Gå til innhold

Ny "Spillegalen" 7 åring på X-box, hvordan løser dere dette?


Mamma til to tette

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært tv-spill fri i 7 år ga vi etter for presset og gikk til innkjøp av x-box til 7 årig gutt. Første spill var skylanders som alle guttene i klassen har snakket om. Jeg tror det tok tyve minutter så var han hektet. Siden overdriver jeg vel ikke hvis jeg sier at han tenker, drømmer, snakker om og puster skylanders. Og etter en helg der han kun er opptatt av NÅR han får spille igjen så lurer jeg på hva i huleste vi har gjort. Han er hektet!

Vi tenkte vi gjorde det greit med å si at spilling kun tilhørte leksefriedager, dvs fredag-søndag og da etter avtale. Men vet ikke om dette er en så god løsning for det eneste han da er opptatt av er når han skal få spille. Han takker gladelig nei til både besøk hos populære besteforeldre, vennebesøk og det meste. Jeg kjenner jeg blir helt frustrert, han er jo en kjempegrei gutt som har elsket å være ute, har stor fantasi og har lekt masse med søster. Nå vil han bare spille!

Hvordan løser dere det?

Snart ser dere en flunkende ny xbox på finn.no....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har ungene egen pad.

Den får de mer eller mindre styre selv. Men merket jeg at spillet tar overhånd, forsurer stemningen og alt dreier seg om spilling legge jeg det bort. Alt fra noen dager til uker. Sier at det blir borte til de har roet seg og jo mer de maser jo lengre blir det borte. Etter en stund er det glemt og blur hentet frem en dag de/jeg trenger det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

min sønn er 9 år og fikk playstation 3 til gebursdagen sin i september, og ble helt oppslukt av spillet på samme måte som din.

Jeg løste spille"problemet" på en litt annen måte. Jeg sa til ham at han kunne spille litt i ukedagene, etter at leksene var ferdige. Jeg gav ham lite lov til spilling i helgene, da jeg mener at det er viktig at han er ute og leker med kamerater da. Skoledager treffer ham dem jo i friminutt etc. Hadde jeg latt ham spille i helgene, hadde han ikke sett noe til dem i det hele tatt. Hadde blitt bare spilling da......

Etter 2-3 uker ble han ganske lei spilling.... Likte bedre å være med kameratene sine.... Han spiller litt av og til nå, men det er sjeldent.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nesten ikke forvente noe annet- det er jo nyhetens interesse.

Jeg har 7 åring selv og vi fikk Wii når han var 3 år. Nå har vi ps3 og iPad i tillegg og jeg har aldri måtte sette noen grenser. Han og vennene spiller litt og han spiller noe alene. Tror at jo mer en gjør ut av det jo mer vil de spille. Han har vel ønsket seg lenge så la han spille litt mer enn normalen no i begynnelsen så vil nok det verste suget gi seg;-))

 

Gutten min har noen venner som absolutt bare skal være inne og det er kun da jeg har satt begrensninger. Er det pent vær er en ute å leker. Noen prøver seg gang på gang men er streng på det området. Heldigvis velger gutten min å være ute fremfor å spille. Det gjør nok din også når han han har fått spillet litt og blitt litt mettet;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi praktiserer en halv time daglig og noe mer i helgene, da før vi står opp om morgenen eller noe senere på dagen. De kjenner reglene. Den ene ungen er like hekta som din, men respekterer grensene. 

 

Jeg synes det er vårt ansvar å lære selvregulering på spill, At det går an å forlate noe lystbetont for å gjøre andre ting.

 

Men, det er en utfordring at det er så sabla attraktivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter en måned kan jeg rapportere at spill fremdeles er det kjekkeste han vet. Vi har prøvd å mikse litt med å gi lov plutselig innimellom på ukedager og litt ekstra om morgenen i helgene (han er en morgenfugl). Jeg kan ikke se for meg at dette plutselig mister han interessen for. Han elsker spillene og er flink til å utforske, finne ut av ting og dette er bare perfekt for ham. Men han er med på fjellturer, familieaktiviteter og er ute med venner også så det går seg nok til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...