Gå til innhold

Feberkrampe


to tettitett

Anbefalte innlegg

Flere med erfaring med dette? Måtte i kveld ringe 113 for andre gang på en måned da min lille ettåring fikk feberkrampe igjen. Det skjer så fort, føles ut som hun skal dø når hun slutter og puste...

 

Men d gikk fort over heldigvis!

 

Hvilken råd har andre fått? Hva gjorde dere ved mmr vaksinen, tok den som planlagt? Det eneste vi får beskjed om er gi dobbel dose Paracet, ring om d skjer igjen.. Lykke til...

 

Ligger nå på gulvet på madrass på rommet til mini og får ikke sove. Tør ikke, tenk om jeg ikke merker at d skjer igjen... Føles som et ganske stort ansvar å passe på min lille skatt.. Vet ikke helt hva jeg ville med dette, håper noen har noen beroligende råd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff skjønner godt at du blir redd... Har heldigvis sluppet unna det med gutten min så langt, men jeg hadde feberkramper selv da jeg var liten, og har opplevd at lillebroren min fikk det et par ganger. Han fikk det også etter MMR vaksinen, og da gikk det flere timer før man fikk kontakt med han igjen. Det var en grusom opplevelse som jeg aldri glemmer... Ble ikke gitt noen andre råd da heller tror jeg.

 

Vi har valgt å utsette MMR vaksinen siden feberkrampe kan være arvelig. All offisiell informasjon sier at det som regel ikke er farlig, men de sier ikke noe om hva som skjer i de tilfellene som faller utenfor "som regel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke egne barn (enda - kommer til sommeren), men har opplevd feberkramper hos barn i jobbsammenheng. Fryktelig skremmende! Vi ringte også 113 for veiledning. Vi tok deretter av barnet klærne, satte opp vinduer, la på kalde kluter og håndklær, og ga febernedsettende (stikkpille) etter instruks fra 113 og kontaktet selvsagt foresatte. Det gikk helgidvis bra. Jeg støtter Hannah over her og ville også utsatt MMR på eget barn for å være på den sikre siden. Har, som sagt, ingen egne enda, men tillater meg likevel å komme med et innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde feberkramper i ett år når jeg var liten.. inn og ut av sykehuset. Mamma lærte seg å lukte når jeg fikk kramper og sørget for å avkjøle meg... ned i fryseren, ut i snøen opp med kjøleskapet... vi har mye feberkramper i familien så jeg venter egentlig bare på at det skal komme.. er jeg var 11 måneder når jeg fikk det. Baby er snart 10. Kommer til å gi paracet så fort det er tegn til noe feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Hvor lenge utsetter man mmr vaksinen da?

 

Etter den informasjonen jeg kan finne så er feberkramper vanligst mellom 1 og 2 år og sjelden etter 4 år. Vi har tenkt å ta mmr vaksinen når han er 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok så lenge altså... Ja tror jeg skal snakke med helsestasjon om det jeg også... Når det skjer to ganger på en måned tyder d vel på at det kan skje igjen...

 

Er det Nor man kan gjøre forebyggende? Har en venninne som hat krampedempende liggende hjemme men hun bor i utlandet. Er dette vanlig i Norge?

 

Nok engang takk for gode råd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått beskjed om å gi paracet så fort feberen sniker seg over 38 og å prøve å være obs når han virker litt uggen slik at vi da sjekker feberen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feberkramper får man jo av høye feber, de umodne hjernene takler temp-stigningen dårlig og får anfall. Også voksne kan få kramper ved ekstrem høy temperatur. Alle har ulik krampeterskel, derfor får bare noen dette.

 

Men altså, jeg synes å utsette MMR virker ulogisk. Riktig at noen får feber etter vaksine, men det får de i alle fall hvis de blir riktig syke (med meslinger, kusma eller røde hunder). Dessuten kommer hun jo til at få utallige andre virusinfeksjoner som lett gir høy feber som det ikke finnes vaksine for. Jeg ville derfor tatt vaksinen, så unngår man i alle fall de alvorlige sykdommene den beskytter mot!

Det viktigste er å gi paracet mo feber, er barnet veldig utsatt kan man gi mer enn det som står på pakken. Man kan også få medisin mot kramper hvis de er langvarige eller hyppig. At man får dårlig kontakt etterpå er også helt normalt og ikke farlig, hjernen må få ta seg inn igjen på en måte..

 

Feberkramper i familien...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd feberkrampe på jenta vår en gang til nå, og hun var da 12 mnd.Da var det ambulanse og full sjekk av lege etterpå. Er nå 14 mnd og kjenner jeg er like urolig for dette hver gang hun får feber...og det har vært ofte de to siste mnd. Forstår godt at du er urolig nå, jeg sliter selv med å sove pga redsel for feberkrampe hos gullet...det er hardt å være mor da synes jeg!

 

Men fikk samme råd som de ovenfor...gi paracet ved og over 38,5 i feber, kle av barnet ved feber, og følg ekstra godt med dersom barnet ikke er i form.

 

Men det med at barn bare får feberkramper ved høy feber stemmer ikke supersnusken.....jenta vår fikk feber krampe ved temp mellom 38-39, og det er faktisk vanlig at det er mellom den tempen krampene kommer sa ambulansepersonalet til meg.

 

To tettitett, hvorfor bør man utsette mmr vaksinen dersom feberkramper? Det har jeg ikke fått beskjed om ihvertfall....hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos folkehelseinstituttet står det dette om MMR-vaksinen og feberkramper: "Den hyppigste nevrologiske bivirkningen er feberkramper, som fra tid til annen forekommer hos mindre barn når vaksineutløst sykdom ledsages av feber. Hendelsen oppleves dramatisk, men ukompliserte feberkramper medfører ikke økt risiko for nevrologisk skade eller krampesykdom senere i livet. MMR-vaksine er ikke årsak til kramper via noen annen mekanisme enn feberutløste kramper. Feberutløste kramper vurderes på samme måte uavhengig av om feberen skyldes vaksinasjon eller noe annet. Ukompliserte feberkramper etter vaksinasjon i småbarnsalder utgjør ikke kontraindikasjon mot gjentatt bruk av vaksinen."

 

Jeg tyder dette som at det ikke er selve innholdet i vaksinen som utløser feberkramper, men at dersom man får feber som en reaksjon på vaksinen, så kan barnet også få feberkrampe som ved andre tilfeller av febersykdom. Misforstår jeg eller?

Endret av Lille diamant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår har hatt feberkramper en gang og det kommer av rask stigning av feberen sa legene til oss. Gutten hadde bare 38,7 når han fikk feberkramper. Heldigvis bare ett svakt anfall med lite kramper.

 

Fikk beskjed om å kjøle ned gutten og gi febernedsettende når tempen steg over 38,5. Ellers har vi ikke fått noen særlig informasjon. Vet at de som er veldig plaget med det har stesolid hjemme, som de kan bruke ved langvarige kramper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Huff, vet hvordan det er! Jeg gikk med klump i magen gjennom hele desember. Vår lille på snart 1,5 år fikk feberkramper to dager etter at hun fikk MMR-vaksinen (dette er i utgangspunktet for raskt etter vaksinasjon til at det ble satt i sammenheng), det ble notert, men ikke vektlagt.

 

Første feberkrampe var en fredag kveld. Ambulansen var på plass etter 8 min og da var krampene over. Rådene fra 113 var å kle av henne, legge henne på stellebordet og vaske henne med kjølige (ikke iskalde for det gjør vondt på feberhet hud) kluter over hodet, magen, under armene og mellom bena. Samtidig som man bør holde seg rolig, sørge for frie luftveier og gjenta vaskingen som et ritual til krampene gir seg.

 

Hun fikk to krampeanfall til i desember og vi ble kjørt i ambulanse til sykehus. Siste anfall varte over en time, og hun er undersøkt med EEG og MR for å se om det kan ligge noe annet under (som epilepsi), men ikke funne noe.

 

Vi ble fortalt (av legene) at febernedsettende ikke virker forebyggende på feberkramper. Vi ble anbefalt å se an formen og gi Paracet eller Ibux om allmenntilstanden var dårlig. Feber har jo en funksjon ift å bekjempe infeksjoner og noen mener infeksjonen varer lenger om man gir febernedsettende.

 

Det som kan virke er å forsøke å hjelpe barnet å takle feberen ved å ikke kle på barnet for mye og ikke ha for varm dyne i sengen. Vår har lagt i bleia med en sommerdyne, evnt et lite teppe.

 

I forhold til MMR-vaksinen ville jeg snakket med helsestasjonen. Det går visst også an å dele opp vaksinen.

 

Vår har fått krampene når feberen har steget raskt. Huff det er helt forferdelig å være så redd, men feberkramper er jo normalt ikke farlig i seg selv. MEN det er vanskelig å begripe når det står på! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar:-)

Huff vilruge, en time, da hadde jeg fått angst... Her har det vært over før ambulanse har kommet, ca ti minutt...

 

Får se an mmr vaksinen.. Er helt enig i at man skal følge vanlig program, det har jeg også gjort med eldstemann... Men ble vel litt tussete i hodet av å Google temaet, virker som mange får harde kramper i sammenheng med denne vaksinen.. Så det er ingen andre ting enn krampen jeg er redd for lille diamant...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Minstejenta mi fikk feberkrampe første gangen da hun var 15 mnd gammel, da hadde hun 5 kramper i løpet av en time!!! Ringte selvfølgelig 113, og fikk meget godt hjelp. Hun slutta å puste, og ble blå på leppene. Jeg måtte bruke munn-mot-munn metoden på henne, en grusom følelse..... Det kom to ambulanser, og helikopter som fløy oss til sykehus. Der ble hun sjekka for alt mulig bl.a. hjernehinnebetennelse, siden krampene var så voldsomme så trodde de kanskje det kunne være noe annet enn "bare" feberkrampe. Ble også sjekka for evt. epilepsi etterpå, men det var det heller ikke. Hun hadde rett og slett en voldsom feberkrampe, og var innlagt på sykehus i 2 dager. Lå i respirator i ett døgn.... Vi har stesolid som vi har gitt henne 2 ganger senere når hun har fått kramper som har vart i over 4 minutter. Legene sa til oss at det er lite sannsynlig at hun får krampe mens hun sover, heldigvis. Leste en del om feberkramper på nettet etterpå, og syns det var lite informasjon som var relevant for oss. Det som gjerne står, er kjøl ned barnet, gi paracet, og det er ikke farlig!! Men SELVFØLGELIG er det farlig når ungen slutter å puste!!!!!

Men til det du egentlig spurte om da..... Snuppa vår fikk krampe ett par dager etter en vaksine, men jeg tror ikke jeg ville droppet vaksinen... Men følg godt med på om hun blir varm...

Og feberkramper kommer ikke kun ved høy temperatur ble jeg fortalt, men ved plutselige forandringer i temperaturen, enten opp eller ned......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...