Gå til innhold

Han sover ikke


trollmann

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Først og fremst, dette er første gang jeg poster på noe forum, jeg vet ikke hva jeg holder på med her... så dere får holde meg i ørene her, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengere.

 

Jeg er en mann på snart 30 år som har en liten sønn på 1 år, jeg og madammen har vært sammen i flerfoldige år og etterhvert fant vi ut at det var lurt å få en liten småtass.

 

Han ble født i fjor høst, 1 uke før termin ca., har slitt med kolikk, mest sannsynlig pga. refluks. Noe som ennå ikke har gått over.

 

Han har problemer med å holde på mat, men går fint opp i vekt siden vi bruker all vår ledig tid på å fóre ham, det gjør jo selvfølgelig at både vi og han er drittlei av spising, har nesten ikke tid til å spise selv siden all fokus er på at han skal få i seg nok næring. Noen ganger er han forkjølet og da har han spydd en 7-8 ganger per dag. Vi har vært hos utallige leger og på sykehus for dette, men de finner ikke noe unormalt.

 

Familie og venner sier "Det er helt normalt at babyer gulper litt", men jeg tenker det er unormalt at de tømmer magesekken helt 7-8 ganger om dagen og det er vanlig å ha klar en "spybolle" når man mater ham når han er forkjølet..

 

For oss er det selvfølgelig veldig stressende, jeg har reagert på dette med å legge på meg 10 kilo (and counting), mens min bedre halvdel stadig går ned i vekt... Men nok om det, det er ikke det dette handler om, tenkte bare det kunne vært greit med litt bakgrunnshistorie..?

 

Uansett, helt siden han var liten har han slitt en del med søvn pga. nevnte kolikk-tendens, jeg og min frue har hatt utallige turer ute kl. 01:00 med barnevogn og hylende unge, mens man peser rundt på tunet og vugger for harde livet for at livet skal være godt å leve for minstemann, slik at han sovner.

 

Jeg husker ikke helt detaljene her, jeg har ingen dagbok, men en lang periode sov han 3 blunder i løpet av dagen, deretter minsket det til 2 blunder (kanskje sånn ca. når han var 7 mnd?).

 

Det har stadig sklidd ut med legge og våkne-tid, da det kan ta opp til 2-3 timer å legge ham, han sover ennå sammen med mammaen, vi har for øyeblikket lagt soving i egen seng på is.

 

Jeg sov på sofaen fra han var 1 mnd. til han var 8 måneder, jeg var i jobb, hun i permisjon, vi hadde kun ett soverom - jeg måtte sove for å fungere på jobb, hun tok seg av nattevåkingen. Etter ett halv år (!) på sofaen fant jeg ut at dette var kjipt og gikk til innkjøp av en større leilighet med 2 soverom, tenkte at vi endelig kunne få orden på dette med antall rom og soving.. Vi menn skal alltid løse ting med penger.

 

Jeg sov da sammen med de en liten periode mens vi ordnet til barnerommet, vi forsøkte oss en liten stund på at han skulle sove der, men til slutt endte det opp med at jeg sover på sovesofa på barnerommet, der har jeg sovet nå i en del måneder.

 

Nå har dere fått nok stoff her til å kunne ha det gøy på min bekostning, så nå kan dere godte dere og lese resten... :)

 

Etter at sola begynte å messe opp, så skle legge og oppvåkning enda mere ut, og han sovner nå mellom kl. 21 og 22 (i starten sov han for natten rundt kl. 18-19), han har gått ned til å sove kun én blund i løpet av dagen. Siden han står opp kl. 10 (dette var kl. 7:30 - 8 før i tiden), blir den første og eneste blunden fra rundt kl. 13-14 og så sover han i alt fra 1 til 2 timer, noen ganger har han fått sove i 3 timer.

 

Dette blir den eneste blunden han får, og vil ha, i løpet av dagen før han går til sengs igjen rundt kl. 21 (-22 noen dager).

 

Det som er spennende i det siste er at han etter ca. 1-2 timer våkner igjen og er lys våken, jeg lurer på om han har subsidierer det å ha én blund i løpet av dagen med å ta blund nummer to så sent på kvelden?

 

Før i tiden sovnet han en del tidligere og sov "helt fint" (med noen små oppvåkninger) til neste morgen, men i det siste så kan det utarte seg ca. slik:

10:00 - Opp og hopp

13:30 - God natta

14:30/15:00 - HEI PÅ DERE!

21:00/22:00 - Nattinatt

23:00/23:30 - HEI PÅ DERE!!! BRØØØL!! BUUUUHUUUUU!! WÆÆÆÆ! JEG VIL IKKE SOVE MERE!!!

02:00 - Nattinatt

10:00 - Opp og hopp!

 

For min del er det helt uutholdelig at vår kveld nå varer fra kl. 21:00 - 23:00 (noen ganger våkner han igjen etter 40 minutter), og resten av kvelden går med på å høre på hyling og på å forsøke å få ham til å sovne.

 

Jeg skulle ønske ting ble litt normalisert, men jeg vet ærlig talt ikke lengere hva vi skal gjøre for å få skikk på dette her.

 

Det sklir naturlig nok mere ut i perioder når han er forkjølet eller slikt, fordi da kan han finne på å kaste opp i den hyleperioden sin og kommer derfor senere i seng pga. vasking av ham selv og sengen og ny mating..

 

Har dere noen tips?

 

Er vi elendige foreldre? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er dere ikke elendige foreldre :-)

 

Har dere vært til Chranio sacral behandler angående refluxen? Det kan virke som litt jimbojambo, men selv barnelegen vår (som ikke er positivt til noe alternativt) ar sett at dette er noe av det som fungerer aller best på små babyer.

 

Personlig så ville jeg vekket ham i 7.30 tiden for å innføre en klare rutine og slik at dere får litt voksentid på kvelden. Det med at de våkner og skriker i perioder er normalt. Kan være tenner, separasjonsangst, tett nese eller så mye annet.

 

Jeg synes kanskje at et år på gjesterommet/sofaen er mye..., men mannen min hadde vel også måttet det hvis han må ha en hel natts søvn.

 

Eldste sønnen vår sov ikke rundt før han var over to... og leger og helsesøstre trøstet oss med at det er like normalt som så mye annet...

 

Hold ut :-) Det blir bedre!

 

Kanskje dere skal prøve igjen å legge baby på eget rom og at du tar nettene 4 netter på rad? Jeg vet det høres helt uutholdelig ut for deg (og det er det jo også!) men hvis det kan føre til at baby ikke våkner s åmye og at du får sovet ved siden av kjæresten din igjen så hadde det kanskje vært verdt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde våre barn til kiropraktor. Han strøk de over ryggen med to fingre, og vips så ble barna roligere og sov bedre. Kan være verdt ett forsøk.

Mangt ett foreldrepar har "klatret på veggen" over søvnmangel, men det blir heldigvis bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst; du er jo morsom! Som om det gjør dere mer uthvilt, men likevel.. Vi sliter også med søvn, så jeg kan vel gi få råd som hjelper :)

 

Jeg ville hvertfall vekket han tidligere. Forskjøvet med et kvarter hver dag feks. Man tenker jo at 10-12 timer er en natt for de små, så hvis han våkner 10.00, vil jo natten starte 22-0... Dessuten sier de lærde at den beste søvnen er før 23.00, så det er viktig at kvelden starter tidlig. En god start på nattesøvnen vil kanskje også gi effekter for hele natta?

 

Har dere fått noe behandling for refluksen? Det skal jo gå an å få noe middel, garvison eller hva det heter?

 

Med vår eldste slet vi med oppvåkninger, men de var korte. Han kunne våkne 3-8 ganger i løpet av natten frem til han var drøyt to. Da kom siste tanna. Sannsynligvis hadde han ondt. Nå har han hatt en periode med oppvåkning igjen (ikke så ille) og han har vokst 7 cm på 2,5 måned. Tipper det har værtvvoksesmerter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl 10 er veldig sent å stå opp for en ett-åring, i likhet med Yrild mener jeg også at dere burde vekke ham fast kl 07:30 hver morgen. Da vil han jo ha dagduppen sin langt tidligere på dagen, f eks kl 11 og bli trøtt til et langt bedre tidspunkt på kvelden; f eks fast leggetid kl 19:30. Om min ett-åring ikke hadde stått opp før kl 10 ville heller ikke han ha vært trøtt før langt utpå ettermiddagen.

 

Har dere faste og gjenkjennende leggerutiner? Det er veldig viktig slik at han forstår hva som er i ferd med å skje. Da vet han automatisk hva "neste trekk" blir, og det blir ingen overraskelse å bli lagt i senga til slutt. F eks kveldsskive kl xx, etterfulgt av bad og nattbleie/pysjamas/utdeling av koseklut(er). Kanskje en kosestund på fanget i soaen med dempet belsning og så i seng med et par nattasanger. Det viktige er at dere reduserer stimulien når kvelden kommer og starter med de faste kveldsrutinene i god tid før leggetid, slik at han får forberedt seg. Masse kos og nærhet er veldig viktig på kvelden.

 

Hvis han fremdeles sliter med reflux så kan det være lurt å heve hodeenden på senga med et teppe under øvre delen av madrassen eller klosser under sengebeina. Det er også grunnen til at dere heller burde kjøre på med brødskive til kveldsmåltid og ikke noe mer kraftig, da et solid måltid før legging bare vil øke tilbakestrømmingen av mat fra magesekken og opp i spiserøret.

 

I denne tråden finner du mange gode råd om reflux, se spesielt etter innleggene fra studentmamma88 :)

 

http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/143969843-denne-sovinga-hvor-kan-vi-be-om-hjelp/page__pid__144533156#entry144533156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å forsøke akupunkturbehandling?

 

Barn reagerer generelt veldig bra på akupunkturbehandling og kolikk er veldig greit å behandle. Det holder med fire små stikk på fingrene på den ene hånden og så må du regne med å skifte bleier noen ganger i løpet av kvelden. Det kan ta noen behandlinger å bli helt fin, men det pleier å ha rask og veldig god effekt. Det er viktig å oppsøke en akupunktør som er medlem av Akupunkturforeningen og har tatt kurs i behandling av barn.

 

Når man først får stabilisert fordøyelsen vil det ha gunstig effekt på hele systemet og du vil nok merke stor bedring i søvnen.

 

Det høres også ut som dere gir ham for mye mat. Fordøyelses klarer ikke å ta unna fort nok, og hvis det kommer påfyll for raskt vil forstoppelsen bare bli verre. Derfor kommer det også reflux. Det er viktig å ha et par timer mellom måltidene slik at fordøyelsen får hvilt seg, og det er viktig å ikke gi for mye mat under hvert måltid.

Fordøyelsen er sliten og klarer ikke å ta opp nok næring fra maten. Ved å gi mindre mat i gangen er det lettere å fordøye den.

Dere kan også prøve å gi ham fennikel-te tre ganger om dagen.

 

Jeg er akupunktør med klinikk på Majorstua. Jeg er medlem av Akupunkturforeningen og har barnekurs.

Ta gjerne kontakt gjennom min facebookside om du har spørsmål eller ønsker å prøve akupunkturbehandling for sønnen din.

 

facebook.com/oisteinakupunktur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Heisann, det med oppkast og ny mating døgnet rundt er akkurat som her hos oss. Min er 3 år nå, og fortsatt greier han ikke holde på maten ved forkjølelse. Han har fått påvist refluks og får nå medisiner for det. Det hjelper ikke mot oppkastet, bare på at det som kommer opp ikke er så surt og skader spiserør og tenner. På det verste var jeg(alenemor) oppe og vasket spy, skiftet sengetøy og vasket barn 3 ganger per natt. Om dagen i full jobb..... Trodde jeg skulle bli gal av søvnmangel. Og han ville naturligvis ha ny drikke etterå ha kastet opp... På'n igjen... Gutten her sov stort sett ok i periodene uten forkjølelse, men jeg hadde en vallergankur på han en gang for å snu et dårlig søvnmønster. Da drev han å våknet annen hver time. Jeg syntes det var et nederlag å ty til Vallergan, men det var gull verdt både for meg og han. Etter en uke på Vallergan var vi begge uthvilt og han fikk brutt med det dårlige søvnmønsteret. Det kan absolutt anbefales før galskapen tar overhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har ikke lest alt her jeg, men vi har også slitt med søvnen. Det som hjalp mest hos oss var å få sjekket ørene hos spesialist og få satt inn dren. Jenta vår hadde masse væske i ørene. Endelig, nå er hun 20 måneder. Hun er en kjempeflink å legge seg, ca klokken 19' noen ganger før. Og sover til 04 før vi trenger å gå inn til henne. Forteller at det enda er natt, så sovner hun igjen. Morgen hos oss fra a klokken 06.

 

Hun sover på dagen fra 11-14. Noen ganger fra 12-14, men aldri lenger en klokken 14.

 

Og så vil jeg legge til at dere ikke er dårlige foreldre. Vi kjente også på de følelsene. Men nå etter at vi fikk lillesøster for ca 2 mnd siden, skjønner vi enda bedre at storesøster var plaget, og hadde vondt. Lillesøster sover hele 16-20 timer i døgnet. Og kan legges ned våken og sovne av seg selv. Vi er helt sjokkerte at det er mulig, og utenom at vi nå har litt erfaring så har vi ikke gjordt noe annerledes denne gangen.

 

Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...