Gå til innhold

Ny i dette forumet, og har noen spørsmål :)


Fisken2012

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fyller veldig snart 38 år, har to barn fra før, men vi ønsker ett til. Jeg har vært gjennom utredning for habituell abort, fordi jeg har hatt en sa (uke 6) og to ma (uke 14 og uke 17). De finner ikke noe galt, verken med fosterne, morkakene eller blodprøver. Alle hormonprøvene mine er normale, og jeg blir lett gravid. Jeg har også normale sykluser. Men gynekologen stresset meg litt på alder da vi sa vi ønsket å vente med å prøve til neste år...hun ville ikke ha ventet lenger enn til jul. Har egentlig ikke stresset med alder før det, men nå føler jeg veldig på det. Vi skal gifte oss i juni neste år, og ønsker ideelt sett til å vente med å prøve til etter det.... Hva tenker dere?? I går tok jeg AMH blodprøve, og er vedig spent på den. Vet noen av dere hvor lang tid det vil ta å få svar på den, og hva slags resultat som er bra??

 

Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye forskning som tyder på et ganske stort og plutselig fall i fertilitet ved 38 år. Jeg har to barn som ble til med en gang vi startet å prøve, men har nå forsøkt på nr tre i to og er halvt år siden jeg ble 39. Jeg har AMH på 35, noe som er veldig bra, men ser ikke ut til å hjelpe enda iallfall. (Vet ikke hvor grensen for bra/dårlig går.) Om det er viktig for deg med tre barn ville jeg ikke ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding cayenne!

Problemet er at jeg på grunn av de to ma'ne og påfølgende komplikasjoner etter de, så har jeg nesten vært borte i fra jobben min ett helt år....mine svangerskap er ofte tunge, med ekstrem svangerskapskvalme og bekkenløsning, og jeg har tidligere vært mye sykemeldt da jeg har gått gravid (har en ganske krevende fysisk og psykisk jobb). Derfor må jeg jobbe i minimum 6 mnd for å få rett til sykepenger igjen også....og det at vi har konfirmasjon og bryllup her neste år, er med på å gjøre at vi i utgangspunktet ønsker å vente litt med å prøve igjen. Men skulle AMH prøven indikere at det er hastverk, så må vi jo ta en ny vurdering... Har du forresten blitt utredet med andre prøver og undersøkelser ift at du har prøvd såpass lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det sikkert lurt å få svaret på prøven først og ta en vurdering etter det. Håper resultatet er bra! :)

 

Ja, har sjekket alt på Volvat bortsett fra om egglederne er tette. Det tør jeg ikke, ettersom noen får grusomme smerter av dette... Men lite sannsynlig at begge plutselig har blitt det, da. Og mannen har tipp topp svømmere. Tror mer det er stress/slit og lite søvn kombinert med alder. Prøver å roe ned litt nå og ser om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at alle prøver er bra da hvertfall :) vi har ikke tidligere slitt med å bli gravide....har klaffet på første pp de 5 gangene jeg har vært gravid...men jeg vet jo ikke om det blir like enkelt nå...og det å miste etter uke 12 er vanskelig, både fysisk og psykisk, måtte jo føde begge gangene...så jeg er jo veldig redd for at det skal skje igjen. Men har i hvertfall tenkt til å både ta albyl-e og progesteronstøtte når jeg evnt blir gravid igjen.

 

Håper du får slappet godt av, og at spiren sitter veldig snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En lav amh alene er ikke indikasjon på at du ikke blir gravid  :)  håper de utreder andre ting samtidig. jeg var 41 og hadde amh under 1 og ble gravid naturlig to måneder etterpå. nå prøver vi på nr 2 og er veldig spent på om vi får en til!  :) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vinterblomst :)

 

Hva tenker du at de bør utrede? Jeg har vært gjennom utredning ift habituell abort, og de finner at alt er som det skal være. Men er det andre prøver eller undersøkelser du tenker på?

 

Så hyggelig å høre at dere fikk det til, og håper det klaffer for dere denne gangen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vinterblomst :)

 

Hva tenker du at de bør utrede? Jeg har vært gjennom utredning ift habituell abort, og de finner at alt er som det skal være. Men er det andre prøver eller undersøkelser du tenker på?

 

Så hyggelig å høre at dere fikk det til, og håper det klaffer for dere denne gangen også :)

jeg kan ikke de biologiske prøvene som tas, men siden du har fortiden din tenker jeg det må være greit å teste mer enn amh om det er mulig. naturen er barsk, og prøver kan ikke alltid gi oss svar vi vil ha, eller svar som gir oss ro og trygghet  :mellow:  hos noen har økende alder stor innvirkning og hos andre har det ikke noe å si.. lykke til iallefall  :) vi skal nok få det til  :D  :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...