Gå til innhold

Noen her med kresne barn?!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gutten min på 17 mnd er så utrolig småspist og kresen, spesielt middagen. Liker veldig lite middagsmat. Brekker seg og kan kaste opp av mat han ikke liker.

 

Hvor kresne er deres barn, og hvordan håndterer dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har en jente på 7 som jeg definerer som mega kresen, må ha tilvenning på ALT og ALT tar laaaang tid.

for min del så er det EN midag på bordet, og jeg forventer at hun smaker og spiser det hun eventuelt måtte like. passer mest på at hun har med seg variert og nok mat til skolen så hun ikke blir ukonsentrert der!

regner med at dette vil gå seg til på litt sikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt på fire som også er ganske så kresen. Han vil for det meste bare ha pølser og potetmos. Er et mareritt å lage middag, for hver gang når han kommer til bordet, så sier han bare "æææsj..." nesten samme hva jeg har laget.

Han har igrunnen alltid vært sånn, og jeg tenker vel alt det er min egen feil fordi jeg var for dårlig til å gi han variert mat da han var baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en åtteåring som spiser alt, og da mener jeg alt. Favoritten er blekksprut (!) og sylteagurker, hehe:-)

 

Og så har jeg en femåring som ikke spiser "noe". Vi har ikke gjort noe annerledes med noen av dem, men sliter veldig med minsten. Her er det ikke bare klaging ved middagsbordet, men grining. Utrolig slitsomt, og måltidene blir ikke noe trivelig. Det er vanskelig å håndtere syns jeg, og jeg fikk heller ikke noen gode råd på helsestasjonen.

 

Det vi gjør, som vi føler er det eneste å gjøre også, er å tilby, og tilby..og tilby. Vi kan ikke tvinge maten i ham, men vi må fortsette å tilby. Han har blitt finkere til å smake, men spiser ekstremt lite. Er veldig glad i brødmat, så her er det middagene som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er så vanskelig når han er så liten. Får liksom ikke snakket han til fornuft heller. Også er han småspist ellers også, så om han nesten ikke spiser til middag spiser han nødvendigvis ikke mer til kvelds.

 

Hva gjorde dere da barna var mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min jente på 5 er veldig kresen. Hun har alltid vært det. Jeg nærmest fullammet henne i ni mnd fordi hun ikke likte noe annet. Og helt fra straten har hun vært slik at hun bare liker en type pålegg, en type middag osv. Vi prøvde metoden "du får spise det vi andre spiser" og tenkte at ble hun sulten nok så kom hun til å spise. Men hun gjorde ikke det. Så tenkte vi at vi ikke skulle gi oss så lett, men når ungen ble 3 kg lettere og mindre aktiv gå vi opp den taktikken. Så prøvde vi "alt skal smakes på", men dette førte ingen vei og da likte hun det ihvertfall ikke. Så ble vi litt mer avslappet og tilbyr henne å smake det vi spiser. Nå siste året hender det at hun sier ja, og en gang fant hun ut at hun kanskje likte kylling (de andre gangene har hun ikke likt noe).

Hun får egen middag for det er det som fungere hos oss. Etter at vi begynte med det smaker hun på mer. Nå har vi litt flere middager å spille på: fiskepinner, fiskegrateng, pølser, fiskeboller, joikaboller, grøt, pannekaker, kleppmelk. På skiva er det ostesmørbrød, brunost, leverpostei, prim, sjokoladepålegg

Alt slags frukt (å den måtte vi jobbe lenge med)

Grønnsaker: gulrot, salat (bruker å lage klovnesalat), paprika, agurk, potet

 

Wow, når jeg ser det nå har jo vi kommet kjempe langt, men det har vært en laang vei å gå. Helsesøster bruker bare å minne meg på at hun jo alltid har vært slik så det er kanskje ikke så mye å gjøre annet enn å tilby og gi det som funker. Når hun begynner å bli lei et slag finner hun et annet.

 

Blir litt rotete dette, men det er for at jeg skriver fra tlf.

 

Det er viktig for henne at maten er separert og at den ikke er borti hverandre. Foruten fiskegrateng og fiskeboller. Hun spiser også bedre og smaker mer når hun får være med på planlegginga. Og det viktigste av alt hun må vite på forhånd hva hun får til middag, det nytter ikke å bare sette noe framfor henne.

 

Det har vært og er fortsatt litt slitsomt når det er slik. Jeg prøver å tilpasse vår meny slik at vi har noe av det samme som henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min spiser heller ikke selv om vi gjentatte ganger serverer det vi har. Og mye av det brekker han seg av, og det er så trist å se :-( Jeg syns det er vanskelig å være streng med middagen ettersom han ikke akkurat kaster seg over matfatet ellers heller.

 

Jeg syns det er utrolig vanskelig å vite hvordan vi skal håndtere det...

 

Han har forøvrig også vært kresen. Helt siden babystadiet med fast føde.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...