Gå til innhold

Bunadspoliti; foren eder!


Gjest Fru Banderas

Anbefalte innlegg

Gjest Fru Banderas

I disse bunadstider (nemlig!) kommer jeg stadig over ting som irriterer meg så grassalt at jeg faktisk blir sint, og vurderer å ta sinte telefoner.

 

Det er nemlig slik at min lange slanke datter vokser i lengden som en tomatplante i april. Og bunaden fra i fjor når henne til knærne. Hennes mor har altså i det siste forsøkt å finne fine bunader og / eller festdrakter på nett som ikke ser ut som noe ti tusen andre barn har. Og når man søker etter "bunad" på nett finner man mye rart, som i beste fall er mildt provoserende.

 

Hva ER det med mennesker som bruker titusenvis av kroner på et så vakkert og spesielt plagg, for så å voldta stakken med sløyfer, bilder av kongen, joggesko (*sinneutbrudd*), med søljer på helt feil sted, og alskens hjemmesnekret tilbehør som ALDRI i historien har tilhørt den bunaden, men som nå liksom er dødsfashion. Jeg snakker hårbånd med bunadsmønster, kapper med broderte blomster fra Kina, ymse ringer og øredobber og annet RÆL som ikke hører hjemme på en bunad overhodet?!

 

GggrrrrræææÆÆÆHHHH!!!!!

 

Takk for at du leste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosa Crocs til blå Romeriksbunad. Trodde jeg skulle daue for svigermor som er bunadspoliti på sin hals hylte ut midt under barnetoget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Banderas

Rosa Crocs til blå Romeriksbunad. Trodde jeg skulle daue for svigermor som er bunadspoliti på sin hals hylte ut midt under barnetoget.

 

Da er jeg og din svigermor arbeidskolleger.

 

 

Du kan få låne min, for nå skal jeg inn i konfirmasjonsbunaden.

 

 

 

Jeg (=betalte noen) sydde ut konfirmasjonsbunaden i fjor, fordi da jeg stod konfirmant var jeg vel ca. 1.70 og veide ca. 40 kilo, og jeg hadde ikke brukt min egen stakk siden da.

 

Jeg prøvde dog bunaden min igjen for noen dager siden, og innså at den må syes inn med en halvmeter igjen. Ikke tilbake til utgangspunktet da, for dit verken vil eller kan jeg komme igjen.

 

*ser meg selv rusle inn til samme sydame igjen i år, for å få den sydd inn nesten like mye som den ble sydd ut i fjor*

 

Gi meg bunad, så skal jeg støtte deg i alt herfra og inn.

 

Jeg tror det er plass til oss begge i overnevnte bunad dersom jeg ikke syr den ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Rosa Crocs til blå Romeriksbunad. Trodde jeg skulle daue for svigermor som er bunadspoliti på sin hals hylte ut midt under barnetoget.

 

Da er jeg og din svigermor arbeidskolleger.

 

 

Du kan få låne min, for nå skal jeg inn i konfirmasjonsbunaden.

 

 

 

Jeg (=betalte noen) sydde ut konfirmasjonsbunaden i fjor, fordi da jeg stod konfirmant var jeg vel ca. 1.70 og veide ca. 40 kilo, og jeg hadde ikke brukt min egen stakk siden da.

 

Jeg prøvde dog bunaden min igjen for noen dager siden, og innså at den må syes inn med en halvmeter igjen. Ikke tilbake til utgangspunktet da, for dit verken vil eller kan jeg komme igjen.

 

*ser meg selv rusle inn til samme sydame igjen i år, for å få den sydd inn nesten like mye som den ble sydd ut i fjor*

 

Gi meg bunad, så skal jeg støtte deg i alt herfra og inn.

 

Jeg tror det er plass til oss begge i overnevnte bunad dersom jeg ikke syr den ut?

 

Monterer denne sydamen din bunader også? Og er hun dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Banderas

 

Arnen også?

 

 

 

Dilemma.

Mener du:

a ) Armen

b ) Ørnen

 

For om det er b, kan jeg se for meg Dib gå amok med ørneinnlegg igjen.

 

 

Monterer denne sydamen din bunader også? Og er hun dyr?

 

 

Jeg vet ikke om hun monterer, men da jeg var der i fjor hang det en haug med forskjellige bunader der. Jeg kan høre med henne og fjese deg? Hun er naboen min. Jeg betalte kanskje 500, tror jeg? Noe jeg ikke syns var mye, for hun gjorde en veldig god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Arnen også?

 

 

 

Dilemma.

Mener du:

a ) Armen

b ) Ørnen

 

For om det er b, kan jeg se for meg Dib gå amok med ørneinnlegg igjen.

 

 

Monterer denne sydamen din bunader også? Og er hun dyr?

 

 

Jeg vet ikke om hun monterer, men da jeg var der i fjor hang det en haug med forskjellige bunader der. Jeg kan høre med henne og fjese deg? Hun er naboen min. Jeg betalte kanskje 500, tror jeg? Noe jeg ikke syns var mye, for hun gjorde en veldig god jobb.

 

Vel, dens fulle navn er "den stakkars/helsikes armen med gips og fatle" så jeg tviler på at det er en ørn.

 

Red.: nå ser jeg feilen, ja...

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Banderas

Det er plass til hele deg med arm, hele meg OG ørna dersom jeg ikke får den sydd inn.

Kan bli noen pene bilder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

..faen nå har jeg fått veldig lyst til å starte ørneinnlegg på anonym.

Det kribler i fingrene.

 

Det var tider det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt opp det der med korrekt bunadbruk med min 21 års gamle datter. Hun er vel sånn nogelunde enig, selv om jeg ikke har fått henne til å bruke lua enda.

Sist 17. mai hjalp jeg henne med å få den korrekt på seg, hun var nydelig og manglet bare kua i bånd. Siden hun var gammel nok, hadde hun og vennene champagnefrokost, faktisk. Sikkert artig det, men det var ikke like artig da hun noe senere raset nedover en gate på enhjulssykkel (hun er rå på enhjulinger) i full bunadhabitt og selvfølgelig, muligens pga champagnen tryna nederst i bakken. Seansen ble filmet og lagt ut på fb og jeg fikk igjen følelsen av å ha glemt noe vesentlig i bunadsoppdragelsen. (eller oppdragelsen sånn generelt)

Bunaden var heldigvis like hel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bunad er jo mote, enten vi liker det eller ei... Og bunadspolitiet må enkelte ganger ta seg en bolle! Liker ikke at de først nekter meg å gå med øredobber, for så å si at at neimen seeee, nå har det blitt laget øredobber som hører til bunaden din, de kan du får kjøpe og bruke. Blæ! Da synes jeg mine kommuneblomstøredobber er myye finere faktisk. Og jeg bærer min arvede sølje (som ikke hører til min bunad) etter farmor med stolthet!

 

Min bunad har blitt mye endret for å gjøre den salgbar. Skjørtelengden er blitt lenger, fargene i broderiene er endret, det har kommet til tilbehør som øredobber og sølvbelte. Så jeg vet ikke... hvorfor er ikke hjemmesnekret tilbehør (der det utøves godt skjønn) like bra som det husfliden bestemmer skal høre til? Liker bunad, men må vi være uniformerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Banderas

Det fikk det til å tippe over da jeg i går kom over pannebånd til min bunad med samme roser som stakken, en fiks ide fra ei som tydeligvis kan sy og brodere, bevares, men dette er tilbehør som aldri har hatt noen naturlig forbindelse med den bunaden overhodet. Frihet til folket osv; takk Gud for at 17. mai er så langt unna en militærparade i Nord-Korea som det går an, men bunader er ofte så pene nettopp fordi de har lang tradisjon og historie bak seg at jeg ikke klarer å se noe positivt med brede pannebånd med stakkmønster fordi noen ville tjene penger på symaskinen sin.

 

Hva gjelder ørepynt ~ og her kjenner jeg kun til reglene for min egen; man kan kjøpe øredobber med den samme rosen ELLER bruke egne så lenge de ikke er oransje og turkise perler rundt digre mørkebrune ringer i tre. "Anonyme øredobber" som de også kalles, er altså lov.

 

Og med lov menes det ikke at brudd på denne medfører fengselsopphold, all den tid vi frivillig går i tog, i motsetning til koreanerne osv., men bunad er bunad; ikke juletre.

 

Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har ett forslag til festdrakt til mine 2 sjarmtroll på 2.5 og 7 år, vill ha en som er enkel men fantastisk, blå eller sort :smilorange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det teiteste jeg ser er faktisk disse "bunadsparaplyene". Jeg fatter ikke hvem som kom på den ideen.

 

Og jeg bor et sted der paraply ofte trengs på 17.mai, men da går jeg faktisk heller for en vanlig sort en. Eller en gjennomsiktig regnponcho som viser frem bunaden. Eller jeg dropper hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunadshistorie for Oslodrakten:

"Da det endelig ble bestemt at Oslo skulle få en "egen" drakt/bunad, var synet på hvordan en "bunad" skulle se ut, og ikke det at den skulle bygge på gamle tradisjoner, det avgjørende for draktens utseende. Det var stormagasinet Steen & Strøm som tok initiativet til å lage en bydrakt for hovedstaden i forbindelse med 150-års-jubileet til magasinet i 1947."

Knis, blir vel ikke mer kommersielt...

 

Nå må jeg visst lese meg opp på min egen, håper den har litt historie og tradisjon :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stk arvet bunad m/alt av tilbehør fra grandtante som døde i 1993.

Den er i modell: LRIS (låra-rett-i-skoa), eller kort og brei.

 

Bunaden er en Gudbrandsdal festdrakt sydd av en fetter av mamma.

Vi har ingen tilknytning til Gudbrandsdalen overhodet.

 

Jeg har enda ikke fått den sydd om av den enkle grunn at jeg rett og slett ikke føler for å gå med den.

Dessuten blir det feil å både gi den videre eller selge den også.

Så der henger den da. I skapet.

 

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må foresten også få sydd om bunaden min! Kan jeg gjøre dette hvorsomhelst, eller bør jeg reise hjem til der den er sydd?? Litt større syjobb pga totalt endret kroppsfassong...

 

Takk for påminnelse, lurt å få det gjort nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stk arvet bunad m/alt av tilbehør fra grandtante som døde i 1993.

Den er i modell: LRIS (låra-rett-i-skoa), eller kort og brei.

 

Bunaden er en Gudbrandsdal festdrakt sydd av en fetter av mamma.

Vi har ingen tilknytning til Gudbrandsdalen overhodet.

 

Jeg har enda ikke fått den sydd om av den enkle grunn at jeg rett og slett ikke føler for å gå med den.

Dessuten blir det feil å både gi den videre eller selge den også.

Så der henger den da. I skapet.

 

Hva ville dere gjort?

Er fan av tilknyttning, ville solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Banderas

 

Har en stk arvet bunad m/alt av tilbehør fra grandtante som døde i 1993.

Den er i modell: LRIS (låra-rett-i-skoa), eller kort og brei.

 

Bunaden er en Gudbrandsdal festdrakt sydd av en fetter av mamma.

Vi har ingen tilknytning til Gudbrandsdalen overhodet.

 

Jeg har enda ikke fått den sydd om av den enkle grunn at jeg rett og slett ikke føler for å gå med den.

Dessuten blir det feil å både gi den videre eller selge den også.

Så der henger den da. I skapet.

 

Hva ville dere gjort?

Er fan av tilknyttning, ville solgt.

 

 

Jeg også syns tilknytning er viktig.

Men arv er for meg også viktig. Dog, det finnes arv, og arv.

Jeg vet ikke helt om jeg skjønte familietreet, men du mener at denne bunaden ble sydd av din mors fetter, og da til hans mor (som er hun som døde)?

 

Hvis den ikke brukes overhodet, og det vil medføre masse kostnader å få den tilpasset, og du også sitter med følelsen at du har null tilknytning uansett, så ville jeg solgt den.

 

Min datter kommer sannsynligvis til å arve en nordlandsbunad av sin oldemor.

Verken jeg eller min datter har direkte tilknytning til Nordland, men min mormor (hun som altså har bunaden) har det. Vi har derimot direkte tilknytning til Troms.

 

Når det er arv mener jeg det er godkjent.

Det er noe helt annet å kjøpe seg beltestakken fordi den er så pen, og eneste tilknytning til Telemark er at broren til mannen til tanta di har hytte i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har en stk arvet bunad m/alt av tilbehør fra grandtante som døde i 1993.

Den er i modell: LRIS (låra-rett-i-skoa), eller kort og brei.

 

Bunaden er en Gudbrandsdal festdrakt sydd av en fetter av mamma.

Vi har ingen tilknytning til Gudbrandsdalen overhodet.

 

Jeg har enda ikke fått den sydd om av den enkle grunn at jeg rett og slett ikke føler for å gå med den.

Dessuten blir det feil å både gi den videre eller selge den også.

Så der henger den da. I skapet.

 

Hva ville dere gjort?

Er fan av tilknyttning, ville solgt.

 

 

Jeg også syns tilknytning er viktig.

Men arv er for meg også viktig. Dog, det finnes arv, og arv.

Jeg vet ikke helt om jeg skjønte familietreet, men du mener at denne bunaden ble sydd av din mors fetter, og da til hans mor (som er hun som døde)?

 

Hvis den ikke brukes overhodet, og det vil medføre masse kostnader å få den tilpasset, og du også sitter med følelsen at du har null tilknytning uansett, så ville jeg solgt den.

 

Min datter kommer sannsynligvis til å arve en nordlandsbunad av sin oldemor.

Verken jeg eller min datter har direkte tilknytning til Nordland, men min mormor (hun som altså har bunaden) har det. Vi har derimot direkte tilknytning til Troms.

 

Når det er arv mener jeg det er godkjent.

Det er noe helt annet å kjøpe seg beltestakken fordi den er så pen, og eneste tilknytning til Telemark er at broren til mannen til tanta di har hytte i Telemark.

 

 

Ja, du har rett i forhold til familierelasjonene.

Det er mange gutter på den siden av familien så det var naturlig for dem at den havnet hos oss etter at hun døde.

Det skal sies at min mormor brukte den et par ganger på nittitallet siden hun passet den og ikke jeg.

 

Jeg liker også dette med tilknytning. Min mor føler også det samme.

 

Jeg tenker vi gjør et salgsforsøk på den gitt.

 

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Banderas

 

Jeg tenker vi gjør et salgsforsøk på den gitt.

 

 

Det er ingen barn av disse fetterne på den siden som kunne tenkt seg å få den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...