Gå til innhold

middag for søttende!


bIomstre

Anbefalte innlegg

Da blir det gjester på oss 17. mai. 8-11 stk. Hva er fint nok og enkelt nok å servere på en sådan dag (jubileum og alt!)?

 

Vi er satt opp i ryddekomiteen i år, og skal være igjen på skolen etter kl 14 og få alt på plass. Så har ikke tid til middagen før etter det. Og da venter vel de sultene horder... Så må ha noe som er godt forberedt tenker jeg...

 

Kaka er tradisjon, så den skal jeg ikke tulle med, men middagen er vi fleksible på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rømmegraut og spekemat. Ekstra lett om du kjøper grauten ferdig (kjempegod ferdigmat, det), men rimelig ukomplisert å lage sjølv også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerskinke (kald i skiver) synes jeg er dødsgodt med hjemmelaget potetsalat og et par andre salater ved siden av? Det kommer antakelig vi til å kjøre fordi det er deilig enkelt og sommerlig (jeg får ikke så mange å fore som deg, men er også satt i arbeid på dagen). Grille er kanskje for mye styr, men da kan du jo også lage alt tilbehør ferdig i forkant, inkl grillspydene så de bare er å legge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rømmegrøt er ekt en veldig god ide. Men vi er dessverre 2 stk med sarte mager mht for meget melkeprodukter. En av de er meg, og jeg prioriterer da krem på 17 mai kaka :)

 

Sommerskinke ja! Nam, det er det faktisk lenge siden jeg har spist også. Skal dykke litt etter oppskrifter!

 

Grilling er bra, været er ikke garantert å være bra, så tar ikke sjansen... (og liker ikke grille i bunad, kan skifte, men skal det væra så skal det væra).

 

Takker for inspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... med hjemmelaget potetsalat og et par andre salater ved siden av?

Hørte jeg tabbouleh? DET er sommer det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

... med hjemmelaget potetsalat og et par andre salater ved siden av?

Hørte jeg tabbouleh? DET er sommer det :D

 

Å, en glemt kunstart! Det har jeg ikke laget på mange år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest beef sister

Jeg vil være i Norge på 17. mai!

 

Hva med tapas? Krever litt forberedelse, men det meste kan gjøres lenge i forveien. Eller before med flere typer deilige salater og godt brød? Eller pita med diverse ting som folk kan fylle den med etter hva de selv liker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggerøre, røkelaks, spekemat, salat, potetsalat og varme rundstykker.

 

Reker, majones, frøbrød (høres kulere ut enn loff), sitron, sitronpepper og hvitvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ha buffet eller tapas. Men det blir alltid mye mer jobb enn jeg hadde sett for meg (bare det å ha nok fat og få lagt det opp fint f.eks). Fordelen er jo at jeg kan be gjestene ta med en rett eller to, så helt utelukket er det ikke ennå (også digger jeg restene, he, he).

 

Røkelaks og spekemat er jeg redd ikke passerer som middag hos den eldste og den yngste generasjonen... Enda så herlig godt og enkelt det er (sukk)! Hm, men hva om vi tilfører rømmegrøt også? Da blir både barn og bestemødre happy tror jeg. Passer det? (vi med melkeskrekk klarer oss lenge med eggerøre og lektor doplers fine rundstykker :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rømmegrøt og spekemat er jo en fast scläger på vestkanten av landet.. Du lager en skikkelig en til de fleste, og så lager du en litt mindre batch med laktosefri rømme. Hjelper ikke det? Godt flatbrød/brød/spekemat til og så har du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rømmegrøt og spekemat er jo en fast scläger på vestkanten av landet.. Du lager en skikkelig en til de fleste, og så lager du en litt mindre batch med laktosefri rømme. Hjelper ikke det? Godt flatbrød/brød/spekemat til og så har du det.

Det må vel seterrømme til? Og den kommer ikke som laktosefri, men det er uansett så lite i at det går nok greit for meg, må bare bruke laktosefri melk. Meeeen, har kun laget det en gang før for leeeeenge siden. Så da må jeg ta en testlaging først i såfall! Den andre med melkeskrekk er langt mer sensitiv dessverre, så jeg må forhøre meg.

 

Så må jeg se ann om vi blir 8 eller 11. De på kanskjelisten er ikke grøtfolk (du vet, østlendinger ;) ), så tenker jeg ikke skal tvinge på de det...

 

Men, nå har jeg noen alternativer, så skal de få modnes i underbevistheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Rømmegrøt og spekemat er jo en fast scläger på vestkanten av landet.. Du lager en skikkelig en til de fleste, og så lager du en litt mindre batch med laktosefri rømme. Hjelper ikke det? Godt flatbrød/brød/spekemat til og så har du det.

Det må vel seterrømme til? Og den kommer ikke som laktosefri, men det er uansett så lite i at det går nok greit for meg, må bare bruke laktosefri melk. Meeeen, har kun laget det en gang før for leeeeenge siden. Så da må jeg ta en testlaging først i såfall! Den andre med melkeskrekk er langt mer sensitiv dessverre, så jeg må forhøre meg.

 

Så må jeg se ann om vi blir 8 eller 11. De på kanskjelisten er ikke grøtfolk (du vet, østlendinger ;) ), så tenker jeg ikke skal tvinge på de det...

 

Men, nå har jeg noen alternativer, så skal de få modnes i underbevistheten!

Kan godt lage rømmegraut på lettrømme. Einaste "problemet" er at du då ikkje får kokt ut fett. Det let seg løyse ved å servere med smør til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør du helt sikkert!

 

Og rømmegrøt kokt på laktosefri lettrømme funker helt fint, om det bare er laktosen som er problemet. Hilsen magen min :P

Jeg er for alt som kan lages dagen i forveien til slike anledninger, 17.mai er en løpedag da jeg ikke orker så mye kjøkkentjeneste med bunaden på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør du helt sikkert!

 

Og rømmegrøt kokt på laktosefri lettrømme funker helt fint, om det bare er laktosen som er problemet. Hilsen magen min :P

Jeg er for alt som kan lages dagen i forveien til slike anledninger, 17.mai er en løpedag da jeg ikke orker så mye kjøkkentjeneste med bunaden på...

Har du en gjennomtestet oppskrift på lur kanskje? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å bruke den rutete kokeboken sin, altså Espelid, og bare erstattet seterrømme. I fjor synes jeg å huske jeg googlet for da var jeg ikke hjemme. Det er mye mye enklere enn man tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det jo et enkelt alternativ å tømme Idsøe eller Gabbas for gode pølser og lage hjemmebakte pølsebrød og lomper til. Det er jo i god 17.mai-ånd! Lompe og pølsebrødoppskrifter har jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det jo et enkelt alternativ å tømme Idsøe eller Gabbas for gode pølser og lage hjemmebakte pølsebrød og lomper til. Det er jo i god 17.mai-ånd! Lompe og pølsebrødoppskrifter har jeg:-)

He, he, tømme Idsøe ja, da må jeg jobbe hardt! Eller gjestene mine må, for jeg er jo mett etter 1... Pølser er lunsj! (Dog av billig kvalitet på skolen).

Endret av bIomstre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie har vi ofte suppelapskaus på 17.mai. Lages dagen i forveien, og varmes opp fort og greit når alle er hjemme og trøtte i beina. Karbonadesmørbrød er også en ypperlig 17.mai-middag. Gode, grove karbonader varmes i ovnen, godt brød, salat, tomat og sure agurker, stekt løk (som kan stekes dagen før), og du har en kjapp og god middag til mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her pleier det å være spekemat, eggerøre og potetsalat. Ikke til stor glede for ungene, men de er kakemette og iskvalme før vi kommer så langt uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke middag på 17.mai. Jeg setter deig før vi drar til toget og steker hjemmelaget fletteloff med perlesukker på. Pålegg er kjøpt inn og egg kokes. Eggerøre, laks, nugatti til de som vil. 

Folk spiser til de nesten sprekker her :D 

 

 

Ellers kan du jo forberede en del dagen før. Lasagne, mousakka. Pølsegrateng er kanskje en favoritt hos barna? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill! Det enkle er jo som oftest det beste :) Men, jeg suger virkelig på å velge det enkle ved de store annledningene... Da skal det liksom være litt flott i mitt hode... så det er kanskje egene forventinger det må jobbes med, he, he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Hva med å slenge til noen ovnsbakte poteter? Et par med slike små, sånne amandine poteter, en god dæsj olivenolje, ei lita neve maldon og enda mer rosmarin - en halvtimes tid på rundt 200 og vips snacks så det suser etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...