Gå til innhold

Full søppeldunk og ikke tømming før mandag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hos oss kan man også kjøpe ekstra pose.

 

Hvis dunken vår blir full kjører vi søpla til en søppelkonteiner litt lengere oppi gata:) Den er egentlig for beboere oppi veien her, men hele nabolaget bruker den en gang i blandt:) Den er aldri full, selv på tømmedagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byrjar å sortere betre?

 

Vi bur i ei av to sokkelleiligheter i huset, i andre leiligheta bur eit barnlaust par og huseigarane har to småbarn. Vi deler ein vanleg dunk og det går bra, sjølv med 2,5 bleiebarn til saman (ein som berre brukar nattbleie).

 

Vi sorterar ut all papp/papir, alt glas/metall og det meste av plast (baconpakkar og anna som ikkje let seg skylle reint utan strev går i boss). Når vi flyttar kjem vi til å ha tømming annakvar veke, vi er så godt inne i rutinane no..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med stjerna her - begynne å sortere bedre....

Men sånn for nå - det er som regel fullt mulig å kjøpe ekstra søppelsekk. Om du ikke vet hvor, kan du sjekke med avfallseslkapet eller kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er søppeldunken alltid full før henting, gjerne en uke før henting. Vi er åtte boliger som deler på en stor dunk. Er det fullt, så må vi bare oppbevare søpla da, til det blir tomt igjen. Spesielt papp blir fullt. Forrige gang det ble tømt så var hele den svære dunken halvfull igjen etter to dager! Nå er både restavfall og papp helt fulle, men bare en av dem blir hentet til fredag (vet ikke hvilken). Det er ganske irriterende iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett så er det lite med tømming hver 4. uke syns nå jeg..så ikke rart om dunken blir full om man er en stor familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke noe problem å få en større dunk. I vår kommune betaler vi bare for restavfall. Papir, plast og matavfall bestiller vi bare kontainer etter behov. For restavfall betaler vi mer for større beholder. Er det mye restavfall en uke kan vi sette frem ekstra sekk (koster ca 50 kr tror jeg) Her klarer vi oss med en beholder som tar omtrent en vanlig søppelsekk på 3 familier. Denne tømmes hver andre uke. Det blir ikke så mye om man er nøye med sorteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er søppeldunken alltid full før henting, gjerne en uke før henting. Vi er åtte boliger som deler på en stor dunk. Er det fullt, så må vi bare oppbevare søpla da, til det blir tomt igjen. Spesielt papp blir fullt. Forrige gang det ble tømt så var hele den svære dunken halvfull igjen etter to dager! Nå er både restavfall og papp helt fulle, men bare en av dem blir hentet til fredag (vet ikke hvilken). Det er ganske irriterende iblant.

 

Dere utsetter jo bare problemet på denne måten. Det blir bare tidligere og tidligere full dunk.

Bestill ekstra dunker eller større dunker hos renovasjonsselskapet, eller gå sammen alle som deler søppeldunker og sorter ut plast, matavfall, glass og metall, i tillegg til papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere utsetter jo bare problemet på denne måten. Det blir bare tidligere og tidligere full dunk.

Bestill ekstra dunker eller større dunker hos renovasjonsselskapet, eller gå sammen alle som deler søppeldunker og sorter ut plast, matavfall, glass og metall, i tillegg til papir.

 

Ja, jeg vet at vi gjør det. Men når så mange deler er det ikke lett. Dvs, så innmari mange er vi ikke, men tidvis er det mye rart som blir kasta. Ikke sikkert de andre boenhetene sorterer så mye heller feks, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et møte med dem som deler dunk. Alle er sikkert oppgitt og ingen gidder å gjøre en insats på sorteringen når "ingen andre " gjør det. Enten blir dere enige om å betale for større dunk eller så blir dere enige om å sortere bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at vi gjør det. Men når så mange deler er det ikke lett. Dvs, så innmari mange er vi ikke, men tidvis er det mye rart som blir kasta. Ikke sikkert de andre boenhetene sorterer så mye heller feks, det vet jeg ikke.

 

Ta en prat, "møte" el l med alle naboene samlet da. Spør om dere skal bli flinke til å sortere alle sammen, eller bestille ekstra søppeldunk slik at alle får plass, men også får høyere kommunale avgifter.

Hvis ingen prater sammen så blir det jo lett sånn at "ingen andre tar ansvar og sorterer, da gidder ikke jeg heller"-holdning.

 

Det som tar mest plass er jo plast. Man får så mange ruller med plastsekker man ber om fra renovasjonsselskapet, og de settes ved siden av restsøppeldunken på tømmedagen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på et småbruk og deler søppeldunk (svær en ) med han som eier småbruket og de som har dyr her så her er det alltid fullt minst en uke før tømming. (restavfall tømmes en gang i mnd) Hjelper jo lite at jeg sorterer når de andre ikke gjør det.

Så her må jeg ut å kjøpe ekstra sekk hver mnd. Selges i alle butikker rundt her jeg bor.

 

Der jeg bodde før fikk man kjøpt store ruller til en billig penge, men da måtte man gå til kommunen. Så gjøres litt forskjellig fra sted til sted.

Hvis du kontakter renovasjon selskapet der du bor får du vite hvor du skal gå for å kjøpe ekstra sekker.

Her jeg bor skal bleier i bioavfall (tidligere matavfall) er du sikker på at de skal i restsøppla der du bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, er det vanlig at restavfallet hentes kun en gang i måneden? Må da bli mye lukt...? Her vi bor blir restavfallet tømt en gang i uka og papir og plast en gang i måneden. Man velger selv hvor store søppeldunker man vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Byrjar å sortere betre?

 

Vi bur i ei av to sokkelleiligheter i huset, i andre leiligheta bur eit barnlaust par og huseigarane har to småbarn. Vi deler ein vanleg dunk og det går bra, sjølv med 2,5 bleiebarn til saman (ein som berre brukar nattbleie).

 

Vi sorterar ut all papp/papir, alt glas/metall og det meste av plast (baconpakkar og anna som ikkje let seg skylle reint utan strev går i boss). Når vi flyttar kjem vi til å ha tømming annakvar veke, vi er så godt inne i rutinane no..

 

Dette kommer jo helt an på hvor i landet man bor. Her i Oslo sorteres mat, plast og restavfall i egne poser som er fargekodet, men alt skal i samme dunk. Papir har egen dunk og glass og metall må leveres på et returpunkt. Men her i huset er det hverdagssøppelet som tar plass, ikke papir og glass.

 

Anonymous poster hash: ca6e5...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo helt an på hvor i landet man bor. Her i Oslo sorteres mat, plast og restavfall i egne poser som er fargekodet, men alt skal i samme dunk. Papir har egen dunk og glass og metall må leveres på et returpunkt. Men her i huset er det hverdagssøppelet som tar plass, ikke papir og glass.

 

Anonymous poster hash: ca6e5...d6f

Ikke sikkert det var sånn for 4 år siden, i 2012?

 

Anonymous poster hash: a11dc...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke sikkert det var sånn for 4 år siden, i 2012?

 

Anonymous poster hash: a11dc...9b4

I Oslo var det samme system i 2012 også. Men hvorfor denne tråden er dratt frem fra glemselen kan man undres på.

 

Anonymous poster hash: dad6b...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo var det samme system i 2012 også. Men hvorfor denne tråden er dratt frem fra glemselen kan man undres på.

 

Anonymous poster hash: dad6b...0eb

Det var jo det som var mitt poeng og da......

 

Anonymous poster hash: a11dc...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...