historier. Vi var obs på det og han kom seg rett til lege og fikk medisin innen en time etter oppdagelsen av første prikk. Vil tro det var grunnen til at han ikke ble så syk som først fryktet. 

 

Ei venninne av meg som har unge i en annen barnehage sa det i en hente situsjon: "ja, må dere si fra viss vannkoppene komme så skal vi komme på besøk". Det ente med at hun fikk kjeft av en annen mamma, om hun virkelig ønsket ungen sin syk. 

 

Jeg tenket at det er da virkelig bedre at ungene får det når de er små enn at de skal ende med å bli kjempe syke i voksen alder. Er det virkelig noen som unner ungene sine å bli "dauklein" når de er voksen bare fordi de voksne ikke vill at ungene skal få vannkoppene når de er små?

 

Jeg tenker at en vannkoppefest eg JEYYYY 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bor i usa og her blir barna vaksinert mot vannkopper. 

Datteren min er dog ikke vaksinert mot vannkopper da jeg syns at dette er en ufarlig sykdom skulle hun få det i barneårene sine. Jeg hadde nok mulig sendt henne på "vannkoppfest" dersom jeg kjente noen som hadde vannkopper. Det er jo bedre at de får det som små enn som voksne er min mening hvertfall. 

 

Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre om hun ikke har hatt vannkopper når hun blir eldre. Skal hun bli vaksinert eller ikke? Og da ved hvilken alder bør vi ta denne avgjørelsen? Men det er jo en helt annen diskusjon. 

 

Og bare for å ha sagt det, så er jeg ingen vaksinemotstander, datteren min har fulgt det britiske vaksineprogrammet (vi bodde der da hun var yngre), men i usa så vaksineres det over en lav sko så vi har vært litt restriktive med å hive oss på vaksineprogrammet her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da samboer fortale legen at han ikke hadde hatt vannkoppene enda, (det da han var der og snakket med legen ang. barna som var syke) fikk ha streng beskjed om å ta kontakt med legevakt når han fant første prikk. han fikk feber, sov et par timer og fant første prikk like etter han hadde våknet, ringte legevakt, fikk komme inn med en gang og de fra apotektet kom med medisin til han der og da. Han startet medisin mens han var på legevakten. Han var syk i ca en uke etter dette. Vanligvis er de syke i 1-2 måneder også små syk lenge etterpå. Så viss hun blir syk så anbefaler jeg å kjøre til lege med en gang. Tror det var et 12 timers vindu på dette. 

 

Aldri hørt om vaksine mot vannkopper. Er det bivirkninger på dette? Når får de det? Tror du det kommer til Norge? Må jo være ypperlig for voksne som ikke har hatt koppene enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt at friske voksne har fått medisin mot vannkopper. Jeg har hatt det som voksen selv og har en venninne som fikk det mens hun var gravid, ingen av oss ble anbefalt å bruke medisiner mot det og ingen av oss ble veldig syke. Jeg var borte fra jobb en drøy uke pga blemmene og hadde kun mild feber, det verste var (som hos barna) at det klødde så innmari hele tiden og spesielt på ryggen om natta... Venninnen min fryktet smitte i begynnelsen av svangerskapet og da fikk hun beskjed om at hun måtte ta kontakt med en gang hvis hun oppdaget at hun var smittet, men senere i svangerskapet, er det ingen risiko ved å bli syk, så da hun fikk vannkopper i 3.trimester, så fikk hun ingen medisiner og verken hun eller barnet tok skade av det. Noen blir veldig syke, men på lang nær alle.

 

Jeg tror ikke jeg hadde klart å med vilje smitte barna mine, men de har uansett fått smitten så tidlig at det ikke har vært aktuelt å vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da samboer fortale legen at han ikke hadde hatt vannkoppene enda, (det da han var der og snakket med legen ang. barna som var syke) fikk ha streng beskjed om å ta kontakt med legevakt når han fant første prikk. han fikk feber, sov et par timer og fant første prikk like etter han hadde våknet, ringte legevakt, fikk komme inn med en gang og de fra apotektet kom med medisin til han der og da. Han startet medisin mens han var på legevakten. Han var syk i ca en uke etter dette. Vanligvis er de syke i 1-2 måneder også små syk lenge etterpå. Så viss hun blir syk så anbefaler jeg å kjøre til lege med en gang. Tror det var et 12 timers vindu på dette. 

 

Aldri hørt om vaksine mot vannkopper. Er det bivirkninger på dette? Når får de det? Tror du det kommer til Norge? Må jo være ypperlig for voksne som ikke har hatt koppene enda

 

Datteren min er bare 4.5år så får hun vannkopper nå så får det bare gå sin gang. Legevakt/fastlege e.l. kommer jeg neppe til å kontakte. 

 

De får to doser med vaksine mot vannkopper. En når de er rundt halvannet år gamle og andre dosen rett før de starter skolen (som regel mellom 5 og 6 år) 

Legen kom med argumentet at det er tryggere å få vaksinen enn å få sykdommen, men jeg var uenig med henne og ville heller følge britiske (og norske) helsepersonell råd om dette når det kommer til å vaksinere barn mot dette. 

 

FHI har mer informasjon om vaksinen i Norge: 

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6594&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6594:0:25,7070&Content_6594=6430:83039::0:6592:20:::0:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mini huset tåler ikke feber så godt, derfor var han til lege med henne da. Ellers hadde nok ikke vi heller vært til legen på grunn av vannkopper. Er jo noe som kommer og går av seg selv. :)

 

Hadde vell vært bedre om voksne hadde fått den da, slik at de slipper å risikere den. Barna merker jo ikke så mye, litt feber og masse prikker. Hvitvask på spray var gull vært :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...