Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Stille reflux?

• Logg inn for å svare
3 svar til dette emnet

#1 Midnattsol&mygg

Midnattsol&mygg

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 262 Innlegg:

Skrevet i går, 23:08

Vet ikke om man kan lese på barna sine sykdom, men etter å ha lest mye om stille reflux, i søken på hvorfor mini sover så dårlig og styrer så fælt under flaskemating, begynner jeg å lure...

Dette er de tegn/symptomer jeg tenker på:
-Han var umulig å få til å sove som nyfødt-2 mnd alder. Måtte bæres og sov så kun korte dupper. Tror ikke det var sult da han har fått mme hele tiden og la på seg i et rasende tempo!
-Det virker som han hadde litt kolikktendenser, men han var på ingen måte utrøstelig dersom vi holdt han/bærte han. Fått minifom med god effekt siden han var 2-3 uker gammel, og går på det ennå.
-Nå kan man legge han uten å bære, men han kaver fælt ca 1/2 time og på dagtid sover han max 30-40 min av gangen. Om natta våkner han mye og ofte med et skrik. Det er snakk om så og si hver time. Gråter litt i søvne.
-I det siste har han kun ville ligge på siden, og da høyre siden. Sovner ikke før det blir heeelt riktig. Om natta sovner han raskt dersom vi legger han på siden. Har tenkt at dette er fordi han nå får til å legge seg på siden og rulle, at det er utviklingen rent motorisk som gjør det.
-Han har i ca 3 mnd styra fælt under flaskemating. Skal liksom strekke på seg og stønner/klager samtidig. Dette begynner han med etter ca 60-100 ml.
-Han spiser lite om gangen. Har spist samme mengde siden han var 1,5 mnd, ca 100-120 ml. Han er nå snart 5 mnd. Vi kan få i han mere, opp i nesten 200 ml, dersom det er velling.
-Før lå han gjerne lenge på rygg og lekte, men nå skal han bare ligge på siden eller på magen. Igjen, tenker at dette er pga motorisk utvikling.
-Han har aldri gulpet spesielt mye, dog selvsagt noe, men har i det siste gulpet mer. Det er langt oftere at han svelger gulpen. Noen ganger får han melk i nesa når han spiser!
-Han må rape utrolig mye!

Hva tror dere?
Kan reflux bli værre med alderen? Tenker siden vi ser mer symptomer nå enn før?
Går det an å prøve gaviscon forsøksvis?
Regner med at det kan være vanskelig å få henvist en 5 mnd gammel baby på snart 10 kg...

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Snuppelupp1988

Snuppelupp1988

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 585 Innlegg:

Skrevet i går, 23:27

Hei HI.

Jeg la inn akkurat likt innlegg for noen uker siden, men fikk ikke noen svar. Min er åtte måneder med stille reflux. Din høres akkurat som min.

Han har ikke vært på sykehuset for ph måling ennå, men vi bruker gaviscon til hvert måltid og før legging. Brukt det i to uker ca. Nå våkner han sjeldent med skirk om natten, men viser fortsatt tydelige smerter. Han kan rape av seg selv, begynt å prompe mye og gulpingen er ikke så ille. Han sover sin femte dag i seng si på rad og det har han ikke gjort på fem måneder :)

Det sies det at fra fire måneders alder kan det blir verre pga tenner og fast føde som vil trigge magesyra.

Har dere prøvd å bygge opp senga/madrassen så babyen din ligger med hodet litt høyere? Du må prøve mange stillinger før du finner den riktige høyden og det hjelper mye på sovinga :)

Ring legen din og forklar symptomene så burde dere få henvisning til sykehus. Gaviscon kan brukes uten fare og er da 1 ml per kg  (sånn apotekersprøyte). Vi tar det før hvert måltid og før vær legging.

Nå venter vi bare på time på sykehuset og på sterkere medisiner :)

#3 Midnattsol&mygg

Midnattsol&mygg

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 262 Innlegg:

Skrevet i går, 23:37

Tusen takk for svar! :) Og doseringa av gaviscon :) helsesøster eller jordmor som har anbefalt deg dette?

Ikke forsøkt å heve senga, men burde kanskje prøve. Problemet er at han aker seg langt nok ned i senga som det er ;)

Ja, leste noe om at magesyra er sterkere nå enn før, så kanskje derfor mer symptomer nå!

En annen ting jeg kom til å tenke på; vi brukte Nan HA de 2,5 første mnd, -litt for å helgardere.. Det samme gjelder Dr.Brown flaskene ;) ville så sterkt amme og da det ikke gikk var jeg livredd for å gi baby magevondt pga mme.
Så det jeg lurer på er; kan det være melkeallergi? Lest flere steder at man skal utelukke dette først. Men har også lest at disse barna gjerne har symptomer fra hud, samt diare. Ikke noe sånt her...
Og han rakk å begynne med denne spenninga/strekkinga/kavinga under mating, før vi begynte på vanlig Nan.

Har du forsøkt å utelukke melkeallergi...? Frister lite iom at vi akkurat er begynt med mat her...

Masse lykke til med videre utredning av gutten din! :)

#4 Snuppelupp1988

Snuppelupp1988

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 585 Innlegg:

Skrevet i går, 23:46

Bare hyggelig :)

Det er fastlegen vår som ga oss infomasjonen, men ring legen deres får får du det bekreftet. Best å være på den sikkre siden :)

Det du også kan gjøre hvis du har hodepute du kan flate litt ut og legge han på den så kroppen hans er hevet. Min ligger på siden på min hodepute for det er den eneste måten han klarer å sove best på. Men brukte et halvt år på å finne riktig stilling. Så er ikke bare bare med de små.

Vi testet fort for melkeallergi, prøvde den "melken" de har på apoteket. Det hadde ingen virkning.

Da han var nesten åtte måneder kom jeg over reflux og ringte ned til legen som ordnet med henvisning og medisin med en gang :)

Jo mer fast føde han får, jo verre vil det bli. Det som gjorde at jeg ikke kunne slå meg til ro med at det bare var tenner. Tenner gjorde ikke saken bedre, men da vi fikk gaviscon merket vi forskjell fra dag en :)