BikkjeBisk skrev i dag, 08:01:
Anonym bruker skrev i går, 21:38:
BikkjeBisk skrev i går, 21:21:
Anonym bruker skrev i går, 21:04:
Du vet vel at dyr som blir slaktet halal i Norge blir bedøvet slik at de mister bevisstheten. Er ikke slik som de viser i videoen du linket til. Å bli slaktet halal i Norge eller å bli slaktet på vanlig måte slik vi gjør i Norge er like smertefritt,
Hilsen slakter som har vært med på begge metodene.
Anonym poster: 65173a5cf4874aa7eab22634d9309667
Jeg visste ikke at de blir bedøvet i Norge. Men hva har dette å si for kvaliteten på kjøttet. Vil det være noe igjen av bedøvelsen i kjøttet som vi mennesker får i oss? Nei, "vanlig" slakting er mye bedre, men nå er jeg for hjemmeslakting bare så jeg har sakt det. Sende dyr til et fremmed sted er ikke bra, men det vil aldri nærme seg vanlig halalslakting...!!
Bedøvelsen har ingen innvirkning på kjøtt kvaliteten. Er ingen forskjell for dyrene å bli slaktet halal med bedøvelse eller ved "vanlig" slakting på slakteri i Norge. Er som sagt jobben min og har vært med på og sett begge deler og dyrene lider ikke mer ved halal i Norge. Men slik de viser i videoen er forferdelig..
Anonym poster: 65173a5cf4874aa7eab22634d9309667
Er det gjort studie i at ingenting av bedøvelsen blir igjen i kjøttet?
Hvor mye av halalkjøttet er norsk? Jeg tror nå det aller meste av kjøttet kommer utenfor Norge?
Dette kan jeg svare på

Bedøvelsen som brukes ved norsk storfe er boltepistol, altså en bolt som ødelegger hjernen på et lite øyeblikk, og selvsagt fører til at dyret blir hjernedødt. Deretter avbløs dyret på vanlig måte (ved at man skjærer over halsvenene). På småfe og gris tror jeg det brukes elektrisk sjokk som gir bevissthetstap som bedøvelse. Så det er ikke bedøvelse med medisiner som kan bli igjen i kjøttet!
Det som kalles halal i Norge er slaktet på samme måte som annet kjøtt, men med en form for religiøst rituale. Så norskt halalkjøtt er det i prinsippet ikke noe i veien for å spise (hvis du spiser annet norskt kjøtt i hvert fall). Den barbariske metoden der de avblør dyr uten bedøvelse er ikke lovlig i Norge. Jeg vet ikke hvor stor andel av halalkjøttet på det norske markedet som er norkst, men det står alltid opplyst på pakken hvor kjøttet kommer fra, så det går fint an å være bevisst på det når man handler.