Gå til innhold

Hvilke leker har dere fremme?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor oppbevarer dere lekene til ungene, hvor er dukke vognene? Lekekjøkkenet? Bilbane? Fotballbord, Biljardbordet?

 

Så skal en jo ha plass til alle de andre tingene? Leke teltet, dukkehus, barbi bilene og husene, utkledningskista, musikk instrumentene etc.

 

Har ikke plass til alt dette, og vi har bedre plass enn de fleste.

 

Får det ikke koselig til, bare drukner i skrot, men kan jo ikke kaste ting heller, mange av desse lekene er kjøpt dyrere for at de skal vare i mange år, men de blir jo ikke lekt med når de drukner.

 

Aller helst så har de jo nok med sine duppeditter, TV, og sine bøker. Har en stabel med puslespill som ikke har vært rørt av ungene på over et år. Jeg kan jo ta det frem, og forsøke å aktivisre dem med dette også, men ingen interesse.

 

 

 

Anonym poster: 71c3e68015ad6b498c56d131366ab361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I stua har vi lekekjøkkenet (fra Ikea), et lite bord med to stoler og tre dukkevogner. Har i tillegg en stor kommode med tre skuffer fulle av leker. Puslespill, tegnersaker og barnebøker i de to nederste hyllene i bokhylla.

 

I kjellerstua har vi en slik hylle med store kurver i, pluss sikker fem store lekekasser (lego, briotog, småbiler, treklosser, små plastdyr osv i hver sine esker). Har også et leketelt fult av bamser, en bokhylle full av barnefilmer på dvd og en del barnebøker der nede. Har et stort fotballspill, dart på veggen, en kiste med utkledningstøy, og litt annet i kjellerstua.

 

På soverommene til ungene er det også litt leker, men ikke så mye.

 

Har fire barn mellom 4 og 11 år.

 

Anonym poster: f404bd6d3bda9fffd5a7bd45d2143936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Alt for mye leker fremme og enda har jeg gitt bort ganske mye til krisesenteret. Vi har liten plass, det skal sies, men det er nesten fullt hus....sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får det ikke koselig og attraktivt til for barna, vurderer å kvitte meg med nesten alt. Men tenker jo at de ikke er så fryktelig store enda, men har fått ut lekebiler, togsett, brio, og bamser.

 

Men jenta mi leker jo med dukker, kan ikke fjerne det også, kan jeg vel?

 

Anonym poster: 71c3e68015ad6b498c56d131366ab361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stua har vi togbordet. Noen puslespill og dvder som er i hyllene under tvbordet.

 

I kjøkkenkroken hvor vi spiser har vi lekekjøkkenet og en barnehandlevogn som er full av lekemat.

 

Ellers så er det litt småleker her og der.

 

Hun lekte i senga mi med noen barbiedukker før vi dro avgårde i dag tidlig og de er der enda.

Rommet hennes er ganske fullt nå og det er absolutt på tide med en liten rydderunde.

 

Vi har pakket ganske mye ned og satt på loftet (ting hun har vokst fra).

Planen er å gå gjennom det, se hva vi skal beholde til andremann, hva vi kan gi bort og hva som må kastes.

Skal også gjøre det samme med lekene på rommet hennes da det er mye hun ikke leker med der.

Hun kan ikke være hjemme da dette skjer fordi hun skal jo beholde absolutt alt "men jeg leker jo enda med den babyranglen mamma.." Så det er egentlig bare å finne en tid hvor jeg er hjemme og hun er borte så får jeg tatt en storopprydding.

 

Tenker på å selge togbordet for den tar jo halve plassen i stua, men problemet er at hun enda leker med det.

Kanskje jeg skal sette det ut i garasjen og henvise henne dit når hun vil leke med det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et eget lekerom hvor vi oppbevarer alle lekene.

Før vi flyttet hadde vi det meste på soverommet, men vi hadde en liten lekekrok på alle rommene i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lekene er på barnas soverom. De har sine rom, vi voksne har stuen. Hater leker i stuen. Det skal være et lekefritt område.

 

Anonym poster: 5e56c64e1dd12f50999c38aec8c7f035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekene er på barnas soverom. De har sine rom, vi voksne har stuen. Hater leker i stuen. Det skal være et lekefritt område.

 

Anonym poster: 5e56c64e1dd12f50999c38aec8c7f035

 

Kjip mamma! Det mener jeg.

 

Anonym poster: 92693fe641a78db12db6affabc50f489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det leker overalt :P

 

Det skal egentlig bare være en kasse med duploklosser, litt tegnesaker og noen puzlespill i stua.. (ungene drar selvfølgelig med seg andre ting støtt og stadig)

Og ellers har de resten på rommene sine.

De har ikke så altfor mange store ting for tiden og ting som togbane, lego, småbiler og annet dilldall legges i lekekasser.

 

Jenta har både dukkevogn, dukkeseng, masse dukker, lekekjøkken osv på rommet sitt.. klart det kan bli litt fullt, men det er jo ett barnerom ;)

 

Anonym poster: 0555ebd9217b0b1bfcb37009d76d780d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stua har vi i utgangspunktet kun bøker, tegnesaker, spill og puzzlespill. Hvis de vil leke med andre leker enn det i stua er det lov, men da skal de i utgangspunktet ryddes tilbake igjen på rommene (noe som ikke alltid skjer). På kjøkkenet har vi lekekjøkkenet og alle de lekene som hører til det. Resten av lekene er på rommene til barna. De har også alt for mye og jeg sliter med å rydde bort ting når de ikke er hjemme, for jeg syns de burde få lov til å være med å bestemme over sine egne ting, men som en annen skriver, så bør jeg vel egentlig rydde bort ting de aldri bruker en gang de ikke er hjemme.

 

Anonym poster: 1b5f7a2ed4ef13d8f89b30a5c509d94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke så stor plass, så det er utfordrende. Vi har nå flyttet inn i en liten leilighet, mens vi venter på huset vårt, og det er lite. Vi har to jenter som deler rom, deres rom er på 2 x 3 m. De har køyseng. Barbiehuset og lekekjøkkenet står på gulvet inne på rommet, med hver sin kurv med hhv barbiestæsj og lekemat. Dette må flyttes for å komme til klesskapet som inneholder leker. Skapet har kurver med lego, pynteting/utkledningsklær, pet shop, dukketing og en med diverse. I en hylle ligger dukkene. Så har de en annen bokhylle med smykkeskrin, noen bamser og en kurv med my little pony ting. Det er et lekebord bak kjøkkenbordet vårt, som må tas frem om de vil bruke det. Dukkevognene står i stuen og to dukkesenger står rundt om kring og blir flyttet rundt etter hvert som de er i veien. På kjøkkenet har vi en hylle med bøker, tegnesaker og perler. I boden er det en boks med uteleker. Trangt og det driver meg til vanvidd, men det er overraskende lite rot med jentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har jeg laget en koselig lekekrok ved og under trappa som står inntil veggen mellom kjøkken og overgangen til stua. Har skåret til et flossteppe fra ikea og hengt opp himmel, lempet inn bamser, sakkosekk og hoppeku. Ole Brumm wallsticker og tegnebord i samme området så det har blitt en fin lekekrok. Har også en hvit expedithylle med hvite kurver, to små lekekasser og en liten "bilpark" inntil en skjermet kortvegg. 5 mnd siden vi flyttet inn i nytt hus så endrer fremdeles på løsningene nå og da. Men syns vi har fått det bra til, sakte men sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en lekegang bak sofaen. Jenta har det veldig koselig der, med en stor kasse og et par små, samt dukkevogna (som er en liten paraplytrille). Hun har også lys i kroken. Ved siden av sofaen er det matter, og ved den andre veggen har hun et sminkebord hun har fått av tanta si.

 

Hele løsninga er genial, kassene med leker er ikke synlige fra stua, men på grunn av mattene og sminkebordet er det veldig innbydende og koselig. Hun leker aldri bak sofaen da, bortsett fra når hun er sliten. Det er på en måte et lekerom/hvilerom. Vurderer å kjøpe en liten lenestol til kroken ved lyset, slik at hun kan slappe av med bøker. Hun leker som regel på mattene eller rett foran sofaen.

 

Jenta mi har ikke stort mer enn lekene i lekekassa innendørs. Det er et veldig bevisst valg, slik at hun kan bruke sin kreativitet til å leke på andre måter. Ute har hun derimot et lekekjøkken og en sånn "dumphuske" av plast. Dessuten ville det blitt for mye med store leketøy/apparater i vår leilighet som er nesten 70 kvm.

 

Bytter litt på lekene hun ikke leker stort med etter noen måneder. Hun har masse leker i boden, da har vi mulighet til å rullere lekene litt. Alt blir jo som nytt, og da vekkes lekegleden igjen.

Endret av stearin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye leker. Gyngehesten og en tøykurv med leker får være i stua, men alt som ikke lekes med skal puttes tilbake i kurven, ikke lov å la ting flyte.

 

Anonym poster: e54f6b233f13708508441a0d37caad05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heldigvis ikke så himla mye av de store lekene nevnt i hovedinnlegget! Og alle lekene har en plass på rommet hans. Han får selvfølgelig lov å leke med lekene sine i stua der vi er - men det finnes ikke plass til lekene der og alt blir ryddet bort til kvelden. Grei rutine å ha :) vi rydder med jevne mellomrom (par ganger i året?) i lekene og kaster ting som er ødelagt og legger vekk ting som ikke blir brukt.

 

Det hjelper såklart at vi feks ikke har en eneste bamse - de tar uhorvelig med plass i boden ;) han har husstøvallergi så de måtte vekk!

Ellers drar vi ikke i hus leker som tar for stor plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekene har de på rommene sine.

De henter leker der for å leke i stuen, og det er helt ok. Men vi rydder leker på plass etter de de er ferdig å leke med dem.

 

Og så har vi en egen loftstue der de har tv, playstation, brettspill og et sånt fotballbord stående.

Oppe har vi et kryploft, der jeg har stuet vekk mye av lekene til ungene. F eks store playmoborger mm.

Det tas frem av og til, og vi sirkulerer litt på hva som settes på loftet.

Fungerer veldig bra.

 

Anonym poster: 17dfefc376c9b17b08e40995f999853a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekene er på barnas soverom. De har sine rom, vi voksne har stuen. Hater leker i stuen. Det skal være et lekefritt område.

 

Anonym poster: 5e56c64e1dd12f50999c38aec8c7f035

 

Kjip mamma! Det mener jeg.

 

Anonym poster: 92693fe641a78db12db6affabc50f489

 

Hvorfor er det kjipt? Vi vil ha stuen i fred. Går helt fint for barna. Vo er nemlig litt av den oppfatning at barn skal ses, ikke høres. De ser på tv og koser seg i stuen, men leker er på rommene.

 

Anonym poster: 5e56c64e1dd12f50999c38aec8c7f035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekekjøkken og bord+stoler er i lekehytten i hagen. Togbanen er i kasse i kjellerstuen, ellers er lekene på rommene til ungene. Mistemann leker ofte i stuen, men da flyttes lekekassene inn og ut av rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekekjøkken har mormor på kjøkkenet og i lekestua si, så det har vi valgt å ikke ha her. Syns det er greit å ha leker som bare er hos noen.

Togbanen og bilbanen, har vi tatt med på hytta. Veldig greie leker for alle siden jeg har bare jenter og min søster bare gutter. Leker de kan leke med sammen.

 

Jeg har endelig fått stua fri for leker, vi har hatt to store dukkehus i stua men nå har jeg endelig blitt enig med ungene at de skal stå på rommet eller i kjellerstua. Så nå er det bare litt tegnesaker og veldig masse perler som står i ett skap. Vi har hobbyrom i kjellen, så der har vi alt annet. Men perlene er greie å ha i stua, for får noen lyst å perle er det sjeldent de gjør det alene. Store og små syns det er gøy her i huset, men vi får bare innfall innimellom. (Jeg måtte kjøpe poser med perler i forskjellige farger og legge de i hver sine bokser, for jeg ble kjempe lei av å pelle ut hvem jeg skulle ha, så ikke ungene som er værst der igrunn)

 

Men vi har veldig mye leker på loftet. Mye er godt sortert, så vil ungene skifte ut litt er det bare å sette en eske opp og ta ned en ny. Fungerer mye bedre enn å ha ett overfylt rom, da finner de lite å gjøre.

 

Puzzlespill har vi masse av, de ligger i hylla i kjellerstua sammen med alle spillene våre. Spilles i perioder. Bøker har vi også mye av, de står også i kjellerstua. Vi har hatt noen raid der vi har sortert ut det vi ikke leser. Dtte har vi gitt bort.

 

Med fire barn i huset blir det mye leker, men de leker faktisk veldig mye. Har også lekestue de har endel leker.

 

Anonym poster: 31d7637c7b40f59a720a8d4776595fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...