Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Psykotisk barnevakt!! (langt)

• Logg inn for å svare
26 svar til dette emnet

#21 skjotta

skjotta

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 562 Innlegg:

Skrevet i går, 12:07

som barnehageansatt synes jeg det er fantastisk å oppdage at så mange av dere ville syntes det var heeeeelt greit at jeg delte informasjon om dere til min familie dersom min mening var at dere kanskje ikke var helt trygge eller stabile. barn forteller oss jo alt! jeg får vite om fartsbøter, netter i fyllearrest, familie krangler, samlivsbrudd...  taushetsplikt er absolutt!!!!!

Annonsebilag
Annonsebilag

#22 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 481 Innlegg:

Skrevet i dag, 00:44

Vis innleggAnonym bruker skrev i går, 02:50:

Vis innleggAnonym bruker skrev i går, 00:51:

Vis innleggAnonym bruker skrev i går, 00:08:

Saken er den at jeg har en venninne som har en liten guttunge på 4 år. Venninna mi har blitt kjent med ei dame som tilsynelatende er hyggelig nok, men jeg har fått vite veldig mye om denne dama av min mor som er psykiatrisk sykepleier. Denne dama er altså ufattelig psykisk syk. Hun skader seg selv på det groveste, ved å brenne seg, kutte seg, hun har også knivstukket seg selv!! Hun går på veldig sterke medisiner, og hun skjønner ikke alltid selv at hun må ta disse medisinene, men uten de blir hun psykotisk! Så syk at hun lett kan skade andre!

Jeg vet at min mor har brutt taushetsplikten sin, men hun gjorde det for å beskytte meg....hun ville ikke at jeg skulle ha noe med dette kvinnemennesket selvom hun nå er ganske god venninne med min bestevenninne.... mamma følte at det var den eneste måten å gjøre det på for at jeg skulle skjønne hvor ille ting egentlig er med henne. Og at jeg derfor ville holde meg unna henne.
Hun har vært tvangsinnlagt flere ganger, og er ekstremt voldelig og paranoid når hun blir psykotisk.

Jeg har selvfølgelig ikke fortalt dette til noen ettersom jeg ikke vil tyste på at min mor har brutt taushetsplikten sin, men saken er den at min venninne tenker å bruke dette kvinnemennesket som barnevakt for sin sønn, og det skremmer vettet av meg! Har så lyst til å advare, men jeg lovte min mor på tro og ære og ikke fortelle det hun har fortalt meg...  Så hva gjør jeg???!!

Anonym poster: e4f22758a5c30f17cd10e662e969000e

For det første så har moren din både begått et alvorlig lovbrudd ved å fortelle deg dette som burde meldes fra om, og for det andre må hun være fullstendig uegnet til yrket sitt om hun har et så dårlig kunnskapsnivå som du selv viser.

Til opplysning så er de aller fleste med psykose kun til fare for seg selv. En psykose er dessuten noe du tydelig vil merke, og den utvikles gradvis selv når pasienten slutter på sine medisiner- ikke i løpet av mellom 1 eller 7 dager (med mindre det er snakk om narkotika som har fremkalt psykose).

Har selv et familiemedlem som har hatt psykoser og er uføretrygdet med en alvorlig sykdom som gir dette, men i bedre perioder er hun en god barnepasser for de litt større barna i familien noen timer. Det er enkelt å oppdage når hun glir mot en psykose, og da får hun ikke være alene med barna. Hun og mannen har selv ett barn, og hun får passe både mine og sin svigerinnes barn.

Anonym poster: aa75b4a3ce6ac84b69e6aab53fe39c98

Tror du jeg kommer til å melde fra at min mor har brutt taushetsplikten sin overfor meg?? Er du dum?? Det er klart jeg ikke gjør det! Hun fortalte meg det fordi hun ikke ville at jeg skulle ha noe med denne dama å gjøre!! Det å være psykisk syk varierer i stor grad fra person til person....du vet ikke alt om alle som sliter med psykoser! Når dama i tillegg til å være psykotisk også er paranoid så burde det si seg selv at hun ikke bare er til fare for seg selv!
At du lar en svært psykisk syk passe ungene dine sier utrolig mye om deg som person! Sånne mennesker kan plutselig klikke, og det er ikke alltid man får 7 dagers varsel! Seriøst, tenk deg om litt!! Du utsetter barnet ditt for fare, og du gjør det velvillig...det synes jeg er utrolig sprøtt, og provoserende! Du sitter her å skriver som om du har all kunnskap i verden, men sannheten er at du er mindre oppegående enn en amøbe!

Du hadde gjort samfunnet en stor tjeneste om du gjorde det, siden moren din må være uegnet i yrket sitt. Og jobben mister hun nok nå uansett.

Og ja, med et innlegg som oser av fordommer, tenåringsspråk og manglende vilje til å søke innsikt i et tema du ikke kjenner til, så overrasker det meg ikke om det skorter veldig på intelligens hos deg dessverre.

Du kommer med en hel rekke gale påstander som er basert på fordommer, ingenting annet.
Utvid horisonten din litt og sett deg på skolebenken.

Jeg har ikke bare personlig erfaring med et familiemedlem, men også fagkunnskap på området.

#23 Pashla

Pashla

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 5 528 Innlegg:

Skrevet i dag, 00:49

Uproft av din mor. Skandaløst uproft  og i tillegg kriminelt, men deg verste er at hun og du sidestiller selvskading med å skade andre. Selvskading er ikke et symptom som gjør pasienten voldelig.

Er det rart tabuer får lov å leve... De mates jo og mates av folks fordommer, påstander, liksomkunnskap og sladder. Huff.
Vampire penguins? Zombie guinea pigs? We're done for.

#24 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 481 Innlegg:

Skrevet i dag, 00:52

Vis innleggAnonym bruker skrev i dag, 00:44:

Vis innleggAnonym bruker skrev i går, 02:50:

Saken er den at jeg har en venninne som har en liten guttunge på 4 år. Venninna mi har blitt kjent med ei dame som tilsynelatende er hyggelig nok, men jeg har fått vite veldig mye om denne dama av min mor som er psykiatrisk sykepleier. Denne dama er altså ufattelig psykisk syk. Hun skader seg selv på det groveste, ved å brenne seg, kutte seg, hun har også knivstukket seg selv!! Hun går på veldig sterke medisiner, og hun skjønner ikke alltid selv at hun må ta disse medisinene, men uten de blir hun psykotisk! Så syk at hun lett kan skade andre!

Jeg vet at min mor har brutt taushetsplikten sin, men hun gjorde det for å beskytte meg....hun ville ikke at jeg skulle ha noe med dette kvinnemennesket selvom hun nå er ganske god venninne med min bestevenninne.... mamma følte at det var den eneste måten å gjøre det på for at jeg skulle skjønne hvor ille ting egentlig er med henne. Og at jeg derfor ville holde meg unna henne.
Hun har vært tvangsinnlagt flere ganger, og er ekstremt voldelig og paranoid når hun blir psykotisk.

Jeg har selvfølgelig ikke fortalt dette til noen ettersom jeg ikke vil tyste på at min mor har brutt taushetsplikten sin, men saken er den at min venninne tenker å bruke dette kvinnemennesket som barnevakt for sin sønn, og det skremmer vettet av meg! Har så lyst til å advare, men jeg lovte min mor på tro og ære og ikke fortelle det hun har fortalt meg...  Så hva gjør jeg???!!

For det første så har moren din både begått et alvorlig lovbrudd ved å fortelle deg dette som burde meldes fra om, og for det andre må hun være fullstendig uegnet til yrket sitt om hun har et så dårlig kunnskapsnivå som du selv viser.

Til opplysning så er de aller fleste med psykose kun til fare for seg selv. En psykose er dessuten noe du tydelig vil merke, og den utvikles gradvis selv når pasienten slutter på sine medisiner- ikke i løpet av mellom 1 eller 7 dager (med mindre det er snakk om narkotika som har fremkalt psykose).

Har selv et familiemedlem som har hatt psykoser og er uføretrygdet med en alvorlig sykdom som gir dette, men i bedre perioder er hun en god barnepasser for de litt større barna i familien noen timer. Det er enkelt å oppdage når hun glir mot en psykose, og da får hun ikke være alene med barna. Hun og mannen har selv ett barn, og hun får passe både mine og sin svigerinnes barn.

Tror du jeg kommer til å melde fra at min mor har brutt taushetsplikten sin overfor meg?? Er du dum?? Det er klart jeg ikke gjør det! Hun fortalte meg det fordi hun ikke ville at jeg skulle ha noe med denne dama å gjøre!! Det å være psykisk syk varierer i stor grad fra person til person....du vet ikke alt om alle som sliter med psykoser! Når dama i tillegg til å være psykotisk også er paranoid så burde det si seg selv at hun ikke bare er til fare for seg selv!
At du lar en svært psykisk syk passe ungene dine sier utrolig mye om deg som person! Sånne mennesker kan plutselig klikke, og det er ikke alltid man får 7 dagers varsel! Seriøst, tenk deg om litt!! Du utsetter barnet ditt for fare, og du gjør det velvillig...det synes jeg er utrolig sprøtt, og provoserende! Du sitter her å skriver som om du har all kunnskap i verden, men sannheten er at du er mindre oppegående enn en amøbe!

Du hadde gjort samfunnet en stor tjeneste om du gjorde det, siden moren din må være uegnet i yrket sitt. Og jobben mister hun nok nå uansett.

Og ja, med et innlegg som oser av fordommer, tenåringsspråk og manglende vilje til å søke innsikt i et tema du ikke kjenner til, så overrasker det meg ikke om det skorter veldig på intelligens hos deg dessverre.
Kall det gjerne dum, det blir bare et annet ord.

Du kommer med en hel rekke gale påstander som er basert på fordommer, ingenting annet.
Utvid horisonten din litt og sett deg på skolebenken.

Jeg har ikke bare personlig erfaring med et familiemedlem, men også fagkunnskaper på området. Og det har hennes andre familiemedlemmer også, som lar henne passe barna sine.

Det er ellers skremmende å se at det finnes flere mange fordomsfulle mennesker her inne som henger seg på hysteriet ditt og ikke sjekker fakta.

#25 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 481 Innlegg:

Skrevet i dag, 00:58

Vis innleggPashla skrev i dag, 00:49:

Uproft av din mor. Skandaløst uproft  og i tillegg kriminelt, men deg verste er at hun og du sidestiller selvskading med å skade andre. Selvskading er ikke et symptom som gjør pasienten voldelig.

Er det rart tabuer får lov å leve... De mates jo og mates av folks fordommer, påstander, liksomkunnskap og sladder. Huff.

Helt riktig Pashla. En begynnende eller akutt psykose er noe annet.

#26 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 481 Innlegg:

Skrevet i dag, 01:18

Vis innleggAnonym bruker skrev i går, 06:50:

At de fleste med psykoser kun er til fare for seg selv, noe som er en sannhet med modifikasjoner, og jeg har arr å vise til, hjelper jo lite. Man vil ikke at barnet sitt skal bli sittende i tripp trapp stolen og se på en dame som skjærer seg opp med kniv.

Etter å ha blitt angrepet av en kollega på jobb, helt ut av det blå, så er det en liten trøst at vedkommende var psykotisk. Når vi som voksne ikke klarte å forutse at noe var på gang, hvordan i all verden skal et lite barn komme godt ut av en ev. slik opplevelse?

Anonym poster: fc083e4123080cbf5621e048d3c7ed60

En psykose kan kun oppstå akutt ( på under 2 dager) ved bruk av enkelte typer narkotika eller like etter fødsel. Andre psykoser som skyldes bipolar lidelse eller schizofreni, utvikles gradvis og er svært tydelig merkbar om du har kontakt med og kjenner vedkommende.

Selv ved liten kontakt burde du kunne oppdage relativt raskt om noen virker psykotiske. Et knivangrep behøver ikke å bety at det har vært en psykose inne i bildet, selv om det naturligvis også kan være tilfellet her...

Hadde selv ikke latt noen jeg ikke kjente passe barna mine alene.
Men mitt familiemedlem med psykose omtrent hvert andre år, kjenner jeg svært godt og jeg har full tillit i de lange "friske" periodene hennes.

#27 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 481 Innlegg:

Skrevet i dag, 01:18

Trodde først at din mor brøt taushetsplikten for å hindre dama i å være barnevakt for hennes eget barnebarn. Men det var sønnen til HIs venninne?
Her dreier det seg mest om at mora di ikke vil at den psykisk syke skal ha venninner....
Er hun dermed redd for at dama skal angripe deg, eller kanskje drepe deg?

I grunnen er det uheldig om psykiatriske sykepleiere hindrer pasientene i å ha venner... Det kan gjøre at de blir enda sykere og får flere selvmordstanker.
Så her gjør mora di egentlig ganske mye for å skade denne pasienten.

Kanskje bør ikke hvem som helst være barnevakter, men det er et stykke derfra til å ødelegge vennskap med voksne venninner. Ser selvfølgelig at det kan være vanskelig å forklare hvorfor man nekter en viss person å være barnevakt alene. Kanskje HI kunne prøve å være barnevakt sammen med henne? Og se om hun hadde nok kunnskaper, og oppførte seg fint?

I tillegg ser den psykiatriske sykepleieren alltid de verste periodene til en pasient. En person blir jo ikke innlagt når personen fungerer bra! Så en psykiatrisk sykepleier kan overdrive og tenke at den personen alltid er ustabil. Men en person som går ut og inn av psykatrisk, vil vel i noen grad kunne beskrives som ustabil, eller i alle fall at personen sliter veldig.

Personer kan kanskje oppføre seg mer barnslig og umodent når de er innlagt, for da vet de at noen andre har kontrollen. Så det virker som din mor ikke tar høyde for at dama kan oppføre seg en god del annerledes når hun er ute i det vanlige livet...

Anonym poster: 3af04d145a7d167f724ea4068dae90cf