Gå til innhold

"Selvstendighetsfasen".


AnneTøy

Anbefalte innlegg

Jeg trenger sårt erfaringer, tips og råd til håndtering av konflikter med et barn som er midt i den såkalte "selvstendighetsfasen". Det har vært så fint de siste månedene, og jeg trodde virkelig vi var ferdige med hele greia, men nå etter jul og brutte rutiner er det blusset opp igjen. Hendelser som å nekte å ta seg skoene, hva er riktig å gjøre da? Skal vi bare ignorere? Barnet kan bli sittende ganske lenge. Har forsøk overtalelse og å le det bort, men det virker ikke. Har også forsøk å bryte ut i lek, hvor fort kan skoene komme av? Men barnet biter ikke på. Hvis det ender med at vi tar av skoene, blir barnet helt hysterisk, og ruller rundt på gulvet skikende og hylende.

 

Andre konfliktområder er når vi skal reise fra et sted, eller når det er leggetid. Barnet vil ikke legge seg, og drar ut tiden i det uendelige. Det er ikke så fryktelig lett å ignorere når det allerede er langt utpå kvelden. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår selvfølgelig at jeg ikke kan la ungen styre. Men jeg føler det blir brutalt å måtte ty til tvang. Enten gjør barnet seg helt slapp, og det blir som å kle en potetsekk, eller så skyter armer og ben ut i alle retninger etterfulgt av et raserianfall uten like. Og jeg blir forvirret av alle disse artiklene som sier både det ene og det andre, og har forstått det dithen at tvang egentlig er en u-ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...