Gå til innhold

Kvalm igjen... Jobb og sykemld


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Syteinnlegg her idag.. Etter en full dag på jobb igår (første på 3 mnd..) så kom kvalmen og brekningene tilbake igjen! Har virkelig komt meg de siste ukene, og nå etter en travel dag i barnehagen så er jeg dårlig igjen. Skal liksom jobbe 2 dager i uka fremover, men vil ikke bare jobbe og så ligge strekk ut etterpå! Men vil jo jobbe da!😁 arbeidsgiver tilrettelegger ikke, da jeg har fått beskjed om at jeg må fungere fullt på avdelingen og ikke kan gå kortere dager. Dette av hensyn til de andre ansatte, og vi har ikke økonomi til at jeg kan gå på topp... Håper formen kommer seg, men hva ville dere gjort? Bitt tenna sammen og jobbet? Eller blitt fullt sykemeldt? Har et barn på 2 fra før av, som jeg også må fungere for...

 

Anonymous poster hash: bf934...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er sykemeldt fra samme jobb som deg... vurderer veldig hva jeg vil gjøre fremover, for jeg savner veldig jobben, men er nok også sånn at jeg vil bli helt utslitt etter en dag...

 

Pappan min er sjef, (ikke min) men han sa at en av de gravide som jobbet for han, hadde hatt samtale med jordmor som hadde fylt ut et skjema, slik at arbeidsplassen blir betalt av nav.. arb.plassen får støtte rett og slett, og hun gravide kommer og går som det passer seg... hun går på topp, men belaster ikke jobben sin økonomi på en måte (det samme som aktiv sykemelding i gamledager) Vurderer dette for meg selv... det vil jo være mest gunstig for både jobben og meg...

 

vet jo ikke hvordan det er i andre kommuner, men ville sjekket det ut i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver kan søke om tilretteleggings tilskudd til nav og får man det gjennom går den gravide på topp på en måte. Vi søkte om det for en av mine medansatte en gang, men fikk avslag. Husker ikke hvorfor de ga avslag men det var forbindelse med svangerskap. Arbeidsgiver er pliktig og tilrettelegge for gravide, det er en av dine rettigheter som gravid.

 

Legger ved en artikkel jeg har lest på babyverden som omhandler den gravides rettigheter. http://www.babyverden.no/Gravid/Rettigheter/Gravid-i-arbeid--hvilke-rettigheter-har-jeg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve meg på 95% sykemelding hvis legen sier det er greit. Fikk beskjed av jordmor at med 95% så kan jeg gå på topp, og komme og gå omtrent som jeg vil. Skal prøve å jobbe noen timer ca 2 ganger i uka til å begynne med. Arbeidsgiver må være villig til å betale de 5%, men det vil nok de fleste være. Sjefen min var i hverfall veldig positiv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har snakka med min sjef i dag og. Har sagt at det ikkje går så bra med meg, og det at eg har vore så dårleg så lenge, + langt svangerskap- blei gravid i juni, mista og så gravid igjen, gjer at sjølv om kvalmen er betre, så er eg utslitt av å ha kjempa så lenge, og at eg merker at når eg blir så sliten, og alltid har plager, så går det litt ut over psyken. Eg er faktisk redd eg står i faresonen for ein svangerskapsfdepresjon. Det siste sa eg ikkje så direkte. Og min sjef var veldig forståelsesfull. Ho sa det ikkje kom som nokon overraskelses, at ho var forberedt på ei sjukemelding. så no føler eg meg veldig mykje betre. Det har tynga meg slik dette at eg kjenner behovet, men ikkje tør ta skrittet. Så eg tenkte at eg skulle ordna meg ein legetime neste veke og få ei sjukemelding på 50 %. Har snakka med legen min tidligare, at eg er dårlig men vil avventa, og han sa "du veit kor eg er" Så det er veldig greit. Har vore så redd for at dette svangerskapet skulle ta knekken på alt som er godt i livet, og at belastningane av å vera så sliten og ulukkeleg sover så lang tid ville sitja igjen etter fødsel. no føler eg at eg kan forebygga. og kanskje få ein ok, og endåtil fin vår som gravid. Skal bli så deilig å sleppa den grufulle reisevegen på over ein time kvar vei.

 

Håpar alle juni-mammaene som treng det, tør å be om sjukemelding og blir møtt på ein like fin måte som meg på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er sykemeldt fra samme jobb som deg... vurderer veldig hva jeg vil gjøre fremover, for jeg savner veldig jobben, men er nok også sånn at jeg vil bli helt utslitt etter en dag...

 

Pappan min er sjef, (ikke min) men han sa at en av de gravide som jobbet for han, hadde hatt samtale med jordmor som hadde fylt ut et skjema, slik at arbeidsplassen blir betalt av nav.. arb.plassen får støtte rett og slett, og hun gravide kommer og går som det passer seg... hun går på topp, men belaster ikke jobben sin økonomi på en måte (det samme som aktiv sykemelding i gamledager) Vurderer dette for meg selv... det vil jo være mest gunstig for både jobben og meg...

 

vet jo ikke hvordan det er i andre kommuner, men ville sjekket det ut i hvert fall :)

Min arbeidsplass får dette! Grunnen er rett og slett at tilrettelegging er vanskelig, da det er endel ting vi ikke får gjøre når vi er gravide(røntgen og sement) . Skader jo uansett ikke å søke? Disse pengene får vel arbeidsplassen uavhengig av sykemelding og arbeidsevne?! Tror det er tilretteleggingstilskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Min arbeidsplass får dette! Grunnen er rett og slett at tilrettelegging er vanskelig, da det er endel ting vi ikke får gjøre når vi er gravide(røntgen og sement) . Skader jo uansett ikke å søke? Disse pengene får vel arbeidsplassen uavhengig av sykemelding og arbeidsevne?! Tror det er tilretteleggingstilskudd?

 

snakket med sjefen min i dag, det gjaldt vist hvis man har en jobb som kan være farlig for fosteret (brannvern, politi, arbeid med utagerende mennesker osv....) så vi i bhg går visst ikke under denne :/ det var dritt... for akkurat nå, føltes det som eneste utvei til å kunne jobbe litt igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Min arbeidsplass får dette! Grunnen er rett og slett at tilrettelegging er vanskelig, da det er endel ting vi ikke får gjøre når vi er gravide(røntgen og sement) . Skader jo uansett ikke å søke? Disse pengene får vel arbeidsplassen uavhengig av sykemelding og arbeidsevne?! Tror det er tilretteleggingstilskudd?

 

snakket med sjefen min i dag, det gjaldt vist hvis man har en jobb som kan være farlig for fosteret (brannvern, politi, arbeid med utagerende mennesker osv....) så vi i bhg går visst ikke under denne :/ det var dritt... for akkurat nå, føltes det som eneste utvei til å kunne jobbe litt igjen...

Ja det er derfor min arbeidsplass får det, sjefen må leie inn folk for å dekke de operasjonsstuene uavhengig av om jeg jobber eller ikke. Fryktelig dumt at det ikke finnes en mulighet i dette systemet for å jobbe når man orker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg usikker på om jeg orker :P hehe så det var derfor dette kunne vært en løsning... da ville jeg blitt en gode, og ikke en belastning på jobb, som jeg helt sikkert blir om jeg friskmelder meg 40% f.eks.... men skal snart på dialogmøte med nav, så kanskje de har noen fine løsninger :) kunne tenkt meg å hatt det litt fritt ifht når jeg kommer og går, for jeg sliter max med svangerskapsmigrene :( men ønsket om å være på jobben er så stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har snakka med min sjef i dag og. Har sagt at det ikkje går så bra med meg, og det at eg har vore så dårleg så lenge, + langt svangerskap- blei gravid i juni, mista og så gravid igjen, gjer at sjølv om kvalmen er betre, så er eg utslitt av å ha kjempa så lenge, og at eg merker at når eg blir så sliten, og alltid har plager, så går det litt ut over psyken. Eg er faktisk redd eg står i faresonen for ein svangerskapsfdepresjon. Det siste sa eg ikkje så direkte. Og min sjef var veldig forståelsesfull. Ho sa det ikkje kom som nokon overraskelses, at ho var forberedt på ei sjukemelding. så no føler eg meg veldig mykje betre. Det har tynga meg slik dette at eg kjenner behovet, men ikkje tør ta skrittet. Så eg tenkte at eg skulle ordna meg ein legetime neste veke og få ei sjukemelding på 50 %. Har snakka med legen min tidligare, at eg er dårlig men vil avventa, og han sa "du veit kor eg er" Så det er veldig greit. Har vore så redd for at dette svangerskapet skulle ta knekken på alt som er godt i livet, og at belastningane av å vera så sliten og ulukkeleg sover så lang tid ville sitja igjen etter fødsel. no føler eg at eg kan forebygga. og kanskje få ein ok, og endåtil fin vår som gravid. Skal bli så deilig å sleppa den grufulle reisevegen på over ein time kvar vei.

 

Håpar alle juni-mammaene som treng det, tør å be om sjukemelding og blir møtt på ein like fin måte som meg på jobb.

Når jeg leste dette begynte jeg faktisk å gråte. Det du skriver traff meg rett i hjerte. Jeg har det akkurat slik som deg, men har ikke greid å sette ord på det. Jeg mista i uke 12 i april 2013, og det var et mørkt halvt år før spiren satt igjen. Jeg er i uke 15 nå, men jeg har absolutt ikke nytt å være gravid. Jeg er plaget med kvalme og migreneanfall, og er rett og slett totalt utslitt. Både fysisk og mentalt. Har vært 50% sm i 6 uker nå, men fra mandag av skal jeg liksom tilbake for fullt. Uff, for et sytete innlegg, men du satte virkelig ord på hvordan jeg har hatt det. Er også redd for at jeg kan ha en mild svangerskapsdepresjon. Jeg har så lyst til å jobbe fullt, trene og bare være glad og nyte graviditeten, men jeg greier ikke :( tror jeg skal ta meg en tur til legen på mandag. Kanskje han kan hjelpe meg :)

 

Håper du føler deg bedre snart og får deg en sykmelding. Det kan gjøre underverker :) goood klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære bambi! Veldig lei for at du har det slik! Samtidig må eg sei at det gjorde godt å høyra at eg ikkje er den einaste. Du må ordna deg sjukemelding,det er sikkert. Eg har ein tung dag i dag. Viss du Føler deg verre og eller får lyst på nokon å "snakka" med,så send gjerne pm. God betring-klem frå meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ser at vi er flere som sliter ja... Arbeidsgiver har egentlig vært flink til å tilrettelegge frem til nå, men han hadde jo trodd jeg skulle være bedre nå. Men det hadde tross alt jeg og! Er 21 uker nå, og spydde senest på søndag:( og nå har jeg fått beskjed om at vi er en mindre på jobb i morgen, og vi får ikke vikar! Altså det motsatte av tilrettelegging:( så får bite tenna sammen et par uker og se om det bedrer seg! Skal snart til legen igjen, så får høre hva den sier. TakkAriel<3 for link, men tviler på at jeg kommer noen vei med å kreve tilrettelegging, utenom en sur sjef:( blir jo ekstraarbeid på andre så sliter litt med samvittigheten og! Men takk for svar damer, håper det ordner seg for dere! HI

 

Anonymous poster hash: bf934...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner litt hvordan dere har det! Har selv vært 50% sykmeldt siden starten av desmber, før dette var jeg 40% sykemeldt.

 

Jobber kortere dager med en fridag innimellom. Mitt problem er at de forventer på jobb at jeg skal gjøre like mye som vanlig, bare på kortere tid! De har ikke satt inn vikar eller noe(derfor jeg får jobbr korte dager for da slipper de vikar). Legen har skrevet på sykemeldingen at jeg skal ha hyppige pauser, ikke gjøre mye repeterende arbeid over tid(har mye papirarbeid, og er plaget med korsryggen) og at jeg skal ha en lengre pause iløpet av dagen med mulighet for å ta litt frisk luft.

 

Men det hjelper jo ikke! Så jeg gjør 90% arbeid på 50% tid og det tar på, er mye plaget med hodepine på slutten av dagene, og den sitter gjerne i noen timer etter jobb. I dag fikk jeg hodepine ca 12.30 og har det fortsatt:/ paracett,frisk luft og en middagskvil har ikke hjulpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja ikkje enkelt dette. eg har fått sjukemeldinga mi dag og er så glad og letta for at det er gjort, og at eg har fått snakka med sjefen. Ho var så grei. Sa at eg var så samvittighetsfull mm, så godt å bli møtt slik, då kom tårene. skal jobba 50 prosent. så i morgon skal eg vera heime <3 herlig. kom ikkje heim før 19 i dag for traff ei venninna etter jobb. kalrte ikkje gå inn i huset. mannen måtte koma ut med sukker-drikke så eg fekk bukt med brekningane. det er jammen ingen sjarmerande tilstand. "Gravide har ein egen glød", my ass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære bambi! Veldig lei for at du har det slik! Samtidig må eg sei at det gjorde godt å høyra at eg ikkje er den einaste. Du må ordna deg sjukemelding,det er sikkert. Eg har ein tung dag i dag. Viss du Føler deg verre og eller får lyst på nokon å "snakka" med,så send gjerne pm. God betring-klem frå meg!

 

Nå sitter jeg på jobben å venter på legetimen jeg skal til senere. Jeg valgte til slutt å forsøke å jobbe 100% uka som var. Men det var ikke noe suksess for å si det mildt! Kvalmen ble mye verre igjen, har hatt konstant hodepine hele uka, og var så sliten etter hver arbeidsdag at tårene trillet i bilen på vei hjem. Ikke har jeg fått gjort noe spesielt mer arbeid enn det jeg gjorde når jeg jobbet 50 %, heller tvert i mot!

 

Så det er i grunn ikke noe tvil om hva jeg burde gjøre! Gruer meg veldig til å snakke med sjefen etterpå. Vet ikke heeelt hvordan det blir mottatt, men det går sikkert bedre enn jeg tror. Gruer meg til legetime også. Legen min er ok han, men han kan få meg til å føle meg litt teit der jeg sitter, hvis du skjønner.. Off, ønsk meg lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære deg,såg ikkje innlegget før no. koss gjekk det?? håpar det gjekk bra! bytt lege om han ikkje får deg til å føla deg bra! eg skulle egentlig ha svangerskapsoppfølginga hos ein anna lege,men bytta til fastlegen då eg følte ho ikkje forsto meg. følte ho syns eg var så stakkarslig som var redd for å mista. ho fekk meg til å føla meg svak,og då var det berre å kutta ho ut. slikt kan me ikkje ha no når me er sårbare og også treng styrken vår.

 

har vondt av deg,veit koss det er å grina i bilen før og etter jobb. mannen min køyrde meg i dag,var for kvalm til å gå inn på bussen. så kom me midt i rushet og det blei ein lang og forskrekkelig tur.

 

håpar det ordna seg for deg. stor klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må huske på at graviditet er i hvert fall en "sykdom" som man vet man blir frisk av :D

 

og at det er ingen som takker deg på jobb for at du presser deg og sliter deg gjennom dagene... det blir bare en enda vondere situasjon for deg!!

 

håper også det ordner seg for deg!!!! og god bedring :D

 

P.s jeg tester ut akupunktur for kvalmen nå, kanskje det kunne være verdt et forsøk for deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode ord, dere to  :)

Jeg tok så klart alle sorger på forskudd, og dagen i går ble en riktig så god dag. Var hos legen før jeg snakka med sjefen, og der rakk jeg så vidt å begynne å fortelle om kvalmen og hodepinen før jeg satt med en sykemelding i hånden. Så jeg fikk ikke bruk for den lange ''talen'' jeg hadde laget meg eller tårer :) Følte jeg ble tatt på alvor og ble 50% sm i nesten 5 uker :)

Sjefen tok det også veldig bra! han var enig i at det er bedre at jeg fungerer 100 % de få timene jeg er der i motsetning til å fungere 30 % å presse meg gjennom hele dager. Så idag skal vi sette oss ned sammen og lage en oversikt over noen arbeidsoppgaver jeg har som noen andre skal få ta over, uavhengig om jeg er fullt tilbake om 5 uker eller ikke :)

 

Uff, ikke bra at dere også er plaget med kvalme. Det er noe dritt!

Hvordan fungerer det å jobbe 50% Lillababy? Jobber du halve dager hver dag? Hvordan gjør du det?

 

Dere er gode å ha :) Klem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...