Gå til innhold

Når startet dine barn i barnehage, og hvorfor?


Marisølv

Anbefalte innlegg

Lurer på andres erfaringer... Ville dere ventet med barnehagestart hvis det var en mulighet økonomisk å gå hjemme litt til? Her har de to eldste barna mine startet da de var ca 2 år, mens yngstemann var litt over ett... Med yngstemann ble jeg nødt til å starte i jobb igjen da permisjonen var over, mens jeg hadde mulighet til å være lenger hjemme med de to første pga ny graviditet. Samtidig ville jeg nok ikke ventet lenger enn til de var 2 år med å starte i barnehage, føler de eldste fikk mer ut av å leke med andre barn der, enn å være hjemme med meg og en liten baby...

 

Min erfaring/magefølelse er at tidspunktet å starte i bhg har vært riktig for de to eldste, men hadde litt mer betenkeligheter med å sende etåringen, for han har vært litt sent ute motorisk, kunne bla ikke gå da han startet i barnehage, samt at språk er jo noe helt annet for en 2-åring enn en 1-åring, er mye lettere for de litt eldre å si ifra om sine behov. Men oppstart har gått veldig bra for minsten og altså, barnehagepersonalet har vært veldig kompetente.... Tanken min er bare at hadde jeg kunnet vente et år til med yngstemann, ville jeg gjort det, men økonomisk ble det ikke mulig.

 

Og vet at alle barn og familiesituasjoner er forskjellig, så når det er ideelt for barnet å starte pga de trenger stimulig/sosial kontakt med andre kan være forskjellig.... Hva tenker dere andre? Hva har vært riktig for deres barn og situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Eldste startet da han var ett år. Tenkte vel egentlig ikke at det gikk an å være hjemme lengre, men ser jo nå i ettertid at han var liten..Verken gikk eller snakket noe særlig,så klart. Når det er sagt så gikk det veldig bra, han stortrivdes i bhg og de ansatte der var supre!

 

Lillesøstra kommer til å begynne når hun er 14 mnd. Egentlig tenkte vi at hun skulle være hjemme til hun var over 1,5 år, siden vi ikke trodde hun fikk barnehageplass før det uansett. Tenkte egentlig at det var like greit, og kunne godt vært hjemme med henne så lenge. Men, så fikk vi plutselig bhgplass før likevel, og følte ikke vi kunne la den gå fra oss. Men glad for at hun blir litt eldre enn broren, i alle fall.

 

Har ikke noe veldig behov for å gå tilbake i jobb, men sånn økonomisk sett så er det jo lurt.. Jobber deltid, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...