Gå til innhold

Hvilke juletradisjoner har dere som gjør jula spesiell for barna og dere?


Mamma4livet

Anbefalte innlegg

Vi skal i gang med å lage vår egen jul for første gang og ønsker noen tips fra dere. Da tenker jeg ikke på hvilken mat dere spiser eller hvor dere feirer jula, men andre ting dere bare MÅ gjøre før/i jula.

 

Eks. Synger dere noen sanger, har nissebesøk, går på gårdsbesøk, deltar barna på juleforberedelser, leser dere juleevangeliet, gjør dere noe for andre osv osv

 

Takker på forhånd for at dere vil dele deres gode tradisjoner. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kira bjeffer julen inn

Vi reiser alltid til en gård i nærheten på dagen på julaften. Der får barna leke i høyet på låven, rope på nissen og alle får godteripose. Dette er en kjempe koselig tradisjon for både oss og barna. Da får vi også kommet oss litt ut i frisk luft, og barna får løpt fra seg.

 

I fjor startet vi også en ny tradisjon med å gå rundt juletreet. Dette har vi aldri gjort før, fordi vi har vært så få i vår familie. Men nå kommer det flere og flere barn, så dette er en tradisjon vi skal holde på. Så da synger vi julesanger og går rundt treet før vi skal pakke opp gavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må alltid sette ut grøt til nissen på lillejulaften for nissen må jo ha grøt når han kommer med pakkene om natta. Han er sikkert sulten.

 

Kongerøkelse. Blir ingen jul uten "lukten av jul".

 

Tegnefilmer i pysjamas og aking på formiddagen på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille julaften er hellig her i huset..Da pynter vi treet, og når det er gjort finner vi gløgg og pepperkarer, godteri og sitter på gulvet alle mann og ser A nightmare before Christmas :) Minstemann får ikke se den helt enda, han får sin kos før trepynting med kakao og pepperkake og Mikkes jul :) Kanskje ikke akkurat det du mente, men vi er ikke så veldig tradisjonsbundne av oss, men akkurat dette er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de julestrømpe med snop når de våkner. NRK julemorgen i bare pysjen, snop og kakao. De får også en gave hver til frokosten. Da slipper vi unna litt mas ;)

Disse tradisjonene har jeg med hjemmefra.

 

Til lunsj får vi ofte besøk av venner som kommer innom med gaver, litt kaffe og kaker hører med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må alltid koke risengrøt lille julaften og ha det til mat da.

På julaften er det en litt ekstra stor pakke i pakkekalenderen.

De søte små koser seg med tv mens jeg skreller grønnsaker osv.

Så er det gudstjeneste i kirka før jeg begynner på maten.

Ungene er alltid med å lager riskremen, som jeg selv alltid har gjort sammen med far! Og riskremen MÅ lages i den største bollen vi har i huset :P

Og så må man jo trekke ut middag, dessert og rydding for å hale ut tiden før gaveutpakkingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julaften tar vi med oss dynene i sofaen sammen med julestrømpa for å se på tv. Koser oss der lenge før vi gjør noe mer. Pysjen kommer ikke av før vi kler på oss finstasen til middag. Der vi bodde før gikk vi på kirkegården og tente lys før vi gjorde ferdig middagen, men nå bor vi ett stykke unna så da ringer ungene mormor for å sjekke at hun har vært der.

 

Lille julaften pyntes juletreet, masse godis på bordet. Julemusikk på radioen, levende lys og fyr i peisen. Og grevinnen og hovmesteren må vi ha med oss, liten som stor. Når den starteer DA er det jul!

 

Polarekspressen ser vi på en eller annen dag i julen. Den filmen ligger i julepynten vår. Da samler alle seg i sofaen med godteskål, julekaker og koser oss. Selv fjortisen i huset avlyser alle planer når hun hører vi vurderer å se den filmen. Vi har ingen fast dag vi ser på den, en dag som passer for oss alle.

 

Vi baker sammen med mormor, det gjøres sent i november eller tidlig i desember. Det har blitt en fast tradisjon. Ganske hyggelig i grunn. Mn mann har blitt fast inventar på kjøkkenet. Det er han som tar inn og ut av ovnen. Så han koser seg på kjøkkenet med pcn. Ser en film eller noe slikt. Han liker nemlig ikke å bake.

 

Anonym poster: 80ea0eff6a1ac14acebc68b288dc32bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sååå koselig dere ordner det for barna deres. Jeg har også en del hyggelige tradisjoner som jeg er vokst opp med og som jeg bringer videre.

 

Men jeg har nå fått noen tips til ting vi kan starte med når vi nå lager vår egen jul. Bla grøt med venner og familie på lille julaften høres hyggelig ut. Og gårdsbesøk høres gøy ut. Det er en flott gård i nærheten som jeg må sjekke ut. (vi har ikke bodd her så lenge)

 

Jeg tar gjerne mot flere tips!

 

Har bla lyst til å synge julesanger med barna, kanskje noen har erfaringer på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har naboungene over på pepperkakebaking hvert år. Hører på julesanger og koser oss.

Spiser grøt med Mandel hos bestemor

Tar med oss grillmat og hogger vårt eget juletre i juletreskogen hvor det er bål og julenisse som venter på oss..

Også har vi juleverksted en av de siste dagene før julaften, så de kan lage ting av det de har fått i kalenderen...

Malin og celinas julesanger slår an her i huset...

 

Anonym poster: 6f3022f441123425aa26e02534af927a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakedag med min søster og hennes forlovede. Skal skje i starten av desember, men i år ble den utsatt grunnet sykdom.

 

Har bakt litt og baker med henne neste uke. Vi har laget store kakehjerter for oppheng med God Jul på, som vi skal gi til alle naboer. Det tenkte vi gjøre til tradisjon. Tenker også å gå julebukk for å synge til bygdas eldre, men neppe i år siden gutten er litt for liten.

 

Vi har vanligvis julebord med nesteforeldrene mine i nabobyen, men det ble avlyst grunnet sykdom i år. Og på lillejulaften er det nissegrøt med mandel hos foreldrene mine, sammen med søster og hennes forlovede. Siden vi ikke alle er sammen julaften, er den tradisjonen viktig.

 

I år har vi også startet ny tradisjon. Vi henter vårt eget juletre. Myyye koseligere enn å sende mannen for å plukke et opp utenfor rema. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange, men spesielt det å gå rundt juletreet med hele familien. Vi synger og koser oss med de samme sangene hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 2 årene har jeg amerikanisert meg litt, og har julepyntet til 1. desember. I år pyntet vi treet så tidlig også. Jeg synes det er koselig, men det er også tradisjonen med å pynte treet på Lille Julaften samtidig med at Grevinnen og Hovmesteren surrer på skjermen, så får se fra år til år hva vi gjør. Målet mitt er å kjøpe et hjem til oss i løpet av 1-2 år, og det gleder jeg meg såååååå til! Det blir noe helt annet det, å ha vårt EGET HJEM som vi ikke leier. Da inngår kjæresten min i planene der også.

 

Jeg er nødt til å se Hjelp! Det er juleferie! Og Alene Hjemme på Lille julaften, evt Love Actually :)

 

Julaften kommer Pinnekjøtt til å bli den faste julematen hos oss. De siste årene når jeg har spist ribbe har jeg faktisk blitt kvalm og spysyk, dessuten er kjæresten muslim. Vi pleier å være hos Mamma og Pappa, men jeg kjenner at jeg gleder meg til å lage jul HJEMME! Julaften er pysj, tv og kos for meg. Så pynter vi oss og spiser julemiddag kl 17. Så er det ventetiden fram til pakkene åpnes. For noen år tilbake feiret vi alltid jul hos besteforeldrene mine, sammen med tante, onkel og 2 søskenbarn. Det var alltid veldig koselig, og er et av mine beste minner fra barndommen og langt opp i voksen aldre. Bestefar er død, Bestemor er dement og gammel, og tante og onkel er ikek sammen mer.

 

Så julen forandres.... Men ikke mitt forhold til den <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange, men spesielt det å gå rundt juletreet med hele familien. Vi synger og koser oss med de samme sangene hvert år.

 

Jeg er så nysgjerrig på hvordan dere gjør det, rent praktisk, når dere synger sammen. Lager dere et julehefte eller kan alle sangene? Når synger dere sammen?

 

Har så lyst til å lage bla dette til tradisjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange, men spesielt det å gå rundt juletreet med hele familien. Vi synger og koser oss med de samme sangene hvert år.

 

Jeg er så nysgjerrig på hvordan dere gjør det, rent praktisk, når dere synger sammen. Lager dere et julehefte eller kan alle sangene? Når synger dere sammen?

 

Har så lyst til å lage bla dette til tradisjon. :)

 

Vi øver på juesangene gjennom hele advent, å kan vi ganske mange vers når jula kommer. Synger mest tradisjonelle sanger rundt juletreet, men også de ungene lærer andre plasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange, men spesielt det å gå rundt juletreet med hele familien. Vi synger og koser oss med de samme sangene hvert år.

 

Jeg er så nysgjerrig på hvordan dere gjør det, rent praktisk, når dere synger sammen. Lager dere et julehefte eller kan alle sangene? Når synger dere sammen?

 

Har så lyst til å lage bla dette til tradisjon. :)

 

Vi øver på juesangene gjennom hele advent, å kan vi ganske mange vers når jula kommer. Synger mest tradisjonelle sanger rundt juletreet, men også de ungene lærer andre plasser

 

Vi har et julehelfte hver som vi har kjøpt i en bokhandel, men de fleste kan vi jo fra fø. Så holder vi hverandre i hendene og synger mens vi går. Noen av sangene er jo med bevegelse og da er det ekstra moro.

 

Først er det julemat og kos og så er det juletresang, før vi åpner pakkene. Aboslutt en tradisjon som skaper stemning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...