Gå til innhold

Alenemor og startlån. Erfaringer? (samme som på skarvlesiden)


JuniAnkerHansen

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer rundt det å få startlån gjennom kommunen/husbanken som alenemor? Hvor mye fikk du, hvor mye inntekt hadde du, ble boligen fullfinansiert eller fikk du til egenkapital? Nysgjerrig på andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo takk, jeg har ikke noe problem med å orientere meg på Husbankens nettsider, og jeg er klar over hva det står om kriterier. Jeg er mer interressert i å høre om noen har egne erfaringer rundt dette, da det er store forskjeller i de ulike kommunene på hvordan dette praktiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg er aleneforsørger, og har en sønn på 6 år.

 

jeg fikk nettopp startlån fra husbanken for 2 uker siden.

Jeg er i fast jobb og tilsammen inkl dobbel barnetrygd samt barnebidrag har jeg en inntekt på ca 385 000 kr i året. har studielån på ca 120 000.

 

fikk lån på 1.7

 

Anonym poster: 51c606976b107da1e580482ab7e9d655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg fikk for noen år siden. Da var inntekten min rundt 300 000 NOK hadde 200 000 NOK i studielån og 200 000 NOK i egenkap. Fikk 1,2 MNOK og 200 000 NOK i boligtilskudd som avskrives med 20% hvert år i ti år(rentefritt).

 

Anonym poster: 6c76615e2304720cd20e9c9028b6d63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har fått startlån, har det vært første boliglån? fikk dere det fulle lånet hos husbanken eller kun 15% som skal være egenkapital?

 

Jeg eier min egen leilighet, men må ha større sted, da jeg kjøpte før jeg ble gravid. Har veldig lyst itl å søke startlån (egenkapitalen) men er litt usikker her m jeg kan..

 

Anonym poster: abc0aeb767a98a13e7ff54b4e6ecb3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk startlån som toppfinansiering til bolig. Fikk beskjed fra kommunen at jeg ville få innvilget 10% av det banken anbefalte, altså de øverste 10% som krevdes som egenkapital i 2011, PLUSS lån til alle avgiftene som fulgte med.

 

Jeg var også da alene med 5 barn, fast jobb, studielån, og inntekt (inkl barnetrygd og bidrag) på ca 580 000 i året. Av dette beløpet er 450 000 lønn, ca 70 000 barnetrygd fordi jeg får for 5 barn, resterende 60 000 pr år er bidrag for 5 barn... , dvs ca 1000 kr i bidrag pr barn pr mnd. Jeg fikk innvilget mellom 1,5 og 2 millioner i lån, avhengig av hvor jeg kjøpte bolig, siden jeg fikk økte utgifter til bensinbruk og bil dersom jeg flytta et stykke unna jobb og bhg.

 

Jeg måtte dokumentere alle inntekter til banken, mens kommunen aksepterte finansieringsbevis fra banken pluss ligning for året før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har fått startlån, har det vært første boliglån? fikk dere det fulle lånet hos husbanken eller kun 15% som skal være egenkapital?

 

Jeg eier min egen leilighet, men må ha større sted, da jeg kjøpte før jeg ble gravid. Har veldig lyst itl å søke startlån (egenkapitalen) men er litt usikker her m jeg kan..

 

Anonym poster: abc0aeb767a98a13e7ff54b4e6ecb3dd

 

 

ei jeg kjenner kjøpte sin første bolig via husbanken for ca 3 år siden. bodde der i to år og ville kjøpe noe større siden hun fikk et barn til. søkte via husbanken men fikk avslag pga hun hadde opptjent egenkapital på 300 000 kr og dermed mente de at hun ikke lenger var vanskelighetstilt

 

Anonym poster: 51c606976b107da1e580482ab7e9d655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har fått startlån, har det vært første boliglån? fikk dere det fulle lånet hos husbanken eller kun 15% som skal være egenkapital?

 

Jeg eier min egen leilighet, men må ha større sted, da jeg kjøpte før jeg ble gravid. Har veldig lyst itl å søke startlån (egenkapitalen) men er litt usikker her m jeg kan..

 

Anonym poster: abc0aeb767a98a13e7ff54b4e6ecb3dd

 

 

ei jeg kjenner kjøpte sin første bolig via husbanken for ca 3 år siden. bodde der i to år og ville kjøpe noe større siden hun fikk et barn til. søkte via husbanken men fikk avslag pga hun hadde opptjent egenkapital på 300 000 kr og dermed mente de at hun ikke lenger var vanskelighetstilt

 

Anonym poster: 51c606976b107da1e580482ab7e9d655

 

Startlån får du jo bare 1 gang

 

Anonym poster: bad687a80d9ffa3060aade5fd3a495f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har fått startlån, har det vært første boliglån? fikk dere det fulle lånet hos husbanken eller kun 15% som skal være egenkapital?

 

Jeg eier min egen leilighet, men må ha større sted, da jeg kjøpte før jeg ble gravid. Har veldig lyst itl å søke startlån (egenkapitalen) men er litt usikker her m jeg kan..

 

Anonym poster: abc0aeb767a98a13e7ff54b4e6ecb3dd

 

 

ei jeg kjenner kjøpte sin første bolig via husbanken for ca 3 år siden. bodde der i to år og ville kjøpe noe større siden hun fikk et barn til. søkte via husbanken men fikk avslag pga hun hadde opptjent egenkapital på 300 000 kr og dermed mente de at hun ikke lenger var vanskelighetstilt

 

Anonym poster: 51c606976b107da1e580482ab7e9d655

 

Startlån får du jo bare 1 gang

 

Anonym poster: bad687a80d9ffa3060aade5fd3a495f1

 

Jeg som lurte har aldri fått startlån før.... hadde bare vært så fantastisk så kan jeg kjøpe meg noe større

 

Anonym poster: abc0aeb767a98a13e7ff54b4e6ecb3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...