Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Skal jeg la mannen få reise?

• Logg inn for å svare
33 svar til dette emnet

#21 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 960 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 18:39

Vis innleggsoleia skrev 13 september 2012 - 18:28:

Vis innleggAnonym bruker skrev 13 september 2012 - 18:19:

Er mannen din umyndiggjort siden du må gi han lov til å reise?
Ein er to om å få barn, og eg synes at mannen bør sjå sin del av ansvaret og. Han har vel spurt henne kva ho synes, og då må ho få lov til å seie at ho ikkje vil like at han reiser. Men er einig i at mannen burde ta eit valg sjølv, og stå for det, utan å lempe det over på dama slik at ho får dårleg samvit om ho nektar, og ikkje kan klage i ettertid om ho skulle bli nøydd å føde åleine.

Som jeg skriver over har han bedt meg om å ta valget og vil jeg at han skal være hjemme gjør han det. Dette har ikke noe med umyndiggjøring å gjøre. Det er vel som du sier over at det er lettere for hans egen samvittighet dersom noe skulle skje. Sist vi pratet om saken sa han at vi sammen kan bli enige om hva han gjør. Men igjen føler jeg det er opp til meg. Synes dette er en utrolig vanskelig situasjon fordi jeg vet hvor mye han vil reise og mest sannsynlig vil det ikke skje akkurat disse to dagene og han vil i tilfelle kunne rekke frem. Men for et stress om noe skjer akkurat disse to dagene!

Annonsebilag
Annonsebilag

#22 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 960 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 18:41

Vis innleggAnonym bruker skrev 13 september 2012 - 18:39:

Ein er to om å få barn, og eg synes at mannen bør sjå sin del av ansvaret og. Han har vel spurt henne kva ho synes, og då må ho få lov til å seie at ho ikkje vil like at han reiser. Men er einig i at mannen burde ta eit valg sjølv, og stå for det, utan å lempe det over på dama slik at ho får dårleg samvit om ho nektar, og ikkje kan klage i ettertid om ho skulle bli nøydd å føde åleine.
Som jeg skriver over har han bedt meg om å ta valget og vil jeg at han skal være hjemme gjør han det. Dette har ikke noe med umyndiggjøring å gjøre. Det er vel som du sier over at det er lettere for hans egen samvittighet dersom noe skulle skje. Sist vi pratet om saken sa han at vi sammen kan bli enige om hva han gjør. Men igjen føler jeg det er opp til meg. Synes dette er en utrolig vanskelig situasjon fordi jeg vet hvor mye han vil reise og mest sannsynlig vil det ikke skje akkurat disse to dagene og han vil i tilfelle kunne rekke frem. Men for et stress om noe skjer akkurat disse to dagene!

Så det du mener er egentlig om du bør anbefale eller fraråde han til å reise, ikke om du skal gi han "lov"?

#23 Berta_78

Berta_78

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 853 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 18:52

Vis innleggAnonym bruker skrev 13 september 2012 - 18:41:

Vis innleggAnonym bruker skrev 13 september 2012 - 18:39:

Så det du mener er egentlig om du bør anbefale eller fraråde han til å reise, ikke om du skal gi han "lov"?

Tror nok de aller aller fleste oppfattet det slik, ja. Men det finnes jo bestandig noen som ikke er så interessert i å hjelpe som i det å finne formuleringer de kan forholde seg til som store provokasjoner.

#24 LillaGorilla♥♥

LillaGorilla♥♥

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 6 891 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 18:52

Jeg endte med å føde 4 uker før termin jeg da, så jeg hadde følt det ubehagelig, hvertfall ved første barn. Men her i huset har det aldri vært en problemstilling, for mannen min ville ikke ta sjansen selv på å gå glipp av en fødsel, så han bestemte seg for å holde seg hjemme fra både alkohol, turer på by'n og reiser lenge før det i det hele tatt var aktuelt med en fødsel.

Men jeg synes du skal si hva du føler, at du er redd for å måtte føde uten ham og ville blitt veldig lei deg om han gikk glipp av noe osv. Så får han selv avgjøre om han synes en jobbreise er viktigere enn dette.
Den som gir seg er en dritt.

#25 Eliane

Eliane

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 483 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 19:01

Hehe,reiser selv på jobbtur jeg,4 uker før termin. Dvs er akkurat innenforbi til å kunne fly utenlands.
Om mini bestemmer seg for å komme så tidlig,da blir han født i tyskland gitt.. Men har troa på at han holder seg inne til nærmere termin.

#26 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 960 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 19:03

Hehe, hvorfor kan han ikke ta avgjørelsen selv..?

#27 Nerdens'mus

Nerdens'mus

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 507 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 19:23

Mannen kan sikkert ikke ta avgjørelsen selv. Fordi da føler han seg som en egoistisk fjott som tar sjansen på å gå glipp av fødselen.
Hvis HI litt motvillig sier ja kan han reise avgårde og kose seg med god samvitighet.

Hvis HI sier nei kan han tenke på den morsome turen å tenke så morsomt han ville hatt det. Særlig hvis fødselen ikke skjer.

Slik frikjenner han seg selv fra alt ansvaret. Og lar HI velge mellom å kanskje føde uten han eller være kjip å si nei.

Hadde jeg vært HI hadde jeg vært ordentlig ordentlig kjip å sagt at jeg nektet å ta avgjørelsen det må en voksen mann klare selv.

#28 Honningmelon

Honningmelon

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 363 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 19:29

I mitt tilfelle hadde jeg ikke latt han reise ettersom jeg har født to uker før termin tre ganger.

#29 Netti***

Netti***

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 428 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 19:49

Du kan ikke høre på de som fødte 4 uker før, eller 3 uker. Alle fødsler er forskjellig. Noen føder i uke 25 men vi kan ikke holde på mannen av den grunn.
Men to uker før termin er det store muligheter for fødsel. Men jeg ville nok latt mannen dra. Heller gitt han beskjed om å hive seg på første fly om du kjente kroppen begynte å komme i fødsel.

Du får jo mest sannsynlig noen tegn før, diaré, slimpropp osv..

#30 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 960 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 19:55

Siden jeg fikk mitt første 5 uker uker tidlig og min andre 2 uker før termin ville jeg nok ikke sagt ja til dette. Men så har jeg angst i forhold til leger og sykehus også og ingen andre som kan steppe inn å være med.

Men det er jo ikke så normalt å føde før termin da selv om noen av oss gjør det.

Om jeg hadde hatt noen andre som kunne stille opp for meg og vært med om fødsel skulle bli mens han var borte så hadde jeg sagt til mannen han kunne ta valget selv. Sjangsen er liten for at fødselen skal starte akkurat disse to dagene, men han må jo leve med å ikke ha vært der om det skulle skje

#31 Fuglemamma <3

Fuglemamma <3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 507 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 19:59

Tror ikke du ska tenke på at moren din har født før termin, er nok mest en myte at man føder likt som sin mor. Du er førstegangsfødene, og de går oftest over termin, men man kan aldri vite sånt helt sikkert.

Her skal mannen også på jobbtur, filminnspilling i København i 3 dager, 2 uker før termin, så vi er jo i samme båt:)

Kan dere ikke se an formen til dagen før han reiser? Har du hatt mye murringer eller kynnere Tett på dagen han skal reise, er det kanskje best å være hjemme, men om ingenting kjennes på kroppen, er det kanskje greit, hvis dere har en god plan på hvordan han kommer seg raskt hjem HVIS det skulle skje noe?

Vanskelig valg, men det viktigste er at du kan være avslappet med at han er borte, for det er ikke noe bra for deg om du går hjemme og er urolig for at du skal gå i fødsel :)

#32 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 960 Innlegg:

Skrevet 16 september 2012 - 13:59

Da ser det ut til at han reiser. Jeg har gjort det klart for han at det er en risiko for at han går glipp av fødselen, men reisen er med forbehold. Han har bestilt flexibilletter og han vet at dersom det er noen tegn på fødsel før reisen, må han bli hjemme. Det samme om ting skjer når han er der, da blir det første taxi til flyplassen. Han må hele tiden være tilgjengelig på telefon og være kjørbar når han kommer hjem. Blir litt irritert når en kompis av han sier "det er ikke noe problem" fordi han fikk alle sine barn over termin. Vet ikke hva jeg gjør om ting skjer når han er på reise, så vi får lage en kriseplan der også.
Ikke noen artig situasjon for meg, må innrømme det...

#33 Countess

Countess

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 305 Innlegg:

Skrevet 16 september 2012 - 14:31

Klart kan han reise?! Du sier at billettene er fleksible billetter, noe som sier meg at billettene uansett er bestillt? Så hvorfok ikke se det ann frem til reisen. Kjenne på formen..psykisk og sykisk,  du ønsker han skal dra. Du aner ikke når du går i fødsel. Mange sier han ikke må dra, da de fødte 4 uker før tiden. Vel jeg fødte 2 uker etter termin. Jeg hadde syntes det var dumt om alle satte livet på vent fra 4 uker før termin og så opp til 2 uker etter. Men du må jo kjenne på d frem til han skal dra. Det er også bare en overnatting. Sannsynligheten for at det skulle skje noe akkurat de dagene er jo ganske små, men fortsatt en sjangse å ta :)

Lykke til når den store dagen endelig er her :D

#34 Countess

Countess

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 305 Innlegg:

Skrevet 16 september 2012 - 14:34

Ser nå at du hadde skrevet ca d samme her før meg :P
Ikke noe morsomt nei, men om du kommer deg over den helgen uten fødsel og ham IKKE hadde dratt hadde det kanskje føltes dumt det også! Bare å knipe igjenn :P