Gå til innhold

Masse spørsmål, håper noen svarer!!! :)


Tussi skalblimamma <3

Anbefalte innlegg

Er det en viss aldersgrense på å bli fosterforeldre? Vi er selv 24 og 27..

Vi er begge ganske sjenerte av oss, og ikke noe spesielt glad i store samlinger og møter, kommer dette til å bli et hinder for oss..? Må man virkelig være den som roper høyest?

Jeg har slitt litt med angst/depresjon fra barndommer som nå har tatt seg opp etter mange negativer runder med prøverør, er dette noe de kommer til å legge vekt på og se negativt på? Går også hjemme og har arbeidsavklaringspenger, mens mannen jobber 100%.

Vi har begge veldig lyst på vår egen, men må legge prøverør på hylla en stund og fokusere på noe annet. Forstår fult og helt at et fosterbarn blir ikke "vår egen", men tanken på å hjelpe små uskyldige mirakler samtidig som det dekker litt av vårt barneønske er ikke feil i mitt hode.

 

Noen som kan forklare litt om pridekurset..? Er det noe vi må "bestå" ? Spørsmål som må svares? Oppgaver som må gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 3 uker senere...

Hei, jeg har gått pride-kurs, og der er det 10 samlinger der det gjennomgåes temaer som en må reflektere over, så skal en ta et valg om det og være fosterforeldre er noe en ønsker/føler en kan mestre.

 

Er også en del innleveringer med spørsmål om deg og ditt nettverk, oppvekst, hvordan du er som person, hvordan dere håndtere konflikter/situasjoner hjemme, en del som gir et bilde av verdisynet deres. disse spørsmålene/svarene danner bakgrunn for hjemmebesøkene med samtale, som skal gi Pride-kurs lederne grunnlag til og vurdere om dere kan være fosterforeldre og hvilke barn som ville passet i deres hjem.

 

Jeg ville gått på et av informasjonmøtene de holder med jevne mellomrom. stilt de samme spørsmål som du stiller her, så får du nok svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mannen min og jeg gikk på PRIDE kurs i fjor og vi angrer ikke et sekund. Igjennom kurset jobber dere med Livsboka (mange spm i den) men den hjelper deg til å tenke gjennom ting. Og kanskje bli bedre kjent med både deg selv og partneren din.

På selve kurset trenger du ikke å rope eller prate hele tiden, men du kan bli spurt om forskjellige spm. Men det personlige blir jo når kurslederne er på hjemmebesøk :)

 

Bare spør om du lurer på mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er akkurat ferdige med Pridekurs nå, og jeg må si at det har vært en positiv opplevelse!

Jeg er litt sjenert av meg, og liker ikke å snakke i store forsamlinger, så vi snakket med kurslederene på forhånd, og det var ikke noe problem.

Selve kurset er veldig bra - du får mye innsikt om deg selv og partneren din, og du lærer mye om hva det vil si å være fosterhjem!

Vi venter nå på å få lese rapporten de har skrevet om oss!

 

Syns du skal ta kontakt med barnevernet og si at dere er interessert i å bli fosterhjem. Da kommer de hjem til dere for å bli litt kjent før dere går på kurs. Da kan du snakke med de om alt du måtte lure på, også finner dere i felleskap ut om dette er noe for dere.

 

Som Tullskjura sier; bare spør om det er noe du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Takker og bukker så meget for svar  :D

Nå får vi det første besøket fra BV på onsdag! Hva kan vi forvente oss da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var jeg litt treg til å svare, du hadde kanskje besøk av BV igår?

 

Vi hadde besøk av Bufetat tidligere i sommer og hun som var her fikk en liten omvisning i huset og så satt vi å pratet resten av tiden (ca 1,5 time). Hun stilte noen spørsmål og praten gikk veldig lett. Før hun dro intivterte hun oss på Pridekurs :) Kurset vi skal gå på begynner i september og vi gleder oss veldig!

 

Hvordan opplevde dere møtet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!! :)
Møtet ble utsatt til 1. Juli, da det kom noe akutt iveien ho dem. Men jeg kan si litt om hvordan møtet var etterpå? :)

Er de nøye på det materielle? Vi leier et billig, gammelt hus. Det i full stand og veldig koselig da vi har malt og pusset opp litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i et gammelt hus som er delvis oppusset og ganske uferdig. Det de er mest opptatt av er om dere har et "ekstra" soverom til fosterbarnet. Dette er, så vidt jeg forsto, avhengig av alder på fosterbarnet. De helt yngste barna kreves det ikke et eget rom til.

 

1. juli er jo idag. Håper dere hadde et hyggelig møte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig og hyggelig....... De syntes vi var i "etableringsfasen" enda.. I og med at vi sliter med å få barn selv.. Det kommer vi jo aldri til å legge på hylla for å si det slik da! Vi er jo 24 og 28, men synes ikke alderen skal ha noe å si? Vi er jo gift og vært sammen i 8 år, så vi føler oss ikke akkurat som et "uerfarent" par akkurat..  Trodde faktisk det var et rop etter fosterforeldre jeg!   -_-  Vi kunne jo faktisk hjulpet barn som trenger omsorg og kjærlighet vi også  :wub:

Men vi var hjertelig velkommen til å bli fosterforeldre om noen år da.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...