Gå til innhold

Hvordan gå OPP i vekt??


kaklemor

Anbefalte innlegg

Avocado er supert, masse kalorier og utrolig sunt!

Yogurtnøtter er bra, en liten pose er 500 kalorier (sklir lett ned hos meg iallefall ;) )

Creme fraiche i middagsmaten

Majones

Cappucino/cafe latte på kafé

Vafler

Bacon

Olivenolje på salater

Hvitløksbaguetter

 

Trening vil jo gjøre at du forbrenner mer, men gjør deg også mer sulten (iallefall meg :P). Vekttrening med tunge vekter vil jo gjøre at du bygger litt muskler og blir mer definert, yoga og pilates gir visstnok fine former hvis man trener det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei hi :)

Jeg vet åssen du ha det. slet med det samme selv. veide ca 55 kg for 2-3 år siden. Jeg var KJEMPEtynn... fikk dårlig selvtillitt osv.

Trudde jeg aldri kom til å klare å legge på meg, prøvde så til de grader. Kunne spise absolutt alt mulig uten å gå opp 1 gr.

Jeg begynte å kjøpe proteinpulver på helsekost. Tok 1 mix hver kveld. Prøvde også å spise mer til middag. Selvom jeg ikke fikk i meg så mye pr måltid , gikk det bedre etterhvert. Jeg orket å spise mer. ( måtte prøve å tvinge det i meg). Gikk greit etterhvert...Spiste også alltid kveldsmat. Brødskive med pålegg med mye fett ( italiensk salat). Spiste banan midt på dagen om jeg var litt sulten. eller etter annen mat. Jeg gikk opp rundt 20 (!) kg. ( det var kanskje noen kg. mer enn jeg hadde håpet på, men da så jeg mer ``normal ut``. Hadde aldri trudde jeg skulle gå opp så mye i løpet av kort tid.

Håper det ordner seg for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne : Jeg spiste mye remulade til fisk. Kan også være lurt å bruke majones på pålegg. (hvis du liker det, noe jeg IKKE gjør ;) )

Endret av Silje1989
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne : Jeg spiste mye remulade til fisk. Kan også være lurt å bruke majones på pålegg. (hvis du liker det, noe jeg IKKE gjør ;) )

tja, remulade er bedre enn majones :P

 

Takk for råd og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk litt sprøtt, men det som hjelper for å gå opp i vekt er noe av det samme som for å gå ned i vekt!

 

Tren styrke. Spis ofte (men du skal glemme å spise fettfattig selvsagt)

På apoteket har de noe drikkemat som er for folk som sliter i å få i seg næring. Husker ikke hva det heter.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme når jeg ammet siste. Jeg spiste og spiste, men det vistes ikke på vekta eller på kroppen. Siste gang jeg veide meg var jeg 46kg og jeg har skikkelig bred benbyggning, så jeg så ekstremt anorektisk ut for å si det mildt. Mannen min av meg streng beskjed om å feite meg opp, for han sleit med å se på kroppen min. Å ha meg i armkroken var heller ikke så hyggelig lenger, for beina stakk ut både her og både der og gjorde han vondt når jeg satt inntil han. (Og utifra det en leser i blader så skulle en tro st slle menn likte syltynne damer.hehe)

 

Men når jeg så vekta viste 46kg så gav jeg igrunn opp. Satt mer i sofaen, og latet meg igrunn mye mer for vekta hemmet meg endel i hverdagslivet. Og spise mer enn jeg gjorde syns jeg ikke at jeg kunne, for jeg spiste ti ganger mer enn hva jeg normalt hadde gjort. Gikk nesten overmett hele dagen.

Men ett halvt år etter jeg sluttet å amme kom kiloene så smått tilbake. Jeg kuttet matmengden smått slik at jeg etter enstund var tilbake til hva som var normalt for meg.

Nå er det noen år siden. Nå har jeg noen kilo for mye, men det bryr meg ikke. For jeg er redd jeg skal rase ned igjen om jeg går inn for slanke meg. Jeg har det mye bedre når jeg litt mer lubben enn når jeg var så skranten som jeg var enstund. Og det er veldig vanskeligere å legge på seg enn å slanke seg. Jeg slanket meg før jeg fikk barn, så jeg trodde ikke det skulle være så vanskelig å legge på seg.

 

Og det værste er at mennesker rundt en mener de kan si akkurat hva de vil om min kropp. Det sårer ekstremt mye. Jeg vidte godt at jeg var veldig tynn, men når naboer, venner, ukjente på gata fortalte meg hvor stygdt, hvor farlig osv det er å være så tynn så blir et vanskelig. Og ikke så mange som tror en når en sier det er pga at en ammer heller. En skal vist ikke så tynn når en har barn, da skal en ha endel kilo for mye.

 

Anonym poster: 8b5976f2c0ff7f54355bc2825eea76c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også gått til innkjøp av rent energipulver fra apoteket. Recourse energipulver heter det. er seff best å gå opp i vekt med mere næringsdrikker og mere mat men som en starthjelp supplerer jeg med dette.

 

det fine er at den fåes i helt nautral smak og kan brukes i kalde og varme drikker,supper sauser for å øke energinivået pr måltid,

 

har i 1 dl ca i en stor kopp te kaffe kakao.det tilsvarer 190 kcal ekstra :)

 

hilsen meg som skrev at jeg ble forbanna hehehe ;)

 

 

Anonym poster: a5115eef26e84a1c316d9cb36d8ee3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også gått til innkjøp av rent energipulver fra apoteket. Recourse energipulver heter det. er seff best å gå opp i vekt med mere næringsdrikker og mere mat men som en starthjelp supplerer jeg med dette.

 

det fine er at den fåes i helt nautral smak og kan brukes i kalde og varme drikker,supper sauser for å øke energinivået pr måltid,

 

har i 1 dl ca i en stor kopp te kaffe kakao.det tilsvarer 190 kcal ekstra :)

 

hilsen meg som skrev at jeg ble forbanna hehehe ;)

 

 

Anonym poster: a5115eef26e84a1c316d9cb36d8ee3c8

Det skal jeg jaggu kjøpe etterpå :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

kjenner meg utrolig igjen...men jeg spiser alt det over og mer til.... går fremdeles ned i vekt jeg da.... veier nå 52 kilo ( har vært veldig overvektig sågar mye løshud, ca 5 kilo så i teorien veier jeg bare 47...) har bmi som tilsier undervektig. ikke gøy... jeg må ned å sjekke stoffskiftet merker jeg, for dette går ikke lengre.

jeg har vært både tjukk og tynn, og jeg sier det - det er være å være tynn enn 150 kilo.... nettopp fordi man blir redd, og fordi folk føler det er fritt frem til å si hva f. de vil når du er undervektig.er du tjukk da holder folk ihvertfall stort sett kjeft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner meg utrolig igjen...men jeg spiser alt det over og mer til.... går fremdeles ned i vekt jeg da.... veier nå 52 kilo ( har vært veldig overvektig sågar mye løshud, ca 5 kilo så i teorien veier jeg bare 47...) har bmi som tilsier undervektig. ikke gøy... jeg må ned å sjekke stoffskiftet merker jeg, for dette går ikke lengre.

jeg har vært både tjukk og tynn, og jeg sier det - det er være å være tynn enn 150 kilo.... nettopp fordi man blir redd, og fordi folk føler det er fritt frem til å si hva f. de vil når du er undervektig.er du tjukk da holder folk ihvertfall stort sett kjeft...

Ja, er nesten godt for meg å vite at flere sliter med dette. Jeg veier endelig 52, 5 kg igjen nå og har begynt å trene for å øke sulten også. Så nå spiser jeg 3-4 ganger daglig og merker at nå som røyken også er kuttet ut at jeg spiser mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å skrive at det er et luksusproblem forstår jeg virker sårende. Men jeg forstå følelsen. Det å kunne spise mye mat uten å tenke på å begrense fett og kalorier er vel en våt drøm for de fleste overvektige, meg selv inkludert.

 

Føre kca dagbok er kjempelurt. Da ser du hva du faktisk får i deg. En tommelfingerregel sier 30-40 kca pr kg kroppsvekt for å holde vekten. Du bør da få i deg en god del mer.

 

Jeg kan jo foreslå noen kaloribomer jeg er glad i(men som jeg prøver å unngå):

Brødskive med majones og hvitost, salami/majones, fete oster.

Fløtesauser, ovnsbakte poteter med olje.

Aioli og foccacia som tilbehør til middag.

Vafler med rømme og syltetøy.

Gratinerte nachochips til tacokvelden.

En slags Bruschetta: ha litt/ mye olivenolje over en skive landbrød(begge sider) rist i stekepanne på den ene siden. Når den er gyllen og sprø snur du den skrur varmen litt ned og legger på mozarella eller annen ost. Bruk event lokk. Når osten er smeltet og brødet sprøtt på undersiden er det ferdig. Dryss over rista pinjekjerner og eventuelt pesto. Skjær cherrytomater i to og legg oppå. Dette er utrolig godt og skammelig rikt på kca.

 

Har du problemer med nok kca er olje og nøtter(som nevnt) suverent på kca innhold. 1 ss olje er 80 kca eller deromkring om jeg husker riktig.

 

 

Anonym poster: 7790b134ecc4361f7bf8e33539b8eae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 15 kg etter jeg fikk min datter, det er tre år siden, og har enda ikke gått opp igjen. Men ifra mars til juli i år klatrer jeg opptil fire ganger i uka, og jeg spiste ikke godteri, og tenkte på hva slags næringstoffer jeg fikk i meg, og da gikk jeg opp i vekt, men jeg kan ikke påstå jeg ble noe "tykkere", bare strammere i kroppen, og jeg fikk litt synlige muskler, det halp veldig på selvtilliten min.

Men så brakk jeg tommelen, og det ble slutt på klatringen.

 

Jeg vet også at hvis man ikke trener så kan man gå opp i vekt av proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...