Gå til innhold

Kan deres 1,5 åring si noe?


lykkeliten1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Snuppa mi på 16 mnd kan si: mamma, pappa, komme, mer, oi, pus, og si dyrelyder som mø, gakkgakk, mjau, og vrinsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 mnder og det går i ett sett hele dagen. Babler lange setninger vi inne skjønner en døyt av, og begynner å få et ganske ok ordforråd. Ordene jeg kommer på i farten er ja, nei (hun bruker de rett), mamma, pappa, søster, sitte, drikke, mat, bil, traktor, hest, besta, tante, sesse (prinsesse), bæsj, bleie, do, sko. Hun kan også peke på ulike kroppsdeler, og hva de ulike hus- o gårdsdyrene sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet vårt er 19 måneder. Er det vanlig at 19 måneders gamle barn kan si noen ord?

Ja, 19 mnd gamle barn kan vel si en del ord, det gjorde da hvertfall min. Kunne ganske mange ord allerede ved 1 års alder...

 

Anonymous poster hash: b116c...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 14 mnd "skravler" i vei og sier en del ord.... pluss han hermer etter ALT vi sier. Føler jeg har et lite ekko etter meg om dagen ;) Nå for tiden er han veldig opptatt av lys, klokka og buss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla på 16 mnd sier lite..Hun sier mamma ,pappa,der og nam nam.Hun er god på å vise hva hun vil med kroppsspråket da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ei på 13.5 mnd. Babler i ett kjør, men av ting vi forstår er det: borte, oi, tittei, hei, pappa, mamma, bok, bil, mjau, vovvov, baaah (som i 'bø'), der, NEI, meg. Tror det var alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår på 13 mnd sier mamma, pappa, se, pusi, møø, bææ, pip pip (hermer etter mikroen), faffa (farfar), tante, ke (onkel), maauu (mjau), bø, nei, ja, de (hadet), bil, kokke (klokke), nissi (julenisse), hue (lue).... og mye annet :)  Hun hermer etter det meste og forstår ganske mye. Veldig gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår jente sier mamma, pappa, ja, nei, mø, gris (uten r), hest. Hun synge også mye av bæ bæ, lille lam. Ellers er det veldig mye babling med lange setninger og tydeligvis mye hun skulle sagt oss :)



Anonymous poster hash: f57ca...274
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste er 19 mnd og skravler i ett kjør :) Hun sier blant annet:

mamma, pappa, navn på søster og flere i familien og bhg, vov-vov, bæ, mø, gris, pus, nam, sitte der, bok, tegne, ferdig, ja, nei, eple, mer, ost (alt som er godt heter visst det, ikke bare ost :)), bil, bade, baby, sove, smake, banan, natta, lue, jakke, sko, kose, + synger bla. bæ bæ lille lam. Det var det jeg kom på i farta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

15 måneder og rundt 40 ord, pluss noen fraser. Han hermer også etter alt vi sier og babler lange setninger som ikke betyr noe som helst :-P Men det er veldig individuelt på den alderen. Det viktigste er forståelsen og at dere ikke mistenker noe hørselsproblemer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten på 17 mnd. sier mange ord, og lager "setninger" på to ord. I tillegg gjentar han alt vi sier. Men jevngamle barn vi kjenner sier bare 2-3 ord, så har fått inntrykk av at han er litt tidlig ute.



Anonymous poster hash: 8fcd3...0c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på snaart 18 mnd sier egentlig svært lite forståelig. Han har ikke noe særlig tydelig uttale på noe av det han gir uttrykk for. Men ord han sier er "dadda=natta", "dadde=hadde", "mamma og pappa", "mem=melk", "bam=ball", "bam-bam=ballong", "pu-uuu=pus", "brum-brum=bil", "den", "se", "oos=kos" "dante=tante", "meh=mer". Som dere ser kan han ikke noe særlig med ord, og mange av dem han kan har han dårlig uttale på.. På den andre siden tar han igjen på godt utviklet kroppspråk og veldig god kroppslig kontroll, men jeg håper at språket snart løsner litt slik at han blir bedre til å prate. Det blir ofte en del frustrasjon hvis jeg ikke forstår hva han vil :kjefte: 
Jeg prøver å bidra til god språkstimulering så godt jeg kan. Vi leser mye bøker, jeg prater og benevner det meste vi gjør og jeg bruker riktig ord på alt (sier for eksempel "bilen sier brum-brum", men så er det "brum-brum" han bruker for å benevne bil).. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn på 16 mnd sier mamma, pappa, pus, fly, bø, hei, heia, se, datt (uten t'ene), mjau, mø, bø og oi =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente på 17 mnd sier blant annet:

Mamma,pappa,storebror sitt navn, storesøster sitt navn, pusen sitt navn, onkel,tante, mormor, morfar, farmor, farfar, pus, voff,møø, pip-pip, bebi,drikke, spise, skive, joghurt, banan, sitte, øye, øre, munn, tittei, Bø, bleie, ja, nei, bil, stein, ballong, lys, hade, hei, bæsj, tiss, stol, sko, lue, tutt. Kommer ikke på mer i farten. Kommer nye ord hver dag, det er kjekt :)

 

Anonymous poster hash: 8c050...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 måneder og lista er lang:

Hei, hallo, hade, natta, kanin, mjau, vovvov, pippip, gakkgakk, mø, bæ, sove, stå opp, kose, suss, pusse (tenner), tørke, bleie, ja, nei, mamma, pappa, bestemor, navn på tante, ferdig, mer, drikke, melk, sånn, nam, traktor, danse, pupp (ja, vi ammer enda :-P ), bukse, sko, sokker, jakke, lue, disse (huske), bil/brm, dusj, falt ned, tromme, lys, lese, tegne, tog, bamse, klosser,

 

Kommer ikke på mer nå... :-P Er ikke plettfri uttale på alt dette såklart, men forståelig nok til at andre enn vi foreldrene skjønner hva han sier. Nå er han virkelig i gang med å herme etter alt vi sier og å prøve på hele setninger (som vi foreløpig ikke skjønner kvekket av :-P )

 

Anonymous poster hash: 34c42...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min som blir 2 i juni former setninger med 2 og noen ganger 3 ord, han har veldig godt ordforåd og skravler og synger mye. svarer på spørsmål og forteller oss ting, er utrolig herlig når man kan kommunisere med dem :)



Anonymous poster hash: 6f60d...36d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 12 mnd som ikke sier noe som helst forståelig ennå (dvs det kommer mye mamamama, bababa, dædædædæ osv uten noen sammenheng når det blir brukt). Vi var nettopp på 1 årskontrollen og spurte helsesøster om dette med språk.

 

Hun sa at det man kunne forvente var at barnet kunne et par-tre ord ved 15-17 mnd alder og at deretter ble det flere og flere, men at det ikke var vanlig å telle ord før rundt 2 år. 

Så da antar jeg at hvis barnet ikke kan noen ord ved 19 mnd så kan en kontakte helsestasjonen og høre med de :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 mnd og skravler i vei... hei, nei, ja, takk, gakkgakk, pus, lys, bæ, gris, au, mamma, pappa, borte oooosv...... men hun gikk ikke alene før hun var 14-15 mnd. er jo så opp og ned med dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er 19 mnd og babler masse, men sier ikke så mange forståelige ord. Hennes første ord var att (katt), pappa og deretter mamma. Nå sier hun ess til alle ord med s-lyd som sitte eller cheerios og app til ord med p-lyd. Ba betyr ball. I dag prøvde hun for første gang å si mormor, hun laget trutmunn og sa nonno. Men hun forstår alt vi sier :)

Endret av Unilon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Min lille snakket nesten ikke ved 1,5 år, bortsett fra noen småord (mamma, pappa, ja, nei, pus..). Nå er hun 23 mnd, og det kommer nye ord hver dag. Hun har fått et enormt ordforråd på bare få måneder, og kan snakke i setninger, og har nesten alle grunnordene! Jeg blir litt stressa over hvor voksen hun har blitt på få måneder! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

mi er 14 mnd, sier mamma, pappa, se, det, og tisse :P men hun forstår mer og mer merker vi, morro :)



Anonymous poster hash: abba2...296
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 13 mnd sier: mø,bæ,"vrinsk",hei, hadet, oi, nei, takk, nei takk

Men har en venninne som har en sønn som er akkurat like gammel, og han har ingen ord.

Vi er alle forskjellige, og det er barna våre også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...