Gå til innhold

Hverdagsøkonomi..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Økonomi er et ømt tema hos oss i dagen, og det er så dumt fordi det skaper dårlig stemning i heimen. Han har barn fra før, og vi venter et felles snart. Dette medfører økte utgifte, pga utstyr og sparing til permisjonstiden. Problemet er bare at han sier at han ikke har mer penger å ta av, at han er på minussiden hele tiden. Dette til tross for at jeg er med å bidra med alt, kun med unntak at barnebidraget. Jeg er med på å betale for bilen som han må ha for å hente sønnen (bor 8 mil unna oss), mat, utstyr, ferier og alt som også involverer min stesønn. Nå er det sånn at jeg synes at det begynner å bli på tide å også kjøpe ting til babyen som kommer. Men disse utgiftenen har jeg blitt alene om.. Det føles litt urettferdig og ikke minst er det dyrt. Når jeg nevnte at vi må se på hvordan vi skal fordele økonomien, og at det kanskje ikke var helt rettferdig at jeg er med på å betale for alt vedr min stesønn, fordi nå måtte jeg også bruke penger på det som faktisk er MIN unge. Barnet til samboeren har allerede en mor som betaler ting for ham. Da argumenterte han for at han er med på å betale for kattene (!?!). Jeg hadde to katter fra tidligere, dette gjelder MATEN, veterinæren betaler jeg selv. Jeg trodde ikke han mente alvor og begynte å le. Men da ble han helt alvorlig og sa at det gikk opp i opp med det jeg betaler ekstra fordi han har barn fra tidligere. Jeg blir helt oppgitt!!! 

 

Det jeg lurer på er, hvordan deler dere økonomien hvor han har barn fra tidligere? Hadde vært fint å se om det fantes noen gode løsninger som ville fungert for oss..



Anonymous poster hash: 045bd...201
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har han en fra før og vi har 1 felles og en på veg. Her har vi fellesøkonomi, og jeg bidrar på lik linje med stebarnet som med egne barn. Alt av penger går i felles pott, og vi skiller ikke mellom mitt og ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener at det at han betaler litt mat til kattene går opp i opp med at du betaler halvparten av alle utgiftene til barnet?

 

Sjarmerende mann, spesielt med tanke på at han ikke er med å betaler for det hans kommende barn trenger.

Han mener altså at du skal holde alle utgifter med barnet dere har felles samt halvparten av hans utgifter med det barnet han har fra før?

Så du skal betale 100% for hans og ditt barn, så for hans tidligere barn la oss si han holder 50% av utgiftene (og moren til barnet de andre 50%) for han så vil han i realitet betale 25% der.

 

Ærlig talt du får gi beskjed at han faktisk må forsørge begge sine barn, og har han ikke penger til sin del i forhold til deres barn så må han sette seg ned å omprioritere, dette vil si at hans andre barn vil måtte få mindre ting utenom bidrag og det går mye penger der og alle andre ting som er unødvendige må han kutte i.

 

Det er naturlig med felles økonomi når man bor sammen men det skal ikke være slik at du drar hele lasset heller. Dere er to som skal være med å betale for deres barn at du er med å hjelper til med hans er flott men faktisk ikke noe han kan forlange og ikke burde forvente.



Anonymous poster hash: 74c73...dc6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har ikke jeg regna på krona hvor mye som går hvor.
Men vi har veldig felles økonomi. 
Men jeg betaler meg til vår felles husholdning enn det mannen gjør, men det er litt fordi han faktisk har barnebidrag som skal betales, og han har også et huslån han betaler på enda (solgte med stooort tap for mange år siden) Men disse tingene viste jeg jo om før jeg ble sammen med han.

Når jeg studerte var det han som betalte mest, nå er det jeg (selv om jeg tjener mindre enn han)

 

Nå blir det mange men her...for her kommer enda ett ;)

Men jeg er også av den oppfatningen at jeg tenker man må bidra etter evne. Har man ikke mer penger så har man faktisk ikke mer penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på andre siden da. Har samboer men han er ikke barnefar. Han bidrar med utgifter til mitt barn som om det var hans eget. Jeg får barnebidrag fra far men det går inn i fellespotten, og min samboer bidrar mer enn meg da han tjener mye bedre. Vi har ingen dine og mine penger. Alt går i samme pott. Ikke bryr han seg at jeg bruker HANS bil som han har fylt bensin for sine SINE penger for å kjøre barnet til samvær hos far. Eller fritidsaktiviteter og andre steder barnet skal.

 

Men vet at barnefar ikke får lov å bruke stemor sin bil for å hente sitt eget barn. Hun vil ikke bruke sine penger på et barn som ikke er hennes...hehe.. er faktisk hennes egne ord hun har sagt rett ut til meg.... så han må låne andre venner sine biler for å hente barnet sitt. Sært! Og de har vært sammen i 8 år, gift i flere av de, og har to felles barn og eier hus  sammen og hele pakka. 



Anonymous poster hash: 2bc26...2ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...