Gå til innhold

igår fikk jeg mitt livs sjokk ..... ( ang familiens mat budsjett )


petronella svingtrapp

Anbefalte innlegg

Har lenge mistenkt at vi bruker alt for mye penger på mat , men at det var Så mye hadde jeg aldri forestilt meg ....

 

Vi er to voksne , og 3 barn ( annen vær uke ) på 3,5 og 6. og har da fra den 16 august til 16 september brukt 17385 kroner på matbutikker.....

ER det mulig ????

 

 

Hva bruker dere på "rema" i løpet av en mnd ??

Det må da vere mulig å halvere dette , minst ??

 

 

HJELP HJELP HJELP !!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er 2 voksne og 4 barn (3, 5, 8, og 11 år) og vi bruker ca 12.000,- i måneden.

 

Vi handler stort sett på Rema, Kiwi og Rimi, noen ganger på Obs!

 

Vi er flinke til å fylle fryseren når det er tilbud på alt fra karbonadedeig til Findus-fisk og pleier også handle stort når det er andre gode tilbud. Som når Obs! har 40% på all pasta fra Sopps kjøper jeg en hel haug, det er jo evig lang holdbarhet på slikt.

 

Vi kan ikke komme noe særlig lavere enn vi er nå uten å bli misfornøyd med det vi spiser. Vi spiser mat vi synes smaker godt og velger ikke det billigste syltetøyet bare fordi det er billig, vi kjøper det vi synes smaker godt. Vi velger også å ha fri tilgang på frukt, mye friske grønnsaker, lar ungene få yoghurt hver dag osv. Det er sånn vi vil ha det og da koster det 12.000,- i måneden selv om vi er bevisste og alltid handler store kvanta når det er tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne og to barn på 3 1/2 og 1 1/2. Bruker 4000-5000 på mat i mnd. Er veldig bevisst på matbudsjettet, planlegger middager og innkjøp og klarer da fint å holde oss innenfor dette hver mnd, handler hovedsaklig på Rema.

 

Vi har et sunt og godt kosthold der det meste lages fra bunnen. Kanskje kjedelig for noen, men det blir jo hva man gjør det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da er det kanskje ikke så rart at vi havnet på 17`da . For jeg er ikke noe flink til å handle på tilbud...

Men handler ofte i sverige da ...

 

Får vel sette meg ned og klø meg litt i hodet ..

Det er jo en del ting jeg kan spare på sikkert, Må ikke spise "søndags middag " vær dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en innstilling om at du skal se etter varer på tibud. Handle der du vet det er billigst. Og du trenger ikke 10 liter av den dyreste jucien eller det beste av alt. Mat dere kaster og spiser litt av, slutt å kjøp det. Vi bruker 4000 på mat i måneden, og vi klarer oss helt utmerket. Sulter aldri og har variert kosthold.

 

Grønnsaker er alltid billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan dere komme med en ukes me.ny for meg ??

Opg hva det ca koster ??

 

 

har fått i "jobb" av gubben og lage en ukes meny , men jeg har virkelig inkgen formening om hva ting og tang koster..

 

Ikke er fantasien med meg i dag heller merker jeg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere komme med en ukes me.ny for meg ??

Opg hva det ca koster ??

 

 

har fått i "jobb" av gubben og lage en ukes meny , men jeg har virkelig inkgen formening om hva ting og tang koster..

 

Ikke er fantasien med meg i dag heller merker jeg :(

Bruk rema sin middagsplanlegger (under hundrelappen). Der er det opgitt priser på råvarene i hver enkelt oppskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese reklamen som kommer i posten, og handle de tingene som er billig.

Har de salg på appelsinjuice på Coop! så kjøper jeg 10 kartonger og setter i kjelleren.

Har de ketshup på 10-kroners market på Ica så kjøper jeg 20 flasker og setter i kjelleren.

Er det Fryseshow med 40% på alt fra Findus fyller jeg fryseren med toreksfilet, frosne wok-grønnsaker, fiskegrateng, laks osv.

Er det tilbud på karbonadedeig kjøper jeg mange pakker og legger i fryseren.

Jeg følger med på 10-kroners markedene o.l. og handler inn tørrvarer vi bruker mye av.

 

Basisvarer som hvetemel, melk, sukker o.l. handler jeg på Rema og har alltid slike ting i skapet så det trenger jeg ikke handle om jeg stopper på Meny på vei hjem fra jobb fordi de har en stor Norwegia på tilbud til 59 kr istedenfor 83 som den koster på Rimi. Da går jeg bare inn og handler 3 stk ost på tilbud også har vi det i noen uker også..

 

Middag lager vi etter hva vi har i fryseren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi handler et par pakker karbonadedeig, kyllingfilet, laks og torsk.

 

Her kjøper vi inn blomkål, brokkoli og gulrot av grønsaker. Det er basic hos oss.

 

Så har vi alltid hvitløk, løk, paprika, isbergsalat, fetaost, oliven, og mais, eple, tomat og banan liggende

 

For en uke bruker vi to brød. En pakke havegryn. 4 liter Melk.

Pålegg: Ost, skinke, syltetøy, leverpostei og Egg.

 

Når jeg har alt dette så kan jeg variere masse og lage spennende retter.

 

En regel kan være at du ikke kjøper mere enn du tror dere blir å spise opp. Spis det dere har før dere kjøper nytt. Unngå å kaste mat.. Handle på tilbud, og sett en grense på feks 8 tusen i måneden på mat. Tror dere kan klare dere på langt mindre enn det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omtrent same basicvarene som mrsrogaland + rømme og matfløyte med lang holdbarheit, poteter og fullkornspasta. Kjøper aldri karbonadedeig på fullpris, og har temmelg mange i frysen etter forrige tilbud. Kjøper x-tra frosne kyllingfiletar, som er enkeltfrosne slik at ein tek opp akkurat det ein treng. Rema har billig og god fersk laks. Hjå oss går det litt i fiskekaker og fiskebollar og, sidan eine tassen vår er veldig kresen på middag, og me difor lagar noko han likar sånn innimellom.

 

Eg plar fylgje med på tilbudsaviser og kjøper ein del når det er tilbud. Me er to store og to små, og brukar mellom 5000 - 6000 i mnd på mat og bleier. Då er eg ikkje knipen på kvalitet og kunne nok ha knipe inn meir om det var nødvendig, men det er det ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange er dere i familien,mrs rogaland? Det hørtes ut som lite mat.

Her går det iallefall et brød til dagen, 5 personer til frokost, tre matpakker med to skiver i hver. I helgene går det ofte mer, for da er det ofte gjester i hus. Vi bruker en lite melk eller to i døgnet, pluss biola og yoghurt. Og to pakker karbonaddeig holder til en eneste middag..

Jeg har god oversikt over hva vi bruker, men ikke i kroner og øre. Har tenkt mange ganger at jeg skulle planlegge litt bedre, så det tror jeg jammen jeg skal. Nå blir det opphold i travelby neste uke, så da skal alle lister og all handling være klart på forhånd. Takk for inspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for masse svar ;)

alt av kjøtt pålegg,kjøtt, kylling , bacon , karbonadedeig, egg osv var jeg veldig flink til å handle i sverige før , men nå løper jeg stort sett bare inn og kjøper karbonadedeig og røyk..

 

Har laget 14 dagers middags meny nå , så stikker til sverige etter på , så får vi se hvordan dette går :)

 

Er ikke noe problem og bruke 17.000 på mat , men syntes det er sinnsykt unødvendig , kan prøve å klare oss på 10.000 .

Heller spare di resterende 7000 , så er Usa turen snart virkelighet i stedenfor :))

 

takk for tips jenter :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne uka handlet vi for ca 1200,- og skal ha/har hatt disse middagene: pizza, hamburger, kylling korma, lasagne, pannekaker, ovnsbakt laks og chilli con carne. Det meste lages fra bunn, og vi har grønnsaker, ris osv i tillegg.

 

Så forøvrig utrolig lite spennende ut da jeg listet det opp 8-)

 

Vi er to voksne, en storspist 3-åring og lillebror på 7 mnd.

Endret av Underveis -->
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med interesse fulgt med på flere av disse trådende om hvor mye folk bruker på mat i måneden, og for å være ærlig er det mange jeg ikke tror på. Jeg har inntrykk av at mange nok tror de bruker veldig mye mindre penger på mat enn det de faktisk gjør. Når jeg leser om familier på 5-6 som påstår at de bruker bare 6000-7000 kr i mnd på mat "og da spiser vi sunt og variert og kjøper ikke noe særlig på tilbud", ja da tenker jeg at enten lyver de som det renner om enten "sunt og variert"-delen, om "kjøper ikke på tilbud"-delen, eller bruker veldig mye mer penger enn de selv tror ;) .

 

Vi bruker normale ca 12 000 -13 000 kr i måneden på husholdning (er avhengig om noen i familien har bursdag eller ei), er 6 i familien, og vi handler ikke mye på tilbud, men prøver å være litt bevisste på hva vi kjøper likevel. Veldig lite luksus på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med interesse fulgt med på flere av disse trådende om hvor mye folk bruker på mat i måneden, og for å være ærlig er det mange jeg ikke tror på. Jeg har inntrykk av at mange nok tror de bruker veldig mye mindre penger på mat enn det de faktisk gjør. Når jeg leser om familier på 5-6 som påstår at de bruker bare 6000-7000 kr i mnd på mat "og da spiser vi sunt og variert og kjøper ikke noe særlig på tilbud", ja da tenker jeg at enten lyver de som det renner om enten "sunt og variert"-delen, om "kjøper ikke på tilbud"-delen, eller bruker veldig mye mer penger enn de selv tror ;) . Vi bruker normale ca 12 000 -13 000 kr i måneden på husholdning (er avhengig om noen i familien har bursdag eller ei), er 6 i familien, og vi handler ikke mye på tilbud, men prøver å være litt bevisste på hva vi kjøper likevel. Veldig lite luksus på oss.

 

Tror det er mange som ville fått litt av et sjokk om de faktisk tok vare på alle kvitteringene en måned ja ;)

 

Men det er nok noen som er veldig flinke og sparer inn mye, men vi lever nå bare en gang så vi kan ikke leve på bare kjip mat heller synes jeg. Må finne en balansegang mellom å være flink og ikke sløse og å bli så gjerrig at det bare blir kjip mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med interesse fulgt med på flere av disse trådende om hvor mye folk bruker på mat i måneden, og for å være ærlig er det mange jeg ikke tror på. Jeg har inntrykk av at mange nok tror de bruker veldig mye mindre penger på mat enn det de faktisk gjør. Når jeg leser om familier på 5-6 som påstår at de bruker bare 6000-7000 kr i mnd på mat "og da spiser vi sunt og variert og kjøper ikke noe særlig på tilbud", ja da tenker jeg at enten lyver de som det renner om enten "sunt og variert"-delen, om "kjøper ikke på tilbud"-delen, eller bruker veldig mye mer penger enn de selv tror ;) . Vi bruker normale ca 12 000 -13 000 kr i måneden på husholdning (er avhengig om noen i familien har bursdag eller ei), er 6 i familien, og vi handler ikke mye på tilbud, men prøver å være litt bevisste på hva vi kjøper likevel. Veldig lite luksus på oss.
Tror du har helt rett, Alva! Og vi er nok omtrent som dere. Vi bruker nok omtrent som dere, også, på sunn mat uten spesiell luksus. Men vi spiser ikke kjipt, heller. Og har frukt og grønt tilgjengelig. Vi sparer endel på at jeg baker alt selv (et godt brød koster jo en halv formue om du skal kjøpe det). Jeg har barn på 10, 9 og 4 hjemme (pluss en stor som ikke regnes, for hun har flyttet og er bare hjemom og raider fryseren av og til;-))
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med interesse fulgt med på flere av disse trådende om hvor mye folk bruker på mat i måneden, og for å være ærlig er det mange jeg ikke tror på. Jeg har inntrykk av at mange nok tror de bruker veldig mye mindre penger på mat enn det de faktisk gjør. Når jeg leser om familier på 5-6 som påstår at de bruker bare 6000-7000 kr i mnd på mat "og da spiser vi sunt og variert og kjøper ikke noe særlig på tilbud", ja da tenker jeg at enten lyver de som det renner om enten "sunt og variert"-delen, om "kjøper ikke på tilbud"-delen, eller bruker veldig mye mer penger enn de selv tror ;) . Vi bruker normale ca 12 000 -13 000 kr i måneden på husholdning (er avhengig om noen i familien har bursdag eller ei), er 6 i familien, og vi handler ikke mye på tilbud, men prøver å være litt bevisste på hva vi kjøper likevel. Veldig lite luksus på oss.
Tror det er mange som ville fått litt av et sjokk om de faktisk tok vare på alle kvitteringene en måned ja ;) Men det er nok noen som er veldig flinke og sparer inn mye, men vi lever nå bare en gang så vi kan ikke leve på bare kjip mat heller synes jeg. Må finne en balansegang mellom å være flink og ikke sløse og å bli så gjerrig at det bare blir kjip mat.

 

Jeg er en av de som tar vare på kvitteringene/fører opp beløpet jeg handler for. Og enkelte måneder føler jeg at vi har brukt litt for mye, men nei, vi holder oss så og si alltid innenfor 5000. Og om vi overskrider er det ikke særlig mye.

Eneste gangene vi overskrider er i måneder med bursdagsfeiring, men det vet vi jo på forhånd og planlegger deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som tar vare på kvitteringene/fører opp beløpet jeg handler for. Og enkelte måneder føler jeg at vi har brukt litt for mye, men nei, vi holder oss så og si alltid innenfor 5000. Og om vi overskrider er det ikke særlig mye. Eneste gangene vi overskrider er i måneder med bursdagsfeiring, men det vet vi jo på forhånd og planlegger deretter.

 

Men hvor mange er dere i familien da, hvor gamle er barna, og spiser dere mye sunn mat? Slike ting spiller jo en stor rolle. Her har vi fire barn, to store, og er opptatt av å spise sunt (mye frukt, salat/grønnsaker til alle middager osv), og da blir det jo så klart dyrere enn om man er få personer og ikke er like opptatt av å ha frukt/grønnsaker/salat hver eneste dag. Her har vi også, med 6 i familien, 6 bursdager fordelt på 5 måneder i året og to bursdag på hver unge (barneselskap med de i bhg/klassen og familiebesøk) og med stor familie som gjør at det blir ekstra dyrt med bursdager fordi det må bakes mye kaker ol hver gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som tar vare på kvitteringene/fører opp beløpet jeg handler for. Og enkelte måneder føler jeg at vi har brukt litt for mye, men nei, vi holder oss så og si alltid innenfor 5000. Og om vi overskrider er det ikke særlig mye. Eneste gangene vi overskrider er i måneder med bursdagsfeiring, men det vet vi jo på forhånd og planlegger deretter.
Men hvor mange er dere i familien da, hvor gamle er barna, og spiser dere mye sunn mat? Slike ting spiller jo en stor rolle. Her har vi fire barn, to store, og er opptatt av å spise sunt (mye frukt, salat/grønnsaker til alle middager osv), og da blir det jo så klart dyrere enn om man er få personer og ikke er like opptatt av å ha frukt/grønnsaker/salat hver eneste dag. Her har vi også, med 6 i familien, 6 bursdager fordelt på 5 måneder i året og to bursdag på hver unge (barneselskap med de i bhg/klassen og familiebesøk) og med stor familie som gjør at det blir ekstra dyrt med bursdager fordi det må bakes mye kaker ol hver gang ;)

 

Jeg har også svart lenger oppe.

Men vi er to voksne og 2 barn på 1 1/2 og 3 1/2.

 

Eldstemann er småspist og kresen, særlig på middag, men spiser greit med brødmat. Yngste spiser normalt for alderen, men mer enn broren.

Jeg lager det meste fra bunnen og bruker mye grønnsaker i og til maten. Men i og med at eldste spiser så lite, så trenger jeg bare å lage middag til 2-3 personer. Og vi er ikke akkurat storspisere jeg og mannen heller.

 

Ungene får alle måltider i barnehage, men spiser frokost hjemme. Så det går ikke med brød og pålegg til matpakker f eks.

Er også kun eldstemann som drikker melk, så går ikke så mye av det heller. Kun litt ekstra i matlaging.

Yngste tåler ikke melk(litt i matlaging går greit) og vil ikke ha erstatningsprodukter(soya/rishavre), så blir ikke ekstra utgifter der heller. Begynt å godta litt soyayoghurt nå, så det får hun 2-3 dager i uka, og selv om det er dyrere enn vanlig yoghurt blir det ikke så mye ekstra at det utgjør noe.

 

Skal sies at det er en grunn til at vi er så sparsomme på matbudsjettet.

Jeg har vært hjemmeværende i snart 3 år og selv om vi har klart oss fint på bare mannens inntekt har vi vært nødt til å være bevisste på hva vi bruker penger på. Da kan vi klare å legge til side litt også, noe som kommer godt med når vi nå skal til å bygge hus.

Og selv om planen er at jeg skal ut i jobb snart er det greit å være vant til å være bevisste på pengebruken nå når det blir husbygging. Da har det jo lett for å bli litt uforutsette utgifter og gjerne dyrere enn først antatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også svart lenger oppe. Men vi er to voksne og 2 barn på 1 1/2 og 3 1/2. Eldstemann er småspist og kresen, særlig på middag, men spiser greit med brødmat. Yngste spiser normalt for alderen, men mer enn broren. Jeg lager det meste fra bunnen og bruker mye grønnsaker i og til maten. Men i og med at eldste spiser så lite, så trenger jeg bare å lage middag til 2-3 personer. Og vi er ikke akkurat storspisere jeg og mannen heller. Ungene får alle måltider i barnehage, men spiser frokost hjemme. Så det går ikke med brød og pålegg til matpakker f eks. Er også kun eldstemann som drikker melk, så går ikke så mye av det heller. Kun litt ekstra i matlaging. Yngste tåler ikke melk(litt i matlaging går greit) og vil ikke ha erstatningsprodukter(soya/rishavre), så blir ikke ekstra utgifter der heller. Begynt å godta litt soyayoghurt nå, så det får hun 2-3 dager i uka, og selv om det er dyrere enn vanlig yoghurt blir det ikke så mye ekstra at det utgjør noe. Skal sies at det er en grunn til at vi er så sparsomme på matbudsjettet. Jeg har vært hjemmeværende i snart 3 år og selv om vi har klart oss fint på bare mannens inntekt har vi vært nødt til å være bevisste på hva vi bruker penger på. Da kan vi klare å legge til side litt også, noe som kommer godt med når vi nå skal til å bygge hus. Og selv om planen er at jeg skal ut i jobb snart er det greit å være vant til å være bevisste på pengebruken nå når det blir husbygging. Da har det jo lett for å bli litt uforutsette utgifter og gjerne dyrere enn først antatt.

 

Ja, nå ser jeg at du har svart lenger oppe :) Men jeg har ikke noe problem med å tro på at familier på 2 voksne og 2 veldig små barn kan leve på 5000 kr i mnd, det er de som har 3-4 barn+, der barna er begynt å bli store, og som hevder de lever for den summen jeg sliter litt med å tro på. Her må vi beregne mat som om vi skulle vært 5 voksne og 2 barn fordi de eldste barna spiser så mye, og de eldste må ha med seg mat til skole (og SFO for ene) hver dag. Det blir fort dyrt selv om vi har et ganske nøytralt kosthold. Sjeldent biff ol av dyre middager. I tillegg blir det jo dyrere med andre husholdsningsartikler med fire barn enn to barn, f.eks går det dobbelt så mye med til fluor, tannbørster, mer i toalettpapir, shampo, vaskemidler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange er dere i familien,mrs rogaland? Det hørtes ut som lite mat. Her går det iallefall et brød til dagen, 5 personer til frokost, tre matpakker med to skiver i hver. I helgene går det ofte mer, for da er det ofte gjester i hus. Vi bruker en lite melk eller to i døgnet, pluss biola og yoghurt. Og to pakker karbonaddeig holder til en eneste middag.. Jeg har god oversikt over hva vi bruker, men ikke i kroner og øre. Har tenkt mange ganger at jeg skulle planlegge litt bedre, så det tror jeg jammen jeg skal. Nå blir det opphold i travelby neste uke, så da skal alle lister og all handling være klart på forhånd. Takk for inspirasjon!

 

Vi er 3 personer. To voksne og en baby. Jeg spiser ikke brød. Kun mannen som gjør det, derfor klarer vi oss på to brød i uka. Her er det aldri frossenpizza og dyre ferdigretter. Jeg bruker kun en halv pakke karbonadedeig når jeg lager gryteretter. Har i raspet gulrøtter, tomater, basilikum, tomatpure, løk osv. Det er mer en nok fos oss. Kjøtt er det som er dyrest. Vi har alltid mest grønnsaker på en tallerken. Frukt og grønt handler vi mye på tilbud. Jeg er fullt klar over hvor mye vi bruker på mat. Og maks er 5000 i måneden. Og ja, vi spiser faktisk godt og har variert kosthold. Men vi sløser aldri. Jeg tenker økonomisk og handler mye tibud, og matvarer som ikke ligger høyt i pris. Vi har en storhandel i uka. Handler aldri ellers i ukedagene. Kun i helgene om det er noe vi trenger til lørdagskos osv. Småhandling hele tiden er det som gjør det dyrt. Sparer masse penger på å handle bevisst og litt sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bruker vi også ganske likt mrs rogaland. Både dere, vi og Alva.. Forskjellen er vel bare at Alva og jeg har over dobbelt antall kropper i huset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke publisere så raskt da;)

Vi ligger på mellom 1000-2000 i uka. Vanlig er nok rett over 1500. Men en sjelden gang 1000, hvis vi har mye igjen fra sist gang. Og av og til over 2000, hvis vi feks har endel besøk.

 

Så på en md blir vell det 7000 (kanskje 8000) på mega. Vi er 2 voksne og 2 barn på 1&3. Da handler vi det vi vil ha. Men vi handler en gang i uka, og jeg planlegger meny for en uke. Kunne klart oss på mindre, men vi orker rett å slett ikke å snu på krona ifht mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...