Gå til innhold

Hvor kresne i matveien er dine barn?


Lady lovely locks

Anbefalte innlegg

Mine barne er så kresne at jeg følte det som en stor seier den dagen de lærte seg å spise grandis med skinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er ikke spessielt kresne. Den eldste spiser alt og elsker å smake på nye ting. Hun er ikke så veldig glad i sopp, men spiser det i mat. Snop er hun heller ikke så veldig glad i.

Den yngste er litt mer kresen. Hun må noen ganger bli minnet på å spise grønnsakene til middag og velger ikke spennende nye retter hvis vi er ute og spiser ol. Snop derimot spiser hun alt av ;)

 

Anonym poster: 0f701cdb431bc25360b33d97a772be81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser de stort sett alt, men de sover ikke så mye.. Vi har alle vårt;)

 

Anonym poster: a35947bfad8f6a1bc249421121241be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4 åring er kresen så det holder. Spiser kun farsemat, helst av kjøtt. Pølse/kjøttboller m/pasta er favoritten. Spiser ingen kokte grønnsaker(og kun rå gulrot/kålrot), eple og pære er eneste fruktene han liker. Umulig å lure i han grønnsaker i saus o.l for det spiser han ikke.

 

Men her en dag spiste han utrolig nok hjemmelaget kjøttsaus, og den hadde jeg sneket ganske mye grønnsaker i. Han spiste riktignok bare 1 ss, men han spiste det og det er det viktigste.

Bruker samme sausen til hjemmelaget pizza og det bruker han også å spise. Så blir en del hjemmelaget pizza på oss.

 

Spiser heller ikke grøt, ikke suppe, ikke saus.

 

Anonym poster: 3c2f90409cc252b01054d1cef9d77821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 6 år spiser av middag:

Ikke kjøtt, fisk eller kylling, ikke kjøttdeig, kjøttboller eller hamburger e.l.

Ikke saus

ikke grønnsaker eller salat. Litt agurk eller paprika på en god dag

Ingen form for sammenblandet mat som gryterett, formrett, lasagne, med unntak av hjemmelaget pizza med kun tomatsaus, ost, skinke. Ikke frossenpizza..

ikke ris eller potetmos

Da gjenstår stort sett:

pasta uten noe på

Pølse med lompe, ikke noe på

Fiskeboller uten tilbehør

Pølsekuler

Tacolefser med kun revet ost, agurk og mais, ikke saus ellet kjøttdeig

Omelett

Ostesmørbrød (dvs. kneip med smeltet ost)

 

Frokost/kvelds/matpakke

Puffet ris uten noe på(altså ikke melk)

Cheerios uten noe på

Havregrøt på en god dag

Brødskive med danskepølse

Brødskive med prim

Ritzkjeks med danskepølse

Ritzkjeks med prim

Noen yoghurttyper

 

Alt sammen kun på gode dager og med mye lirking og lokking. Kan bruke en time eller mer på å få i seg en liten porsjon av middagene nevnt over.

 

Kun vann å drikke til hverdags, men liker også rød saft od rød Kuli/Solrik. Ikke melk, ikke kakao

 

Godteri som ikke er "surt", ikke f.eks. LoveHearts

Popcorn

Is, men nesten bare sjokoladeis

Sjokoladekake, ikke andre kaker, kanskje til nød lyse muffins

 

Men hun liker oliven! Dog kun svarte kalamataoliven.

 

 

 

 

Anonym poster: cfd60cfdd3b5d29a1e512e4e5dc5b1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste spiser mye mat, og den yngste spiser mye forskjellig, men i små mengder.

 

 

Anonym poster: f505333f3d83a02375bece1f0e0c382e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lille er helt ekstremt kresen i matveien. Hun har alltid vært det. Jeg måtte fullamme henne til hun var ni mnd fordi hun ikke ville ha noe annet vi gå henne. Når hun da begynte å spise holdt hun seg til to-tre ting i et år. Så blir hun lei og er klar til å prøve noe nytt.

 

Har vært hos helsesøster og vi har forsøkt div. Men som hun sier hun har jo egentlig vært slik fra starten, så det er bare slik hun er nytter ikke å presse.

 

Så ja, hver gang hun prøver noe nytt er en seier her i huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste på 4 spiser alt. Elsker sjømat og oliven bl.a.

Yngste på 15 mnd spiser også det meste, men er mer skeptisk. Har på følelsen av at hun er mest konsistensømfiendtlig, ikke kresen på smak.

 

Og ja enig med hun over her i atmine ikke sover så mye som mange andre. Eldste sov ikke rundt før han var to... Gjeeesp. Så vi har vel alle noen småting å kjempe med ;-)

Endret av yrild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad jeg har en datter som spiser det hun får servert...

 

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille er helt ekstremt kresen i matveien. Hun har alltid vært det. Jeg måtte fullamme henne til hun var ni mnd fordi hun ikke ville ha noe annet vi gå henne. Når hun da begynte å spise holdt hun seg til to-tre ting i et år. Så blir hun lei og er klar til å prøve noe nytt.

 

Har vært hos helsesøster og vi har forsøkt div. Men som hun sier hun har jo egentlig vært slik fra starten, så det er bare slik hun er nytter ikke å presse.

 

Så ja, hver gang hun prøver noe nytt er en seier her i huset :)

 

Mine to minste er jo tvillinger, så jeg klarte ikke amme dem så lenge. De tok begge flaske greit. Men datra mi var bare 1,5 mnd da hun var helt bestemt på at det bare var meg som fikk gi henne den.

Mannen min kunne bare ta på flaska når hun lå på fanget mitt. Da skulte hun stygt på han og sluttet å suge.

Det var super komisk, kan jo bare le.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4 åring er kresen så det holder. Spiser kun farsemat, helst av kjøtt. Pølse/kjøttboller m/pasta er favoritten. Spiser ingen kokte grønnsaker(og kun rå gulrot/kålrot), eple og pære er eneste fruktene han liker. Umulig å lure i han grønnsaker i saus o.l for det spiser han ikke.

 

Men her en dag spiste han utrolig nok hjemmelaget kjøttsaus, og den hadde jeg sneket ganske mye grønnsaker i. Han spiste riktignok bare 1 ss, men han spiste det og det er det viktigste.

Bruker samme sausen til hjemmelaget pizza og det bruker han også å spise. Så blir en del hjemmelaget pizza på oss.

 

Spiser heller ikke grøt, ikke suppe, ikke saus.

 

Anonym poster: 3c2f90409cc252b01054d1cef9d77821

Og siden søvn også blir nevnt. Han sov håpløst dårlig fram til han var 2.

Har også ei på 2 år. Hun spiser det meste hun blir tilbydt. Og også hun har vært håpløs når det kommer til soving.

 

Anonym poster: 3c2f90409cc252b01054d1cef9d77821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 barn som spiser alt de kommer over og 1 barn som har slitt med spisevegring siden 2-3 års alder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

Hadde det bare vært så enkelt.....

 

Anonym poster: 3c2f90409cc252b01054d1cef9d77821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

glad jeg har en datter som spiser det hun får servert...

 

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

Hvis jeg skulle praktisert det så hadde jeg bare hatt 2 barn i stedet for 3. Og jeg selv hadde nok sittet i fengsel for omsorgssvikt med døden til følge...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis ikke kresene barn, mye de ikke liker men de er ikke redde for å prøve. Noe kan de like en dag mens en annen dag liker de det ikke, og de er helt greit. De gjør ikke noe nummer ut av det. Lar det ligge og spiser seg mette på det andre vi har til middag.

 

Pålegg er de mer kjedelige på, de er igrunn ikke kresene der heller men de spiser ting i perioder. Nå om dagen går det kun i prim, så jeg er veldig lei prim for å si det mildt. Men idag morres gikk vi tomme, da var dey ikke vanskelig å finne noe annet. Gleder meg til å lage noe annet enn prim til frokost, skolemat og kvelds igjen.......

 

Her i huset er det vel mannen som er mest kresen. Han liker ikke fisk, han har prøvd og prøvd men han klarer ikke smaken. Så fisk har vi når han er borte, og etter ungenes mening er det for sjeldent. Og jeg gidder ikke lage to middager, så da blir det bare fisk når han er borte.

Ikke kan han ha nøtter, frukt og mye annet i maten.

Jeg tåler ikke noen ting, så jeg må pelle ut og la være å spise enkelte ting. Så de tingene jeg absolutt ikke kan spise blir det når jeg ikke er hjemme til middag, som er oftere enn mannen.

 

Alltid like spennende å ha med ungene i butikken, eller det blir dyrt. De finner støtt og stadig ting de ikke har smakt og vil smake på. Hn eldste har begynt å søke på nett etter oppskrifterr nå, for hun mener vi prøver så lite nytt. Nå er det blåpotet som må testes ut, hun husker ikke hvordan det var. Jeg laget potetmos av det for mange år siden og det irriterer hun seg over at hun ikke husker. Men blåpotet er det ikke akkurat sesong for nå, så gutten i fruktavdelingen skal bestille så fort han kan få bestilt fra levrandør....

 

Anonym poster: 973b6432c5eceaee372ddd8f44029a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste har spist alt han har fått servert fra dag en. Aldri sagt liker ikke ol.

Han som nå er tre liker alt, men er i en periode hvor han skal bestemme selv. Det vil si, han vil ikke spise middag. Jeg lager ikke noe nummer av det egentlig. Lager en porsjon middag til han og sier han må sitte sammen med iss uansett (er som regel pga lek han ikke vil spise).

Så når vi nesten er ferdige begynner han å spise. Det er få ting han nekter p spise, men grøt er en av dem.

Minste spiser det hin får servert, men skal spise selv og dermed havner halvparten på golvet ;)

 

Har aldri mast noe særlig om mat. Vet det går i rykk og napp og enkelte perioder spiser mellomste veldig lite. Men plutselig en dag kan han spise 4 skiver til frokost. Så han får i seg det han trenger totalt sett:)

 

Anonym poster: 73e0c0dad333eb2336626c875557ff3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 år, aldri vært kresen. En liten gourmet som liker det aller meste, elsker både fisk og alle grønnsaker. Ikke gjort noe spes, hun er bare sånn.

 

 

Anonym poster: b3bb533a784bd97d1a6b211c667eac05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad jeg har en datter som spiser det hun får servert...

 

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Samme her, matvettet er i orden! Vi er heldige vi som har så matglade barn :-) All ære og respekt til de som sliter med å få i barna sine mat, jeg krysser fingrene for at lillebror i magen blir like enkel i matveien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt 11 mnd, og åpen for å smake på alt. Han er litt konsistensbevisst da. Er det kun små harde biter vil han ikke ha. Helst vil han spise selv, med medfølgende rundvask etterpå. Helt utrolig hvor mye han klarer å grise med bare litt pålegg eller grøt.

Her er heller problemet oppmerksomhet. Han virrer rundt i stolen, vil helst sitte baklengs. Å spise ute blant folk er nesten umulig. Han blir så opptatt at han ikke vil gape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta på snart 3 er et matvrak.... Spiser hva som helst som blir servert. Spiser ikke unormalt mye, men spiser alt som blir servert...

 

Eneste jeg vet hun ikke er så begeistret for er faktisk hamburger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad jeg har en datter som spiser det hun får servert...

 

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Og du tror at siden hun ikke får noe før neste måltid så spiser hun det meste hun får servert. Må være fint å tro det er så enkelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på syv som ikke liker noenting nesten. Jeg tuller faktisk ikke når jwg sier at det eneste han spiser av frukt og grønt er eple. Ingen form for sauser eller andre ting det går an å lure inn grønnsaker i sausen heller.

Han liker brød med pålegg og rent kjøtt og fisk. Liker heller ikke godteri, med unntak av ren sjokolade. Alltid vært slik.

 

Anonym poster: 6ab325d7e91e430c4d5d46b3ed71f5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt på snart 4 år er stort sett grei i matveien til tross for at han nå er inne i en periode hvor han sier han ikke liker det han kanskje likte for 2 uker siden...hehe...Av alle mulige ting så er han veldig glad i fisk, mens poteter og melk, syltetøy og ost er noe han ikke liker noe særlig. Jeg gjør det slik at han må smake på det som jeg serverer til middag, uansett. Om han sier han ikke liker det jeg har laget (som jeg vet han i utgpkt spiser) så blir det ikke mat før kveldsmat. Ungene spiser når dem er sultne. Jeg ønsker ikke kresne unger, for jeg gidder ikke stå å lage flere forskjellige middager blant annet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fascinere med dere som sier at ungene spiser hvis de er sultne nok, og dere "gidder ikke kresne barn". Det er helt tydelig at dere ikke vet hvordan det er.

 

Vi har to barn, en som spiser alt, kan maule på sylteagurker, elsker blekksprut osv.

Så har vi en som ikke spiser noe, får helt panikk av en kvart gulrotbit på fatet. Hvert måltid er et helvete for å si det mildt. Vi har prøvd alt, snakket med forskjellige fagfolk osv. men ingenting hjelper. Ungen er en spiker med synlige ribbein og null ekstra gram fett å gå på.

 

De har fått samme oppdragelse, fått servert samme mat, men er totalt forskjellige. Så ikke uttal dere om ting dere ikke har peiling på. Mitt barn spiser ikke om det er sultent nok nei. Det dropper maten. Mitt barn later som om det er sykt hvis det vet at det skal serveres grønnsakssuppe i barnehagen, fordi det er livredd for å bli tvunget til å spise.

 

Så nei, man kan ikke "ikke gidde å ha et kresent barn".

 

Anonym poster: 1a90c67598f04199b791cd78de32b782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad jeg har en datter som spiser det hun får servert...

 

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Og du tror at siden hun ikke får noe før neste måltid så spiser hun det meste hun får servert. Må være fint å tro det er så enkelt ;)

 

Er i samme gata som de som tror at fordi de tok på spedbarnet pysjamas kl 19 fra barnet var nyfødt så har barnet alltid vært enkelt å legge og sover godt. Eller fordi de lister seg inn kl 05 og hvisker "sov videre" i mørket til et nyvåkent barn så sovner barnet igjen og våkner ikke før kl 08. Fascinerende hva enkelte foreldre mener de selv har æren for :-)

 

Anonym poster: d0c8ac8d97154fade8243ff15106ff5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...